2014-10-17, 19:30
Medlem
Någon quick-fix för en träklubba som inte funkar överhuvudtaget ibland på bana? Tror jag slår för brant...
Citera
2014-10-17, 20:49
Medlem
Jag hade en lektion för någon månad sedan, där sa pron att jag hade för lite rotation. Märkte rätt snabbt att jag översvingade vilket ledde till reverse spine.

Hur ska man träna bort detta?.
Citera
2014-10-18, 20:29
Medlem
Kan man byta skaft på en putter? Så ohyggligt nöjd med mitt putterhuvud men skaftet är lite för kort och krokigt
Citera
2014-10-19, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E01
Kan man byta skaft på en putter? Så ohyggligt nöjd med mitt putterhuvud men skaftet är lite för kort och krokigt

Att förlänga puttern är väldigt enkelt. Däremot att byta skaft blir en lite dyrare process men det är absolut möjligt. Antingen klickar du hem ett skaft på ebay och tar med till din lokala golfverkstad eller så låter du dem beställa så det blir rätt på en gång.
Citera
2014-10-21, 00:28
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Jag hade en lektion för någon månad sedan, där sa pron att jag hade för lite rotation. Märkte rätt snabbt att jag översvingade vilket ledde till reverse spine.

Hur ska man träna bort detta?.

Jag hade en kraftig reverse spine tilt i bak/framsvingen. Medicinen jag fick av min amerikanska tränare var en stop and go. Det betyder (i detta fallet) att du stannar på toppen av svingen innan du hunnit RST:a, "studsa" mellan toppen ner till där klubban är parallell med marken ett par gånger. För att sedan gå upp till toppen igen och slå slaget.

Förmodligen översvingar du. Det gjorde jag. Så jag fick även slå halvslag.
Det viktigaste är att du förstår hur sekvensen bör vara. En RST gör det omöjligt att starta nerifrån och upp, vilket gör att du missar rätt många meter längd. Man kan slå långt ändå dock, men det går inte att få ut optimal längd och riktningen blir också ett jävla problem.

Kör halvslag där du laddar in i högerfot(baksving), sen starta med höfterna.
Citera
2014-10-21, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InTheBack
Jag hade en kraftig reverse spine tilt i bak/framsvingen. Medicinen jag fick av min amerikanska tränare var en stop and go. Det betyder (i detta fallet) att du stannar på toppen av svingen innan du hunnit RST:a, "studsa" mellan toppen ner till där klubban är parallell med marken ett par gånger. För att sedan gå upp till toppen igen och slå slaget.

Förmodligen översvingar du. Det gjorde jag. Så jag fick även slå halvslag.
Det viktigaste är att du förstår hur sekvensen bör vara. En RST gör det omöjligt att starta nerifrån och upp, vilket gör att du missar rätt många meter längd. Man kan slå långt ändå dock, men det går inte att få ut optimal längd och riktningen blir också ett jävla problem.

Kör halvslag där du laddar in i högerfot(baksving), sen starta med höfterna.

Jag översvingen en hel del och därför får jag reverse spine, har vetat om det rätt länge och försökt att fixa det. Försöker jag flytta vikten till högerfoten får jag en sway. Jag tror problemet försvinner om jag får bort översvingen, jag hade mycket mindre/noll reverse spine före jag översvingade.

Ska testa ditt tips, tack.
Citera
2014-10-22, 17:14
Medlem
Känns som att det inte kommer bli några fler rundor i år, så dags att summera säsongen.

I allmänhet en dålig säsong, mycket jobb i sommar och brevlådemedlemskap gjorde att det inte alls blev så mycket spel som jag önskat. Har nog snittat en runda var tredje vecka nu under högsäsongen vilket var en bra bit ifrån mitt mål att försöka spela 1-2 i veckan. Nådde därför inte mitt hcp-mål heller, skulle ned till till 6 men blev bara 8, ned från 9. Tänk om golf bara varit drives och närspel vad lätt det varit... Aja, får bli nya tag nästa år!

Hur har det gått för er andra?
Citera
2014-10-22, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Branson
Känns som att det inte kommer bli några fler rundor i år, så dags att summera säsongen.

I allmänhet en dålig säsong, mycket jobb i sommar och brevlådemedlemskap gjorde att det inte alls blev så mycket spel som jag önskat. Har nog snittat en runda var tredje vecka nu under högsäsongen vilket var en bra bit ifrån mitt mål att försöka spela 1-2 i veckan. Nådde därför inte mitt hcp-mål heller, skulle ned till till 6 men blev bara 8, ned från 9. Tänk om golf bara varit drives och närspel vad lätt det varit... Aja, får bli nya tag nästa år!

Började spela på allvar igen sedan 12-års åldern. Några decimeter och 10-tal kg har man växt på sig så slog ganska mycket längre än då . Sänkte mig från 29 till 13,9 så rätt så nöjd ändå. Bästa är väl att man tycker att det är sjukt kul och hittat hobbyn igen.
Citera
2014-10-24, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alboon
Började spela på allvar igen sedan 12-års åldern. Några decimeter och 10-tal kg har man växt på sig så slog ganska mycket längre än då . Sänkte mig från 29 till 13,9 så rätt så nöjd ändå. Bästa är väl att man tycker att det är sjukt kul och hittat hobbyn igen.

Bra sänkning! Vet att många fastnar runt hcp 18, gjorde det själv, så starkt att bara mosa förbi den gränsen. Japp, det är för jävla kul, oftast räcker det med några bra slag varje runda för att lämna banan med ett leende på läpparna!
Citera
2014-10-24, 20:46
Medlem
Citat:

Spelat extremt mycket på våren och under sommaren. Tyvärr så tappade jag suget framåt hösten. Men när jag spelade som mest blev det 4-5 stycken 18-hålsrundor.
Gått från 5.7 till 5.5 i hcp. Nöjd med det. Även vunnit två klubbtävlingar.
Ger säsongen en nia på en tio gradigskala
Citera
2014-10-25, 10:22
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:

Samma här med mycket jobb men hela året och lite annat vid sidan av det. Så träning och rundor har mer än halverats från tidigare år. Dock så slår jag bättre, rakare, gjort fler birdies och spelar stabilare än tidigare. Trots detta har jag reggat 5 rundor och samtliga resulterade i höjning. Förhoppningsvis ger bättre förutsättningar vid sidan om nästa säsong ett bättre resultat och kanske försöka skaffa mig lite damage control. Då 14 hål (dock inte i rad) med normalt spel kan ligga 6-7 över par och 4 där jag hamnar i problem sticker iväg till 10-14 över par.
Citera
2014-10-25, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Förhoppningsvis ger bättre förutsättningar vid sidan om nästa säsong ett bättre resultat och kanske försöka skaffa mig lite damage control. Då 14 hål (dock inte i rad) med normalt spel kan ligga 6-7 över par och 4 där jag hamnar i problem sticker iväg till 10-14 över par.

Känner igen mig själv oerhört väl i det där! Allt för många lovande rundor som förstörs av några usla hål. Måste skaffa mig ett "stock shot" som man kan plocka fram på de hål som historiskt varit usla, behöver inte vara full attack jämt. Mysa ut en spoon räcker gott. Är dock lockande att alltid satsa för birdien...
Kanske är träning med psykolog som gäller till nästa säsong!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in