Citat:
Ursprungligen postat av
Kung_Ingenting
Appen OnTag är väldigt praktisk, den har kontakt med förbundets handicapsystem och har alla banornas slope inlagd så matar du in ditt resultat där så får du ut resultatet helt automagiskt. Trevligt att slippa använda hjärnan där ute på banan.
Jodå, nånting måste man ju pyssla med på sommaren också.
Japp. Detta är kanske det största problemet som jag har (haft), pron och jag har försökt jobba bort det men det har varit skitsvårt. När jag är hos pron så uppmuntrar han alltid halvsvingar när man jobbar med tekniken, vilket säkerligen är det rätta normalt sett men problemet för mig är att när jag gör halvsvingar så har jag inga som helst problem att göra rätt. Säger han att jag ska göra nått specialslag av vilket konstig sort som helst så gör jag det helt perfekt direkt. Men så fort det blir fullsving så går det åt helvete..
Och i förra veckan så kom jag på varför när jag stod på driving rangen.
Av någon anledning så har jag alltid haft höger överarm framför kroppen under hela svingen. Även längst upp i baksvingen så befinner sig min högra armbåge framför bröstkorgen. Då är det helt omöjligt att komma inifrån och ut om man inte gör någon väldigt skum kroppsrörelse. Så nu försöker jag se till att höger armbåge hamnar bredvid bröstkorgen i baksvingen och helt plötsligt börjar sakerna falla på plats. Ibland i alla fall.
Hade någon nån gång påpekat denna lilla detalj för mig så hade jag förmodligen spelat på USA-touren för länge sen. Ja, vi kan väl låtsas i alla fall.

Prövade den svingen/positioneringen i vardagsrummet nu. Helt omöjligt för mig att komma något annat än utifrån-och-in då
Det finns flera sätt att träna på inifrån-och-ut-sving. Även om man inte har några andra större bekymmer med svingen. Dels att tänka sig göra det i helt extrema termer. Alltså att säga till hjärnan, och se ett svingspår på 45 grader utåt. I praktiken blir det dock inte så mycket utan ofta ganska bra istället. Men det är på intet sätt enkelt att ändra såna här vanor. det kommer många pushar och push-slicear på köpet också. En annan metod är att lägga ut ytterligare en boll, snett ovanför. Om bollen du ska slå ligger på mittpunkten av en klocka ska denna boll ligga på siffran 2. Den ska ligga och blockera det vanliga utifrån-och-in-spåret. Så om du nu slår ditt slag och träffar bollen du ska slå bra, och inte extrabollen så bör du ha kommit åtminstone rakt, men helst även inifrån.
Får man bara till vana att trycka ut bollen så är man på rätt väg. Lösningen för mig när jag trycker ut bollen men inte får drawn in mot målet igen är att fokusera på bakre handen (höger för högerspelare också). Det är inte alltid helt lätt att förstå den handens roll när det kommer till en bra release. I och med att händerna sitter tätt ihop i en golfsving kan det vara svårt att känna vilken som gör vad. Men om man som test håller baseboll-grepp, eller till och med mellanrum mellan händerna och svingar så känner man direkt att det är helt omöjligt att få anständig fart på klubban utan en aktiv bakre hand.
Jag kan också tänka på händerna nära knäet när releasen ska till. Då brukar jag komma inifrån på ett bra sätt. Jag har själv tidigare haft en tendens att komma lite utifrån så jag behöver ständigt påminna mig om dessa saker.
Det finns iaf många övningar att göra utan massa dyra tillbehör. Att lägga bollar framför den du ska slå i driversvingen är också en metod att lära sig slå upp på bollen med drivern. Jag tror de flesta vet att man ska slå upp på bollen men ändå underskattar hur högt en drive kan gå utan att vara för högt. Att lägga ut en handduk
bakom bollen med säg 10 centimeters marginal (ännu närmre senare beroende på nivå) för att vänja bort duffar med järnslagen är också en klassiker.
P.S. Du har ju seniortouren att sikta på sen också :P D.S.