2020-07-23, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zephirez
Precis börjat igen efter att ha tagit mitt gröna kort för cirka 15 år sedan då jag gick mina faderrundor och fick mitt handicap.

Jag har nu blivit medlem i en "brevlådeklubb" för att kunna boka bantider, frågan är hur går jag till väga efter att ha bokat en tid på min golf? Är scorekortet digitalt eller hämtar man ut det på plats? Jag kommer förmodligen spela några 9-hålare själv till en början då jag inte har någon partner.

Själv spelar jag i Stockholm och är det någon som vill ha sällskap så tveka inte på att höra av er, jag bor på norra sidan men jag har bil så kan ta mig lite överallt.

Om du vill bör du kunna få ett utskrivet i receptionen med dina extraslag förprintat på kortet. Skulle tro att de flesta klubbar gör det numera. Eller så lär man sig det enkla poängsystemet och kikar på slopen hur många extraslag du får och plitar ner på ett gammalt hederligt scorekort. Du kan också peta in dina slag på mingolf efter rundan och få poängen automatiskt den vägen. Och förmodligen finns det appar för sånt här också.
Och är man riktigt rutinerad så håller man sin score i huvudet
Citera
2020-07-23, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Som jag nämnde i ett tidigare inlägg här så har jag bestämt mig för att vara mer seriös med mitt golfande i år och se om det där singelhandicapet faktiskt finns inom räckhåll. Så jag tog mitt friskvårdsbidrag och brände det på ett paket med 10 lektioner.

Lektion 1: Fixa till min uppställning och lite smått runtomkring.
Resultat: Direkt på första besöket på rangen så slår jag säkrare med mindre spridning + ökar längden på dom kortare klubborna. Inte helt väntat.
En runda: 39 poäng och ner till 17 i handikapp. (Har pendlat mellan 16 och 19 dom senaste åren.)

Lektion 2: Fixa till mitt horribla svingspår. Hade nog världens största ögla på toppen.
Resultat: Dags att ge upp golfen.. Allt gick åt helvete dom första passen på rangen. Bollträffen blev sådär, spridningen på bollarna är hemsk. Timingen i svingen är inte i närheten av vad jag hade förut. Armarna och kroppen jobbar inte alls ihop. Lite bättre på slutet och om jag kör i vad som känns som slowmotion så kan jag få ihop det rätt ok. Med en mycket brantare sving så har jag problem med rotationen.
En runda: 27 poäng där jag fick ihop det rätt bra på slutet så inte helt missnöjd ändå.

Jaså, du hänger här också

Personligen anser jag att det enda riktigt viktiga vad gäller svingspår är just svingspåret innan och vid bollträff och då att komma inifrån och ut, med händerna ganska nära benen (knäna) och en pådrivande bakre hand. Om jag bara fick önska en sak för medelgolfaren så är det ta bort utifrån-och-in-svingspåret. Rent allmänt då, ditt inlägg fick agera språngbräda till dessa tankar Det man gjort innan kan ju ha varit det som lett till utifrån-och-in-sving. Det finns många meter att tjäna på att lära sig detta.
Citera
2020-07-23, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av affmeister
Hej!

Jag har sett diverse YouTube-klipp där lärare tipsar om att köra fotspray på golfklubborna för att enklare kunna se var på klubbhuvudet man träffar (får kontakt med bollen) och för att sedermera kunna anpassa & förbättra bollträffen så den blir mer central.

Tänkte därför kika om det är någon som har tidigare erfarenhet av detta, funkar det med en "vanlig" fotspray som man köper på Apoteket, typ:

https://www.apotekhjartat.se/produkt...pirant-150-ml/

Funderar bara så att sprayen inte skadar klubborna eller ytan på något sätt.

Stort tack på förhand!

Köp riktiga bladklubbor. Finns inget bättre facit på din bollträff än det
Citera
2020-07-24, 10:19
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Jag har nu blivit medlem i en "brevlådeklubb" för att kunna boka bantider, frågan är hur går jag till väga efter att ha bokat en tid på min golf? Är scorekortet digitalt eller hämtar man ut det på plats? Jag kommer förmodligen spela några 9-hålare själv till en början då jag inte har någon partner.
Appen OnTag är väldigt praktisk, den har kontakt med förbundets handicapsystem och har alla banornas slope inlagd så matar du in ditt resultat där så får du ut resultatet helt automagiskt. Trevligt att slippa använda hjärnan där ute på banan.

Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Jaså, du hänger här också

Personligen anser jag att det enda riktigt viktiga vad gäller svingspår är just svingspåret innan och vid bollträff och då att komma inifrån och ut, med händerna ganska nära benen (knäna) och en pådrivande bakre hand. Om jag bara fick önska en sak för medelgolfaren så är det ta bort utifrån-och-in-svingspåret. Rent allmänt då, ditt inlägg fick agera språngbräda till dessa tankar Det man gjort innan kan ju ha varit det som lett till utifrån-och-in-sving. Det finns många meter att tjäna på att lära sig detta.
Jodå, nånting måste man ju pyssla med på sommaren också.

Japp. Detta är kanske det största problemet som jag har (haft), pron och jag har försökt jobba bort det men det har varit skitsvårt. När jag är hos pron så uppmuntrar han alltid halvsvingar när man jobbar med tekniken, vilket säkerligen är det rätta normalt sett men problemet för mig är att när jag gör halvsvingar så har jag inga som helst problem att göra rätt. Säger han att jag ska göra nått specialslag av vilket konstig sort som helst så gör jag det helt perfekt direkt. Men så fort det blir fullsving så går det åt helvete..
Och i förra veckan så kom jag på varför när jag stod på driving rangen. Av någon anledning så har jag alltid haft höger överarm framför kroppen under hela svingen. Även längst upp i baksvingen så befinner sig min högra armbåge framför bröstkorgen. Då är det helt omöjligt att komma inifrån och ut om man inte gör någon väldigt skum kroppsrörelse. Så nu försöker jag se till att höger armbåge hamnar bredvid bröstkorgen i baksvingen och helt plötsligt börjar sakerna falla på plats. Ibland i alla fall.

Hade någon nån gång påpekat denna lilla detalj för mig så hade jag förmodligen spelat på USA-touren för länge sen. Ja, vi kan väl låtsas i alla fall.
Citera
2020-07-24, 14:06
Medlem
Zephirezs avatar
Hur är det, om jag går en 9-hålare helt själv, kan jag ens registrera ronden för att sänka mitt hcp från 54?

När jag ska registrera så måste jag ange markör eller annan spelare?
Citera
2020-07-24, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Appen OnTag är väldigt praktisk, den har kontakt med förbundets handicapsystem och har alla banornas slope inlagd så matar du in ditt resultat där så får du ut resultatet helt automagiskt. Trevligt att slippa använda hjärnan där ute på banan.

Jodå, nånting måste man ju pyssla med på sommaren också.

Japp. Detta är kanske det största problemet som jag har (haft), pron och jag har försökt jobba bort det men det har varit skitsvårt. När jag är hos pron så uppmuntrar han alltid halvsvingar när man jobbar med tekniken, vilket säkerligen är det rätta normalt sett men problemet för mig är att när jag gör halvsvingar så har jag inga som helst problem att göra rätt. Säger han att jag ska göra nått specialslag av vilket konstig sort som helst så gör jag det helt perfekt direkt. Men så fort det blir fullsving så går det åt helvete..
Och i förra veckan så kom jag på varför när jag stod på driving rangen. Av någon anledning så har jag alltid haft höger överarm framför kroppen under hela svingen. Även längst upp i baksvingen så befinner sig min högra armbåge framför bröstkorgen. Då är det helt omöjligt att komma inifrån och ut om man inte gör någon väldigt skum kroppsrörelse. Så nu försöker jag se till att höger armbåge hamnar bredvid bröstkorgen i baksvingen och helt plötsligt börjar sakerna falla på plats. Ibland i alla fall.

Hade någon nån gång påpekat denna lilla detalj för mig så hade jag förmodligen spelat på USA-touren för länge sen. Ja, vi kan väl låtsas i alla fall.

Prövade den svingen/positioneringen i vardagsrummet nu. Helt omöjligt för mig att komma något annat än utifrån-och-in då

Det finns flera sätt att träna på inifrån-och-ut-sving. Även om man inte har några andra större bekymmer med svingen. Dels att tänka sig göra det i helt extrema termer. Alltså att säga till hjärnan, och se ett svingspår på 45 grader utåt. I praktiken blir det dock inte så mycket utan ofta ganska bra istället. Men det är på intet sätt enkelt att ändra såna här vanor. det kommer många pushar och push-slicear på köpet också. En annan metod är att lägga ut ytterligare en boll, snett ovanför. Om bollen du ska slå ligger på mittpunkten av en klocka ska denna boll ligga på siffran 2. Den ska ligga och blockera det vanliga utifrån-och-in-spåret. Så om du nu slår ditt slag och träffar bollen du ska slå bra, och inte extrabollen så bör du ha kommit åtminstone rakt, men helst även inifrån.

Får man bara till vana att trycka ut bollen så är man på rätt väg. Lösningen för mig när jag trycker ut bollen men inte får drawn in mot målet igen är att fokusera på bakre handen (höger för högerspelare också). Det är inte alltid helt lätt att förstå den handens roll när det kommer till en bra release. I och med att händerna sitter tätt ihop i en golfsving kan det vara svårt att känna vilken som gör vad. Men om man som test håller baseboll-grepp, eller till och med mellanrum mellan händerna och svingar så känner man direkt att det är helt omöjligt att få anständig fart på klubban utan en aktiv bakre hand.

Jag kan också tänka på händerna nära knäet när releasen ska till. Då brukar jag komma inifrån på ett bra sätt. Jag har själv tidigare haft en tendens att komma lite utifrån så jag behöver ständigt påminna mig om dessa saker.

Det finns iaf många övningar att göra utan massa dyra tillbehör. Att lägga bollar framför den du ska slå i driversvingen är också en metod att lära sig slå upp på bollen med drivern. Jag tror de flesta vet att man ska slå upp på bollen men ändå underskattar hur högt en drive kan gå utan att vara för högt. Att lägga ut en handduk bakom bollen med säg 10 centimeters marginal (ännu närmre senare beroende på nivå) för att vänja bort duffar med järnslagen är också en klassiker.

P.S. Du har ju seniortouren att sikta på sen också :P D.S.
Citera
2020-07-24, 14:57
Medlem
Citat:
Hur är det, om jag går en 9-hålare helt själv, kan jag ens registrera ronden för att sänka mitt hcp från 54?

När jag ska registrera så måste jag ange markör eller annan spelare?

Att ange markör är det korrekta, ja. Om systemet på mingolf stoppar dig utan angiven markör vet jag ej.

När du fått lite spelvana så var inte rädd för att boka in dig i andra bollar. Med högt tryck är det ju till och med ett måste om du vill spela. Det enda som är riktigt irriterande att spela med, förutom misskötsel i fråga om att laga nedslagsmärken, kratta bunkrar, och liknande, är folk som spelar orimligt långsamt.

Jag spelar hellre med en dålig golfare som ändå håller tempot uppe än något av proffsen som tar ofantligt med tid på sig vid varje slag. En bra rutin ska man ha, men det är knappast synonymt med långsamt.
Citera
2020-07-24, 17:11
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Prövade den svingen/positioneringen i vardagsrummet nu. Helt omöjligt för mig att komma något annat än utifrån-och-in då

P.S. Du har ju seniortouren att sikta på sen också :P D.S.
Det går att komma nästan helt square om man anpassar resten av svingen till den armpositionen. Jag har ju kört så hela mitt liv, 30 års träning... Men det är ju inte precis nått jag kan rekommendera.

Och nu när jag kollade lite filmer på Rory McIlroy, hur hans högra armbåge är, så noterar jag ju att den inte är i närheten av kroppen över huvud taget. Var precis på driving rangen och testade den varianten där jag släppte högerarmen het fri. Kändes som att jag äntligen fick lite användning för min längd i svingen. En sak som har stört mig lite hela livet är hur kort jag slår. Inte för att jag slår speciellt kort, ligger på 230 meter med en välslagen drive, men med tanke på att jag är 190 lång och atletisk så borde jag ha några meter till. Nu kändes det som att jag äntligen kunde använda alla mina 190 cm för att lägga kraft i bollen. Svårt att säga hur långt det blev dock för det blåser halv storm här...

Och ja. Sprang faktiskt på en gammal kompis på driving rangen härom dagen och skämtade om att jag siktade på seniortouren.
Citera
2020-07-28, 19:29
Medlem
Jannebigplays avatar
Förvånad att det inte snackas så mycket prylar, varken här eller på andra golfforum. Jag gjorde slag i saken och köpte en Garmin Approach S62. Vilket jävla köp! Som en helt ny värld som har öppnat sig för mig. Man får statistik över alla sina klubbor och det sköts nästintill automatiskt. Man kan planera hålen på ett helt annat sätt utan rädsla för om man ska nå fram till hindret eller inte. Har tidigare använt kikare men denna är överlägsen. Snygg och en laddning räcker för 3-4 rundor dessutom utan att jag behöver ladda om. Minuset är väl priset.
Citera
2020-08-01, 12:13
Medlem
Mitt under en runda för en vecka sen small det till i mitt ringfinger på vänster hand (Lead hand) Känns som den är stukad, lite svullen och lite vriden in mot mitten fingret ser det ut som. Smärta när jag knyter näven och även när jag sträcker ut fingrarna. Hände under ett utslag... Någon som varit med om något liknande och vet vad det är / beror på). Smärtan är runt "första vecket" / roten på fingret.
Citera
2020-08-02, 23:24
Citat:
Ursprungligen postat av Artois
Mitt under en runda för en vecka sen small det till i mitt ringfinger på vänster hand (Lead hand) Känns som den är stukad, lite svullen och lite vriden in mot mitten fingret ser det ut som. Smärta när jag knyter näven och även när jag sträcker ut fingrarna. Hände under ett utslag... Någon som varit med om något liknande och vet vad det är / beror på). Smärtan är runt "första vecket" / roten på fingret.

Jo det låter ju som en stukning. Hur känns det idag? Det borde gå över men om det gör mer ont och inte går över får du knalla till vårdcentralen med fingret.

Jag antar att du redan styrketränar och ägnar greppet en del av din träning. Det kan vara bra att efter din återhämtning från skadan träna upp hand och fingerstyrkan ännu mer.
Citera
2020-08-06, 08:32
Medlem
Undrar vilken app använder ni när ni spelar? Är det ett långt hål så ser man inte hur banan är uppbyggd. Typ en app på mobilen så man ser banan och kan planera hur man ska spela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in