2017-04-20, 15:38
Medlem
ToblaTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallysonstar
Hej!

Ska dra igång med golfen nu i sommar igen. Var ett tag sen jag spelade och de gamla klubborna är kvar. Är numera ca 193 cm lång och standard längd på klubborna. Borde jag köpa extra långa klubbor? Hur gör ni andra som är av det längre slaget?

Lycka till med golfen iår!

Jag låter de mer kunniga i tråden svara mer exakt på hur och varför din längd inte nödvändigtvis måste påverka längden på klubborna, men rent generellt skulle jag säga att ja du ska ha förlängda klubbor. I minsta fall borde du gå på en custom fit för att vara säker.

Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Jag behöver verkligen er hjälp.

Sitter för stunden med ett AP-set där PW ligger på 47 grader. Utöver det sitter jag förnärvarande med tre "hitta på"-wedgar, 52, 56, 60. Jag slår PW ungefär 120-140 m beroende på hur jag greppar och loftar, ser den som min mest stabila klubba tillsammans med min Driver. Mitt wedgespel från 40 m och uppåt är dock för svagt och med nya wedgar löser jag materialfrågan (bara min kompetensbrist på området som ska lösas således ) Två frågor:

Vad känner ni kring grad-spannet? Ska jag införskaffa 52, 56, 60 eller 50, 54, 58?
Vad kan ni rekommendera för modeller? Bara strötittat på dormy och lokala golfshopen, ser ut att hamna på minst 4500 för tre klubbor. Har ni något prisvärt alternativ?

Personligen så skulle jag säga att om du inte tror du kommer älska din 60-gradare så finns det ingen större anledning att köpa en. Det är ingen mening att köpa en så pass svår klubba om det finns en risk att du kommer ogilla att använda den. Utöver det kan jag inte ge mycket till råd då det är en smaksak vilka loft du har på dina wedgar, men jag kan nämna att jag har en 60-gradare och älskar den verkligen.
Citera
2017-04-20, 17:47
Medlem
Vilka är dom bästa Golfbutikerna om man bor i Skåne?
Har ni tips på bra näthandel med shoppar som har allt från high-end grejer till det mer basic. Utländska hemsidor får gärna också postas.
Citera
2017-04-20, 22:28
Medlem
Nån annan som kört taylormades' M2 serie på järn? köpte nån månad sen och 4 av klubborna har fått bucklor mitt i träffytan. Helt sjuk. Slog en hink med 5an och nu är som nån dunkat en hammare på den. Jävla skitkvalitet.

Ska köpa nya och vill ha ett smalare blad. Gärna hyfsat lättspelade, 18hcp. Tips? Samt nån som har samma erfarenheter från taylormades m2or?
Citera
2017-04-22, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Vilka är dom bästa Golfbutikerna om man bor i Skåne?
Har ni tips på bra näthandel med shoppar som har allt från high-end grejer till det mer basic. Utländska hemsidor får gärna också postas.

Dormy Outlet i Ängelholm fungerar bra om man inte vill lägga så mycket pengar, kvalitet till sjyssta priser. Annars finns det vanliga Dormy i Helsingborg och Malmö. De större klubbarna (Ljunghusen, Vasatorp, Landskrona, Barsebäck, Kristianstad, Araslöv) brukar ha bra shops också, inte så stora sortiment kanske men bra service. Finns Golf3000 i Helsingborg också. Hylliekroken i Malmö rekommenderar jag inte.
Citera
2017-04-24, 10:12
Medlem
umadbroskis avatar
Golfbidder i england är väldigt etablerade och extremt proffsiga.

Dom har allt inom golf från klubbor till kläder.

Köpt därifrån 2 gånger. Man får tracking ID direkt och varorna kommer ett par dagar senare.

På varje köp får klubborna ett betyg från 6-10. 10 är helt nya och 6 är rätt använda. Jag beställde en 7-7-7 på klubbhuvud, skaft och grepp, kändes nästan nya när jag fick dom.

Rekommenderar dessa starkt.

Får nog inte länka deras hemsida, men bara googla.
Citera
2017-04-25, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.west
Nån annan som kört taylormades' M2 serie på järn? köpte nån månad sen och 4 av klubborna har fått bucklor mitt i träffytan. Helt sjuk. Slog en hink med 5an och nu är som nån dunkat en hammare på den. Jävla skitkvalitet.

Ska köpa nya och vill ha ett smalare blad. Gärna hyfsat lättspelade, 18hcp. Tips? Samt nån som har samma erfarenheter från taylormades m2or?

Låter skumt, det måste du ju kunna reklamera?
Citera
2017-04-26, 13:16
Medlem
hagsatras avatar
Hur har säsongsstarten gått för er? Vore trevligt med lite fler "dagens runda" här.
Citera
2017-04-26, 22:26
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
Hur har säsongsstarten gått för er? Vore trevligt med lite fler "dagens runda" här.

Gått väldans fint. Är upp i 20 rundor snart trots hagel, regn och snö. Spelat ner mig från 29hcp till 25 och det jag har förbättrat mest är drivern. Slår alltid spikrakt, däremot tar jag inte i något och slår därför inte så långt. Kommer ytterst sällan över 220 meter. Chippningen och puttningen har blivit bättre, förut var det ofta två chip och två putt, nu är det en chip och en putt, ibland två. Det jag kämpar med är min 3 hybrid och järn 6-7. Slår bättre med min 5 hybrid än dessa järnklubbor.

Blir nog att köra mer hinkar istället för att enbart gå ut torr på banan, kanske köpa någon lektion också.

Jag har däremot en fråga till er alla. Har ett nybörjarset just nu från Strata. Setet är stiff. Är det vanligt att nybörjarset är stiff?
Citera
2017-04-27, 16:44
Medlem
Elijass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra

Började spela igen i augusti efter ett 10 år långt uppehåll. Klev in på 11,0 och spelade 6 rundor, alls gick kass så höjde mig till 11,6.

I år har jag kört 2 rundor. 41p respektive 33p. Målet är ner på singel detta år.
Bra på green och från tee. Behöver förbättra inspel så man kan kapa slag men det kommer!

Riktigt kul att säsongen är igång igen!
Citera
2017-05-03, 00:59
Medlem
Måste skriva av mig gällande en så sinnessjuk upplevelse från igår som jag också vill varna andra för. Var ute och spelade Lindö Park. Jag är ganska kräsen men har verkligen förståelse för att det är tidigt på säsongen. Med det sagt så vill jag ödmjukt varna alla golfare i Stockholm för att spela den jävla skiten. Helt ok design (bättre än de andra Lindöbanorna) och flera bra golfhål men det fanns på riktigt inte en enda kvadratmeter på någon fairway som går att kalla för gräs. Jag skulle mer beskriva det som en leråker. Dåligt skött av både banpersonal och spelare under lång tid. Till råga på det dåliga skicket så tar de jävla idioterna 600 kr i greenfee vilket också är helt sinnessjukt. Otrevligt bemötande av personalen och värdelöst utbud både i resturang och shop. Kvantitet före kvalitet. Jag har nu valt att gå ur skiten som hette unipeg, som nu heter golfstar, som från början hette huvudstadens gk, som bokas som Cloud golf, som gått ihop med toptee, som hade ett klubbhus på Sveavägen som hette riviera...
jag tror och hoppas att fler väljer medlemsklubbar istället där folk bryr sig om banan, lagar nedslagsmärken och där klubben har en duktig greenkeeper. Det är åt helvete som det är nu och jag önskar att Sverker Olofsson kunde göra comeback och granska skötseln av "Unipeg" och deras jävla pissbanor.
Citera
2017-05-03, 19:22
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BADARING
Måste skriva av mig gällande en så sinnessjuk upplevelse från igår som jag också vill varna andra för. Var ute och spelade Lindö Park. Jag är ganska kräsen men har verkligen förståelse för att det är tidigt på säsongen. Med det sagt så vill jag ödmjukt varna alla golfare i Stockholm för att spela den jävla skiten. Helt ok design (bättre än de andra Lindöbanorna) och flera bra golfhål men det fanns på riktigt inte en enda kvadratmeter på någon fairway som går att kalla för gräs. Jag skulle mer beskriva det som en leråker. Dåligt skött av både banpersonal och spelare under lång tid. Till råga på det dåliga skicket så tar de jävla idioterna 600 kr i greenfee vilket också är helt sinnessjukt. Otrevligt bemötande av personalen och värdelöst utbud både i resturang och shop. Kvantitet före kvalitet. Jag har nu valt att gå ur skiten som hette unipeg, som nu heter golfstar, som från början hette huvudstadens gk, som bokas som Cloud golf, som gått ihop med toptee, som hade ett klubbhus på Sveavägen som hette riviera...
jag tror och hoppas att fler väljer medlemsklubbar istället där folk bryr sig om banan, lagar nedslagsmärken och där klubben har en duktig greenkeeper. Det är åt helvete som det är nu och jag önskar att Sverker Olofsson kunde göra comeback och granska skötseln av "Unipeg" och deras jävla pissbanor.

Är nybliven medlem på golfstar och har spelat på samtliga Lindö-banorna och jag håller med till 100%. Fairways är i katastrofalt skick. Som tur är så kan man spela på Brollsta och Lövsätra om man har tecknat play-6.
Citera
2017-05-03, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BADARING

Instämmer. Undviker också den där Unipegskiten. Kan rekommendera både Wäsby och Sollentuna som inte alls ligger många minuter ifrån Lindö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in