Citat:
Ursprungligen postat av
PhilDunphy
Jag kan tycka det beror lite på hur man ligger. Jag brukar gå runt på 32-37p och är väldigt nöjd med det hcp jag har idag. Hade jag gått runt på 44p en gång hade jag aldrig registrerat den då det krävts att jag spelar 16 18 hålsrundor för att komma tillbaka till mitt nuvarande hcp (vilket faktiskt är det jag spelar på utan lyckorundor). Går du oftast på 35 poäng eller bättre är det nog dags att sänka sig.
Kanske fel av mig att tänka så, men med lite vett så tycker jag att man själv kan reglera sitt hcp en aning. Givetvis ska man inte mygla, men avvikande rundor kan alla få in och det tycker inte jag speglar ens riktiga hcp.
Antar att det är därför det är så svårt att vinna handicaptävlingar om de flesta tänker så. Det där tycker jag låter som en slippery slope, och ganska godtyckligt. Vart drar man gränsen för vad som är en avvikande runda? Olika personer kommer ju bedöma olika.
Du säger
"Går du oftast på 35 poäng eller bättre är det nog dags att sänka sig" eller
"Hade jag gått runt på 44p en gång hade jag aldrig registrerat den". Någon annan kanske tycker att allt bättre än 40p är en lyckorunda som inte ska föras in, eller att den ska göra tre rundor bättre än hcp innan sänkning kommer på tal...helt godtyckligt och enligt mig mygel.
Alla har vi bättre och sämre ronder (även proffs kan ena rundan skjuta 64 för att nästa runda ha 74 slag). Så inget konstigt med att ena dagen ha 30p och andra dagen 40p. Registrerar man sina ronder både upp och ner blir det mest rättvist för alla. Om 44p nu är en sådan lyckträff kommer det inte hända ofta precis och du kommer kanske de följande rundorna ha svårt att gå på ditt nya hcp. Men blir det för svårt kommer handicapet stiga igen.
Säger det igen, tävlar du inte i hanicaptävlingar har jag absolut inga åsikter på hur du reglerar ditt hcp. Tycker du att det blir roligare att spela om du känner att du oftast går på 35p eller mer, håll dig till sällskapsronder eller scratchtävlingar. Annars blir det mygel och fusk.