2015-07-28, 11:49
Medlem
Ska spela KM om 2 veckor men puttar fortfarande som ett riktigt skämt . Någon som har någon övning som stärker psyket kring puttning? främst puttar runt 2 m.
Citera
2015-07-28, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbesnubben
Ska spela KM om 2 veckor men puttar fortfarande som ett riktigt skämt . Någon som har någon övning som stärker psyket kring puttning? främst puttar runt 2 m.

Till att börja med bör du fundera över vad det är som inte fungerar. Har du svårt att läsa rätt linje? Är längdkontrollen kass? Startar bollen i den riktning du tänkt? Missar du oftast på samma sida av hålet? Är det för mycket nerver på de korta puttarna?

Sedan är det lättare att hitta övningar som hjälper med just ditt problem, eller kanske ändra något i uppställning eller grepp.

Övningar där du "tävlar" med dig själv (eller andra), och som straffar dig om du missar brukar vara bra för psyket. Typ klockan där du lägger bollar runt hålet och försöker sätta så många som möjligt i rad, och måste börja om från början om du missar en. Då har du press på varje putt precis som på banan.
Citera
2015-07-28, 19:54
Medlem
Citat:

"Line:a" bollen och slå den med självförtroende. Korta puttar är i princip bara mentalt. Du måste våga slå till den ordentligt.
Citera
2015-07-29, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
"Line:a" bollen och slå den med självförtroende. Korta puttar är i princip bara mentalt. Du måste våga slå till den ordentligt.

Har väldigt svårt med puttar som jag vet att borde sätta ish 2 m och närmare. Får upp någon tanke att jag troligen kommer och missa. Och sedan slår jag den och missar....

Tror att klockan är väldigt bra för att stärka självförtroendet. Dock så kommer detta och går i vågor så vet inte riktigt hur jag hantera detta problem.
Citera
2015-07-30, 19:35
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Har väldigt svårt med puttar som jag vet att borde sätta ish 2 m och närmare. Får upp någon tanke att jag troligen kommer och missa. Och sedan slår jag den och missar....

Tror att klockan är väldigt bra för att stärka självförtroendet. Dock så kommer detta och går i vågor så vet inte riktigt hur jag hantera detta problem.

Hade också lite identitets-problem med puttern för inte allt för länge sen. Visste inte med 100% säkerhet hur jag skulle ställa upp mig, då jag inte hade tränat in någon speciell rutin sedan innan när det hade fungerat ändå. Det ledde till att jag innan varje putt stod och justerade min uppställning till det kändes bra och det blev olika varje gång - bollen hamnade närmre/längre ifrån kroppen eller längre fram/bak vilket resulterade i usel puttning.

Kanske är där ditt problem sitter? Är ruskigt viktigt att man gör samma sak varje gång.
Citera
2015-07-31, 08:31
Medlem
Gridirons avatar
Jag tog alltid som rutin att putta med "hälen" när jag kom nära. fick en mycket stabilare träff då.
Citera
2015-07-31, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Hade också lite identitets-problem med puttern för inte allt för länge sen. Visste inte med 100% säkerhet hur jag skulle ställa upp mig, då jag inte hade tränat in någon speciell rutin sedan innan när det hade fungerat ändå. Det ledde till att jag innan varje putt stod och justerade min uppställning till det kändes bra och det blev olika varje gång - bollen hamnade närmre/längre ifrån kroppen eller längre fram/bak vilket resulterade i usel puttning.

Kanske är där ditt problem sitter? Är ruskigt viktigt att man gör samma sak varje gång.

Tror inte det riktigt är mitt problem. Tror jag tänker för mycket på själva puttrörelsen och mindre på hur jag ska slå puttern. Mycket energi går på något som egentligen är helt onödigt
Citera
2015-07-31, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiron
Jag tog alltid som rutin att putta med "hälen" när jag kom nära. fick en mycket stabilare träff då.

Körde ett tag med att glo på hålet istället för bollen fungerade jävligt bra. Men har slutat fungera så behöver något nytt att testa
Citera
2015-07-31, 19:39
Medlem
Citat:
Körde ett tag med att glo på hålet istället för bollen fungerade jävligt bra. Men har slutat fungera så behöver något nytt att testa
Känns som att detta är ett vanligt problem för många, man hittar en ny teknik som efter en viss tid slutar att fungera. Skulle vara intressant att se om detta verkligen stämmer eller om det bara är vad man tror.
Citera
2015-07-31, 20:53
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AOhlsson
Känns som att detta är ett vanligt problem för många, man hittar en ny teknik som efter en viss tid slutar att fungera. Skulle vara intressant att se om detta verkligen stämmer eller om det bara är vad man tror.

Många duktiga puttare tittar inte ens på bollen, utan istället någonstans på linjen 15-20 cm framför och siktar in klubban efter det riktmärket.
Står man ovanför, ska putta och fokuserar på bollen i relation till klubbans vinkel så är det mycket lätt att hjärnan lurar en att tro att man siktar på den linje man tagit ut när man i själva verket siktar några grader fel - och därför missar kopp.
Citera
2015-07-31, 22:28
Medlem
Ska lira en del golf i helgen men har bara en bärbag, mrn man kan hyra vagn på min golfklubb, frågan är om jag kan sätta min bag i vagnen?
Citera
2015-07-31, 22:54
Medlem
hestenhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lurifaksen
Ska lira en del golf i helgen men har bara en bärbag, mrn man kan hyra vagn på min golfklubb, frågan är om jag kan sätta min bag i vagnen?

Ja det kan du om du inte vill bära. Varför egentligen?
Bara du har koll på var du får framföra din vagn och inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in