2016-10-17, 17:27
Medlem
hagsatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Demoraliserande.
Skulle boka tid för årets sista runda. Hade två olika "tvåbollar" att hoppa in på. Första bollen hade två "kids" kring scratch i hcp. Andra bollen hade två gubbar med mid/high hcp som jag. Jag hoppade in med gubbarna.

"Kidsen" går före oss.
Hål 1. Relativt kort par 4, 300m, ganska kraftig dogleg.
Snorungen peggar inte ens bollen och tar en järnklubba! Han slår en perfekt 220m slag runt hindret. Hans kompis gör liknande slag fast med någon träklubba.
Jag är glad att jag valde "gubb-bollen"...

Själv blev jag ägd av en 10-åring som spelade sista hålet med oss på en ny bana idag. Par 3 men mycket svårare sådant än jag är van vid, 150 meter, slår man ett par meter snett så hamnar man i skogen på båda sidorna, kraftiga kullar precis vid green som rullar bollen out of bounds om man träffar där så inte mycket felmarginal. Slår iväg först och får till det rätt bra men missar green precis och kullarna gör att jag rullar iväg en bra bit. Chip och två putt för bogey vilket jag ändå är nöjd med. Lillkillen som knappt når upp till min midja däremot drar bollen i en otroligt hög båge som stannar rakt på green och en puttar för birdie. Bara att lyfta på hatten
Citera
2016-10-18, 15:01
Medlem
persona.von.gratas avatar
Vilka har hunnit köra sista rundan för i år?
Själv har jag hunnit med 5 st "sista rundor". Svårt att låta bli när vädret tillåter spel.
Citera
2016-10-18, 21:21
Medlem
Mclarengbgs avatar
Citat:
Själv har jag hunnit med 5 st "sista rundor". Svårt att låta bli när vädret tillåter spel.

Hehe, jag har också hunnit köra några "sistarundor". Det värsta är att det går bättre nu när jag kör halvset, 6-7 st klubbor, och bärbag än tidigare när det var full utrustning.
Citera
2016-10-18, 21:29
Medlem
hagsatras avatar
Citat:

Jag siktar på minst fem rundor till innan säsongen är över. Sänkte mig idag till HCP 31 vilket innebär jag äntligen får spela på en trevlig bana i närheten av mig som har en övre gräns på 32. Den ska provas i veckan. Sen ska jag även ta mig ut till Bro Bålsta en sväng i helgen om vädret tillåter.

Fråga angående utslag från tee. Peggar ni alla slag, även de korta järnklubborna? Jag har inte gjort det tidigare men det verkar vara kutym att göra det så ska prova det härnäst.
Senast redigerad av hagsatra 2016-10-18 kl. 21:32.
Citera
2016-10-19, 14:16
Medlem
Wedgies avatar
Jag ska spela en tävling på söndag, det blir nog sista.
Citera
2016-10-19, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
Fråga angående utslag från tee. Peggar ni alla slag, även de korta järnklubborna? Jag har inte gjort det tidigare men det verkar vara kutym att göra det så ska prova det härnäst.

Har börjat med det denna säsong! Tidigare slog jag alltid PW och nedåt utan peg men insett att det är dumt att inte ta den hjälp man kan få. Tycker mig slå färre tjocka slag efter att jag börjat pegga.

Spelade förmodligen årets sista golfrunda förra helgen, banorna börja tappa lite väl mycket i kvalité förhållande till greenfee för att det ska kännas lönt.

Även denna säsong blev tyvärr en mellansäsong för min del, spelade nog inte ens 10 rundor, tyvärr. Ska verkligen försöka ta lite lektioner nu i höst för att kunna lägga om svingen under vinterhalvåret. Så blir förhoppningsvis 2017 min säsong istället.
Citera
2016-10-19, 14:32
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:

Grattis till sänkningen.

Jag peggar alltid, helt utan undantag.
Citera
2016-10-19, 17:13
Medlem
magpies avatar
Citat:

Peggar alltid på grästee, men sällan från matta (på tex en korthålsbana) om det är korta järn som ska slås.
Citera
2016-10-19, 23:02
Medlem
Citat:
Jag siktar på minst fem rundor till innan säsongen är över. Sänkte mig idag till HCP 31 vilket innebär jag äntligen får spela på en trevlig bana i närheten av mig som har en övre gräns på 32. Den ska provas i veckan. Sen ska jag även ta mig ut till Bro Bålsta en sväng i helgen om vädret tillåter.

Peggar bara järn4, 5 och 6.
Järnklubbor är inte gjorda för att peggas.
Handikapp: 4
Citera
2016-10-19, 23:03
Medlem
Citat:

Drar ner till Spanien nu på fredag och ska lira lite. Och sen förhoppningsvis ett par rundor till när jag kommer hem. Fortfarande bra väder och min hemmabana är fantastisk fin just nu
Citera
2016-10-21, 11:59
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Peggar alltid på grästee, men sällan från matta (på tex en korthålsbana) om det är korta järn som ska slås.

Justering; peggar alltid på grästee; högt för driver, lågt till väldigt lågt för alla andra klubbor. Peggar sällan från matta om det är korta järn som ska slås.
Citera
2016-10-21, 14:39
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Justering; peggar alltid på grästee; högt för driver, lågt till väldigt lågt för alla andra klubbor. Peggar sällan från matta om det är korta järn som ska slås.
Det är en rätt viktig skillnad om man tänker sig att det är mer nya golfare som läser detta. Ibland ser man nybörjare pegga upp högt även för järnklubbor och det har jag svårt att kalla nånting annat än fel.

Jag peggar alltid. Förhållandevis lågt för drivern och väldigt lågt för järnklubborna, med järnklubba så är det väl max 5 mm höjd eller nått sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in