2016-09-11, 20:35
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
Spännande! Kanske inte har så många rundor kvar innan jag landar på 36 då. Men banan var väldigt enkel och nybörjaraktig. Fattar inte riktigt slopen då det bara finns ner till hcp 36 på banan, där står det erhållna slag 14 på 9 hål. 14/9 = 1.5 ish, betyder det att jag ska gå i snitt 1.5 extraslag över par för att sänka mig till hcp 36?
Jag följer inte riktigt med här.
Vilken bana spelade du på?
Slopetabeller brukar se ut såhär...
http://www.hasselbygolf.se/Anläggnin...opetabell.aspx
Citera
2016-09-11, 20:37
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
Spännande! Kanske inte har så många rundor kvar innan jag landar på 36 då. Men banan var väldigt enkel och nybörjaraktig. Fattar inte riktigt slopen då det bara finns ner till hcp 36 på banan, där står det erhållna slag 14 på 9 hål. 14/9 = 1.5 ish, betyder det att jag ska gå i snitt 1.5 extraslag över par för att sänka mig till hcp 36?
Du har 36 i hcp när du går 2 slag över par (antaget rätt slope).

Så det kan ha varit en enklare bana som du spelade. Då resonerar du rätt. 1.5 slag över par motsvarar 36 hcp.
Citera
2016-09-11, 20:50
Medlem
hagsatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Du har 36 i hcp när du går 2 slag över par (antaget rätt slope).

Så det kan ha varit en enklare bana som du spelade. Då resonerar du rätt. 1.5 slag över par motsvarar 36 hcp.

Jag spelade prästgården, slopen finns att hitta här. http://jarlabankegk.se/banor/slope.php
Då tittar jag hcp 36 - erhållna slag: 28 vilket jag delar med två eftersom det är beräknat på 18 hål och får ut 14 slag. Jag siktar på få hcp 36 så jag kan spela på egen hand utan att behöva en vän som fadder varje gång. Jag behöver därför gå rundan med högst 14 extraslag, är det korrekt tänkt?

Edit: blev lite konfunderad nu. Där det står 36 kanske bara gäller när man väl har 36 och ska sänka sig därifrån?
Senast redigerad av hagsatra 2016-09-11 kl. 21:11.
Citera
2016-09-13, 09:57
Medlem
umadbroskis avatar
Började året med 14.5 hcp, är nu på 5.4. Tror jag hinner ner till under 5.

Vill tillägga att mulligans är något jag hört talas om i hela mitt liv. Alltid på 1a hålet och bara 1 mulligan. Man får bara använda mulligan vid riktiga skitslag, inte en drive som sliceas lite.

Reggar även ALLA rundor på 1 år då det spelar roll när klubben ska göra en revision på ens hcp.
Citera
2016-09-13, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazmur
Klart man kan. Oavsett hur många gånger du slår om första slaget på första hålet så har du ju ändå fullgjort en sammanhängande 18-hålsrunda sen.
Att ta en mulligan under rundans gång är en helt annan grej, men som förstaslag är det ju inga konstigheter.
Dummaste jag hört haha! Du har ju ett tävlingshandikapp av en anledning, eller du kanske tror att du får stå och mata ut bollar på en tävling också, tills du blir nöjd? Skärp dig och spela riktigt ist. Jag kör aldrig med mulligans, men om nån i min boll inte har värmt upp på rangen så brukar jag erbjuda de att ta _EN_, men inte annars. En mulligan är oftast ok generellt, men inte fan står man och peggar upp fler bollar och förvandlar första teen till nån drivingrange!
Citera
2016-09-13, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av umadbroski
Började året med 14.5 hcp, är nu på 5.4. Tror jag hinner ner till under 5.

Vill tillägga att mulligans är något jag hört talas om i hela mitt liv. Alltid på 1a hålet och bara 1 mulligan. Man får bara använda mulligan vid riktiga skitslag, inte en drive som sliceas lite.

Reggar även ALLA rundor på 1 år då det spelar roll när klubben ska göra en revision på ens hcp.
Stämmer att de är en boll som gäller. Men inte bara om du missar, mulligan brukar gälla oavsett, om nu spelaren vill ta en. Men spelaren får sen inte välja boll, utan väljer man att slå en mulligan så får man stå sitt kast och döma ut den första och spela på den andra oavsett om den första är bättre. Rätta mig gärna om jag har fel, men såhär är min erfarenhet.
Citera
2016-09-13, 15:27
Medlem
umadbroskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surferdudedude
Stämmer att de är en boll som gäller. Men inte bara om du missar, mulligan brukar gälla oavsett, om nu spelaren vill ta en. Men spelaren får sen inte välja boll, utan väljer man att slå en mulligan så får man stå sitt kast och döma ut den första och spela på den andra oavsett om den första är bättre. Rätta mig gärna om jag har fel, men såhär är min erfarenhet.

Tror inte det finns något rätt eller fel här då det inte är en regel. Men lärde mig av pappa att de heter "Pilsnerboll" i Sverige, så om det verkar som att du är packad/bakis när du slår första får du slå om. Därför jag sa att den första måste va riktigt kass om du ska slå en mulligan. Men som sagt, bara i min och pappas tycke
Citera
2016-09-13, 16:11
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umadbroski
Tror inte det finns något rätt eller fel här då det inte är en regel. Men lärde mig av pappa att de heter "Pilsnerboll" i Sverige, så om det verkar som att du är packad/bakis när du slår första får du slå om. Därför jag sa att den första måste va riktigt kass om du ska slå en mulligan. Men som sagt, bara i min och pappas tycke
Pilsnerboll är (i dom flestas ögon tror jag) något annat. I alla fall den varianten som jag alltid hört, och det är både i Blekinge när jag startade och här i Göteborg där jag kör nu, plus några andra inflyttade.
Det är om man med utslaget inte tar sig förbi damtee (som väl inte finns nu längre i våra henifierade tider...) helt enkelt.

EDIT: Och namnet pilsnerboll kommer sig helt enkelt att det nånstans blev en tradition att man skulle bjuda dom andra i bollen på en pilsner om man lyckades med en.

Annars håller jag med surferdude vad gäller mulligans. Om man nu ska ta en mulligan, vilket jag "aldrig" gör, så får man ett försök och det kan man ta även vid en perfekt drive. Grejen då är ju att man får stå sitt kast, är den andra bollen då usel så blir det den man får köra med.
Citera
2016-09-13, 18:39
Medlem
Mclarengbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazmur
Klart man kan. Oavsett hur många gånger du slår om första slaget på första hålet så har du ju ändå fullgjort en sammanhängande 18-hålsrunda sen.
Att ta en mulligan under rundans gång är en helt annan grej, men som förstaslag är det ju inga konstigheter.

Förmodligen trollar du men:
15-2.
Om en spelare ersätter sin boll genom att sätta in en ny boll när detta inte är tillåtet enligt reglerna (inkluderande en oavsiktligt nyinsatt boll när fel boll droppas eller placeras av spelaren) blir denna nyinsatta boll inte fel boll, utan spelarens boll i spel.

6-1.
Det är spelarens och hans caddies ansvar att känna till reglerna.
Citera
2016-09-13, 18:48
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mclarengbg
15-2.
Om en spelare ersätter sin boll genom att sätta in en ny boll när detta inte är tillåtet enligt reglerna (inkluderande en oavsiktligt nyinsatt boll när fel boll droppas eller placeras av spelaren) blir denna nyinsatta boll inte fel boll, utan spelarens boll i spel.

6-1.
Fast i det här fallet så startar han ju en ny runda så det är ju inte så enkelt.
Citera
2016-09-13, 18:58
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mclarengbg
15-2.

6-1.

Hur sjukt det än låter så har Kazmur rätt. Sett ett mail från golfförbundet som bekräftar det han säger.
Citera
2016-09-13, 20:49
Medlem
Mclarengbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Fast i det här fallet så startar han ju en ny runda så det är ju inte så enkelt.

Hur menar du nu? Jag kanske missar något men är bollen på tee, uppeggad eller ej, och du gör en rörelse mot bollen, dvs tänkt som ett slag, så är den bollen därefter i spel.

Jag har inget emot om man tar en eller flera mulligans under en runda MEN att räkna den ronden som handicapgrundande, oavsett om det innebär sänkning eller höjning, är en no-no.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in