2015-03-10, 14:08
Moderator
Semesters avatar
Jag undrar lite om vad jag skulle tjäna på att byta klubbor.

Jag spelar idag med ett järnset Callaway X-14. De var ju rätt bra klubbor när jag köpte dem för kanske 15 år sedan och jag tycker de funkar bra än idag. Jag har dock inte spelat med några andra klubbor så jag vet ju inte riktigt om jag går miste om något.

Klubborna har förstås med åren fått sina grooves lite nedslitna, men hur mycket påverkar det egentligen? Är det något annat med klubborna som har slitits?

Är det stora skillnader i tekniken med dagens klubbor jämfört med mina gamla? Är det främst längden eller de förlåtande egenskaperna som skiljer?
Citera
2015-03-11, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester

Jag spelar idag med ett järnset Callaway X-14. De var ju rätt bra klubbor när jag köpte dem för kanske 15 år sedan och jag tycker de funkar bra än idag. Jag har dock inte spelat med några andra klubbor så jag vet ju inte riktigt om jag går miste om något.

Klubborna har förstås med åren fått sina grooves lite nedslitna, men hur mycket påverkar det egentligen? Är det något annat med klubborna som har slitits?

Är det stora skillnader i tekniken med dagens klubbor jämfört med mina gamla? Är det främst längden eller de förlåtande egenskaperna som skiljer?

Det skiljer sig nog en del i hur bladet ser ut nu och för 15 år sen kan jag tänka mig. Sen finns ju olika klubbor med mer förlåtande egenskaper som lämpar sig bättre för nybörjare. Har du sänkt ditt hcp under de 15åren kan det kanske va läge att se över å testa ett nytt set.
Citera
2015-03-11, 20:02
Medlem
tjorven86s avatar
Spelar nu med ett par nybörjarklubbor, Adams Golf Tight Lies med ett par år på nacken. Såg att Dormy nu drar igång sin vårrea med b.la Cobra Bio Cell-s och Callaway X-Hot N15 till hyfsade priser. Är det klubbor som håller ner till 10-12? Spelar just nu på 18 men siktar på att gå ner en del iår. Vill främst ha ett par förlåtande klubbor som jag samtidigt kan få ut mer utav än mina nuvarande.
Citera
2015-03-12, 09:08
Medlem
Blev premiär igår på 9 hål, vintergreener. Skönt å komma ut på banan igen. Bara rastat klubborna i golfhallen 1 gång under vintern. Slagen satt helt okej, framförallt drivern.
Kan bli en kul säsong detta.
Citera
2015-03-14, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester

Du tjänar i längd. Callaway x14 är deras bästa järn någonsin och är fortfarande i den kategorin. Köper du ett nytt x hot set så kommer du att slå längre, men det beror på att dagens järnklubbor har lägre grader. en järntrea/kanske tom 4 kan jämföras med att slå en 5a idag. Positivt eller negativt? Svårt att säga, det beror på hur hårt man slår och svinghastighet. Ja mer förlåtande är det men ändå så att du känner att du träffar dåligt. Grooves är allt, det finns gränser för hur djupa grooves klubbor får ha eftersom det påverkar spin och längd på slagen
Citera
2015-03-14, 18:24
Medlem
Kritstrecksrandigts avatar
Första 18-hålsrundan avklarad idag, dock på vintergreener... 1 redig släppslice annars satt slagen riktigt bra! Skönt att vara igång igen
Citera
2015-03-15, 18:10
Medlem
J.Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kritstrecksrandigt
Första 18-hålsrundan avklarad idag, dock på vintergreener... 1 redig släppslice annars satt slagen riktigt bra! Skönt att vara igång igen

Noice! Drog själv en 9 hålare i veckan, också på vintergreener.

Det gick över förväntan, inhandlade 2 nya wedgar igår pga att jag bara hade en SW som jag fick av en kollega för 4 år sen. Klubben öppnade rangen i förrgår också så det rör verkligen på sig nu.

Förhoppningsvis håller vädret i sig och det blir riktiga greener till påsk...
Citera
2015-03-15, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.K

Det gick över förväntan, inhandlade 2 nya wedgar igår pga att jag bara hade en SW som jag fick av en kollega för 4 år sen. Klubben öppnade rangen i förrgår också så det rör verkligen på sig nu.

Förhoppningsvis håller vädret i sig och det blir riktiga greener till påsk...

Alltid härligt med nya wedgar! Våran range har tyvärr inte öppnat än men snart så!
Citera
2015-03-15, 20:26
Medlem
Gjorde min premiär igår och även en runda idag på sommargreener, detta på Öijared. Greenerna är helt över förväntan! Äntligen är säsongen igång!!
Citera
2015-03-16, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.K

Det gick över förväntan, inhandlade 2 nya wedgar igår pga att jag bara hade en SW som jag fick av en kollega för 4 år sen.

Gott, vad blev det för wedgar? Är själv sugen på nya wedgar med korrekt längd och bounce. Kikat på Mack Daddy2 och deras tour grind då jag i dagsläget spelar med deras C-grind vilket fungerar kanon för mig som gillar att experimentera med wedgarna. Ska provslå SM5 också innan beställning.
Citera
2015-03-16, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Branson
Gott, vad blev det för wedgar? Är själv sugen på nya wedgar med korrekt längd och bounce. Kikat på Mack Daddy2 och deras tour grind då jag i dagsläget spelar med deras C-grind vilket fungerar kanon för mig som gillar att experimentera med wedgarna. Ska provslå SM5 också innan beställning.

Kan verkligen rekommendera sm5, har provat många olika wedgar men dessa, de är ett mästerverk!
Citera
2015-03-17, 09:29
Medlem
J.Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Branson

Cleven 588 RTX Black pearl, ska iväg och inviga dom imorgon tänkte jag.

En 50/10 och en 56/14.

Bra pris på Dormy 799 stycket om nån annan är på jakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in