2016-09-05, 17:20
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loklub
Första veckorna innan jag visste bättre var det väl en och annan mulligan. Men sen jag kom under 20 så är det bara standard på första tee annars är det strikt enligt reglerna, ej kul annars.

Tack så mycket, har ett par nära vänner som är låghcp som har hjälpt mig mycket också Hade varit riktigt kul att komma in på något universitet men är 20 bast så förmodligen är det för sent att börja spela nu.
Första tee? Spelar du röd eller gul tee?
Citera
2016-09-05, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Första tee? Spelar du röd eller gul tee?

Asså jag menar första tee på första hålet av 18 är det standard med en mulligan. Har inte röd/gul där jag spelar. Jag spelar på 58/60
Citera
2016-09-06, 20:31
Medlem
Citat:
Här har ni en länk på min hcpgång senaste månaderna
https://gyazo.com/dfc6d6e2cb2c9b1c98825fd0aad12d36 (ingen aning hur länge denna länken är uppe)

Rönnebäcks golfklubb är 3 olika 18-hål så det är inte en och samma bana. Dock inte jättemycket variation.
Och ja jag spelade 45 hål 2016-08-20 därmed 3 sänkningar samma dag
Ca 17 registrerade rundor och jag har spelat säkert närmare 50-60st
Så samtliga registrerade rundor råkar vara sådana som du sänker dig på.
Okej
Citera
2016-09-06, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Okej

Tja, man bör ju även registrera rundor som inte sänker sitt handicap utan höjer det, annars är det lite fusk
Citera
2016-09-06, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Okej

man höjer sig 0.1 oavsett om man får 1p eller 35p så tyckte det var rätt irrelevant? Vad jag förstod av mina andra golfspelade vänner så registrerar man inte rundor man går sämre för det gör så liten skillnad.
Citera
2016-09-06, 23:21
Medlem
Mclarengbgs avatar
Citat:
man höjer sig 0.1 oavsett om man får 1p eller 35p så tyckte det var rätt irrelevant? Vad jag förstod av mina andra golfspelade vänner så registrerar man inte rundor man går sämre för det gör så liten skillnad.

Om man inte som jag vill göra dvs höja sitt handicap.
Citera
2016-09-06, 23:33
Medlem
Citat:

40 oregistrerade rundor blir då en höjning på 4 poäng alltså ligger du egentligen på 14.8
Citera
2016-09-06, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
40 oregistrerade rundor blir då en höjning på 4 poäng alltså ligger du egentligen på 14.8

Det har du helt rätt i! Jag trodde det var standard att bara regga rundor man sänker sig på, men som du säger så blir det rätt mycket tillslut, ska börja göra det nu
Citera
2016-09-06, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tank77

Om man nu är på det här humöret så skulle han inte alls ha exakt 14.8 eftersom den höjning du räknar in hade renderat honom fler slag på slopen och därför fler poäng vid sänkningarna.

När jag spelade och tävlade höjde man sig i regel bara på tävling om man inte kände att man hamnat på "fel" hcp. Vidare är det ingen fördel att ha "för lågt" hcp om du inte ska anmäla dig till scratchtövlingar där bara lägst hcp kommer med i startfältet. Och det jämnar i sin tur ut sig eftersom du bara får ändra hcp vid tävling när du passerat 4.4

Då måste du ändra efter varje rond oavsett höjning eller sänkning.

Vad jag däremot ser som en ganska stor grej är att grabben har "tagit ett par mulligans" ända ner till 20!? Det kallas för att slå bort bollen och kostar i regel ca 2 slag varje gång det händer.

Att ens ta 1 mulligan vid en rond få man tänkt ändra sitt hcp tycker jag är tveksamt och ingenting jag rekommenderar för att bygga en god golfkaraktär och behandla spelet mer den respekt det förtjänar.

När jag började spela var det högtidligt och noga oh den känslan har jag tagit med mig genom hela tiden jah spelat, "flera mulligans" beskrivs lättare med ordet fusk. Inte konstigt att den här killen fastnat när han "bara" tar det på första hålet efter 20 :/

4 mulligan på en rond är liksom 8-10 slag... (Finns inget som heter mulligan mitt i en rond men jag användermig av hans termer - det kallas egentligen för att fuska/träna beroende på om du sedan sänker dig också)
Citera
2016-09-08, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMonopolyOfForce
Om man nu är på det här humöret så skulle han inte alls ha exakt 14.8 eftersom den höjning du räknar in hade renderat honom fler slag på slopen och därför fler poäng vid sänkningarna.

När jag spelade och tävlade höjde man sig i regel bara på tävling om man inte kände att man hamnat på "fel" hcp. Vidare är det ingen fördel att ha "för lågt" hcp om du inte ska anmäla dig till scratchtövlingar där bara lägst hcp kommer med i startfältet. Och det jämnar i sin tur ut sig eftersom du bara får ändra hcp vid tävling när du passerat 4.4

Då måste du ändra efter varje rond oavsett höjning eller sänkning.

Vad jag däremot ser som en ganska stor grej är att grabben har "tagit ett par mulligans" ända ner till 20!? Det kallas för att slå bort bollen och kostar i regel ca 2 slag varje gång det händer.

Att ens ta 1 mulligan vid en rond få man tänkt ändra sitt hcp tycker jag är tveksamt och ingenting jag rekommenderar för att bygga en god golfkaraktär och behandla spelet mer den respekt det förtjänar.

När jag började spela var det högtidligt och noga oh den känslan har jag tagit med mig genom hela tiden jah spelat, "flera mulligans" beskrivs lättare med ordet fusk. Inte konstigt att den här killen fastnat när han "bara" tar det på första hålet efter 20 :/

4 mulligan på en rond är liksom 8-10 slag... (Finns inget som heter mulligan mitt i en rond men jag användermig av hans termer - det kallas egentligen för att fuska/träna beroende på om du sedan sänker dig också)

Som jag sa, jag visste inte bättre innan jag gick under 20. Vilket tog 2-3veckor. Sen med en mulligan menar jag inte vid valfritt tillfälle självklart. Men på första tee, första slaget man gör, brukar vi spela med att man får slå om utslaget ifall det går åt helvete. Efter det så är det strikt efter reglerna som jag skrev innan. Totalt meningslöst att ta ''flera'' mulligans på en runda, den enda man ljuger för är sig själv?
Citera
2016-09-09, 12:19
Medlem
Citat:
Som jag sa, jag visste inte bättre innan jag gick under 20. Vilket tog 2-3veckor. Sen med en mulligan menar jag inte vid valfritt tillfälle självklart. Men på första tee, första slaget man gör, brukar vi spela med att man får slå om utslaget ifall det går åt helvete. Efter det så är det strikt efter reglerna som jag skrev innan. Totalt meningslöst att ta ''flera'' mulligans på en runda, den enda man ljuger för är sig själv?

Mulligan på första utslaget är ju standard.
Så länge man fullgör en sammanhängande 18-hålsrunda så har jag inga samvetsproblem med att slå obegränsat med mulligans på första utslaget.
Citera
2016-09-09, 14:13
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazmur
Mulligan på första utslaget är ju standard.
Det verkar vara standard på vissa ställen eller nånting åt det hållet. Min kompis som började spela golf nånstans i skogarna i Småland för 10 år sen eller nått sånt ser en mulligan på första som självklart. Jag som började spela i en klubb i Blekinge för en massa år sen hade aldrig stött på det innan jag började spela med honom.

Men för mig spelar det ingen större roll om andra kör på mulligans.
Jag själv registrerar också rätt många höjningsronder, men om andra bara registrerar sänkningar (vilket jag själv gjorde när jag var yngre) så bryr jag mig inte om det heller.
Det enda resultatet som sker av dom sakerna är att folk har ett lägre handicap än dom borde och vill dom ha det så är ju inte det några problem. Problem ser jag först når folk börjar joxa så att dom får ett högre handicap än dom borde. Det är fusk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in