2013-06-19, 10:59
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Inte alls konstigt.

Frys bilden på 1.03 på den videon och frys bilden på 1.05 på den här videon på Rory McIlroy och jämför:
http://www.youtube.com/watch?v=-zHveFE1hus

Igår så spelade jag först en driver och sedan en j5 på ett nästan 500m par fem hål och nådde nästan greenen. Det var visserligen en del medvind, men det är helt sjukt. Min sving börjar funka så bra, jag kan bara banka på och attackera allt.

Skönt när den känslan infinner sig och det inte går att göra fel vad man än gör.

Är inte riktigt där just nu, favoriten från igår var förstabollen hårdslice i skogen, andrabollen pull i skogen, tredjebollen spikrakt mitt i, det är lite förbryllande när det inte finns någon konsekvens i något man gör. Dock är bollträffen nästan helt borta och fick kämpa i varje boll. Dessutom verkar korta, smala banor med små sandtag som greener inte riktigt vara min grej, just nu.
Citera
2013-06-19, 11:11
Medlem
Citat:
Inte alls konstigt.

Frys bilden på 1.03 på den videon och frys bilden på 1.05 på den här videon på Rory McIlroy och jämför:
http://www.youtube.com/watch?v=-zHveFE1hus

Igår så spelade jag först en driver och sedan en j5 på ett nästan 500m par fem hål och nådde nästan greenen. Det var visserligen en del medvind, men det är helt sjukt. Min sving börjar funka så bra, jag kan bara banka på och attackera allt.

Ja, ser det nu. Tack.Bägge ligger bakom bollen i träffen och får ett extra tryck med höften. Var det så du menade?
Roligt att du är nöjd med svingen! Då får man självförtroendet.
Citera
2013-06-19, 11:16
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Whatevah skrev

Skönt när den känslan infinner sig och det inte går att göra fel vad man än gör.

Är inte riktigt där just nu, favoriten från igår var förstabollen hårdslice i skogen, andrabollen pull i skogen, tredjebollen spikrakt mitt i, det är lite förbryllande när det inte finns någon konsekvens i något man gör. Dock är bollträffen nästan helt borta och fick kämpa i varje boll. Dessutom verkar korta, smala banor med små sandtag som greener inte riktigt vara min grej, just nu.

Känner igen det. Har du kollat upp ditt svingplan och greppet? Jag hade oerhörda problem med drivern ett tag, hokade out of bounds, dålig träff på bollen, helt idiotiska slag, nästa tee så var det det ett perfekt slag, nästa tee så var det helt kasst igen, världens slice, fattade absolut ingenting, tyckte att jag gjorde samma sving hela tiden. Helt förstörd, men efter att ha jobbat med plan och grepp och skaffat mig en rutin innan slagen, så har det rättat till sig.
Citera
2013-06-19, 11:18
Medlem
När jag tog grönt kort lärde pron mig interlock-greppet. Det spelade jag med i flera år tills en annan pro tyckte att jag skulle använda basebollgreppet istället för att lättare frigöra handlederna.Det var svårt att byta grepp och det tog tid innan jag vande mig.

Vad är det som säger att man ska ha ett speciellt grepp? Är det händernas storlek eller vad?

Jag har inga jättehänder, men pron har bytt mina grepp till något tjockare än standard för att bättre passa mina händer.
Citera
2013-06-19, 11:29
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Money22 skrev

Ja, ser det nu. Tack.Bägge ligger bakom bollen i träffen och får ett extra tryck med höften. Var det så du menade?
Roligt att du är nöjd med svingen! Då får man självförtroendet.

Tryck med höften och huvudet bakom bollen är så klart viktigt. Men framför allt "full extension" av armarna efter "impact".
Citera
2013-06-19, 11:50
Medlem
mustams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money22
När jag tog grönt kort lärde pron mig interlock-greppet. Det spelade jag med i flera år tills en annan pro tyckte att jag skulle använda basebollgreppet istället för att lättare frigöra handlederna.Det var svårt att byta grepp och det tog tid innan jag vande mig.

Vad är det som säger att man ska ha ett speciellt grepp? Är det händernas storlek eller vad?

Jag har inga jättehänder, men pron har bytt mina grepp till något tjockare än standard för att bättre passa mina händer.
Körde med basebollgreppet förr. Tyckte då jag sköt långt, men inte rakt. Så jag bytte till interlock, skjuter lite kortare kanske men rakare. Med interlock eller overlap tycker jag händerna fungerar mer som en enhet tillsammans, därav mer precision. Basebollgreppet funkar väl bättre på folk med lite svagare händer eller små. Slå lite på rangen och kör det som känns bäst
Citera
2013-06-19, 11:59
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Money22 skrev

Jag kör baseball och her standardgrepp nu, jag L i handskar.

Dom säger väl att baseball, är för personer med små händer.

Jag skulle väldigt gärna vilja byta till overlap, men orkar inte just nu, det skulle innebära så mycket jobb.
Citera
2013-06-19, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mustam
Körde med basebollgreppet förr. Tyckte då jag sköt långt, men inte rakt. Så jag bytte till interlock, skjuter lite kortare kanske men rakare. Med interlock eller overlap tycker jag händerna fungerar mer som en enhet tillsammans, därav mer precision. Basebollgreppet funkar väl bättre på folk med lite svagare händer eller små. Slå lite på rangen och kör det som känns bäst

Jag slår längre med basebollgreppet och jag slår rakt. Ibland kan jag få "nåt fel"så bollen sticker höger men då stänger jag bara greppet lite med vänsterhanden.

Däremot när jag puttar så låser jag händerna med interlock.Det funkar jättebra för mig för då får jag bort eventuella handrörelser. Jag puttar jättebra med min 125 kronors putter som jag köpte på en outlet i Jönköping 2008.. Alla andra klubbor är custom fitted och dem har jag lagt pengar på, men puttern, nope, den får hänga med ett bra tag till
Citera
2013-06-19, 12:06
Medlem
Citat:
Jag kör baseball och her standardgrepp nu, jag L i handskar.

Dom säger väl att baseball, är för personer med små händer.

Jag skulle väldigt gärna vilja byta till overlap, men orkar inte just nu, det skulle innebära så mycket jobb.

Nä, det är ett jäkla jobb att byta...
Citera
2013-06-19, 13:03
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Tryck med höften och huvudet bakom bollen är så klart viktigt. Men framför allt "full extension" av armarna efter "impact".

En riktigt bra svingsekvens och att kraften hämtas från rätt ställe gör ju det hela ännu mer kraftfullt

Citat:
Ursprungligen postat av Money22
Jag slår längre med basebollgreppet och jag slår rakt. Ibland kan jag få "nåt fel"så bollen sticker höger men då stänger jag bara greppet lite med vänsterhanden.

Däremot när jag puttar så låser jag händerna med interlock.Det funkar jättebra för mig för då får jag bort eventuella handrörelser. Jag puttar jättebra med min 125 kronors putter som jag köpte på en outlet i Jönköping 2008.. Alla andra klubbor är custom fitted och dem har jag lagt pengar på, men puttern, nope, den får hänga med ett bra tag till

Att hävda att ett baseball-grepp skapar mer fart än vad ett interlock eller overlap skulle göra har ungefär 0 faktauppbackning. Visst finns det en möjlighet att du kan skapa lite mer tryck i releasen när du kör baseboll, däremot ökar dessutom riskerna att sätta vänsterskruv / starta bollen vänster.

Greppets påverkan om vi utgår från olika soters "låsning" är inte särskilt stor förutsatt att handpositionen blir likadan. Baseball-greppet har ofta lite lättare att skapa ett svag högerhandsgrepp än vad overlap eller interlock har eftersom du inte behöver sträcka handen någonting. Av samma anledning kan handstorlek påverka vilket grepp som passar en spelare bättre - om spelaren har ett grepp som inte matchar handstorlek.
Citera
2013-06-19, 13:18
Medlem
Tack, vad intressant! Vilket grepp använder du själv och varför King?
Citera
2013-06-19, 13:42
Medlem
Hanzooons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiddeflumm
Se att du inte har AdBlock aktiverat.

Tack som fan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto