Citat:
I praktiken beror det på vilken sorts baksving du har, flyttar du vikten bakåt kan det mycket väl vara så att du måste glida lite framåt för att sen rotera. Flyttar du inte vikten särskilt åt något håll så räcker det ofta att bara rotera underkroppen.
Du vill ju inte bara glida med höften framåt och skapa en slide, då kanske du får lite fart men du tappar garanterat kontroll.
Att du skulle rotera armarna eller klubban "för snabbt" stämmer inte - att de STARTAR före höften är snarare problemet.
Du vill ju inte bara glida med höften framåt och skapa en slide, då kanske du får lite fart men du tappar garanterat kontroll.
Att du skulle rotera armarna eller klubban "för snabbt" stämmer inte - att de STARTAR före höften är snarare problemet.
Citat:
Som andra redan har sagt så är det jätteviktigt att starta nedsvingen med höfterna.
Själva höftrörelsen är faktiskt inte helt lätt att förstå sig på. En grej jag tycker funkar bra
är att titta på hur benen "ser ut".
Tänk dig att du är precis i slutet av baksvingen. Då ser benen ut typ såhär: /\, alltså ungefär som i uppställningen. När du träffar bollen så ska benen istället se ut såhär: /|, så att vinkeln mellan vänster ben och marken är 90 grader.
För att det ska se ut såhär så behöver man flytta höften i sidled så att vänster höft hamnar över vänster fot. Där har du själva sidorörelsen, sen ska höften även roteras.
Eftersom sidoförflyttningen slutar först när man träffar bollen så måste höften rotera under tiden som denna sker.
Så för att sammanfatta det hela: Nedsvingen börjar med att man startar höftens sidoförflyttning. Under tiden som denna sker så roterar man även höften.
Kika på hur Luke gör här: http://www.youtube.com/watch?v=PvnR1pvxYqY&t=0m25s
Du får fråga om det är svårt att förstå vad jag menar.
Själva höftrörelsen är faktiskt inte helt lätt att förstå sig på. En grej jag tycker funkar bra
är att titta på hur benen "ser ut".
Tänk dig att du är precis i slutet av baksvingen. Då ser benen ut typ såhär: /\, alltså ungefär som i uppställningen. När du träffar bollen så ska benen istället se ut såhär: /|, så att vinkeln mellan vänster ben och marken är 90 grader.
För att det ska se ut såhär så behöver man flytta höften i sidled så att vänster höft hamnar över vänster fot. Där har du själva sidorörelsen, sen ska höften även roteras.
Eftersom sidoförflyttningen slutar först när man träffar bollen så måste höften rotera under tiden som denna sker.
Så för att sammanfatta det hela: Nedsvingen börjar med att man startar höftens sidoförflyttning. Under tiden som denna sker så roterar man även höften.
Kika på hur Luke gör här: http://www.youtube.com/watch?v=PvnR1pvxYqY&t=0m25s
Du får fråga om det är svårt att förstå vad jag menar.
Nu har jag varit 1-2 timmar på rangen och endast tränat detta, jag vet inte riktigt vad jag ska säga... jag tycker jag får med höften rätt bra men får inte riktigt någon fart, lite högre höjd kanske men inte fart/längd. Jag vrider vänster ben rätt mycket och höger är rätt stilla, överkroppen vrids också så mycket det går, bästa resultaten var när jag försökte räta ut vänster ben i nersvingen samt vrida höften samtidigt.