2013-08-21, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
I praktiken beror det på vilken sorts baksving du har, flyttar du vikten bakåt kan det mycket väl vara så att du måste glida lite framåt för att sen rotera. Flyttar du inte vikten särskilt åt något håll så räcker det ofta att bara rotera underkroppen.

Du vill ju inte bara glida med höften framåt och skapa en slide, då kanske du får lite fart men du tappar garanterat kontroll.

Att du skulle rotera armarna eller klubban "för snabbt" stämmer inte - att de STARTAR före höften är snarare problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av Swerox
Som andra redan har sagt så är det jätteviktigt att starta nedsvingen med höfterna.
Själva höftrörelsen är faktiskt inte helt lätt att förstå sig på. En grej jag tycker funkar bra
är att titta på hur benen "ser ut".

Tänk dig att du är precis i slutet av baksvingen. Då ser benen ut typ såhär: /\, alltså ungefär som i uppställningen. När du träffar bollen så ska benen istället se ut såhär: /|, så att vinkeln mellan vänster ben och marken är 90 grader.

För att det ska se ut såhär så behöver man flytta höften i sidled så att vänster höft hamnar över vänster fot. Där har du själva sidorörelsen, sen ska höften även roteras.

Eftersom sidoförflyttningen slutar först när man träffar bollen så måste höften rotera under tiden som denna sker.

Så för att sammanfatta det hela: Nedsvingen börjar med att man startar höftens sidoförflyttning. Under tiden som denna sker så roterar man även höften.

Kika på hur Luke gör här: http://www.youtube.com/watch?v=PvnR1pvxYqY&t=0m25s

Du får fråga om det är svårt att förstå vad jag menar.

Nu har jag varit 1-2 timmar på rangen och endast tränat detta, jag vet inte riktigt vad jag ska säga... jag tycker jag får med höften rätt bra men får inte riktigt någon fart, lite högre höjd kanske men inte fart/längd. Jag vrider vänster ben rätt mycket och höger är rätt stilla, överkroppen vrids också så mycket det går, bästa resultaten var när jag försökte räta ut vänster ben i nersvingen samt vrida höften samtidigt.
Citera
2013-08-21, 20:29
Medlem
Tjena allihop!

Har en fråga kring vilka järn jag bör välja?

Lite kort om mig: Har spelat golf sedan tidigare men har nu inte spelat på ca 4år, men har trots det en OK sving, mina slag är väl inte direkt överdrivna men slår 150m med 7an efter 1 veckas tränande.
Tror att jag har bra potential inom golfen att bli en helt okej spelare, spelat hockey sedan tidigare så det mesta känns naturligt.

Har kikat på Cobra S3 (Järn) hos den lokala golfshoppen där man kan få dessa för 2499kr, vilket är det lägsta som jag hittat. Vilka alternativ finns det? Vill ha lättspelade klubbor som jag ändå kan utvecklas med. Målet till nästa säsong är att ligga kring 15 i hcp.

Tacksam för alla svar!
Citera
2013-08-21, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Nu har jag varit 1-2 timmar på rangen och endast tränat detta, jag vet inte riktigt vad jag ska säga... jag tycker jag får med höften rätt bra men får inte riktigt någon fart, lite högre höjd kanske men inte fart/längd. Jag vrider vänster ben rätt mycket och höger är rätt stilla, överkroppen vrids också så mycket det går, bästa resultaten var när jag försökte räta ut vänster ben i nersvingen samt vrida höften samtidigt.
Hur pass kort är det egentligen du slår?
Även om tekniken är en stor faktor så påverkar även ens fysik väldigt mycket.
Jag som ändå anser mig ha hygglig teknik slår inte driver längre än 190 meter carry, J7 125.
Citera
2013-08-21, 20:49
Medlem
Hej "thenextproject ", kör PING. Alltid rätt
Citera
2013-08-21, 21:12
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:

Problemet med höftrörelsen och rotationen är att det inte bara är "att jobba på". Du måste veta att du gör det på rätt sätt och du måste även veta att du faktiskt har rörligheten. Som sagt, en slide istället för en rotation framåt skapar inte direkt någon mer kraft, snarare mer problem.

Citat:
Ursprungligen postat av TheNextProject
Tjena allihop!

Lite kort om mig: Har spelat golf sedan tidigare men har nu inte spelat på ca 4år, men har trots det en OK sving, mina slag är väl inte direkt överdrivna men slår 150m med 7an efter 1 veckas tränande.
Tror att jag har bra potential inom golfen att bli en helt okej spelare, spelat hockey sedan tidigare så det mesta känns naturligt.

Har kikat på Cobra S3 (Järn) hos den lokala golfshoppen där man kan få dessa för 2499kr, vilket är det lägsta som jag hittat. Vilka alternativ finns det? Vill ha lättspelade klubbor som jag ändå kan utvecklas med. Målet till nästa säsong är att ligga kring 15 i hcp.

Tacksam för alla svar!

Om du slår J7 150 meter så är inte S3 något för dig, du kommer bara slå bollen högre då.

Gör en custom-fitting hos din närmsta klubb, kika på klubbor som du själv tycker om så lär du bli nöjd. Det finns massvis av bra klubbor där ute, men om du inte gillar dem spelar det ingen roll hur bra de är!
Citera
2013-08-22, 00:17
Medlem
hestenhejs avatar
Citat:
Tjena allihop!

Tacksam för alla svar!

Jag tycker inte du borde ha S3. För mycket nybörjarklubbor om du slår såpass bra.

Taylormade Rocketbladez
Mizuno JPX800 eller JPX825
Cobra AMP Cell (mina klubbor)
PING G25

Där har du mina tips. Snarlika klubbor (men ändå väldigt olika) med mycket rum att förbättra sig med.
Det är ju en prisklass högre men om du köper S3 så får du nog byta ut dem om ett par år och det blir dyrare än om du köper klubbor som du kan utvecklas med.
Allt beror ju på hur du tycker om de olika modellerna också såklart.

Så testa dessa klubbor på rangen. Om ingen passar kan du ju alltid göra en custom fitting också. Själv har jag inte den lyxen.
Citera
2013-08-22, 09:19
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
bjebbosten skrev

Du måste börja med att välja vilken typ av sving du vill använda, typ enplans eller tvåplans. Själv använder jag enplans.
Citera
2013-08-22, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swerox
Hur pass kort är det egentligen du slår?
Även om tekniken är en stor faktor så påverkar även ens fysik väldigt mycket.
Jag som ändå anser mig ha hygglig teknik slår inte driver längre än 190 meter carry, J7 125.

j9 105-110m, j7 130m, driver 150-160m. Några meter mellan klubborna. Jag skjuter inte fruktansvärt kort men inte långt heller, jag tycker inte jag har längder för att spela från herr tee.

Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Problemet med höftrörelsen och rotationen är att det inte bara är "att jobba på". Du måste veta att du gör det på rätt sätt och du måste även veta att du faktiskt har rörligheten. Som sagt, en slide istället för en rotation framåt skapar inte direkt någon mer kraft, snarare mer problem.

Nja, slide vet jag väl inte. Vikten är typ 50/50 och jag skulle säga slide + rotation. Gör man fel och fortsätter göra fel så blir det bara svårare att göra rätt sen när man vet hur, det håller jag med om.

Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Du måste börja med att välja vilken typ av sving du vill använda, typ enplans eller tvåplans. Själv använder jag enplans.

Skillnad på dessa typer?
Citera
2013-08-22, 14:46
Medlem
Citat:
j9 105-110m, j7 130m, driver 150-160m. Några meter mellan klubborna. Jag skjuter inte fruktansvärt kort men inte långt heller, jag tycker inte jag har längder för att spela från herr tee.

Har själv 21 i hcp på väg nedåt. Kan spela på singel-hcp en bra dag, samt långt över hcp en sämre. Ojämn så det skriker om det. Men det är ju rutinen som saknas som ny spelare. Ibland känner man för att spela från röd..

Jag slår min P 110m, 9 125, 5 upp mot 165-170 samt driver 230+ carry uppmätt på Dormy då jag skaffade den nya Cobra Amp Cell-drivern. Mer 250-270 på bana vid rätta förhållanden. Jag tycker inte jag heller har så mycket längd i mina (järn)slag. Men där vet jag att det är tekniken som saknas. Kanske även att jag borde köpa nya järn. Kör för närvarande med Wilson Di11.
Citera
2013-08-22, 15:17
Medlem
Citat:

Nja, slide vet jag väl inte. Vikten är typ 50/50 och jag skulle säga slide + rotation. Gör man fel och fortsätter göra fel så blir det bara svårare att göra rätt sen när man vet hur, det håller jag med om.

Skillnad på dessa typer?

Det låter allvarligt talat HELT orimligt att du slår en J7 130 och drive 150-160. Om det verkligen stämmer så gör du något fundamentalt fel eftersom du borde slå lika långt med en J5-J4. Nr2 OM det stämmer förstår jag din frustration och har som enda kommentar att du måste gå till en pro för att få bukt med de problemen
Citera
2013-08-22, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gizze
Har själv 21 i hcp på väg nedåt. Kan spela på singel-hcp en bra dag, samt långt över hcp en sämre. Ojämn så det skriker om det. Men det är ju rutinen som saknas som ny spelare. Ibland känner man för att spela från röd..

Jag slår min P 110m, 9 125, 5 upp mot 165-170 samt driver 230+ carry uppmätt på Dormy då jag skaffade den nya Cobra Amp Cell-drivern. Mer 250-270 på bana vid rätta förhållanden. Jag tycker inte jag heller har så mycket längd i mina (järn)slag. Men där vet jag att det är tekniken som saknas. Kanske även att jag borde köpa nya järn. Kör för närvarande med Wilson Di11.

Jag skulle vara nöjd med dina längder. Skulle jag skjuta runt 160-170m med j5 så skulle det bli lättare, skulle jag skjuta runt 200m med drivern så skulle mina järn längder duga rätt bra tror jag.
Citera
2013-08-22, 16:10
Medlem
Citat:
Tjena allihop!

Tacksam för alla svar!

Callaway xhot pro
Titleist AP2

Dessa finns från tidigare år och är fantastiskt bra klubbor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in