Citat:
Ursprungligen postat av
KinG-NothinG
Att lofta om en klubba en grad eller två är ju inge svårt. Wedgarna kan vara lönt att bocka ner litegrann.
Jag fattar tanken med resterande järn men jag tycker inte det är lönt. Att få en pw på 47 grader tex gör den inte särskilt mer användbar när du ändå har tre wedgar som du tycker om. J4/j3 kanske kan vara en ide för att som du säger göra de enklare att slå.
Jag har ingen erfarenhet från böja i klubborna så det känns lite skrämmande att montera dom i skruvstädet och bända på.
Största poängen med att justera PW är för att få lite mer säkerhet från 100 markeringen, frågan är hur stor skillnad två grader gör. Nu är det ju 7 graders skillnad mellan PW och 52an och jag brukar ha lite svårt att välja runt 100 meter. Den andra tanken med att inte justera wedgarna är (förutom att jag är en vän av ordning och skulle bli lite stött när gradtalet som står skrivet inte stämmer) är bouncen. Om jag strongloftar wedgarna borde bouncen minska, den är 6 grader på 52:an, 12 på 56:an och 8 på 60:an. Om jag förstått det rätt minskar bouncen om jag minskar loftet vilket jag inte tror att skulle vara fördelaktigt då jag då och då begraver wedgen i marken. Bouncen på de längre järnen har jag inte hittat några siffror på men de borde rimligtvis öka vid bockning till högre loft.
Har du erfarenhet av smidda klubbor förresten? Jag googlade runt lite och läst lite motstridiga uppgifter om att det kan vara värt att kontrollera vinklarna ibland då de tenderar att förändras med tiden.