2013-08-19, 23:00
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Hur rak vänster arm har ni när ni svingar drivern? Försöker med tårar och BLOD få bort min slice, men den vägrar försvinna.
Citera
2013-08-19, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigity-Wigity
Hur rak vänster arm har ni när ni svingar drivern? Försöker med tårar och BLOD få bort min slice, men den vägrar försvinna.

Nu är jag ingen expert, långt där ifrån men för mig hjälpte det att ställa upp som vanligt, backa en fot ungefär och satan vad rakt jag slog. Det kändes inte normalt och jag tappade 30-40 meter, spenderade ett många timmar på rangen och sen gick tillbaka till min normala uppställning och slicen är väldigt mycket mindre och inte alls lika ofta förekommen.
Citera
2013-08-20, 11:49
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigity-Wigity

Inte särskilt rak - vidden skapar jag på vägen mot bollen.
Rak vänsterarm kan visserligen hjälpa med slicen men ingen garanti för det. Hur ser grunderna ut t.ex?
Citera
2013-08-20, 11:51
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Nått sånt hade dom inte, testade däremot X Hot drivern. Börjar bli galen, har förbättrat mitt spel rätt mycket men längderna är fortfarande samma. Kan svinga snabbt, långsamt, stå stilla osv oavsett så slår jag lika långt som för x antal månader sedan. Börjar tro att det är armarna som är för klena, hjälper ju inte när brorsan skjuter lika långt med j5 som jag slår med drivern och då har han just tagit kortet.

Jävligt trevligt att slå ut från dam tee med 23hcp

För mig är det där jag kan få in bollen på green från runt 100-150m, komma in på green på en par 4 eller 5 från 100-150m är svårare.

Men gör du det inte ännu svårare för dig på banan om du inte har koll på längden?

Angående slaglängd så låter det som att du fortfarande jobbar med mycket armar men dåligt med rotation. Även om det inte är säkert att längden ökar med erfarenhet så bör den ju göra det.
Citera
2013-08-20, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Men gör du det inte ännu svårare för dig på banan om du inte har koll på längden?

Oftast vet jag länderna pga markeringarna men det är svårare då man inte peggar. Är oftast väldigt nära green träff men oftast landar jag vänster/höger... detta är personligt för mig och oavsett så tänker jag inte köpa kikare nu, jag anser att jag inte har såna krav.

Angående slaglängd så låter det som att du fortfarande jobbar med mycket armar men dåligt med rotation. Även om det inte är säkert att längden ökar med erfarenhet så bör den ju göra det.

Har tyckt att jag inte får benen att rotera riktigt som jag vill. Nu tycker jag det är betydligt bättre men vad jag än gör verkar det inte spela någon roll. Funderar på att boka en tid med pron men det är dyrt, motivationen har sjunkit en del av detta.

Har testat många klubbor och det jag märkt mest är att bollen går högre men samma längd oavsett skaft, märke, loft.
Citera
2013-08-20, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Secarema
Kampanjkod Svensk Golf i Ipaden

Jag har lyckats förlägga senaste numret av Svensk Golf och i detta nummer var det en artikel om hur man läser tidningen i Ipaden med tillhörande lösenord/kampanjkod. Kan någon vänlig själ posta koden här?
Koden är "svenskgolfmedlem".
Citera
2013-08-20, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anderna
Koden är "svenskgolfmedlem".

Bugar och bockar.
Citera
2013-08-20, 21:18
Medlem
Citat:
Har tyckt att jag inte får benen att rotera riktigt som jag vill. Nu tycker jag det är betydligt bättre men vad jag än gör verkar det inte spela någon roll. Funderar på att boka en tid med pron men det är dyrt, motivationen har sjunkit en del av detta.

Har testat många klubbor och det jag märkt mest är att bollen går högre men samma längd oavsett skaft, märke, loft.

Är ju inte benen du skall rotera utan höften. Benen kommer att följa med.

När du får snabbare höftrörelse så ökar svinghastigheten markant. Det i sin tur ger ordentligt med längd.
Citera
2013-08-21, 09:04
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gizze

När du får snabbare höftrörelse så ökar svinghastigheten markant. Det i sin tur ger ordentligt med längd.

Jupp!

Spelar ingen roll vilka olika klubbor du testar, innan svingen och höftrotationen är med så kommer längden inte komma.
Citera
2013-08-21, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gizze

Höftena är det ja säger fel hela tiden. Har kollat rätt mycket klipp på youtube och där säger vissa att man ska vrida höften och vissa säger att man ska dra vänster ben fram, är det samma resultat eller varför visas olika sätt ?

Kan ju vara så att jag roterar armarna/klubban för snabbt att jag missar poängen med höften, behöver mer lag ?
Citera
2013-08-21, 14:51
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Höftena är det ja säger fel hela tiden. Har kollat rätt mycket klipp på youtube och där säger vissa att man ska vrida höften och vissa säger att man ska dra vänster ben fram, är det samma resultat eller varför visas olika sätt ?

Kan ju vara så att jag roterar armarna/klubban för snabbt att jag missar poängen med höften, behöver mer lag ?

I praktiken beror det på vilken sorts baksving du har, flyttar du vikten bakåt kan det mycket väl vara så att du måste glida lite framåt för att sen rotera. Flyttar du inte vikten särskilt åt något håll så räcker det ofta att bara rotera underkroppen.

Du vill ju inte bara glida med höften framåt och skapa en slide, då kanske du får lite fart men du tappar garanterat kontroll.

Att du skulle rotera armarna eller klubban "för snabbt" stämmer inte - att de STARTAR före höften är snarare problemet.
Citera
2013-08-21, 16:26
Medlem
Citat:

Som andra redan har sagt så är det jätteviktigt att starta nedsvingen med höfterna.
Själva höftrörelsen är faktiskt inte helt lätt att förstå sig på. En grej jag tycker funkar bra
är att titta på hur benen "ser ut".

Tänk dig att du är precis i slutet av baksvingen. Då ser benen ut typ såhär: /\, alltså ungefär som i uppställningen. När du träffar bollen så ska benen istället se ut såhär: /|, så att vinkeln mellan vänster ben och marken är 90 grader.

För att det ska se ut såhär så behöver man flytta höften i sidled så att vänster höft hamnar över vänster fot. Där har du själva sidorörelsen, sen ska höften även roteras.

Eftersom sidoförflyttningen slutar först när man träffar bollen så måste höften rotera under tiden som denna sker.

Så för att sammanfatta det hela: Nedsvingen börjar med att man startar höftens sidoförflyttning. Under tiden som denna sker så roterar man även höften.

Kika på hur Luke gör här: http://www.youtube.com/watch?v=PvnR1pvxYqY&t=0m25s

Du får fråga om det är svårt att förstå vad jag menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in