2013-07-09, 12:41
Medlem
Puckotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Det är bara du som vet om en wedge är bra eller inte för dig. Det beror helt enkelt på vad du tänkt använda wedgen till. Är det mycket närspelsslag så kanske du vill ha lite mer lutning, är det så att du vill täcka ett visst avstånd med ett fullt slag är det kanske en med mindre som gäller. Det är helt enkelt väldigt personligt.

Om vi tänker oss klubbhuvud och dess beteende så gillar jag personligen Titleist och Ping mycket, även Callaway gör bra saker på wedgesidan. Håll dig borta från Cobra och TaylorMade.
Tänkte inte på gradtal och bounce så mycket utan mest tillverkare/modell. Finns ju en uppsjö att välja mellan och några borde vara bättre än andra, eller är det bara personligt det med? Använder den mest till korta inspel runt green och från bunker. Ett och annat fullslag från 80m och kortare bara.

Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Den wedgen du har är den med bäst grooves som någonsin gjorts. Alla nya lagliga har betydligt mindre grooves som genererar mindre spinn. Däremot är det inte svårt att slå backspinn så länge klubban är ren. Du behöver dock en bra boll, typ pro V1 eller liknande.
Är det så? Tycker träffytan känns helt slät, till skillnad mot andra wedgar jag känt på som är väldigt sträva. Men det kanske inte sitter i hur ytan är utan i groovsen (som du nämner).
Citera
2013-07-09, 13:37
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Lyfta på vänsterhälen är väl egentligen inget problem, det handlar ju om hur man transfererar vikt, du står väl rätt mycket på hälarna?

Det är lättare att flytta vikten framåt (vilket är det viktiga) när vänster fot håller sig i marken. Annars blir det gärna som i detta fall - kroppen blir sen fram till bollen.

Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Det är väl en förenkling?
http://www.youtube.com/watch?v=od5pf2gTqeU

Moe sköt ju typ 3 59 or, gjorde 17 hio och satte 33 banrekord under sin tävlingskarriär.

Förutsatt att en spelare svingar den svingen är det greppet ett bra alternativ. Samma grepp men en mer "vardaglig" sving är aldrig en bra kombination.
Citera
2013-07-09, 14:47
Medlem
Har spelat utmärkt golf under en "längre" period nu, hur nöjd som helst med ett undantag som gör mig smått tokig(are ;-) och som jag råkar ut för oftare än nånsin. har spelat på banor med ganska tjock ruff kring greenerna, 8-10 cm (eller längre) som faller ner och lägger sig vilket är helt ok om jag slår i gräsets fallriktning (medhårs så att säga) men tvärtom (mothårs) och med mina wedgar och i närhet av green har jag PROBLEM och det räcker med någon mm fel i nedsvingen så är det kört, tvärstopp och ett fjantslag på kanske någon meter. Har provat massor med varianter men tycker inte jag får ut det jag vill av slaget. Bäst har det funkat med med att slå bunkerslag men undrar om ni i församlingen har ett annat sätt att lösa problemet på?
Tips är väldigt välkomna
Citera
2013-07-09, 15:38
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogey-to-birdie
Har spelat utmärkt golf under en "längre" period nu, hur nöjd som helst med ett undantag som gör mig smått tokig(are ;-) och som jag råkar ut för oftare än nånsin. har spelat på banor med ganska tjock ruff kring greenerna, 8-10 cm (eller längre) som faller ner och lägger sig vilket är helt ok om jag slår i gräsets fallriktning (medhårs så att säga) men tvärtom (mothårs) och med mina wedgar och i närhet av green har jag PROBLEM och det räcker med någon mm fel i nedsvingen så är det kört, tvärstopp och ett fjantslag på kanske någon meter. Har provat massor med varianter men tycker inte jag får ut det jag vill av slaget. Bäst har det funkat med med att slå bunkerslag men undrar om ni i församlingen har ett annat sätt att lösa problemet på?
Tips är väldigt välkomna

Ta en dropp, ta din boogie/dubbel och gå vidare till nästa hål
...istället för att stå och veva som en psykopat så det bara flyger grästuvor runt skallen.
Citera
2013-07-09, 15:58
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Tips är väldigt välkomna

Jag var på clinic med Gabriel Hjertstedt (en svensk som spelat ganska högt upp på tourerna i världen) och han lärde mig något mycket viktigt. Inse dina begränsningar och inse framförallt när du faktiskt inte kan få tag i bollen ordentligt. Räkna med att gräset kommer dra åt sig klubban och slå slaget ifrån de förutsättningarna!

Troligen så gör du det bra men har allldeles för lite fart i klubban. Du måste våga slå till bollen på de korta avstånden ur ett sånt läge för du vet ju faktiskt att klubban kommer att förloras MASSVIS av fart i den ordentliga ruffen.
Citera
2013-07-09, 16:48
Medlem
Whatevahs avatar
Förutom 3 dubblar första 9 har jag gjort en bra runda och behöver egentligen bara avsluta bogey bogey på dom lättare av banans hål för att gå ett par slag under hcp. Dvs jag kan slå j7 j7 j9 och j7 j9 och chipp/tvåputt eller treputta. Vad gör jag? Driver ut i tjockt gräs och 4 slag bort där för en +4 och sen spoon hook out, spoon hook 2m från out i tjockt gräs och +4 igen. 75 netto, ridå. Det bästa är att spelplanen var att slå ut med j7 på dom sista hålen, men när jag står på tee är det helt bortglömt.

Nu ska jag gå ut och träna chippning för stundtals är den sämre än dålig (och då hade jag nog ändå 50% scrambling). Att våga bestämma sig för något (inom rimliga gränser), slå slaget och ta konsekvenserna om det misslyckas är något jag verkligen behöver jobba med. Jag har betydligt lättare att välja att slå en slicad drive över några outpinnar och skog än att trycka till ett 10-15m slag ordentligt. Trots att success-raten förmodligen ligger 50% bättre vid det sistnämnda
Senast redigerad av Whatevah 2013-07-09 kl. 17:05.
Citera
2013-07-09, 16:57
Medlem
Citat:
Jag var på clinic med Gabriel Hjertstedt (en svensk som spelat ganska högt upp på tourerna i världen) och han lärde mig något mycket viktigt. Inse dina begränsningar och inse framförallt när du faktiskt inte kan få tag i bollen ordentligt. Räkna med att gräset kommer dra åt sig klubban och slå slaget ifrån de förutsättningarna!

Troligen så gör du det bra men har allldeles för lite fart i klubban. Du måste våga slå till bollen på de korta avstånden ur ett sånt läge för du vet ju faktiskt att klubban kommer att förloras MASSVIS av fart i den ordentliga ruffen.

Dr Dollar
Ta en dropp, ta din boogie/dubbel och gå vidare till nästa hål
...istället för att stå och veva som en psykopat så det bara flyger grästuvor runt skallen.

Har provat dropp men det känns inte så "utmanande" men har varit inne på tankarna att "gilla läget" och acceptera det. Problemet är ju att bollen ofta ligger väldigt fint uppe på gräset och man tror att det ska gå bra! I alla fall den här gången ;-) åsså skiter det sig totalt.
Har provat att slå igenom rejält flera gånger har lyckats ibland men trodde att det fanns en smart feature i någons slagarsenal :-) ... Bara att köra vidare med andra ord!
Tack för snabb respons från er båda! Tävling i morrn och hoppas det går bra!
Citera
2013-07-09, 17:04
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Har provat dropp men det känns inte så "utmanande" men har varit inne på tankarna att "gilla läget" och acceptera det. Problemet är ju att bollen ofta ligger väldigt fint uppe på gräset och man tror att det ska gå bra! I alla fall den här gången ;-) åsså skiter det sig totalt.
Har provat att slå igenom rejält flera gånger har lyckats ibland men trodde att det fanns en smart feature i någons slagarsenal :-) ... Bara att köra vidare med andra ord!

Ett alternativ som jag brukar använda är att öppna upp LW/SW och slå till ordentligt (inte fullsving, men inte något vispande). Det blir inte så mesigt och det blir ofta ganska ok, det beror självklart lite på avståndet osv.
Citera
2013-07-09, 17:18
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:

Ska vi gå på lite mer tekniska idéer så har vi ju den raka motsatsen till att öppna upp klubban - vilket förövrigt gör sannolikheten större att den hängs upp i gräset.

Stäng istället klubban, räkna med att tån tar i tidigt och öppnar upp klubban till någorlunda square i träffen.

Alternativ nummer två kan vara att ställa klubban på tån och ställa sig i putteruppställning. En putt chip med bara tån "skär" ofta igenom det höga gräset ganska effektivt utan att ta emot och kan resultera i ett bra resultat. Då det oftast är så pass att man önskar att bollfan bara ska ta sig ut ifrån gräset och inget annat.
Citera
2013-07-09, 17:57
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Ska hålla lite tävlingar på klubben de närmsta veckorna och jag ska vara med och hålla lite "gamble" på banan med spelarna. Men då det är flera tävlingar och ungefär samma spelare varje gång så finns det en risk att det blir väldigt likt varje gång.

Skulle därför vilja ha lite exempel från er andra -
Jag kommer köra Beat the pro (både i längd och närmast pinn) samt betting på hur nära pinnen man hamnar.

Mata på med fler golfrelaterade exempel tack!
Citera
2013-07-09, 19:28
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ska hålla lite tävlingar på klubben de närmsta veckorna och jag ska vara med och hålla lite "gamble" på banan med spelarna. Men då det är flera tävlingar och ungefär samma spelare varje gång så finns det en risk att det blir väldigt likt varje gång.

Skulle därför vilja ha lite exempel från er andra -
Jag kommer köra Beat the pro (både i längd och närmast pinn) samt betting på hur nära pinnen man hamnar.

Mata på med fler golfrelaterade exempel tack!

* Närmast pinnen på ett Par 5 på 2 alt 3 slag.

* Närmast pinnen där dom enbart får använda driver på ett Par 3
(kan iofs bli lite löjligt, men rätt skoj)

* Alla som anmäler sig till tävling får satsa x-antal bollar, men dom måste slå från den där bunkern som ligger 20-35 meter från green, och närmast hålet vinner bollarna.

* Längsta drivern med "fel driver" right slår left, och vise versa, kul om ett pro är närvarande
(kan få upphov till en del skratt)
Citera
2013-07-09, 20:31
Medlem
Hmm... Pron kom förbi rangen när jag stod där ikväll, drog lite bollar med min driver, jag blir sjukt förvånad när han skjuter runt 180m och jag runt 150-160m. Förra drivern jag/farsan hade slog han i nätet vid 200m.

Känns ju trevligt att han rekommenderar en driver som visserligen är lättare att slå med men går bra mycket kortare. Varför i hela rekommenderar han den drivern när man kan få nyare driver med justerbart loft för en liten slant till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in