2013-08-18, 21:35
Medlem
Nybörjare här. Sitter och tittar på solheim cup. Men jag fattar inte hur man räknar resultat. Kan någon berätta för mig. Europa leder väl?
Citera
2013-08-18, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenThingsGoWrong
Nybörjare här. Sitter och tittar på solheim cup. Men jag fattar inte hur man räknar resultat. Kan någon berätta för mig. Europa leder väl?

Inga konstigheter. Vanligt matchspel som gäller sista dagen. 12 matcher 1 vs 1. Den som vinner ett hål går "ett upp" T.ex Birdie mot Par. Gör bägge Par händer ingenting. Samma om bägge gör Bogey. Man samlar alltså inte poäng eller slag eller något annat per hål utan man räknar bara när någon vinner hålet.

Och den som är i ledning efter 18:e hålet vinner En Poäng till sitt lag. Är det oavgjort så får bägge 0.5 poäng. Om en spelare leder med "3 up" med bara 2 hål kvar att spela så är matchen slut för att det inte går att ta igen.

Det spelar alltså ingen roll hur många slag du vinner med på ett hål du kan fortfarande bara gå "1 upp" per hål.

Europa leder med 10.5 mot 5.5 från de första två dagarnas spelande.
Citera
2013-08-19, 04:01
Medlem
ToblaTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Spelade med en kille som hade en laserkikare. Plötsligt visste man precis vilket avstånd det var till flagg vid varje slag. Det kändes inte så kul faktiskt. Egentligen är det väl nice då avståndsbedömning kanske inte är så fruktansvärt roligt och det är ju egentligen att slå slagen rakt, med rätt skruv och längd som är utmaningen.

Men ändå. Att bara glida upp till bollen, hala fram kikaren, konstatera avståndet och sedan välja den lämpliga klubban blev för mekaniskt för min smak.

Någon som känner igen sig?

Precis så tänker jag också. Känns så stelt att använda mer hjälpmedel än det som finns på banan, lite av det roliga är ju att köra på känsla. Skulle jag tävla kanske jag skulle ändra mig men så länge det inte är tävling tänker jag inte skaffa någon mätutrustning.

Citat:
Ursprungligen postat av TheFritzl
Sebbe8 blev visst avstängd :/
Tråkigt att folk sitter och reportar i en sån härlig tråd.

Nu sitter det ju dock ett par, eller fler, moderatorer här inne så det är inte säkert att någon faktiskt rapporterade honom.

Det kommer säkert någon annan användare med väldigt liknande frågor snart, som inte är under 18 år gammal, så det blir nog bra ändå.
Senast redigerad av ToblaT 2013-08-19 kl. 04:03.
Citera
2013-08-19, 11:12
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Spelade med en kille som hade en laserkikare. Plötsligt visste man precis vilket avstånd det var till flagg vid varje slag. Det kändes inte så kul faktiskt. Egentligen är det väl nice då avståndsbedömning kanske inte är så fruktansvärt roligt och det är ju egentligen att slå slagen rakt, med rätt skruv och längd som är utmaningen.

Men ändå. Att bara glida upp till bollen, hala fram kikaren, konstatera avståndet och sedan välja den lämpliga klubban blev för mekaniskt för min smak.

Ser inte problemet alls. Snabbar på och man slipper förlita sig på banans, ofta, mediokra avståndsmarkeringar. Heller inte alltid klubbarna är bra på att berätta vilken flaggposition som gäller. Man måste ju faktiskt, som du säger, genomföra slaget också.

Beställde en igår som jag och en polare ska dela på.
Citera
2013-08-19, 11:40
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wedgie
Ser inte problemet alls. Snabbar på och man slipper förlita sig på banans, ofta, mediokra avståndsmarkeringar. Heller inte alltid klubbarna är bra på att berätta vilken flaggposition som gäller. Man måste ju faktiskt, som du säger, genomföra slaget också.

Beställde en igår som jag och en polare ska dela på.

+1 på den!

Avståndsmätare för enklar så mycket - visst vet inte de flesta hur de slår bollen exakt 138 meter. Men de flesta kan enklare avgöra vilken klubba de ska slå, sparar tid och energi. Du slipper även lägga en massa tid innan för att inse vart flaggplacering och annat faktiskt är.
Citera
2013-08-19, 11:50
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:

Jag förstår vad du menar så kände jag också i början. Dock blir du ju inte en bättre spelare för att du har en laserkikare, all information du kan få med en avståndsmätare kan du ju också få via banguide och avståndsmarkeringarna. Stega fram och tillbaka från hinder och upp med banguiden hela tiden, tar enormt mycket tid. PGA tour spelarna får tex inte ha avståndsmätare, dock har dem caddies, som ger en jäkla massa mer information utöver avståndet till pin.

Tex Nordea tour spelare, som oftast rent ekonomiskt inte har råd med en bra caddie, utan ofta har med sig någon polare eller familjemedlem till caddie. Där är det tillåtet att ha laserkikare.

Jag tycker laserkikare är okej, eftersom den ger information som redan finns. Bara mer lättillgängligt.
Citera
2013-08-19, 11:58
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
+1 på den!

Avståndsmätare för enklar så mycket - visst vet inte de flesta hur de slår bollen exakt 138 meter. Men de flesta kan enklare avgöra vilken klubba de ska slå, sparar tid och energi. Du slipper även lägga en massa tid innan för att inse vart flaggplacering och annat faktiskt är.

Håller med.

Spelade i en ny bana i förrgår och vid några tillfällen trodde jag hade slagit perfekta slag utifrån markeringar och hur det såg ut. Bara för att komma fram till green och inse att green och flagga inte fanns där jag trodde den fanns. Dvs jag bedömde att det var 65m kvar till flaggan, jag slår ett 65m slag och är 7-8m kort. Kommer med stor säkerhet investera i en kikare till nästa säsong.

Har äntligen uppgraderat min putter och gick från att hata putta till att älska putta på ungefär 2 hål, som natt och dag i skillnad.
Citera
2013-08-19, 12:37
Medlem
Wedgies avatar
Försökte köpa en avståndsmätare igår från ebay (en Leupold GX-2i), då amerikanska priserna, som vanligt, är mycket bättre än de europeiska. Visade sig dock att laserkikare faller under "militär hårdvara" (typ) och är belagda med exportrestriktioner, så fick massa varningsmeddelanden.
Säkert inga problem att beställa, men orkar inte med att det blir massa tjafs, så fick beställa från Amazon Uk istället.

Hmm, kan dock inte återskapa nu. Kanske beror på hur säljaren klassar produkten. Nåväl, hittade Leupolds toppmodell till hyfsat pris, så köpte den istället. Samt att jag slipper tull och moms.
Citera
2013-08-19, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gizze
Att bara testa svinghastigheten tar inte många minuter. Det bör du nog få gratis från mer eller mindre alla som hoppas få dig som kund.

Ska ta och fråga om det finns möjlighet till det.

Citat:
Ursprungligen postat av ToblaT
Precis så tänker jag också. Känns så stelt att använda mer hjälpmedel än det som finns på banan, lite av det roliga är ju att köra på känsla. Skulle jag tävla kanske jag skulle ändra mig men så länge det inte är tävling tänker jag inte skaffa någon mätutrustning.

Håller med, på min bana finns det markeringarna 200,150 och 100m och det är tillräckligt. På par 3 banor skulle det däremot kunna vara guld med kikare. Finns vissa par 3or som är 100m där jag slår en 9 och kommer perfekt och vissa som är 120m där jag slår för långt.
Citera
2013-08-19, 15:46
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Ska ta och fråga om det finns möjlighet till det.

Håller med, på min bana finns det markeringarna 200,150 och 100m och det är tillräckligt. På par 3 banor skulle det däremot kunna vara guld med kikare. Finns vissa par 3or som är 100m där jag slår en 9 och kommer perfekt och vissa som är 120m där jag slår för långt.

Varför skulle det vara mer önskvärt på en par 3håls bana? Du gör väl exakt samma sak?
Citera
2013-08-19, 19:34
Medlem
Kampanjkod Svensk Golf i Ipaden

Jag har lyckats förlägga senaste numret av Svensk Golf och i detta nummer var det en artikel om hur man läser tidningen i Ipaden med tillhörande lösenord/kampanjkod. Kan någon vänlig själ posta koden här?
Citera
2013-08-19, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gizze
Att bara testa svinghastigheten tar inte många minuter. Det bör du nog få gratis från mer eller mindre alla som hoppas få dig som kund.

Nått sånt hade dom inte, testade däremot X Hot drivern. Börjar bli galen, har förbättrat mitt spel rätt mycket men längderna är fortfarande samma. Kan svinga snabbt, långsamt, stå stilla osv oavsett så slår jag lika långt som för x antal månader sedan. Börjar tro att det är armarna som är för klena, hjälper ju inte när brorsan skjuter lika långt med j5 som jag slår med drivern och då har han just tagit kortet.

Jävligt trevligt att slå ut från dam tee med 23hcp

Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Varför skulle det vara mer önskvärt på en par 3håls bana? Du gör väl exakt samma sak?

För mig är det där jag kan få in bollen på green från runt 100-150m, komma in på green på en par 4 eller 5 från 100-150m är svårare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in