2013-07-07, 16:23
Medlem
Tips på golfbanor kring Stockholms utkanter? Bor i norrort, och har nog testat dom flesta på norra sidan av Stockholm.

Tänkte även kolla om någon har lite bra tips på golfböcker? Har nyss läst Hank Haneys bok om Tiger Woods.
Citera
2013-07-07, 17:18
Medlem
CraigChrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Tips på golfbanor kring Stockholms utkanter? Bor i norrort, och har nog testat dom flesta på norra sidan av Stockholm.

Tänkte även kolla om någon har lite bra tips på golfböcker? Har nyss läst Hank Haneys bok om Tiger Woods.

Dave Pelz Short game bible är värd att läsa igenom en eller ett par gånger, har hjälpt mig väldigt mycket.
Citera
2013-07-07, 19:51
Medlem
Spelade nyss slagtävling på klubben. Jag börjar starkt med en birdie, följer upp med en bogey, helt okej för mig då jag har 18 slag. Då är den andra personen i min boll, som har 17 slag, 9 över par efter två hål. Efter det gick det utför även för mitt spel. Jag har inte spelat en så dålig runda på väldigt länge och detta trots den fina starten. Killen jag spelade i samma boll som kom in på 137 slag, 120 netto. ... Det är nästan +4 per hål. ...

Till diskussionen, är det någon annan som har erfarenhet av ett en medspelares urusla spel psykar en? Eller har ni varit med om det motsatta, där medspelarens fantastiska spel höjer ert eget?
Citera
2013-07-07, 20:22
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:

Frågan är om du är ute efter tekniska böcker eller böcker likt The Big Miss som är både beskrivande tekniskt och historien bakom.

Dave Pelz fyra "Bibles" är grymma - ett måste egentligen om vi snackar teknik. Tycker även Tiger Woods Golf My Way och Phil Mickelsons Secrets to the Short Game är mycket intressanta. Dessutom är Bob Rotellas "Golf is Not a game of perfect" ett enormt måste för ALLA.

Citat:
Ursprungligen postat av Descending
Spelade nyss slagtävling på klubben. Jag börjar starkt med en birdie, följer upp med en bogey, helt okej för mig då jag har 18 slag. Då är den andra personen i min boll, som har 17 slag, 9 över par efter två hål. Efter det gick det utför även för mitt spel. Jag har inte spelat en så dålig runda på väldigt länge och detta trots den fina starten. Killen jag spelade i samma boll som kom in på 137 slag, 120 netto. ... Det är nästan +4 per hål. ...

Till diskussionen, är det någon annan som har erfarenhet av ett en medspelares urusla spel psykar en? Eller har ni varit med om det motsatta, där medspelarens fantastiska spel höjer ert eget?

Det beror helt på om du är markör för spelaren eller inte. Att vara tvungen att hålla reda på personen i frågas scorer om de är skyhöga. Annars är det ganska lugnt för min del, men i början av tävlingskarriären ett måste att det gick sämre för mina medspelare då de var det första "hindret".
Citera
2013-07-07, 21:32
Medlem
TheFritzls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Frågan är om du är ute efter tekniska böcker eller böcker likt The Big Miss som är både beskrivande tekniskt och historien bakom.

Dave Pelz fyra "Bibles" är grymma - ett måste egentligen om vi snackar teknik. Tycker även Tiger Woods Golf My Way och Phil Mickelsons Secrets to the Short Game är mycket intressanta. Dessutom är Bob Rotellas "Golf is Not a game of perfect" ett enormt måste för ALLA.

Det beror helt på om du är markör för spelaren eller inte. Att vara tvungen att hålla reda på personen i frågas scorer om de är skyhöga. Annars är det ganska lugnt för min del, men i början av tävlingskarriären ett måste att det gick sämre för mina medspelare då de var det första "hindret".
Jag spelade alltid som bäst när det ös regnade, visste att alla andra hatade det och spelade dåligt så jag taggade alltid till och gjorde några av mina bästa scorer då
Citera
2013-07-07, 22:16
Medlem
Sjuntorparns avatar
storspelade idag på 4 första hålen. kände mej riktigt grym. på femte peggade jag upp och klappade till bollen med järn6an. bollen landade precis där jag ville, vad som såg ut som på fairway. den var absolut inte out of bounce eller i nått vattenhinder. men kunde fan inte hitta bolljäveln. antagligen pluggad, trots att banan var kruttorr. slutade med att jag strök hålet då vi inte visste vad som gällde. resten av rundan var jag grinig och spelade skit.

vad gäller?
Citera
2013-07-07, 22:51
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
storspelade idag på 4 första hålen. kände mej riktigt grym. på femte peggade jag upp och klappade till bollen med järn6an. bollen landade precis där jag ville, vad som såg ut som på fairway. den var absolut inte out of bounce eller i nått vattenhinder. men kunde fan inte hitta bolljäveln. antagligen pluggad, trots att banan var kruttorr. slutade med att jag strök hålet då vi inte visste vad som gällde. resten av rundan var jag grinig och spelade skit.

vad gäller?

Slå alltid en provisorisk boll om du är minsta osäker.
Vad som exakt hade gällt i just ditt fall var att du helt sonika skulle få knata tillbaka till tee och slå ditt 3:e slag.
Citera
2013-07-07, 23:37
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn

vad gäller?

Om det inte fanns något MUA-område eller något som definerades som onormalt markförhållande så är det tyvärr så att du helt enkelt måste spela en ny boll med slag och distans som straff (alltså slå ditt tredje från tee igen).
Citera
2013-07-07, 23:50
Medlem
Whatevahs avatar
Har alltid använt mig av ett interlock-grepp och alltid sett detta som "det normala" greppet. Spelade idag med en kompis som använde sig av overlap och testade då att slå en provsving innan ett utslag och då det kändes riktigt bra testa jag även att slå utslaget med detta greppet, rakt och på fairway. Träffade 4 FWs i rad och missade sedan bara 2 FWs in, vilket jag är ganska nöjd med då detta varit ett stort problem senaste månaderna, det funkade även på spoon som annars har gillat slå hookar. Även om jag tappade lite längd då jag inte kunde ladda på lika mycket, men det var inget jag saknade.

Finns det något som pekar på att detta skulle vara ett stabilare sätt att slå en golfboll på eller är det någon trevlig placebo effekt?
Citera
2013-07-08, 17:37
Medlem
tjorven86s avatar
Citat:

Finns mycket bra banor söder om Stockholm - Vidbynäs och Kallfors är i absolut toppskick. Tar ca. 40 minuter att åka dit från centrala Stockholm, rekommenderas!
Citera
2013-07-08, 21:38
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Hur spelar ni om bollen ligger ca 2 meter från greenkanten nedför? Jag toppar oftast när jag använder 56an.
Citera
2013-07-08, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigity-Wigity
Hur spelar ni om bollen ligger ca 2 meter från greenkanten nedför? Jag toppar oftast när jag använder 56an.

Luta axlarna i samma vinkel som underlaget och svinga i den vinkeln, enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in