2013-08-15, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hestenhej
Den första sidan där är ju jäkla billig... Har du köpt från den tidigare så du kan gå i god för att dem inte säljer klubbor som går sönder efter att du slagit med dem på rangen ett par gånger?

Det kan jag absolut göra! Riktigt jävla bra service har dom också, blev faktiskt mäkta imponerad av deras bemötande, priser och service rent generellt. Schyssta priser, bra service och fri frakt på ordrar över £200, vad mer kan man begära?
Citera
2013-08-15, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbee8
Tjena allihopa! Har en fràga som jag hoppas att nàgon kan hjälpa mig med!

Jag är 17 och har verkligen fastnat för golf, sà nu skulle jag vilja satsa lite mer pà golfen! Började spela för ca 1 àr sedan och den här sommaren har jag (hittils) sänkt mig fràn 54 HCP till 24 HCP. Undrar bara om ni har nàgra tips för hur jag ska göra detta ? Kan man gà med i nàgot lag (som i t.ex. fotboll) eller hur ska man gà till väga ?

Tack pà förhand!
Finns massvis med grejer du kan göra. Har du gott om pengar så kan du exempelvis börja ta lektioner eller gå en kurs. Kanske finns det gruppträningar för juniorer på din hemmaklubb som du kan vara med på (dessa brukar vara relativt billiga).

Annars så är internet fullt med information om golfsvingen så det går att träna rätt bra på egen hand.
Kan rekommendera att du filmar dig själv så ser du enkelt saker som du kan förbättra. Har själv kört den metoden i år vilket har gett väldigt bra resultat. Lägg gärna upp en video på din sving här i tråden också så kan vi andra ge dig bra tips.
Citera
2013-08-15, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallora
Jag har precis börjat spela igen efter en lång tids uppehåll, och förut fanns inte HCP-justering på internet. Min förra 9-hålsrunda gick fruktansvärt dåligt, hade nog inte mer än 8-9 poäng när vi var klara med åttonde hålet. Då kom domedagsväder med hagel och blixtar så vi fick avbryta och skippa sista hålet. När jag bokade tiden så kryssade jag i föranmäld sällskapsrond eftersom jag vill uppdatera mitt HCP efter varje rond jag går, oavsett hur det går. Hur ska jag göra med denna ronden? Skippa det helt? Lägga in poängen jag hade när vi fick avbryta?

Jag skulle skippa registreringen helt eftersom du bara kan sänka/höja dig när du gått nio hål (och inte åtta).
Citera
2013-08-15, 22:25
Medlem
Whatevahs avatar
Har fått hyfsad kontroll på mitt wedgespel (tack King) att jag kan lägga bollen inom 5m oftast. Problemet är att det inte ger mig speciellt många birdies pga jag puttar "dåligt" och att bollen inte ligger på det bästa stället för att putta (dvs på skrå eller nedför). Jag siktar oftast bara på flaggan och försöker få den nära. Är det bättre att till exempel sikta kort flaggan, eller höger om flaggan för att få uppförsputtar? Dvs underlätta lite i puttandet, men förmodligen kommer puttarna att bli längre (då siktet inte är kanon). Är detta något som man ska fundera över?

Edit: En annan sak är att jag slår mina järn betydligt bättre (träffar och längd) från semiruff än fairway och green. Varför? Är det psykiskt? För det är inte speciellt logiskt.
Senast redigerad av Whatevah 2013-08-15 kl. 22:32.
Citera
2013-08-16, 08:38
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbee8
Undrar bara om ni har nàgra tips för hur jag ska göra detta ? Kan man gà med i nàgot lag (som i t.ex. fotboll) eller hur ska man gà till väga ?
Tack pà förhand!

Det mest självklara är naturligtvis - träna.

Du kan göra dig själv bättre genom att mängdträna, MASSVIS. Fyll på med lite lektioner från instruktör i bland i de delar av spelet du tycker att du saknar, sen fortsätter du köra. Golf är en sport där det speciellt i början är du och dina klubbor - det är inte som fotboll eller hockey där det alltid är en tränare som övervakar dig och säger vad du ska och inte ska göra. (Om du inte betalar någon för det).

Det bör finnas ett klubb(eller elit)lag på klubben du spelar, chansen finns även att det finns juniorlag - i golf är du ju junior fram till och med året du blir 21. Allt är dock beroende på vilken klubb du är medlem på och vad för upplägg de kör.

Enklast är att gå till instruktören på klubben och fråga vad som gäller - vad behöver du göra för att bli aktuell för diverse lag och annat?
Citera
2013-08-16, 16:52
Medlem
hestenhejs avatar
Jag var och provade hybrider med 20° loft idag.
Fastnade lite för Pings G25 faktiskt. Testade Nike och TaylorMade också men tyckte mer om Ping G25. Tänkte testa imorgon också så vad har ni för förslag lika G25. Tänkte testa Anser också.

Så frågan är egentligen vad ni använder för hybrid och hur du tycker den uppför sig om du tänker på höjd, avstånd etc.
Citera
2013-08-16, 18:55
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Sebbee8 skrev

Undrar bara om ni har nàgra tips för hur jag ska göra detta ? Kan man gà med i nàgot lag (som i t.ex. fotboll) eller hur ska man gà till väga ?

Tack pà förhand!

Det bästa är att ta kontakt med den klubb du är med i och gå med i någon av de olika träningsgrupper för juniorer som de flesta klubbar har. Pron på klubben brukar leda dessa grupper, det brukar visserligen kosta lite, men priset är klart reducerad i jämförelse med enskilda lektioner + att du träffar andra som spelar.

Sedan är det, som KinG-NothinG skriver, mängdträning som gäller.
Citera
2013-08-16, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hestenhej
Jag var och provade hybrider med 20° loft idag.
Fastnade lite för Pings G25 faktiskt. Testade Nike och TaylorMade också men tyckte mer om Ping G25. Tänkte testa imorgon också så vad har ni för förslag lika G25. Tänkte testa Anser också.

Så frågan är egentligen vad ni använder för hybrid och hur du tycker den uppför sig om du tänker på höjd, avstånd etc.

Köpte själv en Ping i20 20° förra säsongen och är mycket nöjd. Testade precis som du en rad andra men de föll antingen bort på grund av utseendet eller prestanda. Titleist 910H kändes klumpig med sin hosel och Callawayn hade alldeles för mycket offset för min smak. Adams A12 Pro var en annan jag gillade utseendet på men den var mindre förlåtande så valet blev Ping i20.

Standardskaftet som sitter i är något tyngre, hög kickpoint och vridstyvt. Bollen lyfter trots detta utan problem från alla lägen, nästan lite för mycket från tee med peg. När det gäller längden skjuter den iväg små missiler, trots att den skiljer sig 4° från min järn 4a så går den minst 15-20 meter längre.

Enda nackdelen är att jag vid dåliga svingar kan dra iväg riktiga snaphookar men det är framför allt mitt fel och inte klubbans. Så baserat på mina erfarenheter tror jag G25 är ett mycket bra val.
Citera
2013-08-17, 23:08
Medlem
Måste bara promote:a min nya spoon Callaway xhot 3deep. Den är helt jävla otrolig. Köpte den i 13 grader, det enda som fanns för vänster med ett Fujikura F1 76g x-stiff. Fattar inte vad dom gjort med klubban, den går så sjukt långt. Från tee kan jag greppa ner och slå en låg penetrerande sak på 230-250m. Skickar jag upp den i luften med en hög draw har jag hunnit slå 270 som längst. Har inte slagit den off-the-deck ännu (bara spelat 2 rundor med den).

Tidigare har jag haft Titleist 909 F2 och Titleist 910F med 15 resp. 13.5 grader. Går inte ens att jämföra. Så mitt tips: Har ni inte provat den här klubban än och behöver lite mer längd med spoonen, GÖR DET!

Funderar ärligt talat på att bänka drivern och stoppa in J3 istället eller något. Behöver inget mer än denna.

Länk till klubban: http://www.callawaygolf.com/global/e...way-woods.html
Citera
2013-08-18, 19:37
Medlem
Då har man jobbat in lite pengar i helgen till en driver. Såklart så hade shopen bara 10,5 med lite skaft av Callaway x hot. Då blir det antagligen att hoppa över ny driver ändå.

Shopen har custom fitting men tror ni det finns möjlighet att bara testa svinghastigheten ?
Citera
2013-08-18, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Då har man jobbat in lite pengar i helgen till en driver. Såklart så hade shopen bara 10,5 med lite skaft av Callaway x hot. Då blir det antagligen att hoppa över ny driver ändå.

Shopen har custom fitting men tror ni det finns möjlighet att bara testa svinghastigheten ?

Att bara testa svinghastigheten tar inte många minuter. Det bör du nog få gratis från mer eller mindre alla som hoppas få dig som kund.
Citera
2013-08-18, 21:21
Moderator
Semesters avatar
Spelade med en kille som hade en laserkikare. Plötsligt visste man precis vilket avstånd det var till flagg vid varje slag. Det kändes inte så kul faktiskt. Egentligen är det väl nice då avståndsbedömning kanske inte är så fruktansvärt roligt och det är ju egentligen att slå slagen rakt, med rätt skruv och längd som är utmaningen.

Men ändå. Att bara glida upp till bollen, hala fram kikaren, konstatera avståndet och sedan välja den lämpliga klubban blev för mekaniskt för min smak.

Någon som känner igen sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in