2013-05-29, 17:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
230-250m ligger väl en normal drive på när jag slår.
Då slår du långt enligt tabell 2 sid15, medans jag slår normalt. http://www.swerix.se/mytbok.pdf
Citat:
Ursprungligen postat av bogey-to-birdie
Så här ser min slagbild ut!
klubbor JPX 800, hcp 18 och spelar andra säsongen i år.

J4 cirka 185 meter om det blir bra träff
J5 165-170 m
J6 155-160 m
J7 140-150 m
J8 130 +- 5 meter
J9 120 +- 5 meter
PW 44° 114 meter +- 3-4 meter
GW (49°) 95 meter nästan jämnt
52° 85-88 meter
56° 80 meter nästan jämnt
60° 45 meter (neutralt loft alltså klubbskaftet är nästan inte framvikt någonting)
3W 200
Driver 210 - 220 meter i genomsnitt och peggar högt för att få bort en del spinn vilket brukar ge en 30 meter rull extra på en torr och bra bana tror jag kan klämma ut ytterligare en 20 meter när svingen sitter där den ska (klubban är helt ny för i år och jag har en del småproblem)
Hybrid
19° 190-200
22° 185 meter nästan jämnt...

Boll:
Bridgestone B330-RX. E6 beroende om min rygg mår sämre för dagen. Gillar även NXT tour, Callaway hot hex eller vad de heter.

Använder inte alla klubbor när jag spelar men jag var och slog igenom hela setet för någon vecka sedan och detta är vad jag mätte upp
Puttern har jag inte mätt upp

Bra eller dåligt? Faktum är att jag inte bryr mig så mycket om att slå långt utan det jag tycker är viktigt att jag verkligen vet vad jag kan slå och känna mig trygg i det! Inte så kul att slå skitlångt ena dagen och nästa dag inte alls... Då känner inte jag någon trygghet i spelet och det vill jag ha
Enligt länken beror det mycket på om man har gamla eller nya järnklubbor, då loften har förändrats under tiden. http://www.swerix.se/mytbok.pdf
Citera
2013-05-29, 19:40
Medlem
Sebbee8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Det handlar om att hitta en boll som skapar ett bra spinntal för dig men naturligtvis även en känsla du gillar. Prova dig fram en del och hitta en du gillar. Om vi vetat ungefär hur långt du slår bollen hade jag kunnat ge dig förslag baserade på "fakta".

Tack för svar KinG! Jag slår 150m med järn 7:an
Citera
2013-05-29, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Hehe, vad söta ni är! Golf är väl ingen sport, förstår ni väl!?

Vad är ert längsta slag? Vilken klubba spelar ingen roll. Ert personliga rekord alltså!
Nja söt är jag inte. Men när jag fått rakt slag med driven är det drygt 200meter(carry),det händer inte ofta och om det händer blir det fel då jag räknat med slicen. sen är min erfarenhet är att folk tror de slår längre än de gör i verkligheten.
Senast redigerad av Shahpour 2013-05-29 kl. 20:01.
Citera
2013-05-29, 20:09
Medlem
mustams avatar
Citat:
Bekväma framförallt - och jag har personligen aldrig haft något som matchat Icon.
Vilka har du kört med innan då? Har du provat Fj Xps-1? den verkar rätt najs med.
Citera
2013-05-29, 20:10
Medlem
mustams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Hehe, vad söta ni är! Golf är väl ingen sport, förstår ni väl!?

Vad är ert längsta slag? Vilken klubba spelar ingen roll. Ert personliga rekord alltså!
Slår kanske 240-260m med driver. Vill slå längre:P
För övrigt, fan vad shoppingsugen man blir när man upptäcker denna sida http://www.golfstoreeurope.com/ lär gå en hel del pengar där
Senast redigerad av mustam 2013-05-29 kl. 20:14.
Citera
2013-05-29, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mustam
Slår kanske 240-260m med driver. Vill slå längre:P
För övrigt, fan vad shoppingsugen man blir när man upptäcker denna sida http://www.golfstoreeurope.com/ lär gå en hel del pengar där
Är det 240-260 meter carry?
Citera
2013-05-29, 20:35
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mustam
Vilka har du kört med innan då? Har du provat Fj Xps-1? den verkar rätt najs med.

XPS-1en är skit med tanke på vad den kostar.
Citera
2013-05-29, 21:39
Bannlyst
Citat:
XPS-1en är skit med tanke på vad den kostar.
Tacka vet jag ett gammalt begagnat cobraset. Tror att det beror mer på den som står bakom klubborna än klubborna vilket resultat man får.
Citera
2013-05-29, 21:53
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
De flesta seriösa custom fittings studios som finns nuförtiden säljer skaft och kan hjälpa dig att prova ut ett skaft som passar just dig. Kanske inte igenom att slå med den driver du har (beroende på modell). Men de ska helt klart kunna hjälpa dig en bit på väg. Sen bör du nog vända dig till en lite större shop då de oftast har större chans att ha ett större antal skaft på lager eller möjliga demo.

Då låter det helt klart som att det är releasen som måste försvinna på dina wedgar- för att skapa bättre bollträff och mer spinn. Ett tips jag själv lärde mig nyligen när du slår wedgar har med greppet att göra.

När du tagit ditt normala grepp, lyft bara tummen på din högra hand och placera så långt höger på greppet du bara kan, utan att flytta resterande fingrar. Tänk dig nästan att tummen ska ligga mot sidan på handen vid sidan om greppet, men fortfarande i kontakt med gummit. Detta tar bort mycket av möjligheten att release klubban mycket då det är din nedre hand som sköter det mest.

Utöver det kör du wedgeuppställning med lite mer vikt på främre foten. Svinga bak armarna med en passiv underkropp och försök ha som känsla/mål att armarna och klubban är i samma position i förhållande till varandra som vid uppställning även i baksvingen. Ingen handledssättning - no nothing. Låt kroppen sen ta klubban igenom impact och händerna ska sluta lågt även på andra sidan för att visa på att du inte har releasat dem.

Tack! Tog 6-7 slag innan det satt och bollen gjorde en lång studs för att sedan tvärbromsa. Sjukt kul och hade nog kunnat stå kvar och slå där än. Ett litet problem är att jag inte lyckades lika ofta från vanligt gräs som från matta (det är dumt att slå från matta då man inte kan duffa jag vet, men det är skönt att slippa laga 40-50 torvor med )

Citat:
Ursprungligen postat av Shahpour
Tacka vet jag ett gammalt begagnat cobraset. Tror att det beror mer på den som står bakom klubborna än klubborna vilket resultat man får.

Fast nu var det ju skor det handla om.
Citera
2013-05-29, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah

Fast nu var det ju skor det handla om.
Du ser jag är nybörjare, jag ändrar mig snabbt och påstår att det spelar ingen roll vilka skor man har utan det beror på vem som står i dem.
Citera
2013-05-29, 22:20
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Tack! Tog 6-7 slag innan det satt och bollen gjorde en lång studs för att sedan tvärbromsa. Sjukt kul och hade nog kunnat stå kvar och slå där än. Ett litet problem är att jag inte lyckades lika ofta från vanligt gräs som från matta (det är dumt att slå från matta då man inte kan duffa jag vet, men det är skönt att slippa laga 40-50 torvor med )

Kul att höra att det funkar!

Med lite träning bör det vara möjligt att utnyttja bouncen ordentligt och slå samma slag helt utan torv.
Citera
2013-05-29, 22:27
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Gick min första riktiga runda för i år idag. 11+ och jag har 20HCP. 1 flagga ut, 2 koppsnurrar för par och 1 för birdie. Kändes riktigt kul!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in