Citat:
Ursprungligen postat av
Iam-Varfor
Har en fråga till er som kan det här med golf, om jag får en djävulsk överskruv på bollen när jag slår mid drivern, beror det på att jag har bollen för långt åt höger (vänster för högerspelare)? eller vad kan det bero på? Vi snackar alltså som en båge med en jävla skruv på, och vanligaste problemen att man hookar? Snodde lite impacttejp och jag träffar nästan alla bollar i "sweetspot" området på drivern, men har börjat slå riktiga dunderhookar så jag antar att det är antingen grepp eller att jag slår för mycket med armarna?
Överskruv?
Citat:
Ursprungligen postat av
Money22
När jag hookar eller slicar med drivern så är det alltid att jag slarvat med bollplaceringen i stansen.Som högerspelare har jag bollen uppeggad vid vänstra fotens insida. Om den kryper för långt ut till vänster blir det garanterat en hook och tvärtom för långt in i stansen, sticker bollen i väg med världens slice. Börja kolla med
bollplaceringen först.
Sen kan det vara
greppet, att du stänger klubban.
Har du bra
balans med tyngdpunkten mitt i fötterna eller glider du bakåt?
I
nedsvingen är det inte armarna som ska komma först, utan höften, underkroppen.
Jag är ingen pro, det här är mina egna erfarenheter.

Egentligen jättebra tips - ville bara säga som såhär.
Greppet kan det mycket väl vara, men extremt svårt att avgöra om du roterat händerna så även om greppet kan vara en bidragande faktor till bollskruven så är det ofta så att det är något som kompenseras istället för att gå på "rätt" del som felar.
Balansen är en intressant idé - även om jag skulle säga att om problemet är en hook så bör han faktiskt ramla framåt på tårna under svingen. Men du har rätt. Startar han svingen på hälarna kan det bli en väldigt intressant viktförflyttning under nersvingen.
Angående höfterna och våran svingsekvens så är det faktiskt så att det oftast är när höfterna faktiskt startar svingen som hookar kan komma. Det eftersom timingen i kroppen blir fel och spelare får känslan att en stor push ligger och lurar som de då flippar händerna på och skapar en ordentlig och fin hook. DÄremot tror jag att det är
timing som har tappats först coh främst.
Citat:
Ursprungligen postat av
Langsdale
Tänkte införskaffa mig nya wedgar och mitt grubblande har gett mig problem. Min SW är 56 eller 58-gradig, minns inte riktigt just nu men vi säger 58. Då känns det helt onödigt att köpa en wedge som är 58 gradig? Då kan jag lika bra köpa en 64 gradig wedge samt en 52 gradig. Läxa gärna upp mig, för jag hade inte dessa tankar igår utan det har blivit något idag på förmiddag som fått mig att grubbla och tänka som en jude.
Samt ska en hybrid beställas, eller två. Jag ska ha den för att rädda upp mina transportsträckor mot green. Är Green närmare än 170 meter kör jag ju J7, då den som minst ger mig 130 meter. Är det under 150 så kör man ju J8 då jag slår nästan lika långt med den som J7. Det är alltså 180 + sträckan jag behöver slå med en hybrid, men har inte en aning om jag ska välja en trea eller fyra. Vad kör ni på?
Citat:
Ursprungligen postat av
Langsdale
Jo självklart har hela vägen ner till J3, men aldrig varit bekväm med dessa och slagen blir katastrofalt dåliga.
För det första har du ingen användning av en wedge på 64 grader, mycket svårare klubba att slå med är näst intill omöjligt att hitta. Har du en 58 du vill ha kvar hade jag tagit reda på vad din nästa wedge är - säg att det är en 45 graders PW då har du utan tvekan plats att införskaffa (och bör även göra) en 54 graders och en 50 graders wedge som komplement till din 58.
Sen tror jag dig inte för fem öre angående dina järnklubbor - skulle du kunna slå en järn sjua 165 meter med carry så bör du kunna slå en järna fyra utan några problem. Spelar du inte 20 år gamla bladklubbor så är skillnaden mellan en J7 och en J6 knappt något. Enda anledningen att många äldre herrar och damer anses inte klara sina j6 och uppåt (dam) eller j5 och uppåt (herr) har att göra med att de inte klarar av hastigheten för att få en bra bollbana med de klubborna.
Men faktum är att du säger att du kan slå en J7 åtminstone 160 meter carry med bra slag (jag bara förutsätter platt underlag, vindstilla och normal svensk fairway). Hade du kommit för en fitting hos mig för järn klubbor hade jag nog till och med provat X-stiff skaft i järnen för att räta upp bollflykten.
Klarar du inte dina järn över nummer sju så köp ingen hybrid - hybrider spelas som längre järn fast lite lättare. Då är det en bättre investering med en träfemma eller en träsjua som bör hjälpa dig betydligt mer.
Citat:
Ursprungligen postat av
bjebbosten
Vafan... har börjat få hookar som fan med j5-j7, började för några dagar sen, 90% hookar. Slår jag med j8-pw så går det 90% rakt, har inte ändrat något och vette fan vad det kan vara.
Timing, uppställning eller svinghastighet troligen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Langsdale
Är en puttningsmatta bra att träna på? Alltså köra övningar och inte bara stå och putta mot hål. Eller blir det inte ens i närheten som att putta på en green? Tänkte att det kunde vara bra att ha i vinter och nöta lite puttning på, men har aldrig testat att putta på en sådan matta så vet inte om det ens är bra. Någon här som har erfarenhet?

Puttmattor är enormt bra om du tränar på rätt sätt - men du behöver faktiskt inte en puttmatta för att genomföra den träningen inomhus. Har du bara en platt matta av något slag är det utmärkt. Träna på att starta bollen (med en puttport - hemmagjord eller köpt) på rätt spår eller pendelteknik så har du att göra de närmsta vintrarna. Det behöver inte vara särskilt "green-likt" där hemma, det viktiga är att du får bra feedback på det du tränar.
Finns många bra tips på hur man effektivt tränar hemma på puttning i Dave Pelz's Putting Bible, lycka till!