2013-08-01, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2kgbenfritt
Någon som vet hur man kolla hcp-tavla? alltså hur var och en på klubben ligger till i HCP,
Den funktionen försvann när de uppdaterade golf.se hemsidan
Citera
2013-08-01, 23:23
Medlem
Langsdales avatar
Är en puttningsmatta bra att träna på? Alltså köra övningar och inte bara stå och putta mot hål. Eller blir det inte ens i närheten som att putta på en green? Tänkte att det kunde vara bra att ha i vinter och nöta lite puttning på, men har aldrig testat att putta på en sådan matta så vet inte om det ens är bra. Någon här som har erfarenhet?
Citera
2013-08-01, 23:28
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Ut ska vi inte prata om streckade 3 hål och spelade allmänt dåligt, 14 poäng. In sen så gick det bra 20 poäng, med en birdie på den där green med 3 olika platåer

Har en fråga till er som kan det här med golf, om jag får en djävulsk överskruv på bollen när jag slår mid drivern, beror det på att jag har bollen för långt åt höger (vänster för högerspelare)? eller vad kan det bero på? Vi snackar alltså som en båge med en jävla skruv på, och vanligaste problemen att man hookar? Snodde lite impacttejp och jag träffar nästan alla bollar i "sweetspot" området på drivern, men har börjat slå riktiga dunderhookar så jag antar att det är antingen grepp eller att jag slår för mycket med armarna?

För mycket armar skulle jag kunna tänka mig kan vara en orsak iaf, det är huvudorsaken när jag börjar hooka tillsammans med att inte håller klubbhuvudet square. Något som hjälpte mig var att se hur klubban träffar bollen svagt på väg utåt från kroppen -/ för mig, vilket borde vara \- för dig.
Citera
2013-08-02, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2kgbenfritt
Någon som vet hur man kolla hcp-tavla? alltså hur var och en på klubben ligger till i HCP,

Citat:
Ursprungligen postat av Pongolle
Den funktionen försvann när de uppdaterade golf.se hemsidan

Den finns kvar! gå in på justera hcp, klicka på den stora rutan min hcp längst till vänster och därefter Min hcp ranking som står till vänster några rader nedanför sen får du upp data som fanns tidigare. Tyvärr inte allt men du kommer en bit på vägen i alla fall.
Citera
2013-08-02, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.B.Scott
Nä, blev inga priser till mig . Men det var jag å andra sidan inte värd, särskilt efter lördagens runda på Söderbys betongbana. Både banan och mitt spel var katastrof. Värmen var galet jobbig på lördagen , det var ju lite bättre på söndagen när jag spelade Enköping med dess mycket fina kondition. Den rundan blev hyfsad och plötsligt ramlade det i några birdies. Hoppas du vann något fint till slut. Inte alls omöjligt att jag lirar nästa år igen, måste ju ha revansch. Viloläge en vecka nu sen blir det en golfresa i dagarna tre, ska bli kul. Lycka till du med.
Synd - Men det är visst Golf... Som min sambo brukar säga. Nästa gång sitter det där det ska!
Håller med om Söderbys kvalitet, den är illa åtgången efter vintern och skillnaden när man kom till Enköping dagen efter var ju himmelsvid
Lyckades inte heller så bra, mycket på grund av värmen då jag spelade Enköping, var otroligt seg den dagen. Frösåker lyckades jag vinna priset för längsta drive ;-) på 18:e det var allt jag presterade i prisväg. Inte mycket att yvas över. Det som är lite irriterande för stunden är min ojämnhet. Pendlar mellan riktigt bra spel och riktigt dåligt och det bara kommer. I förrgår när jag stod och värmde upp blev det typ 5 sockets på rad. Känns ju lite obehagligt. I morgon är det tävling igen, bara att ladda!
Och lycka till med ditt!
B-T-B
Citera
2013-08-02, 08:43
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Har en fråga till er som kan det här med golf, om jag får en djävulsk överskruv på bollen när jag slår mid drivern, beror det på att jag har bollen för långt åt höger (vänster för högerspelare)? eller vad kan det bero på? Vi snackar alltså som en båge med en jävla skruv på, och vanligaste problemen att man hookar? Snodde lite impacttejp och jag träffar nästan alla bollar i "sweetspot" området på drivern, men har börjat slå riktiga dunderhookar så jag antar att det är antingen grepp eller att jag slår för mycket med armarna?

Överskruv?

Citat:
Ursprungligen postat av Money22
När jag hookar eller slicar med drivern så är det alltid att jag slarvat med bollplaceringen i stansen.Som högerspelare har jag bollen uppeggad vid vänstra fotens insida. Om den kryper för långt ut till vänster blir det garanterat en hook och tvärtom för långt in i stansen, sticker bollen i väg med världens slice. Börja kolla med bollplaceringen först.

Sen kan det vara greppet, att du stänger klubban.

Har du bra balans med tyngdpunkten mitt i fötterna eller glider du bakåt?

I nedsvingen är det inte armarna som ska komma först, utan höften, underkroppen.

Jag är ingen pro, det här är mina egna erfarenheter.

Egentligen jättebra tips - ville bara säga som såhär.
Greppet kan det mycket väl vara, men extremt svårt att avgöra om du roterat händerna så även om greppet kan vara en bidragande faktor till bollskruven så är det ofta så att det är något som kompenseras istället för att gå på "rätt" del som felar.

Balansen är en intressant idé - även om jag skulle säga att om problemet är en hook så bör han faktiskt ramla framåt på tårna under svingen. Men du har rätt. Startar han svingen på hälarna kan det bli en väldigt intressant viktförflyttning under nersvingen.

Angående höfterna och våran svingsekvens så är det faktiskt så att det oftast är när höfterna faktiskt startar svingen som hookar kan komma. Det eftersom timingen i kroppen blir fel och spelare får känslan att en stor push ligger och lurar som de då flippar händerna på och skapar en ordentlig och fin hook. DÄremot tror jag att det är timing som har tappats först coh främst.

Citat:
Ursprungligen postat av Langsdale
Tänkte införskaffa mig nya wedgar och mitt grubblande har gett mig problem. Min SW är 56 eller 58-gradig, minns inte riktigt just nu men vi säger 58. Då känns det helt onödigt att köpa en wedge som är 58 gradig? Då kan jag lika bra köpa en 64 gradig wedge samt en 52 gradig. Läxa gärna upp mig, för jag hade inte dessa tankar igår utan det har blivit något idag på förmiddag som fått mig att grubbla och tänka som en jude.

Samt ska en hybrid beställas, eller två. Jag ska ha den för att rädda upp mina transportsträckor mot green. Är Green närmare än 170 meter kör jag ju J7, då den som minst ger mig 130 meter. Är det under 150 så kör man ju J8 då jag slår nästan lika långt med den som J7. Det är alltså 180 + sträckan jag behöver slå med en hybrid, men har inte en aning om jag ska välja en trea eller fyra. Vad kör ni på?
Citat:
Jo självklart har hela vägen ner till J3, men aldrig varit bekväm med dessa och slagen blir katastrofalt dåliga.

För det första har du ingen användning av en wedge på 64 grader, mycket svårare klubba att slå med är näst intill omöjligt att hitta. Har du en 58 du vill ha kvar hade jag tagit reda på vad din nästa wedge är - säg att det är en 45 graders PW då har du utan tvekan plats att införskaffa (och bör även göra) en 54 graders och en 50 graders wedge som komplement till din 58.

Sen tror jag dig inte för fem öre angående dina järnklubbor - skulle du kunna slå en järn sjua 165 meter med carry så bör du kunna slå en järna fyra utan några problem. Spelar du inte 20 år gamla bladklubbor så är skillnaden mellan en J7 och en J6 knappt något. Enda anledningen att många äldre herrar och damer anses inte klara sina j6 och uppåt (dam) eller j5 och uppåt (herr) har att göra med att de inte klarar av hastigheten för att få en bra bollbana med de klubborna.

Men faktum är att du säger att du kan slå en J7 åtminstone 160 meter carry med bra slag (jag bara förutsätter platt underlag, vindstilla och normal svensk fairway). Hade du kommit för en fitting hos mig för järn klubbor hade jag nog till och med provat X-stiff skaft i järnen för att räta upp bollflykten.

Klarar du inte dina järn över nummer sju så köp ingen hybrid - hybrider spelas som längre järn fast lite lättare. Då är det en bättre investering med en träfemma eller en träsjua som bör hjälpa dig betydligt mer.

Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Vafan... har börjat få hookar som fan med j5-j7, började för några dagar sen, 90% hookar. Slår jag med j8-pw så går det 90% rakt, har inte ändrat något och vette fan vad det kan vara.

Timing, uppställning eller svinghastighet troligen.

Citat:
Är en puttningsmatta bra att träna på? Alltså köra övningar och inte bara stå och putta mot hål. Eller blir det inte ens i närheten som att putta på en green? Tänkte att det kunde vara bra att ha i vinter och nöta lite puttning på, men har aldrig testat att putta på en sådan matta så vet inte om det ens är bra. Någon här som har erfarenhet?

Puttmattor är enormt bra om du tränar på rätt sätt - men du behöver faktiskt inte en puttmatta för att genomföra den träningen inomhus. Har du bara en platt matta av något slag är det utmärkt. Träna på att starta bollen (med en puttport - hemmagjord eller köpt) på rätt spår eller pendelteknik så har du att göra de närmsta vintrarna. Det behöver inte vara särskilt "green-likt" där hemma, det viktiga är att du får bra feedback på det du tränar.

Finns många bra tips på hur man effektivt tränar hemma på puttning i Dave Pelz's Putting Bible, lycka till!
Citera
2013-08-02, 08:56
Medlem
Citat:

Såg att King redan svarat på din fråga och jag kan bara instämma i hans svar. För några veckor sedan spelade jag i samma boll som en gammal tant. Hennes puttning var helt överjävligt bra och hon berättade att hon hade fått en sån där matta av sina barn. Hon tränar på vintrarna och använder en port bl.a

Jag ska själv träna puttning på det viset i vinter
Citera
2013-08-02, 10:46
Medlem
Iam-Varfors avatar
King, alltså bollen ser ut som den gör när man slår en riktigt hård överskruvssmash i pingis gärna med en ganska brutal hook också
Citera
2013-08-02, 11:37
Medlem
Citat:
King, alltså bollen ser ut som den gör när man slår en riktigt hård överskruvssmash i pingis gärna med en ganska brutal hook också

Ha, ha vad du är rolig! Jag är själv rätt duktig på pingis och vet vad du menar, men en överskruvad golfboll har jag varken sett, gjort eller hört talas om.

Kan vi få se en video på detta fenomen?
Citera
2013-08-02, 11:49
Medlem
Jag tror att jag vet vad han menar med överskruv, och jag tror dessutom att jag vid ett antal tillfällen har lyckats med samma sak.
Orsaken till mina top spins (top-spin, sigge, med ett p) har varit att jag varit så otrygg i min driversving att jag placerat bollen för långt fram i stancen och sen vevat på med armar istället för kroppen vilket medfört att jag fått en svingrörelse som börjat over-the-top och eftersom bollen varit för långt fram i stancen skapat ett inifrån-och-ut svingspår eftersom jag blivit tvungen att ha en överdriven viktförskjutning för att nå bollen. på det hela taget en galen okontrollerad sving som emellanåt träffar bollen nästan vid "ekvatorn" vilket alltså ger en formidabel överskruv.

En teori i alla fall.

Jag fick bukt med det när jag fick tips om hur man alltid placerar bollen på samma ställe i stancen, numera är det (mer) sällan som jag blir tvungen till akrobatnummer för att nå bollen, och följaktligen en renare träff och bättre bollflykt.
Citera
2013-08-02, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cachaca51
Jag tror att jag vet vad han menar med överskruv, och jag tror dessutom att jag vid ett antal tillfällen har lyckats med samma sak.
Orsaken till mina top spins (top-spin, sigge, med ett p) har varit att jag varit så otrygg i min driversving att jag placerat bollen för långt fram i stancen och sen vevat på med armar istället för kroppen vilket medfört att jag fått en svingrörelse som börjat over-the-top och eftersom bollen varit för långt fram i stancen skapat ett inifrån-och-ut svingspår eftersom jag blivit tvungen att ha en överdriven viktförskjutning för att nå bollen. på det hela taget en galen okontrollerad sving som emellanåt träffar bollen nästan vid "ekvatorn" vilket alltså ger en formidabel överskruv.

En teori i alla fall.

Jag fick bukt med det när jag fick tips om hur man alltid placerar bollen på samma ställe i stancen, numera är det (mer) sällan som jag blir tvungen till akrobatnummer för att nå bollen, och följaktligen en renare träff och bättre bollflykt.

Aha, ja just det problemet beskrev jag tidigare att jag själv får om bollen kommer ut för långt i stansen.
Jag kanske inte skulle kalla det just överskruv, men jag fattar.
No offense Iam-Varfor, jag försökte inte göra mig lustig över nåt!
Citera
2013-08-02, 12:49
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ha, ha vad du är rolig! Jag är själv rätt duktig på pingis och vet vad du menar, men en överskruvad golfboll har jag varken sett, gjort eller hört talas om.

Kan vi få se en video på detta fenomen?

Citat:
Ursprungligen postat av cachaca51

En teori i alla fall.

Citat:
Aha, ja just det problemet beskrev jag tidigare att jag själv får om bollen kommer ut för långt i stansen.
Jag kanske inte skulle kalla det just överskruv, men jag fattar.
No offense Iam-Varfor, jag försökte inte göra mig lustig över nåt!

Precis så jag menar Har kommit från ingenstans. Blir att nöta range ett tag istället för spel och fixa bollplacering och timingen!
Senast redigerad av Iam-Varfor 2013-08-02 kl. 13:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in