2013-05-09, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Så länge en mätare har PinSeeker funktionen i sig så är det hugget som stucket i min mening. Har provat en hel del olika och de som inte har PinSeeker är urusla i jämförelse med de som har. Betalade själv 2500 kronor för min för 4 år sen och den funkar fortfarande hur bra som helst. Så det är helt klart värt att lägga lite pengar på.

Fungerar pinseeker-funktionen olika bra på olika modeller?
Citera
2013-05-09, 16:56
Medlem
Citat:
Treamz, Reckie och Branson har helt klart rätt i det dem säger vilket du säkert själv märker Hysch.

Jag tänkte försöka vidare förklara vad det är de syftar på och varför det är av en sådan vikt - då det ofta krävs kunskap för att få sig att verkligen förbättra saker och ting.

(...)

Tack så himla mycket för ett sjukt bra och genomgående svar, helt otroligt tacksam för att du tagit dig tid att svara. Kan berätta att svaret nu är printat och två exemplar i bagen, ett uppsatt på kylskåpet och ett inramat bredvid Mona Lisa på väggen. Kan knappt bärga mig från att komma ut till rangen och öva!

Lite frågor bara:

Jag förstår nu att jag måste jobba med att inte röra höften i sidled, men ska jag skippa rotationen i höften helt och hållet? Vad jag har förstått så ska jag, för att få med hela kroppen, börja svingen (efter baksvingen) ifrån höften för att "tvinga" överkroppen att följa med.

Viktfördelningen mellan fötterna, ungefär hur ska det se ut vid de olika momenten i svingen ? Ska den förändras öht eller ska den vara konstant?

Tack igen för ett riktigt bra svar och för att du tagit dig tid!
Citera
2013-05-09, 18:04
Medlem
ludwiqs avatar
Tjenna!
letar efter ett nytt herrset, börjat ta upp karriären igen (hade damset när jag spelade förr, var ett tag sen så). Någon som kan rekomendera något set/sida där man kan hitta bra och relativt billiga golfset. Begagna fungerar också, sökte runt lite på blocket men inte inte mö!

E: Kollade runt lite och hittade det här:
King Cobra SS, järn 4-9 + PW.
Driver Callaway Big Bertha stealhead III, 10 grader.
Putter Ping.
Extra: Fairwaywood 3+5 och järn SW och LW + bag och vagn.
Pris: 1900:-

Antar att skicket är helt okej, ni som är lite mer av "experter" hur pass bra är dessa klubbor?
Senast redigerad av ludwiq 2013-05-09 kl. 18:27.
Citera
2013-05-10, 01:11
Medlem
Hallå där ute i stugorna. Önskar lite feedback om min sving. Hade tänkt att ta tag i det hela och spela seriöst i år och vill därför veta vad jag gör fel innan jag vänjer mig vid något allt för mkt.
Bakrund : har inget grönt kort men har spelat drygt 40 rundor från att jag var 12 år tills nu (18 år) Senaste året gick jag ett tio-tal rundor och gick ett par stycken på runt par (18 hål pay n play forsgolf)
Spelar jämt med min morbror som har hcp 16.
http://www.youtube.com/watch?v=PjciY...m-upload_owner
Citera
2013-05-10, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludwiq
Tjenna!
letar efter ett nytt herrset, börjat ta upp karriären igen (hade damset när jag spelade förr, var ett tag sen så). Någon som kan rekomendera något set/sida där man kan hitta bra och relativt billiga golfset. Begagna fungerar också, sökte runt lite på blocket men inte inte mö!

E: Kollade runt lite och hittade det här:
King Cobra SS, järn 4-9 + PW.
Driver Callaway Big Bertha stealhead III, 10 grader.
Putter Ping.
Extra: Fairwaywood 3+5 och järn SW och LW + bag och vagn.
Pris: 1900:-

Antar att skicket är helt okej, ni som är lite mer av "experter" hur pass bra är dessa klubbor?

Ja det är ju gamla grejer...
Citera
2013-05-10, 13:26
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxen24
Hallå där ute i stugorna. Önskar lite feedback om min sving. Hade tänkt att ta tag i det hela och spela seriöst i år och vill därför veta vad jag gör fel innan jag vänjer mig vid något allt för mkt.
Bakrund : har inget grönt kort men har spelat drygt 40 rundor från att jag var 12 år tills nu (18 år) Senaste året gick jag ett tio-tal rundor och gick ett par stycken på runt par (18 hål pay n play forsgolf)
Spelar jämt med min morbror som har hcp 16.
http://www.youtube.com/watch?v=PjciY...m-upload_owner

40 rundor och du går runt par, låter fruktansvärt bra. Vad säger din morbror, som måste snitta en 14-18 slag mer än dig?

Svingen har jag svårt att säga något om, det är bland dem sämsta vinklarna för att kunna få information, om impact, svingspår osv. Nästa gång du tar ett klipp, sätt kameran i handshöjd direkt bakifrån. Det är den enda vinkeln för att kunna utmäta svingspåret utan att behöva estimera en jäkla massa.

Det jag kan säga är: Du håller huvudet ganska level hela vägen, kolla på Ben Hogan/Tiger/Rory så ser du att dem komprimerar ner i marken för att hämta kraft.

Sen förflyttar du dig framåt i svingen, vilket gör att du ändrar svingspåret och får kompensera, du kan se det genom att din höft och huvud åker framåt mot bollen i hela svingen. Dem bästa golfarna startar svingen med en förflyttning av höften bakåt.

Ser ut som att du inte startar med nederkroppen utan att armarna startar nedsvingen.

Skit svårt att säga så mycket mer, pga kamerans position. Återkom med en face on och en bra down the line, så kan du få en tydligare analys. Du kan söka på youtube för att se vad det innebär.
Citera
2013-05-10, 14:34
Medlem
Theomans avatar
Tja boys,

Kommer hem till sverige nu om men månad och tänkte checka in med er lite hur banorna ter sig i Stockholmsområdet? Vad jag har förstått har det varit en lång vinter som förstörde lite för golfbanorna, stämmer det? Några banor som borde spelas i år?
Citera
2013-05-10, 15:16
Medlem
Sebbee8s avatar
Tjena allihopa!

Är det någon annan som kör på "Golf Frontier" appen ? Jag tänkte testa gratis versionen då jag inte kör på så många olika banor (gratis versionen tillåter ju upp till 3) men jag undrar då...

När man ska registrera sig, vilket handikapp system ska man välja ?
Usa - män, Storbritainen - män eller Australinen - män ? (Fick nyss grönt kort så är lite nybörjar på detta med handikapp mm )

Tack på förhand!
Citera
2013-05-10, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Håller på kika på lite wedgar och det svider lite i hjärtat att säga men jag blir sjukt less på Titleist. Varför hatar dom vänsterspelare? Jag har tidigare haft en 60* med 14 i bounce. Den var sjukt skön i bunkern och gick och slå riktigt låga fina spinnare med. Nu har en Vokey med 6 i bounce och tänkte beställa en med 10 eller 12. Men inte finns det för vänsterspelare... Verkar bara vara Callaway som gör vettiga wedgar till lefties. Min 56:a däremot som är Vokey har 11 i bounce. Det är dock lite för låg loft för att ha runt green om man ska slå lite lobbslag.

Tips? Vad ska man köpa?

Callaway har ju sina forged wedgar. Mickelson är ju dessutom sponsrad av Callaway och en av de bättre närspelsspelarna. Finns i vänster och Mickelson är vänsterhänt.

Varför har ingen pro sagt att man ska släppa på grepptrycket i nedsvingen, då blir det en jävla fart på klubban. Har spelat ett antal rundor nu i år med rätt så lätt grepptryck, vilket man ska ha. Men det jag nu har kommit underfund med är att grepptrycket upp till själva vändningen inte har någon betydelse egentligen. Men precis när man ska börja nedsvingen, på toppen så ska man släppa lite på händerna. Det kan kännas som att man då kan tappa klubban men det gör man inte. Det gör också att man inte stryper hastigheten utan släpper på allt man kan.

Varför har inte pro;s lärt ut sånt här tidigare. Det här är ju kunskaper som är guld värda för att få kontroll på i princip hela spelet.
Citera
2013-05-10, 22:10
Medlem
Iam-Varfors avatar
Är det någon som köper bollar från out-of-bounds.se? Om det är någon vilken klass köper ni av A B C?

Är det stor skillnad på A > B > C ? Funderar på att köpa in några ProV1or men är inte jättesugen på att betala 500 spänn för 12 bollar.. och oob tar 200-300 för ett dussin vilket är hyfsat överkomligt.
Citera
2013-05-10, 22:28
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Callaway har ju sina forged wedgar. Mickelson är ju dessutom sponsrad av Callaway och en av de bättre närspelsspelarna. Finns i vänster och Mickelson är vänsterhänt.

Varför har ingen pro sagt att man ska släppa på grepptrycket i nedsvingen, då blir det en jävla fart på klubban. Har spelat ett antal rundor nu i år med rätt så lätt grepptryck, vilket man ska ha. Men det jag nu har kommit underfund med är att grepptrycket upp till själva vändningen inte har någon betydelse egentligen. Men precis när man ska börja nedsvingen, på toppen så ska man släppa lite på händerna. Det kan kännas som att man då kan tappa klubban men det gör man inte. Det gör också att man inte stryper hastigheten utan släpper på allt man kan.

Varför har inte pro;s lärt ut sånt här tidigare. Det här är ju kunskaper som är guld värda för att få kontroll på i princip hela spelet.

Grepptryck är något som i nuläget är näst intill omöjligt att lära ut då det mesta baseras på känsla. Det handlar om hur du upplever någonting - i detta fallet är det att du tycker det är löst när du vänder på toppen av baksvingen. Men som du själv märker i din egen text så är ord som "släppa lite" och "kännas som" väldigt personliga. Och för dig kan lite vara 2 snäpp på en 10gradig skala medans en annan ser det som fyra snäpp. Dessutom handlar det om utgångspunkten för grepptryck samt hur spelar upplever det.

Nu ligger jag och skriverpå Paddan och har dåligt med tid - men jag kan ge ännu mer information angående grepptrycket, dess utlärning och varför vi håller oss borta från det när jag är hemma igen.

Strax drar jag till Skottland för 5 dagars golfspel med bland annat Kittocks och St Andrews Old & New Course. Så jag tar nog ledigt från de här trådarna ett par dagar, men vem vet hur länge jag kan hålla mig borta?
Citera
2013-05-10, 22:42
Medlem
Robert_Goatses avatar
Citat:
....
Strax drar jag till Skottland för 5 dagars golfspel med bland annat Kittocks och St Andrews Old & New Course. Så jag tar nog ledigt från de här trådarna ett par dagar, men vem vet hur länge jag kan hålla mig borta?

Ingen Carnoustie?
Hur som helst önskar jag dig en trevlig resa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in