2013-07-19, 11:38
Medlem
Usch.

Jag har fastnat. Jag började spela golf förra våren och gick ned till 20,7 lagom till höstrusket. Mycket på styrka och bollsinne verkar det. Nu håller min tränare på och jobbar med att jag ska svinga mer med kroppen och mindre med armarna, och nu kommer jag fan inte över 20 poäng per övningsrunda. Det mesta sitter i att mina utslag inte funkar alls, senaste rundan hade jag nog lätt 10-12 penalties pga missade (slicade) utslag och boll till svampplockare. Lägg därtill 2,2 puttar per hål så inser man snart att det är vanligare med dubblar än par i mitt scorekort.

Jag vet ju objektivt vad jag gör för fel, och hur jag borde göra, men säg det till tjockskallen när jag är i toppen på baksvingen och vilja övergår förstånd.

Jag kommer att nå fram, det betvivlar jag inte, men jag hade någonstans en målsättning och en förhoppning om att närma mig hcp 10 inför den här säsongen, men jag måste nog lära mig att inte bli besviken över resultaten baserat på det och istället glädjas över resultaten med bättre bollträff med järnen och framstegen med nya svingen.

Men FAN så frustrerande!
Citera
2013-07-19, 11:42
Medlem
Tjenna!
Jag började spela denna säsongen och har i skrivande stund 27,5 i hpc. Jag sänker mig i stadigt tempo och skulle bog tippa på att jag kommer ligga runt 20-23 i hpc när jag är klar med transport sträckan.

Jag spelar just nu med min fars klubbor från ca. 04-05 (callerway x-tour eller något liknande) men har nu tänk köpa mig ett eget järn sett.

Jag har snöat in mig lite på cobra och deras s2 (http://www.golfbidder.com/sv/models/...bbset_S2.html) men tänkte om någon annan hade några andra spontana tips, jag har tänkt köpa begabgnat på golfbidder då jag känner att det duger gått och väl för mig som nybörjare.

spontana åsikter eller tipps välkomnas med öppnaarmar!

Edit:

Jag ska även köpa ny hybrid, söker en lättslagen klubba för nybörjaren.
Mvh
Senast redigerad av Svarvan 2013-07-19 kl. 11:50.
Citera
2013-07-19, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarvan
Tjenna!
Jag började spela denna säsongen och har i skrivande stund 27,5 i hpc. Jag sänker mig i stadigt tempo och skulle bog tippa på att jag kommer ligga runt 20-23 i hpc när jag är klar med transport sträckan.

Jag spelar just nu med min fars klubbor från ca. 04-05 (callerway x-tour eller något liknande) men har nu tänk köpa mig ett eget järn sett.

Jag har snöat in mig lite på cobra och deras s2 (http://www.golfbidder.com/sv/models/...bbset_S2.html) men tänkte om någon annan hade några andra spontana tips, jag har tänkt köpa begabgnat på golfbidder då jag känner att det duger gått och väl för mig som nybörjare.

spontana åsikter eller tipps välkomnas med öppnaarmar!

Mvh

Jag kan inget om Cobra, men jag kan varmt rekommendera mizunos JPX 800 pro som jag spelar med. Förlåtande men ändå inga träskor på en pinne som många andra förlåtande klubbor ser ut, och känns som.

Mitt tips är ändå att boka upp en fitting hos Dormy eller din lokala golfshop, berätta vilka förutsättningar du har och vilka mål du har med din golf. Hur mycket tid du är villig att lägga ner på träning och så vidare. Sen ber du dem att ge dig olika klubbor/klubbhuvud utan att berätta för dig vilket märke/ modell etc och så gör du valet bara genom hur klubban känns och vilket resultat du får. Sen om du köper dem från golfbidder eller någon annanstans ifrån spelar ingen roll, men prova först och köp sedan. En god vän gjorde som Du funderar på och det slutade med att han nu, bara ett år senare har fått byta ut hela bagen för han köpte grejer som inte passade honom särskilt bra.
Citera
2013-07-19, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Sacke Frondelius har kommit på något nytt...

http://www.dagensps.se/artiklar/impo...0340/index.xml

Såg han idag på Tv4 nyhetsmorgon, verkade aningens virrig, det hela verkar hänga på greppet..

Kanske ligger det något ute på Tv4 play, sitter med mobil och fixar inte riktigt att länka mer än det jag hitta lite snabbt.
Här har ni klippet: http://www.tv4play.se/program/nyhets...deo_id=2400607
Citera
2013-07-19, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cachaca51
Usch.

Jag har fastnat. Jag började spela golf förra våren och gick ned till 20,7 lagom till höstrusket. Mycket på styrka och bollsinne verkar det. Nu håller min tränare på och jobbar med att jag ska svinga mer med kroppen och mindre med armarna, och nu kommer jag fan inte över 20 poäng per övningsrunda. Det mesta sitter i att mina utslag inte funkar alls, senaste rundan hade jag nog lätt 10-12 penalties pga missade (slicade) utslag och boll till svampplockare. Lägg därtill 2,2 puttar per hål så inser man snart att det är vanligare med dubblar än par i mitt scorekort.

Jag vet ju objektivt vad jag gör för fel, och hur jag borde göra, men säg det till tjockskallen när jag är i toppen på baksvingen och vilja övergår förstånd.

Jag kommer att nå fram, det betvivlar jag inte, men jag hade någonstans en målsättning och en förhoppning om att närma mig hcp 10 inför den här säsongen, men jag måste nog lära mig att inte bli besviken över resultaten baserat på det och istället glädjas över resultaten med bättre bollträff med järnen och framstegen med nya svingen.

Men FAN så frustrerande!

HÅLL UT!!! Är allt jag kan säga, kul är det inte men ack så viktigt. Var i din sits för ett år sen då jag gick från 36 till 19,2 sen tänkte jag att svingen skulle få en uppfräschning! Och det fick den så länge PROn stod och tittade på sen vände han ryggen till och allt rasade, var uppriktigt irriterad men gav mig inte. Man lär sig en del om sig själv i sådana sammanhang kan man säga men sakta men säkert börjar delarna landa som de ska, läs många hinkar på rangen. sen var det ut och spela som gällde men jag brydde mig inte om resultatet utan fokuserade på att genomföra tekniskt bra slag som kändes sköna, lekte ofta med tanken att jag stod på rangen och slog när jag var på banan, det hjälpte mig en del för att man slappnade av lite mer. Numer finns både slagen och resultaten åtminstone ibland!
Citera
2013-07-19, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogey-to-birdie
Uppmuntrande text

Tack så mycket för peppen!

Jag har faktiskt tänkt att jag ska ge fan i rundorna ett tag och bara stå och nöta nöta nöta. Det är ju bara så jävla roligt att lira även fast det går käpprätt..
Citera
2013-07-19, 20:04
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pongolle
Här har ni klippet: http://www.tv4play.se/program/nyhets...deo_id=2400607

Alltså fy fan så jävla korkakt detta inslaget var. På sent 50-tal kom ju Natural Golf ut och det är fan inte långt ifrån vad denna Sacke presenterar och detta ska vara revolutionerande?

"Man slår längre för att man träffar rakt bakifrån"
"Jag har studerat golf i 30 år - jag vet att det är så"
"Över 20 års ålder kan man inte lära sig den nuvarande golfsvingen"

Vad fan har denna människa studerat under 30 år om han uttalar sig såhär?

Jag kan köpa att den funkar och att den är skonsam för äldre människor och deras kroppar - men att under ett 6 minuters klipp smutskasta golftekniken och dess historia på påhittade grunder kan jag inte förstå.
Citera
2013-07-19, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Alltså fy fan så jävla korkakt detta inslaget var. På sent 50-tal kom ju Natural Golf ut och det är fan inte långt ifrån vad denna Sacke presenterar och detta ska vara revolutionerande?

Jag kan köpa att den funkar och att den är skonsam för äldre människor och deras kroppar - men att under ett 6 minuters klipp smutskasta golftekniken och dess historia på påhittade grunder kan jag inte förstå.

Jag tycker det är roligt att testa och jag blev lite peppad av att se påannonseringen först.Men det var i rörigaste laget när inslaget kom. Jag var givetvis tvungen att testa det i praktiken på rangen. I princip är det väl som man ser en del äldre människor slå. En kort baksving och så sopar man på med högerhanden, om man är högerhänt. Så visst, när jag blir gammal kanske det kan ge mig några extra år av rolig golf på banan när jag inte är så rörlig längre.

Jag testade det här på rangen och det var inget för mig även om jag började med golf när jag hade fyllt 20+. Det blir inget revolutionerande av det här. Men jag ska ha det i åtanke om sisådär 30-40 år
Citera
2013-07-19, 23:38
Medlem
SheiiZus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG

Snackade ni inte om detta längre bak i tråden?

Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Det är väl en förenkling?
http://www.youtube.com/watch?v=od5pf2gTqeU

Moe sköt ju typ 3 59 or, gjorde 17 hio och satte 33 banrekord under sin tävlingskarriär.

Det här är väl ungefär samma typ av grepp och slag om jag inte uppfattar klippet fel. Att han då påstår sig att ha uppfunnit detta och revolutioniserat golfsvingen är ju bara löjligt. (samt att man inte skulle kunna lära sig en golfsving efter 20+...)
Citera
2013-07-20, 10:23
Moderator
Semesters avatar
Bubba Watson är frontman för en ny typ av golffarkost. Inte en bil utan istället en svävare. Idén är förstås intressant och vissa fördelar har den men det kommer nog aldrig bli någon kommersiell hit. För dyrt, riskfyllt och för hightech för denna sport.
http://www.youtube.com/watch?v=TA5wqItjKFc
Citera
2013-07-20, 10:33
Medlem
SheiiZus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Bubba Watson är frontman för en ny typ av golffarkost. Inte en bil utan istället en svävare. Idén är förstås intressant och vissa fördelar har den men det kommer nog aldrig bli någon kommersiell hit. För dyrt, riskfyllt och för hightech för denna sport.
http://www.youtube.com/watch?v=TA5wqItjKFc

Haha jag läste bara första meningen innan jag klickade på länken och fick för mig att det skulle handla om vad han åt, golfar-kost Inte riktigt samma som jag tänkt mig
Citera
2013-07-20, 14:27
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
cachaca51 skrev

Jag har faktiskt tänkt att jag ska ge fan i rundorna ett tag och bara stå och nöta nöta nöta. Det är ju bara så jävla roligt att lira även fast det går käpprätt..

Gör bägge delarna, det är ju så kort säsong i Sverige och det är ju så nice att vara ute på banan på sommaren. Nöta på range kan man göra på vintern. Stor skillnad att slå på range och bana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in