2013-07-20, 14:50
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
SheiiZu skrev

Det här är väl ungefär samma typ av grepp och slag om jag inte uppfattar klippet fel.
Att han då påstår sig att ha uppfunnit detta och revolutioniserat golfsvingen är ju bara löjligt. (samt att man inte skulle kunna lära sig en golfsving efter 20+...)

Nej. Hogans och Moes svingar är väldigt lika. Problemet med dom är ju att bägge var besatta av golf och stod och slog bollar från solen gick upp till den gick ner. Inte lätt att efterlikna.....

Natural Golf kommer väl från George Knudson, han skrev väl någon bok om det på 80-talet. Ben Hogan sa att Knudsons sving var den bästa svingen inom modern golf. Nu hade ju iofs Knudson Hogan som lärare. Trevino som spelade med Knudson menade att Knudson skulle vunnit allt, men han sög ju på att putta liksom Moe....

"Moe and George Knudson use to practice together a lot. They did not putt. They just kept track of fairways hit, green hit in regulation, and flag sticks hit. It cost $20 every time you missed a fairway or a green and you received $100 for each flag stick hit. Moe hit 6 one day.
"
Citera
2013-07-20, 15:24
Medlem
ErPupones avatar
Ser att det diskuteras mycket om att stå och nöta på rangen här. Är jag den enda som inte känner att det ger lika mycket eftersom man likt förbannat står och slår på en hård matta? Det är, för mig, två helt olika känslor att stå och slå på riktigt gräs kontra matta. Har gått så långt att jag drar till rangerna runt halv 10 på kvällarna för att stå och slå på gräset istället.
Citera
2013-07-20, 20:30
Medlem
Behöver få benen och överkroppen att vridas före klubban, någon som har tips på hur jag kan träna detta ?
Citera
2013-07-21, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pongolle
Här har ni klippet: http://www.tv4play.se/program/nyhets...deo_id=2400607

Högerhanden ska för en vänsterspelare i princip vara så passiv som möjligt för att man ska få ut mesta möjliga klubbhastighet. Om man här högerspelare och håller för hårt med högerhanden "den nedersta" så blir slaget skit. Däremot så kan man försöka ha samma grepptryck och passivisera vänster hand och trycka till med höger, men är man då ovan så kan man likväl missa bollen eller göra andra misstag.

Som högerspelare så ska man försöka att hålla löst med högerhanden, för håller man för hårt med den vilket många gör så förstörs hela rytmen i svingen. Så själva videoinslaget kan likväl handla om att inte förska greppa högerhanden för hårt, så får du en bättre sving, totalt fiasko.

INte för att vara den men högerhanden kan vara användbar i golfsvingen, om man är duktig och vill få till en hook så kan man på nervägen böja högerhanden åt det ena eller andra hållet för att få skruv, men då vill det till att man inte samtidigt påverkar greppet och ökar grepptrycket.
Citera
2013-07-21, 12:35
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
bjebbosten skrev

Behöver få benen och överkroppen att vridas före klubban, någon som har tips på hur jag kan träna detta ?

Om det är: Hur man startar nersvingen, som du menar, så kan ju detta vara ett tips:

http://www.youtube.com/watch?v=FXyGXRxetfc
Citera
2013-07-21, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Om det är: Hur man startar nersvingen, som du menar, så kan ju detta vara ett tips:

http://www.youtube.com/watch?v=FXyGXRxetfc

Ja det är det jag menar. när jag är på toppen av svingen så börjar jag med klubban sen följer resten av kroppen med. Jag kan inte riktigt få benen och överkroppen att gå före klubban(armarna)

Tackar för klippet
Citera
2013-07-21, 13:03
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
bjebbosten skrev

Ja det är det jag menar. när jag är på toppen av svingen så börjar jag med klubban sen följer resten av kroppen med. Jag kan inte riktigt få benen och överkroppen att gå före klubban(armarna)

Tackar för klippet

Jag försöker göra så här också, komprimera ner mot marken, Jag personligen tycker att jag får mycket bättre bollträff då. Det kanske inte funkar för alla...

http://www.youtube.com/watch?v=qOU1WypCYsQ
Citera
2013-07-21, 13:46
Medlem
2kgbenfritts avatar
Tjenare! När jag slår med järnen slår jag ungefär lika långt med såväl j8 som j5:an , någon som har nå tips på hur jag får ut rätt längd och slår lite längre?
Citera
2013-07-21, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Jag försöker göra så här också, komprimera ner mot marken, Jag personligen tycker att jag får mycket bättre bollträff då. Det kanske inte funkar för alla...

http://www.youtube.com/watch?v=qOU1WypCYsQ

Jag försöker ha vikten mer på vänster och i uppsvingen försöker jag hålla samma vikt. Detta gör jag för att jag toppade mycket förr, så detta gör jag på ett ungefär.

Jag har bra träffar och tycker personligen nästa steg skulle vara att få mer fart på svingen och bollen.
Citera
2013-07-21, 13:51
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2kgbenfritt
Tjenare! När jag slår med järnen slår jag ungefär lika långt med såväl j8 som j5:an , någon som har nå tips på hur jag får ut rätt längd och slår lite längre?
om du bara syftar på rangen så skulle jag inte dra för stora växlar av det. Dels är rangebollarna som kuldankar, för det andra får du inte glömma att den lägre bollbanan genererar mer rull på bollen när du spelar på banan.
Citera
2013-07-22, 09:55
Medlem
Om du får armarna före höften i nedsvingen:

Jag brukar inte kika så mycket på golf.se:s lektioner, men den här använder jag mig av alltid innan jag går ut och spelar. Det var en pro som visade den för mig för flera år sedan.Om jag vevar på ett tag så känner kroppen själv hur det ska vara.
Har hjälpt mig mycket när jag har tenderat att starta med armarna.

https://www.golf.se/Spela/Golfskolan...rn-med-hoften/
Citera
2013-07-22, 10:21
Medlem
Har alltid haft fruktansvärda problem med drivern, har försökt att självkompensera och fixa till någon typ av driversving som fungerar hyggligt, men har aldrig riktigt hittat något som fungerat under en längre period. Testade för några dagar sedan att korta ner svingen (ansträngde mig för att "överdriva" nedkortningen) vilket resulterade i ett klart mindre "spridande" resultat. Det känns verkligen när man svingar med drivern som man knappt har någon baksving alls med nuvarande driversving (Vet ju dock ändå om att det inte är riktigt så kort, men det "känns" så i baksvingen) men det tycks fungera helt okej.

Egentligen så skulle man ju inte nödvändigtvis behöva använda drivern (för att kunna spela på sina 12 i hcp), men spelet blir ju så oerhört mycket roligare när man har chansen att nå par 5rna på 2 samt kunna ha hyffsat kontrollerbara (150 m och inåt) inspel på par 4rna. Som det är nu har jag enbart en träfemma utöver drivern, skulle gärna skaffa en klubba som går cirkus lika långt/längre än en bra slagen J3 (som man allt som oftast slår skit med), har Callaway någon vettig hybrid värd att lägga pengar på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in