2009-06-01, 09:01
Medlem
Ace Venturas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brackspace
....

En normal golfare med vanligt jobb spelar på sin höjd 30 rundor per år. På mina två år hinner jag med 520 rundor. Dvs, lika många rundor som den normala golfaren hinner med på 17 år. Med normal golfare menar jag den som är i princip hela sin semester på golfbanan.

Detta var en fantasi, kan den vara möjlig? golfproffs på två år? tjäna minst en halv miljon per år på det tredje året enbart på golf?

Nu till verkligheten: vad är det som krävs för att bli golfproffs? är det en naturbegåvning? eller något som vem som helst kan bli bara den har möjlighet att kunna spela mycket varje år?

Mig veterligen så blir du mer "proffs" av att stå och nöta på rangen än att gå och skrota ute på banan. Har för mig att jag läst att Jesper Parnevik och de andra svenskarna öser på med minst 1.000 bollar om dagen på rangen. Vet inte om det stämmer men det låter ju i så fall som att när proffsen tränar så är det på rangen/träningsområdet, inte genom att gå på banan.

När det sedan gäller att bli proffs i idrott rent generellt så tror jag att många som inte är inne i sportens värld missar den makalösa utsortering som sker av alla wannabes. När du tittar på Stenson, Zlatan, Zäta, Söderling (eller vem du än vill) lira boll så ser du inte riktigt hur många tusen och åter tusen grabbar som kämpat som galningar men aldrig nått fram till proffslivet, inte ens slagit igenom i Sverige. Svaret på frågan enligt min mening är alltså att du måste ha en jäkla talang, vinnarskalle av rang och en GRYM träningsvilja för att ens ha en chans att ens bli PÅTÄNKT för framgång inom idrottens värld. Det är ju också därför man blir ganska rikligt belönad när man väl når fram.

Det nyklassiska svenska (idiotiska) tankesättet "hur svårt kan det va" får alltså ett ganska brutalt svar för de som går från tanke till handling...
Senast redigerad av Ace Ventura 2009-06-01 kl. 09:07.
Citera
2009-06-01, 09:26
Medlem
pazzions avatar
Jag har en fråga ang. grönt kort:
Det är nämligen så att jag gick kursen förra året i april, men av diverse skäl så hann jag inte gå mina fadderrundor och har således inte skickat in några scorecards och gått med i en klubb... Är det helt kört så att jag måste gå den där kursen igen eller går det att snacka med de på klubben så att jag kan få det kirrat ändå?
Vore drygt att behöva gå kursen igen...
Citera
2009-06-01, 11:01
Medlem
brackspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ace Ventura
Mig veterligen så blir du mer "proffs" av att stå och nöta på rangen än att gå och skrota ute på banan. Har för mig att jag läst att Jesper Parnevik och de andra svenskarna öser på med minst 1.000 bollar om dagen på rangen. Vet inte om det stämmer men det låter ju i så fall som att när proffsen tränar så är det på rangen/träningsområdet, inte genom att gå på banan.

När det sedan gäller att bli proffs i idrott rent generellt så tror jag att många som inte är inne i sportens värld missar den makalösa utsortering som sker av alla wannabes. När du tittar på Stenson, Zlatan, Zäta, Söderling (eller vem du än vill) lira boll så ser du inte riktigt hur många tusen och åter tusen grabbar som kämpat som galningar men aldrig nått fram till proffslivet, inte ens slagit igenom i Sverige. Svaret på frågan enligt min mening är alltså att du måste ha en jäkla talang, vinnarskalle av rang och en GRYM träningsvilja för att ens ha en chans att ens bli PÅTÄNKT för framgång inom idrottens värld. Det är ju också därför man blir ganska rikligt belönad när man väl når fram.

Det nyklassiska svenska (idiotiska) tankesättet "hur svårt kan det va" får alltså ett ganska brutalt svar för de som går från tanke till handling...

Självklart vill jag bli golfproffs, men chansen att jag blir det är lika med noll. Jag tillhör den kategori som har tid att gå 15-20 rundor per år av ekonomiska skäl. Finns några på Golfbanan som har fria jobb där dom har telefontid, dom är på golfbanan varje dag, hela dagen och hela sommaren. Men du säger 1000 bollar? jag tror att det är ca 30 bollar i en hink man slår på ranchen. Då slår dom alltså 33 stycken per dag, rätt många det. Jo men jag tror på att man kan bli bättre på ranchen, där kan man stå och träna tekniker. Putt-träningsgreenen är också bra att träna på.
Citera
2009-06-01, 13:40
Medlem
Yohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pazzion
Jag har en fråga ang. grönt kort:
Det är nämligen så att jag gick kursen förra året i april, men av diverse skäl så hann jag inte gå mina fadderrundor och har således inte skickat in några scorecards och gått med i en klubb... Är det helt kört så att jag måste gå den där kursen igen eller går det att snacka med de på klubben så att jag kan få det kirrat ändå?
Vore drygt att behöva gå kursen igen...

Prata med ledarna som höll i din kurs så ska det nog gå att ordna någonting.
Citera
2009-06-01, 18:09
Medlem
pazzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoho
Prata med ledarna som höll i din kurs så ska det nog gå att ordna någonting.

Yes okej, skall göras!
Citera
2009-06-02, 12:06
Medlem
Ace Venturas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brackspace
...Men du säger 1000 bollar? jag tror att det är ca 30 bollar i en hink man slår på ranchen. Då slår dom alltså 33 stycken per dag, rätt många det. Jo men jag tror på att man kan bli bättre på ranchen, där kan man stå och träna tekniker. Putt-träningsgreenen är också bra att träna på.
Jag kommer tyvärr inte ihåg var jag läste det och det är mycket möjligt att det var en "snygg" avrundning uppåt av den som blev intervjuad (har bestämt för mig att det var Jeppe P jag läste om men det var ett tag sedan)? Sök lite på nätet så hittar du säkert svaret.

Och visst kan du bli golfproffs. Du kanske har en galen talang och/eller den rätta viljan - vad vet jag? Min poäng var bara att det troligtvist är bra mycket svårare än vad man någonsin kan tro att nå hela vägen fram.
Citera
2009-06-02, 14:11
Medlem
Kaustis avatar
Nu börjar det bli dags. Det blir ett golfår i år! Dock är frågorna många, och svaren är ytterst få.

1. Jag har kvar ett gammalt HCP-kort från 2001. Där står det att jag hade vitt kort (exakt 36 i HCP). Är det då bara att gå bort till golfklubben med sitt scorekort och säga "jag vill bli medlem!" sen får man 36? Det vore vansinnigt bra om jag kunde godkänna lillebrorsan när han ska ta grönt kort nämligen.

2. Hur många extraslag har min lillebror på banan om han har 36+? Med gamla systemet hade man ju 54 slag när man började första gången, dvs 3 extraslag på varje bana. Hur funkar det nu?

3. Jag har ett grafitset från när jag var liten och lirade. Dock är man ju 23 nu, så det känns som att jag borde skaffa riktiga golfklubbor nu. Men när ska man egentligen byta upp sig från grafit? Jag är ju vansinnigt svag ( )...

4. Vad kostar ett hyfsat begagnat golfset? Bara klubborna då, bag har jag. Vad ska man akta sig för, och vad bör man tänka på när man köper klubbor?
Citera
2009-06-02, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
3. Jag har ett grafitset från när jag var liten och lirade. Dock är man ju 23 nu, så det känns som att jag borde skaffa riktiga golfklubbor nu. Men när ska man egentligen byta upp sig från grafit? Jag är ju vansinnigt svag ( )...

Grafit kontra stål.

Det hänger väll på hur snabbt du svingar klubban som avgör om du ska ha Stålklubbor eller Grafitklubbor. har jag för mig iaf. Jag kör stål då jag svingar rätt fort.
Citera
2009-06-04, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Nu börjar det bli dags. Det blir ett golfår i år! Dock är frågorna många, och svaren är ytterst få.

1. Jag har kvar ett gammalt HCP-kort från 2001. Där står det att jag hade vitt kort (exakt 36 i HCP). Är det då bara att gå bort till golfklubben med sitt scorekort och säga "jag vill bli medlem!" sen får man 36? Det vore vansinnigt bra om jag kunde godkänna lillebrorsan när han ska ta grönt kort nämligen.

2. Hur många extraslag har min lillebror på banan om han har 36+? Med gamla systemet hade man ju 54 slag när man började första gången, dvs 3 extraslag på varje bana. Hur funkar det nu?

4. Vad kostar ett hyfsat begagnat golfset? Bara klubborna då, bag har jag. Vad ska man akta sig för, och vad bör man tänka på när man köper klubbor?

Det beror inte på om du är stark eller svag utan din svinghastighet, att kunna svinga klubban fort handlar både om teknik och styrka men främst det första. När golfspelare tränar styrka handlar det om att få en bra uppvridning och att kunna ge fart i armar och handleder, när svingen påbörjats ska man inte försöka kontrollera den på nervägen etc för då stryper man hastigheten. På järnsettet ska du helt klart köra stålskaft då du får mer kontroll och bättre känsla, för det får du med stålskaft. När du ska slå långt, driver och trätrea är det en fördel med grafit eftersom du vill få maximal hastighet i svingen och klubbhuvudet för att komma så långt som möjligt.

Jag har aldrig sett ett proffs spela med grafitskaft på järnklubborna men alla spelar i princip med det på driver och metalwood, så var det inte för några år sedan då vissa proffs hade stålskaft även på drivern, exempelvis Tiger Woods. Dock finns det idag väldigt lätta grafitskaft som är lika styva som stålskaften för några år sedan, därmed spelar de grafitskaft. Även järnskaften har ju utvecklats på senare år, ska man satsa gör man bäst i att verkligen testa ut utrustning som passar perfekt.

Golf är en av de svåraste sporter/spel som finns och jag har för mig i en undersökning att de i princip likställde Golf med Schack som kan vara otroligt mentalt påfrestande på hög nivå, minsta misstag så blir det katastrof. Likadant i Golf, tappar man någon lite rutin i svingen eller börjar tveka blir spelet lidande.

De som aldrig har spelat Golf kan sitta och säga vad dem vill men jag tror inte de fattar hur jävla svårt det är egentligen. Det går inte att bara gå ut och slå slagen som proffsen gör på touren men vissa verkar tro det.

Jag hörde att Tiger Woods gick upp 6 varje morgon för fyspass, träning på rangen, varpå spela 9 hål innan lunch och 9 efter lunch. Varpå han sedan körde putträning och sedan körde närspel osv, dagen slutade klockan 7-8 på kvällen. Detta säger ju allt om hur svårt det är speciellt om man vill bli bäst i världen.

I fotboll kan du alltid softa eller spela dåligt, du har andra att luta dig tillbaka mot om du har en dålig dag, det har du inte i Golf. I Golf tappar man slag och det beror bara på en själv vad man gör och hur man lyckas. I lagsporter har du medspelare som kan spela bra och som gör att "ni" kanske vinner iaf eller att du får rätt passningar men i Schack och Golf måste allt stämma för dig, precis allt.
Citera
2009-06-04, 23:33
Bannlyst
Någon som vet om den tidigare eminenta sajten VVG (Våga Vägra Golf) fortarande existerar?
Citera
2009-06-04, 23:40
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Någon som vet om den tidigare eminenta sajten VVG (Våga Vägra Golf) fortarande existerar?

Du får kolla med din klubb.

http://www.aik.se/golf/index.html
Citera
2009-06-07, 01:19
Medlem
Kaustis avatar
Funderar på nya klubbor. Hittade ett järnset, Mizuno MX-19, till ett rätt schysst pris. Nån som har några erfarenheter av klubborna?

Eller eventuellt Nike Ignite, dom kostade typ lika mycket (lite? :P).
Senast redigerad av Kausti 2009-06-07 kl. 01:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in