Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Nu börjar det bli dags. Det blir ett golfår i år! Dock är frågorna många, och svaren är ytterst få.
1. Jag har kvar ett gammalt HCP-kort från 2001. Där står det att jag hade vitt kort (exakt 36 i HCP). Är det då bara att gå bort till golfklubben med sitt scorekort och säga "jag vill bli medlem!" sen får man 36? Det vore vansinnigt bra om jag kunde godkänna lillebrorsan när han ska ta grönt kort nämligen.
2. Hur många extraslag har min lillebror på banan om han har 36+? Med gamla systemet hade man ju 54 slag när man började första gången, dvs 3 extraslag på varje bana. Hur funkar det nu?
3. Jag har ett grafitset från när jag var liten och lirade. Dock är man ju 23 nu, så det känns som att jag borde skaffa riktiga golfklubbor nu. Men när ska man egentligen byta upp sig från grafit? Jag är ju vansinnigt svag (

)...
4. Vad kostar ett hyfsat begagnat golfset? Bara klubborna då, bag har jag. Vad ska man akta sig för, och vad bör man tänka på när man köper klubbor?
Det beror inte på om du är stark eller svag utan din svinghastighet, att kunna svinga klubban fort handlar både om teknik och styrka men främst det första. När golfspelare tränar styrka handlar det om att få en bra uppvridning och att kunna ge fart i armar och handleder, när svingen påbörjats ska man inte försöka kontrollera den på nervägen etc för då stryper man hastigheten. På järnsettet ska du helt klart köra stålskaft då du får mer kontroll och bättre känsla, för det får du med stålskaft. När du ska slå långt, driver och trätrea är det en fördel med grafit eftersom du vill få maximal hastighet i svingen och klubbhuvudet för att komma så långt som möjligt.
Jag har aldrig sett ett proffs spela med grafitskaft på järnklubborna men alla spelar i princip med det på driver och metalwood, så var det inte för några år sedan då vissa proffs hade stålskaft även på drivern, exempelvis Tiger Woods. Dock finns det idag väldigt lätta grafitskaft som är lika styva som stålskaften för några år sedan, därmed spelar de grafitskaft. Även järnskaften har ju utvecklats på senare år, ska man satsa gör man bäst i att verkligen testa ut utrustning som passar perfekt.
Golf är en av de svåraste sporter/spel som finns och jag har för mig i en undersökning att de i princip likställde Golf med Schack som kan vara otroligt mentalt påfrestande på hög nivå, minsta misstag så blir det katastrof. Likadant i Golf, tappar man någon lite rutin i svingen eller börjar tveka blir spelet lidande.
De som aldrig har spelat Golf kan sitta och säga vad dem vill men jag tror inte de fattar hur jävla svårt det är egentligen. Det går inte att bara gå ut och slå slagen som proffsen gör på touren men vissa verkar tro det.
Jag hörde att Tiger Woods gick upp 6 varje morgon för fyspass, träning på rangen, varpå spela 9 hål innan lunch och 9 efter lunch. Varpå han sedan körde putträning och sedan körde närspel osv, dagen slutade klockan 7-8 på kvällen. Detta säger ju allt om hur svårt det är speciellt om man vill bli bäst i världen.
I fotboll kan du alltid softa eller spela dåligt, du har andra att luta dig tillbaka mot om du har en dålig dag, det har du inte i Golf. I Golf tappar man slag och det beror bara på en själv vad man gör och hur man lyckas. I lagsporter har du medspelare som kan spela bra och som gör att "ni" kanske vinner iaf eller att du får rätt passningar men i Schack och Golf måste allt stämma för dig, precis allt.