2013-07-17, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Jag vet hur skillnaden är men får jag mer spinm från högre bounce ? Om ja, då borde den rulla olika också ?

Står jag 10 meter från pinnen i ruff och måste slå 5-7m för att komma över en bunker, då vill jag ha en hög boll som stannar snabbt.

Slår du två identiska slag så ska dom rulla/spinna lika mycket. Men andra faktorer, såsom infallsvinkel, spelar ju också in på hur mycket bollen spinner och påverkar även det dynamiska loftet.
Citera
2013-07-17, 22:02
Citat:
Ursprungligen postat av Slav3r
Hallå grabbar/kanske kvinnor?

Behöver en övning som hjälper mot öppet klubblad i träff. Det är inte åt mig själv men skulle vilja ha en bra video/övning som jag kan visa.

Har en bra övning,ställ höger fot bakom vänster,alltså en rejäl stängd stans,då tvingar man klubban att stänga sig i svingen,och man slår igenom slaget bättre.Finns videos på youtube
Citera
2013-07-17, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigity-Wigity
Har börjat fått jätte problem med drivern nu, slicear nästan varje gång jag slår ut på Te, står jag på ranchen får jag aldrig slice. Är det någon som har haft samma problem, hur fick ni bort det?
Har hänt mig med. I mitt fall berodde det på att jag försökte ta i lite extra på banan vilket gjorde att jag började svingen med armarna.

Ett tips är att du innan varje utslag gör några provsvingar där du verkligen kontrollerar att du inte gör några "slicefel", såsom startar svingen med armarna, öppnar klubbhuvudet osv.
Citera
2013-07-17, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av masterhank
Slår du två identiska slag så ska dom rulla/spinna lika mycket. Men andra faktorer, såsom infallsvinkel, spelar ju också in på hur mycket bollen spinner och påverkar även det dynamiska loftet.

Okej, då är det bara vilka lägen som väljer bouncen.
Citera
2013-07-17, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Okej, då är det bara vilka lägen som väljer bouncen.

Nja, snarare om du slår brant på bollen eller om du är en 'sweeper'. Har du en Angle of Attack som ligger på, låt säga, -7 grader så ska du satsa på en wedge med mer bounce. Har du däremot en AoA som ligger på +/- 0 grader så kan du satsa på en wedge med mindre bounce!

Så, om du slår upp stora torvor med dina wedgar så är det högre bounce som gäller!
Citera
2013-07-17, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av masterhank
Nja, snarare om du slår brant på bollen eller om du är en 'sweeper'. Har du en Angle of Attack som ligger på, låt säga, -7 grader så ska du satsa på en wedge med mer bounce. Har du däremot en AoA som ligger på +/- 0 grader så kan du satsa på en wedge med mindre bounce!

Så, om du slår upp stora torvor med dina wedgar så är det högre bounce som gäller!

Jag slår torvor som är större än med andra järn.
Citera
2013-07-17, 22:54
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swerox
Har hänt mig med. I mitt fall berodde det på att jag försökte ta i lite extra på banan vilket gjorde att jag började svingen med armarna.

Ett tips är att du innan varje utslag gör några provsvingar där du verkligen kontrollerar att du inte gör några "slicefel", såsom startar svingen med armarna, öppnar klubbhuvudet osv.

ja de är säkert det som är felet, tack.
Citera
2013-07-18, 22:30
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Känslan när man är på väg hem efter en hyfsad runda och tänker att man har knäck koden i hur man spelar golf haha Men såklart så stämmer de inte nästa runda
Citera
2013-07-18, 23:16
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Känslan när man är på väg hem efter en hyfsad runda och tänker att man har knäck koden i hur man spelar golf haha Men såklart så stämmer de inte nästa runda

Haha, det funkar även på totala katastrofrundor, en bra spoon på sista hålet och en putt som stanna 10 cm kort i linje. Det hade varit en eagel, på andrabollen (dvs par), men eftersom min spoon den senaste tiden har gått 170m framåt och sen 30m vänster, så fick jag känslan att allt var löst och att jag kommer krossa banan nästa gång jag spelar
Citera
2013-07-19, 06:26
Medlem
J.Ks avatar
Citat:

Haha, känner igen det där så jävla väl. Man sitter och inbillar sig att man bemästrat allsköns slag eftersom dom fungerat hyffsat under dagen.

Sen nästa gång öppnar man med en out, arghh!
Citera
2013-07-19, 09:26
Medlem
itsallalies avatar
Sacke Frondelius har kommit på något nytt...

http://www.dagensps.se/artiklar/impo...0340/index.xml

Såg han idag på Tv4 nyhetsmorgon, verkade aningens virrig, det hela verkar hänga på greppet..

Kanske ligger det något ute på Tv4 play, sitter med mobil och fixar inte riktigt att länka mer än det jag hitta lite snabbt.
Citera
2013-07-19, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Sacke Frondelius har kommit på något nytt...

http://www.dagensps.se/artiklar/impo...0340/index.xml

Såg han idag på Tv4 nyhetsmorgon, verkade aningens virrig, det hela verkar hänga på greppet..

Kanske ligger det något ute på Tv4 play, sitter med mobil och fixar inte riktigt att länka mer än det jag hitta lite snabbt.

Såg det också. Jag blev ju nyfiken så tänkte pröva det idag på rangen...Kan ju aldrig skada att testa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in