2014-03-17, 14:53
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiddeflumm
så här ser min ut efter vintertränigen http://imgur.com/RlanRF1 ca 3000 bollar slagna.
även lite slitage på tummen, men det är svårt att se.
Citat:
Ursprungligen postat av janssons87
Mina handskar slits på exakt samma ställe...

Ni båda har ett av två problem - antingen håller ni för löst med vänsterhanden och klubban rör sig. Eller så håller ni klubban i handen och inte i fingrarna som skapar just det slitaget efter ett par hundra bollar.

Citat:
Vad har ni golfare för handicap och vad är ert mål för säsongen?
Vore kul att höra.

Tror det står 2,9 i HCP-kortet nuförtiden. Mitt mål är att i år hinna med att spela två tävlingar utöver KM och göra det någorlunda bra. Iuförsig har jag schemalagt 2 timmars betald träning denna sommaren så man kanske till och med blir lite bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Bigity-Wigity
Tack till king som vanligt!

Sommarens önskelista.
1. Putter.
2. Fairway Wood.

För några månaders sedan så var jag i Grekland på costa navarino och spelade. Där fick jag låna nyaste taylormade settet. Rocketbladez. Älskade puttern, ghost och de två fairway woodsen. Men är fundersam om jag ska ja köpa 3an eller 5an. Vilken ska man köpa först tycker ni om man har en driver som är 11-12 grader och en Rescue som är någonstans på 18-24 grader? Vill ha en lite säkre klubba från tee då min hemmabana är ganska smal.

Ghost puttern ska jag testa i sommar, älskar de vita i Taylormades saker, är jag den enda?

Även om jag spelar en Spider Ghost så älskar jag då inte de vita grejerna från TM - å andra sidan skulle jag aldrig byta ut min putter, aldrig någonsin. Hade jag fått dig som kund hade jag sagt 5W före 3W för en mer allroundklubba. Säker av tee men även enkel att använda på fairway.
Citera
2014-03-17, 15:48
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Även om jag spelar en Spider Ghost så älskar jag då inte de vita grejerna från TM - å andra sidan skulle jag aldrig byta ut min putter, aldrig någonsin. Hade jag fått dig som kund hade jag sagt 5W före 3W för en mer allroundklubba. Säker av tee men även enkel att använda på fairway.

En kompis till mig har spider ghost, fyfan vilken otrolig balans de är i den måste jag säga. Att slå lång puttar med den är riktigt härligt, dock tycker jag dom korta puttarna blir lite svårare.

Okej! En säkrare klubba från tee är vad jag behöver. Tack.
Citera
2014-03-17, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Spelat 1 full säsong, 16 hcp målet är singel för denna säsong.
Ni verkar alla spela helt OK golf. På mig själv står det 15 efter att ha börjat sommaren 2012. Störande när man vet att man kan slå de flesta slagen men gör oförklarliga missar ibland. Men träning är det väl som gäller..
Mitt mål är att så smått närma mig singel iår men gör jag inte det är det skitsamma. Det är ju så kul att spela!

Edit: Kan även jag rekommendera träfemman då den är skön att luta sig tillbaka mot när drivern sviker.
Citera
2014-03-17, 17:35
Medlem
Citat:
Vore kul att höra.

Började förra året efter att ha små spelat 2 år runt 2005, gick från 39 till 21,2. De två sista 9 håls rundorna förra året gick jag båda på mitt par.

Årets mål: 15-17hcp, slå rakare, längre, bättre tålamod.

Har ett bättre järnspel nu än förra året och det var det som stoppade mig från att gå ner...så jag tror att jag går ner 1-2hcp ganska snabbt, puttningen är enklaste "slaget" i golf. Förutom puttningen så gillar jag chippar/lobbar med 60 gradarn.
Citera
2014-03-17, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Började förra året efter att ha små spelat 2 år runt 2005, gick från 39 till 21,2. De två sista 9 håls rundorna förra året gick jag båda på mitt par.

Årets mål: 15-17hcp, slå rakare, längre, bättre tålamod.

Har ett bättre järnspel nu än förra året och det var det som stoppade mig från att gå ner...så jag tror att jag går ner 1-2hcp ganska snabbt, puttningen är enklaste "slaget" i golf. Förutom puttningen så gillar jag chippar/lobbar med 60 gradarn.
Nice, jag gillar också närspelet. Själv behöver jag nog jobba mycket med det mentala. Att hantera missade slag och komma tillbaka. Blir ibland att om man missar ett hål så skiter man i det.
Citera
2014-03-17, 17:53
Medlem
Citat:
Nice, jag gillar också närspelet. Själv behöver jag nog jobba mycket med det mentala. Att hantera missade slag och komma tillbaka. Blir ibland att om man missar ett hål så skiter man i det.

Ja det kan vara svårt, speciellt när man spelat några hål bra.
Citera
2014-03-17, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Ja det kan vara svårt, speciellt när man spelat några hål bra.
Japp, då börjar hjärnspöken komma... Hur ska man göra för att kunna hålla huvudet kallt?
Citera
2014-03-17, 19:04
Medlem
kaoriblasts avatar
Den tidiga våren här uppe i norr har fått mig sjukt peppad, plockade fram min 56° idag och gick ut på gräsmattan utanför och jobbade på chippar. Det är ganska anmärkningsvärt. Har inte spelat på fem år, men i år ska det bli ändring. Som med allt jag gör lider jag av svår G.A.S. dock (gear acquisition syndrome) så man sitter ju på dormy.se halva dagarna och funderar vad man ska göra med lönen när man kommer in i juni/juli.
Har en Mizuno driver som jag fick customfittad med ett Graffaloy ProLaunch Red stiff-skaft precis innan jag slutade och har kanske spelat 36 hål med den, så det känns lite tveksamt att byta driver i år.

Däremot så börjar min Callaway Big Bertha Steelhead III spoon kännas lite omodern med stålskaft, även om jag alltid slagit rätt bra med den så tror jag att att jag skulle kunna tjäna nån meter och lite självförtroende med en nya spoon. Mina tankar går mot Nikes nya träklubbor, som jag tycker verkar vara riktigt läckra. Har ni några tankar kring dessa?

Sen blir det nog nya wedgar och en ny putter också, har tidigare lirat med Hogan-wedgar, nu är jag osäker på om jag ska skaffa Mizuno, Cleveland, Vokey eller kanske Taylor Made. Vilka skulle ni rekommendera i dagsläget?
Citera
2014-03-17, 19:14
Medlem
Citat:
Vore kul att höra.

Ligger strax över 24 i nuläget. Planen är att komma ner under 20 och börja hitta lite stabilitet. Många ruggigt dåliga rundor förra året. Tänkte även jobba in lite mer säkerhet med woods/hybrider då jag spridit dessa som en gnu.
Citera
2014-03-17, 19:44
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Japp, då börjar hjärnspöken komma... Hur ska man göra för att kunna hålla huvudet kallt?

Träning och erfarenhet är det viktigaste att börja med.

Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
Den tidiga våren här uppe i norr har fått mig sjukt peppad, plockade fram min 56° idag och gick ut på gräsmattan utanför och jobbade på chippar. Det är ganska anmärkningsvärt. Har inte spelat på fem år, men i år ska det bli ändring. Som med allt jag gör lider jag av svår G.A.S. dock (gear acquisition syndrome) så man sitter ju på dormy.se halva dagarna och funderar vad man ska göra med lönen när man kommer in i juni/juli.
Har en Mizuno driver som jag fick customfittad med ett Graffaloy ProLaunch Red stiff-skaft precis innan jag slutade och har kanske spelat 36 hål med den, så det känns lite tveksamt att byta driver i år.

Däremot så börjar min Callaway Big Bertha Steelhead III spoon kännas lite omodern med stålskaft, även om jag alltid slagit rätt bra med den så tror jag att att jag skulle kunna tjäna nån meter och lite självförtroende med en nya spoon. Mina tankar går mot Nikes nya träklubbor, som jag tycker verkar vara riktigt läckra. Har ni några tankar kring dessa?

Sen blir det nog nya wedgar och en ny putter också, har tidigare lirat med Hogan-wedgar, nu är jag osäker på om jag ska skaffa Mizuno, Cleveland, Vokey eller kanske Taylor Made. Vilka skulle ni rekommendera i dagsläget?

Nike är ett märke som går väldigt dåligt i Sverige (säljer dåligt alltså). Själv slog jag mig Nike Covert fjol och var inte alls imponerad. Dålig känsla och inget svar i klubban kände jag. Dock har jag inte provat de nya. Men att basera ett köp bara på utseende är helt fel

Wedgar finns det bara två märken att välja på i min värld och eftersom du inte nämner Callaway så säger jag Titleist Vokey-wedgar 10 dagar i veckan alla gånger. Gå till någon som kan göra en riktig fitting för just wedgar och du kommer vara i himmelriket.
Citera
2014-03-17, 20:25
Medlem
hestenhejs avatar
Citat:
Gå till någon som kan göra en riktig fitting för just wedgar och du kommer vara i himmelriket.

Vet du någon kollega som kan det? Jag är baserad i Göteborg och tänker mig nya Titleist.
Citera
2014-03-17, 20:38
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Träning och erfarenhet är det viktigaste att börja med.

Nike är ett märke som går väldigt dåligt i Sverige (säljer dåligt alltså). Själv slog jag mig Nike Covert fjol och var inte alls imponerad. Dålig känsla och inget svar i klubban kände jag. Dock har jag inte provat de nya. Men att basera ett köp bara på utseende är helt fel

Wedgar finns det bara två märken att välja på i min värld och eftersom du inte nämner Callaway så säger jag Titleist Vokey-wedgar 10 dagar i veckan alla gånger. Gå till någon som kan göra en riktig fitting för just wedgar och du kommer vara i himmelriket.

Jo jag vet, så har det alltid varit, men jag har själv alltid haft något av en förkärlek till Nikes klubbor och har spelat deras järn sen jag var 14-15 även haft ett gäng av deras drivar. Jag baserar såklart inte bara på utseende, utan tycker att cavityback tekniken verkar vara intressant, och vad jag sett på diverse tester så har de fått rätt bra kritik. Jag är själv vänsterspelare med ganska bra fart i klubban och bor i Umeå, så att hitta klubbor att testa är inte det lättaste, det är ganska ovanligt att det finns testutbud av vänsterklubbor med stiffskaft att tillgå.

Tycker alltid att folk rekommenderat Clevelands wedgar som bland dem bästa också? Titleist ligger bäst till i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in