2013-04-04, 00:01
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Låter konstigt.

Om hcp-kommiten bestämt att du behöver sänkas ska du kontaktas först.
Kan det vara så att du spelat några tävlingar i höstas som du glömt?
Nej, det tror jag inte. Jag sänkte mig 0.8 (från 19.5) en av de sista gångerna jag spelade. Jag vet inte om det har att göra med det här nya systemet som ska införas: http://www.golf.se/SGF/Regler-HCP/Ha...lingshandicap/
Citera
2013-04-04, 09:54
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Nej, det tror jag inte. Jag sänkte mig 0.8 (från 19.5) en av de sista gångerna jag spelade. Jag vet inte om det har att göra med det här nya systemet som ska införas: http://www.golf.se/SGF/Regler-HCP/Ha...lingshandicap/

EGA bör inte påverka ditt HCP det minsta om du inte har skött det väldigt dåligt.
Tror du får ta kontakt med klubbens HCP-kommité och fråga vad de håller på med
Citera
2013-04-04, 10:44
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
EGA bör inte påverka ditt HCP det minsta om du inte har skött det väldigt dåligt.
Tror du får ta kontakt med klubbens HCP-kommité och fråga vad de håller på med
Jag gillar i och för sig att få lägre handicap, till skillnad från låghandicappare, men det blir ju inte så kul att kolla på slopetabellen när man kommer ut på banan om någon månad
Citera
2013-04-04, 12:14
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Jag gillar i och för sig att få lägre handicap, till skillnad från låghandicappare, men det blir ju inte så kul att kolla på slopetabellen när man kommer ut på banan om någon månad

VIsst ska man sikta på lågt HCP, men det är väl bättre att spela sig ner
Citera
2013-04-04, 14:05
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
VIsst ska man sikta på lågt HCP, men det är väl bättre att spela sig ner

Ja, är ju inte jätte kul att ha ett HCP som man aldrig spelar på.
Citera
2013-04-04, 18:39
Medlem
ErPupones avatar
HCP-revisionen har sänkt mig från 10,2 till 8,5! Vad fan är det för skämt? Mupp-fasoner
Citera
2013-04-04, 21:01
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Var hos en kollega och dunkade lite bollar idag, tog med mig kameran för att se hur det såg ut.
Tyvärr har jag inte vågat titta på det än, kanske dyker upp här senare i kväll eller imorgon förmiddag!
Citera
2013-04-05, 10:16
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Vintersvingen! (Eller armsvingen om vi ska kalla den det)

Som sagt var jag tvungen att filma lite igår när jag var på besök hos en kollega. Tyvärr var mattorna under tak och ljuset riktigt dåligt samt platsen bakom mattorna lite halvdålig så fick ingen bra film från DTL. Så en sving från CV fick det bli.

5 Grader celsius, 8 år gamla rangebollar som legat i kylan i flera veckor (kändes som att slå på sten) men förhållandevis varmt. Det var riktigt roligt att "slå av sig lite".

http://www.youtube.com/watch?v=iQuBwFJEmYo

Inte slagit en boll sen Spanien för 6 veckor sen och slog PB i marklyft för två dagar sen så underkropp och ländrygg var inte riktigt med - thus "armsving"
Slog väl endast en 30 bollar idag men ska vara hård mot mig själv ändå. Förhoppningarna är att vissa av de fel som finns är på grund av att det var länge sen jag slog eller träningsvärket men det är ju inga garantier.

Positivt -
GUBBS känns riktigt bra just nu - något som kommer i fortsättningen hållas under uppsikt. (Svårt att se Uppställningen ordentligt eftersom det endast är CV och inte DTL men ni får ta mitt ord för det).
Rörelsen börjar komma tillbaks och svinglängden börjar öka - rörlighetsträningen i vinter har gett resultat.
Håller handledssättningen förvånansvärt bra, tyvärr inte riktigt bra än men steg i rätt riktning.

Förbättringspotential (Negativt) -
Extremt passiva höfter - skyller mycket av det på träningsvärken, men även dålig kontroll på själva rörelsen framåt - mycket att jobba på.
Kollaps av handlessättning/scoopning - Tycker om det i P6 - men går alldeles för fort därefter och jag förlorar mycket av det positiva jag byggt upp under resten av svingen.
Early Extension (LoP) - Även här mycket på grund av trötta ben och ländrygg men tyckte ändå jag borde kunnat hålla emot bättre, kommer nog fortsätta vara ett problem under säsong.

Framtida arbete med säsongen - (Om vi låtsas att jag kommer ta mig tid till att jobba med svingen)
Kollapsen av V.handled - en enorm förlust av kraft och fart till bollen som även lär leda till dålig bollträff. Har slagits med detta problem tidigare, går och härleda lite till take off men även en jävla flipp sving som måste bort.

Höfterna - Gör mig inte riktigt rättvisa i videon men det är något jag jobbar mycket med i gymmet och utanför banan så jag tror de ska kunna komma igång riktigt när jag får slå en större mängd bollar.

EE eller LoP - blir tredje delen att jobba på, visst är det viktigt men jag slår bollen helt okej som det är och tiden det kan komma att ta gentemot förtjänsten är inte lika stor som de två föregående puntkerna. Men fortsatt styrketräning för att skapa stabilitet men även se över svingsekvensen och möjliga drills.

Det var nog alles,
Så vad tycker ni?
Citera
2013-04-05, 11:26
Medlem
Wedgies avatar
Såg bra ut! Man börjar ju bli lite sugen nu...inte slagit en boll sen i höstas.

Vad blev PB i marklyft?
Citera
2013-04-05, 11:50
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wedgie
Såg bra ut! Man börjar ju bli lite sugen nu...inte slagit en boll sen i höstas.

Vad blev PB i marklyft?

Jag tror det bör gå som hemligtstämplade uppgifter
Citera
2013-04-05, 11:53
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Jag tror det bör gå som hemligtstämplade uppgifter

Hehe! Körde mark i tisdags, dock inga PB:n där. Kör nåt nytt program där man ökar till ganska tunga 5or om 3 set, och sen kör 5x10 på 60% av max. Var rätt död där i slutet...
Citera
2013-04-05, 14:04
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
Vintersvingen! (Eller armsvingen om vi ska kalla den det)

Som sagt var jag tvungen att filma lite igår när jag var på besök hos en kollega. Tyvärr var mattorna under tak och ljuset riktigt dåligt samt platsen bakom mattorna lite halvdålig så fick ingen bra film från DTL. Så en sving från CV fick det bli.

5 Grader celsius, 8 år gamla rangebollar som legat i kylan i flera veckor (kändes som att slå på sten) men förhållandevis varmt. Det var riktigt roligt att "slå av sig lite".

http://www.youtube.com/watch?v=iQuBwFJEmYo

Inte slagit en boll sen Spanien för 6 veckor sen och slog PB i marklyft för två dagar sen så underkropp och ländrygg var inte riktigt med - thus "armsving"
Slog väl endast en 30 bollar idag men ska vara hård mot mig själv ändå. Förhoppningarna är att vissa av de fel som finns är på grund av att det var länge sen jag slog eller träningsvärket men det är ju inga garantier.

Positivt -
GUBBS känns riktigt bra just nu - något som kommer i fortsättningen hållas under uppsikt. (Svårt att se Uppställningen ordentligt eftersom det endast är CV och inte DTL men ni får ta mitt ord för det).
Rörelsen börjar komma tillbaks och svinglängden börjar öka - rörlighetsträningen i vinter har gett resultat.
Håller handledssättningen förvånansvärt bra, tyvärr inte riktigt bra än men steg i rätt riktning.

Förbättringspotential (Negativt) -
Extremt passiva höfter - skyller mycket av det på träningsvärken, men även dålig kontroll på själva rörelsen framåt - mycket att jobba på.
Kollaps av handlessättning/scoopning - Tycker om det i P6 - men går alldeles för fort därefter och jag förlorar mycket av det positiva jag byggt upp under resten av svingen.
Early Extension (LoP) - Även här mycket på grund av trötta ben och ländrygg men tyckte ändå jag borde kunnat hålla emot bättre, kommer nog fortsätta vara ett problem under säsong.

Framtida arbete med säsongen - (Om vi låtsas att jag kommer ta mig tid till att jobba med svingen)
Kollapsen av V.handled - en enorm förlust av kraft och fart till bollen som även lär leda till dålig bollträff. Har slagits med detta problem tidigare, går och härleda lite till take off men även en jävla flipp sving som måste bort.

Höfterna - Gör mig inte riktigt rättvisa i videon men det är något jag jobbar mycket med i gymmet och utanför banan så jag tror de ska kunna komma igång riktigt när jag får slå en större mängd bollar.

EE eller LoP - blir tredje delen att jobba på, visst är det viktigt men jag slår bollen helt okej som det är och tiden det kan komma att ta gentemot förtjänsten är inte lika stor som de två föregående puntkerna. Men fortsatt styrketräning för att skapa stabilitet men även se över svingsekvensen och möjliga drills.

Det var nog alles,
Så vad tycker ni?

Håller med om det du skrev, sen tänkte jag på att du reser dig i baksvingen. Vilket gör så att du inte kan ladda från marken och förlorar kraft där också. Vet att du redan kan allt detta, men kolla på tex Tiger å Hogan dem har två "komprimeringar" i svingen. En i baksvingen och en i nedsvingen fram till klubban blir parallell med marken då dem stannar i höjd. Sedan reser dem sig genom impact.

Tycker annars det ser bra ut och du har ju en bra bas att stå på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in