2013-06-09, 23:31
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Du har med andra ord ingen riktig svingtanke, skaffa dig en sådan så lär du märka att tanken på andning kommer att försvinna väldigt fort.

Kan du ge ett exempel på svingtanke, brukar majoriteten av gångerna tänka en rätt simpel sak. Nämligen att dra klubben rakt bak och hålla vänsterarmen nästintill spikrak dvs saker som sitter men på något sätt för mig att känna mig säker att jag vet att jag gör det. Dock händer det som påpekat att tankarna på andning går över, kan vara så att jag inte fokuserat tillräckligt på detta och att de kan lösa problemet får testa det!

Citat:
Det finns faktiskt inget som heter handledsrotation - våra handleder kan faktiskt inte rotera. Men du har rätt, ett lösare grepp gör det lättare för våra underarmar att rotera våra händer samtidigt skulle jag säga att du inte märker direkt stor skillnad på farten vår release skapar om du skulle ha äldre eller nyare grepp.

Nu när du säger det så hahah tur att man blev förstådd ändå

Nej asså det är ju inget man märker så jätte mycket av. Menade mer att han ska ta hjälp av alla medel han kan för att få ett lösare grepp golf är tillräckligt svårt ändå för att inte använda allt man kan
Citera
2013-06-09, 23:33
Medlem
Sebbee8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enoutarn
Uppstod en regelfråga idag på golfbanan. Jag har fått för mig att man kan droppa på den "bortre" sidan av ett vattenhinder om bollen varit över (ovanför hindermarkeringar) och sedan rullar ner i hindret (under förutsättning att man inte droppar närmre hål än där bollen bröt linjen till hindret när den går ner i hindret), vilket en herre jag spelade med motsade sig. Han sade sig vara 99% säker på att "du måste ha hindret mellan dig och hålet när du droppar".

Min fråga till detta nu då är: någon som har bra koll och kan räta ut frågetecknen? Samt någon typ av referens till någon regel/regeltolkning vore trevligt.

Kan inte säga att jag är helt 100 på regeln men jag skulle helt klart hålla med dig!
Citera
2013-06-09, 23:46
Medlem
Whatevahs avatar
Var tidigare inne på att köpa en MW3 och tänkte besöka min lokala golfaffär för att hitta (och testa) rätt under veckan.

Tänkte bara kolla lite bland ni här i tråden om det är något märke att kolla lite noggrannare på (är lite inne på Cobra AMP om man går på utseende och vet att några av er iaf har denna klubban i bagen) och något märke man kanske borde undvika (TaylorMade, har fått lite negativ kritik om jag kommer ihåg rätt).
Citera
2013-06-10, 00:41
Medlem
enoutarns avatar
Citat:
Du får slå en provisorisk boll så länge du är osäker på om du kommer finna första bollen du slog - detta för att spara tid. När du inte kan slå en provisorisk boll är om bollen med största sannolikhet endast kan vara borta om denna är i ett vattenhinder.

Exempelvis om du vet att det är ett vattenhinder på höger sida om fairway, slår en ordentlig pullslice som landar och sen börjar studsa och rulla mot vattnet så även om du inte ser ett plask får du i det läget inte slå en provisorisk boll. Inte heller när bollen landar i vatten får du slå en provisorisk boll.
Exemplet du drar däremot där det finns flera olika områden där bollen antingen kan försvinna eller hamna utanför banan - då får du slå en provisorisk boll även om det finns en risk att bollen är i vatten. Men som sagt under vetskapen att skulle bollen vara i vatten är den provisoriska bollen ur spel direkt.

Naturligtvis - var lite oklar där.

Det jag menar är att du inte kan använda bollen som du slog som provisorisk även om ditt val när bollen ligger i vattnet är att slå från föregående plats.

Handleder använda på rätt sätt - hur viktiga som helst för att skapa fart och längd. Handleder använda på fel sätt - helt förödande för vilken golfspelare som helst.

Du behöver en handledssättning för att skapa kraft för vår release (rotationen i underarmarna vid bollen). Utan handledssättning tappar du en stor del av kraften som annars skulle gått ut i klubba och boll. Handlederna/handledssättningen skapar något som vi kallar lag.

Ska du kolla upp något om handlederna så är det just lag i svingen - googla lite på det så bör du få en ganska klar bild vad handlederna ska användas till när vi svingar!

Ok, då blir det hela lite av en bedömningsfråga och en fråga i huruvida bollen möjligen kan bli förlorad utan att vara, vare sig i vattnet eller out (försvinner i gräset).jag menar att om det är som i redan nämnt läge, men vi kan lägga till att det i detta område vattnet och outgränsen är belägna även finns en liten plätt med rätt tjock ruff där bollar kan försvinna, då blir det helt plötsligt omöjligt att säga att bollen "med all säkerhet" är i vattnet om den ej återfinns, varför det kanske egentligen väldigt sällan blir möjligt att droppa för vattnet (om man inte sett ett tydligt plask eller bollen gått "spikrakt utan tvivel" mot vattnet, eller givetvis återfinns i vattnet.

Detta är givetvis inga direkt problem i seriösare tävlingar då set förmodligen finns forecaddies och liknande placerade vid eventuellt sådana krångliga lägen på banan, men för oss glada amatörer tänker jag tex vid en klubbtävling så kan jag tänka mig att många inte riktigt har koll och gör fel.
Citera
2013-06-10, 08:51
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
R00kie skrev

Hej!

Mitt första inlägg här. Dock har jag läst flashback i alla tiders. Det är så att jag skulle vilja ha hjälp med mitt puttande. Det är nyckel till att jag hela tiden står stilla på 17,0 i HCP.

Det känns som jag inte hittar ett ända sett att hålla klubban på för att det ska vara bekvämt. Jag är leftyspelare, så har kollat en del på mickelsons clawgrip det kändes bra till en början men har nu helt enkelt tappat känslan. Har ni förslag? Jag står och nötar putt efter putt varje dag men när jag väl kommer ut på banan så puttar jag bort birdie efter birdie. Blir ofta så jag till och med tre puttar. Snälla ge mig tips för jag vill bli singelhcp innan sommaren är slut!

Håller med KinG-NothinG om att det är något annat än greppet som är problemet.

Kan det handla om stroket? Det är så enormt viktigt att man har ett hyfsat stroke när man puttar så att man får en bra rull på bollen. Det går inte att få upp ett självförtroende vid puttningen annars.
Citera
2013-06-10, 08:58
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Ompaoor skrev

Hur viktiga är handlederna i svingen i fråga om hastighet på klubban med fulla järnslag och från tee? När jag experimenterar så känner jag att jag slår betydligt hårdare på bollen och slår längre slag om jag "kopplar på" handlederna och snärtar till med dem (gäller främst de bekymmersamma låga järnen som är svåra att få ordentlig längd på). Men samtidigt så sprider jag bollarna enormt och förkastade fort den tanken och gick tillbaka till att skapa i princip all fart med höfterna. Mina armar är mer eller mindre passiva i svingen.

Några riktiga längdbekymmer har jag egentligen inte, men var mer nyfiken på om handlederna är "nästa steg" i utvecklingen av svingen, men när jag tänker på det som finns det långtslående jävlar som Alvaro Quiros som har en väldigt kort baksving och inte verkar använda handlederna så mycket.
http://www.youtube.com/watch?v=prkxtBhshqA

I tjockruff brukar jag dock nyttja handlederna mycket för att jag knappt orkar få ut bollen annars.

Tacksam för svar (på förhand) :-)

Lita på att Quiros använder handlederna.

När jag slår i tjock ruff brukar jag försöka hålla klubban lite hårdare, att använda handlederna aktivt är nog ingen bra idé.
Citera
2013-06-10, 09:05
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
knazbarnet skrev

Vad jag fått lära mig och av egen erfarenhet är handlederna en stor del av svinghastigheten du får på klubbhuvudet, dock är det ju knappast så att du i nuläget inte använder handlederna alls. Men att hålla klubban så löst som du bara kan brukar göra tricket såvida jag vet. Saker som jag nästintill blivit tvingad att fixa av en släkting för att underlätta "handledsrotationen" är bra grepp, alltid ha bra handskar, alltid ha torra grepp osv sånt som i princip innebär att du behöver använda så lite kraft för att hålla kvar klubben som möjligt

edit: kanske inte alls svarade på din fråga om den var att snärta till extra istället för att bara få på en naturlig rotation

Greppet är ju ingen lätt sak. Egentligen är ju greppet uppbyggt av olika "pressure points".

Mr Hogan förklarar greppet:
http://www.youtube.com/watch?v=ksPOfvuQWZA

Hogan rekommenderade att man tränade greppet minst en halvtimme varje dag. Men han var ju en träningsnarkoman av stora mått....
Citera
2013-06-10, 09:07
Medlem
Carl Serungs avatar
En polare har bjudit med mig till Woodlands:

http://www.woodlands.se/

Hur är banan och atmosfären här?
Citera
2013-06-10, 09:54
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Kan du ge ett exempel på svingtanke, brukar majoriteten av gångerna tänka en rätt simpel sak. Nämligen att dra klubben rakt bak och hålla vänsterarmen nästintill spikrak dvs saker som sitter men på något sätt för mig att känna mig säker att jag vet att jag gör det. Dock händer det som påpekat att tankarna på andning går över, kan vara så att jag inte fokuserat tillräckligt på detta och att de kan lösa problemet får testa det!

Jag kan inte ge dig en tanke när jag inte vet hur svingen din ser ut. Men målet är att ha någonting att fokusera på genom hela svingen. På sin höjd kan du ha en tanke på vägen bak och en i nedsvingen. Jag har som exempel fokus på min höft och att den ska starta på rätt sätt i nedsvingen - gör den det faller allt annat på plats.

Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Var tidigare inne på att köpa en MW3 och tänkte besöka min lokala golfaffär för att hitta (och testa) rätt under veckan.

Tänkte bara kolla lite bland ni här i tråden om det är något märke att kolla lite noggrannare på (är lite inne på Cobra AMP om man går på utseende och vet att några av er iaf har denna klubban i bagen) och något märke man kanske borde undvika (TaylorMade, har fått lite negativ kritik om jag kommer ihåg rätt).

AMP Cell är mycket bra. Men samma sak gäller Titleist 913F eller Callaways motsvarighet (mitt huvud vill intem innas riktigt nu). Alla klubborna levererar ju egentligen samma sak - det handlar ju mer för dig om att hitta ett huvud du gillar att titta på och hitta rätt gradantal och skaft för din sving. Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av enoutarn
Ok, då blir det hela lite av en bedömningsfråga och en fråga i huruvida bollen möjligen kan bli förlorad utan att vara, vare sig i vattnet eller out (försvinner i gräset).jag menar att om det är som i redan nämnt läge, men vi kan lägga till att det i detta område vattnet och outgränsen är belägna även finns en liten plätt med rätt tjock ruff där bollar kan försvinna, då blir det helt plötsligt omöjligt att säga att bollen "med all säkerhet" är i vattnet om den ej återfinns, varför det kanske egentligen väldigt sällan blir möjligt att droppa för vattnet (om man inte sett ett tydligt plask eller bollen gått "spikrakt utan tvivel" mot vattnet, eller givetvis återfinns i vattnet.

Detta är givetvis inga direkt problem i seriösare tävlingar då set förmodligen finns forecaddies och liknande placerade vid eventuellt sådana krångliga lägen på banan, men för oss glada amatörer tänker jag tex vid en klubbtävling så kan jag tänka mig att många inte riktigt har koll och gör fel.

Ärligt talat så tycker jag frågan din endast blir aktuell i seriösare tävlingar typ Mini-Tour och uppåt. I klubbtävlingar t.ex. uppskattas ju allt som sparar tid och spelaren begår ju egentligen inget direkt regelbrott med en p-boll så länge möjligheten finns att bollen är borta, även om det är vatten i närheten.

Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Greppet är ju ingen lätt sak. Egentligen är ju greppet uppbyggt av olika "pressure points".

Mr Hogan förklarar greppet:
http://www.youtube.com/watch?v=ksPOfvuQWZA

Hogan rekommenderade att man tränade greppet minst en halvtimme varje dag. Men han var ju en träningsnarkoman av stora mått....

Den är bra den där - även om den inte riktigt gör honom rättvisa. Tacka vet jag Five Lessons och greppdiskussionen där!

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
En polare har bjudit med mig till Woodlands:

http://www.woodlands.se/

Hur är banan och atmosfären här?

Banan är grym - atmosfären tycker jag väl är lite svår att sätta fingret på (bara spelat där en gång). Men de vill ju försöka vara väldigt "störst, bäst och vackrast" vilket de lyckas väldigt bra med i området. Jag hade i alla fall en trevlig upplevelse där.
Citera
2013-06-10, 11:48
Medlem
Lite stel och ansträngd i höger armbåge efter golfen i helgen och har drabbats av något som liknar tennisarmbåge. Ont i musklerna på ovansidan av armen och ovansidan av armbågen (förmodligen senfästet) och kom på att jag hade en sån här liggande hemma http://www.coolstuff.se/Powerball
och började prova den. När jag använt den känns det betydligt bättre och jag blev nyfiken om det är någon som har använt en Powerball som träningsredskap och i så fall vilka övningar har ni nyttjat och för vilket syfte?

PS.
Gick mina första nio hål på 40 slag i helgen, första gången för mig!! Andra nio var inte lika bra men det börjar lossna nu! och jag vill inte att högerarmen ska svika nu....
Citera
2013-06-10, 12:22
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogey-to-birdie
Lite stel och ansträngd i höger armbåge efter golfen i helgen och har drabbats av något som liknar tennisarmbåge. Ont i musklerna på ovansidan av armen och ovansidan av armbågen (förmodligen senfästet) och kom på att jag hade en sån här liggande hemma http://www.coolstuff.se/Powerball
och började prova den. När jag använt den känns det betydligt bättre och jag blev nyfiken om det är någon som har använt en Powerball som träningsredskap och i så fall vilka övningar har ni nyttjat och för vilket syfte?

PS.
Gick mina första nio hål på 40 slag i helgen, första gången för mig!! Andra nio var inte lika bra men det börjar lossna nu! och jag vill inte att högerarmen ska svika nu....
Jag gick också rätt bra i fredags, sista 9 på 41 slag Har 22 i hcp nu, sänkt mig från 32,5 till 22 på drygt 1 månad
Citera
2013-06-10, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Jag gick också rätt bra i fredags, sista 9 på 41 slag Har 22 i hcp nu, sänkt mig från 32,5 till 22 på drygt 1 månad
Sänkte mig första året från 36 till 19 men sen blev det svårt då marginalerna försvann = flera slag.
Spelar numera på 18 men ska ner mer. Men det du gjort på en månad är ju riktigt häftigt!!!
Supergrattis till dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in