Citat:
Ursprungligen postat av
knazbarnet
Kan du ge ett exempel på svingtanke, brukar majoriteten av gångerna tänka en rätt simpel sak. Nämligen att dra klubben rakt bak och hålla vänsterarmen nästintill spikrak dvs saker som sitter men på något sätt för mig att känna mig säker att jag vet att jag gör det. Dock händer det som påpekat att tankarna på andning går över, kan vara så att jag inte fokuserat tillräckligt på detta och att de kan lösa problemet får testa det!
Jag kan inte ge dig en tanke när jag inte vet hur svingen din ser ut. Men målet är att ha någonting att fokusera på genom hela svingen. På sin höjd kan du ha en tanke på vägen bak och en i nedsvingen. Jag har som exempel fokus på min höft och att den ska starta på rätt sätt i nedsvingen - gör den det faller allt annat på plats.
Citat:
Ursprungligen postat av
Whatevah
Var tidigare inne på att köpa en MW3 och tänkte besöka min lokala golfaffär för att hitta (och testa) rätt under veckan.
Tänkte bara kolla lite bland ni här i tråden om det är något märke att kolla lite noggrannare på (är lite inne på Cobra AMP om man går på utseende och vet att några av er iaf har denna klubban i bagen) och något märke man kanske borde undvika (TaylorMade, har fått lite negativ kritik om jag kommer ihåg rätt).
AMP Cell är mycket bra. Men samma sak gäller Titleist 913F eller Callaways motsvarighet (mitt huvud vill intem innas riktigt nu). Alla klubborna levererar ju egentligen samma sak - det handlar ju mer för dig om att hitta ett huvud du gillar att titta på och hitta rätt gradantal och skaft för din sving. Lycka till!
Citat:
Ursprungligen postat av
enoutarn
Ok, då blir det hela lite av en bedömningsfråga och en fråga i huruvida bollen möjligen kan bli förlorad utan att vara, vare sig i vattnet eller out (försvinner i gräset).jag menar att om det är som i redan nämnt läge, men vi kan lägga till att det i detta område vattnet och outgränsen är belägna även finns en liten plätt med rätt tjock ruff där bollar kan försvinna, då blir det helt plötsligt omöjligt att säga att bollen "med all säkerhet" är i vattnet om den ej återfinns, varför det kanske egentligen väldigt sällan blir möjligt att droppa för vattnet (om man inte sett ett tydligt plask eller bollen gått "spikrakt utan tvivel" mot vattnet, eller givetvis återfinns i vattnet.
Detta är givetvis inga direkt problem i seriösare tävlingar då set förmodligen finns forecaddies och liknande placerade vid eventuellt sådana krångliga lägen på banan, men för oss glada amatörer tänker jag tex vid en klubbtävling så kan jag tänka mig att många inte riktigt har koll och gör fel.
Ärligt talat så tycker jag frågan din endast blir aktuell i seriösare tävlingar typ Mini-Tour och uppåt. I klubbtävlingar t.ex. uppskattas ju allt som sparar tid och spelaren begår ju egentligen inget direkt regelbrott med en p-boll så länge möjligheten finns att bollen är borta, även om det är vatten i närheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
E.Merckx
Greppet är ju ingen lätt sak.

Egentligen är ju greppet uppbyggt av olika "pressure points".
Mr Hogan förklarar greppet:
http://www.youtube.com/watch?v=ksPOfvuQWZA
Hogan rekommenderade att man tränade greppet minst en halvtimme varje dag.

Men han var ju en träningsnarkoman av stora mått....
Den är bra den där - även om den inte riktigt gör honom rättvisa. Tacka vet jag Five Lessons och greppdiskussionen där!
Citat:
Ursprungligen postat av
Carl Serung
En polare har bjudit med mig till Woodlands:
http://www.woodlands.se/
Hur är banan och atmosfären här?
Banan är grym - atmosfären tycker jag väl är lite svår att sätta fingret på (bara spelat där en gång). Men de vill ju försöka vara väldigt "störst, bäst och vackrast" vilket de lyckas väldigt bra med i området. Jag hade i alla fall en trevlig upplevelse där.