Citat:
Ursprungligen postat av Cork
ska köpa nytt golfset till denna sommar. Jag är delad på vilka järnklubbor jag skall köpa. Jag har 18 i hcp och slår järn hela tiden. Funderar på att köpa titleist 712 mb järnset. Är dem bra? har alltid tyckt att enkla klubbor är sjukt snyggt och ogillar att mina har en tyngd på underdelen av alla mina nuvarande järn. Säg inte att jag kommer klara dem, jag har uppfattat att många tycker att de bara är för proffs men till det säger jag bullshit. Jag är starkare än de flesta golf proffsen så jag kommer klara det.
Intheback säger precis som det är - du kan ta din styrka och slänga åt fanders, den spelar ingen roll när du ska använda bladklubbor
Personligen har jag bara hört gott om dessa klubbor från de som spelat med dem, men som sagt det gäller spelare med en konsekvent bollträff. Träffar du inte bollen bra 98% av gångerna med dina järnklubbor så är det så enkelt att du slösar tid och pengar på att köpa ett sett MB. Den punkten kan du inte diskutera dig ifrån - däremot säger jag inte att man måste vara proffs för att spela med dem, det "enda" som krävs är en konsekvent bollträff.
Personligen har jag provat mängder av olika modeller vad gäller smidda bladklubbor då jag tycker precis som dig, de är så förbannat jävla snygga. I den högen finns bland annat Titleist MB, Callaways gamla X-Forged, Ben Hogans APEX Tour, TaylorMades MB-järn med många fler. Nu senast var det Cobras AMP Cell Pro järn. Men trots att jag provat flera olika modeller de senaste åren så har jag aldrig kunnat motivera att spela med klubborna - av den enkla anledning att jag inte träffar bollen tillräckligt konsekvent. Då ska nämnas att jag spelat på väldigt låga siffror i HCP-kortet de senaste 5-6 åren.
Istället har jag gått upp lite grann - började med Titleist CB som är nästan lika snygga om du frågar mig. Trivdes väldigt bra men när jag började sälja Titleist och kunde byta klubbor mycket billigt blev det ett par AP2or för att prova och de vart jag kär i, snygga och förbannat lätta att spela. I fjol när det blev Cobra i butiken så provade jag deras AMP Forged-set och har sen dess älskat även det. Visst är det lite skrikigt för de som tycker det, men jag gillar det. Och just nu har jag planer på att byta "ner mig" ytterligare ett snäpp till Cobras AMP Cell-järn. Jag spelar inte särskilt mycket längre och AMP-Cell järnen är att göra det ännu enklare för mig vilket jag själv gillar.
Hoppas jag hjälpt dig klarat upp det lite grann - och som Intheback säger - har du TESTAT dem så är det kanske relevant. Dock hade jag sagt att du ska försöka slå en 100 bollar med olika järn ur setet innan du bestämmer dig och var ärligt mot dig själv. Prova gärna tillsammans med en AP2a och en CB och se vad du tycker känslomässigt/utseendemässigt.
Citat:
Ursprungligen postat av iphone19
Hej!
Har en fråga ni golfkungar ska få svara på!
Jag har golfat i ca 8 år o har nu 12 i hcp! Dock har jag kommit underfund med att jag har dålig teknik!
Jag har inget tryck i slagen och använder inte höften i den grad som behövs! Har även inte det bästa svingspåret!
Min fråga till er är tror ni det går att skola om sin teknik så här sent eller är de omöjligt att få en fullgod teknik efter såhär många år?
Jag hade tänkt träna riktigt hårt i 2 månader sedan vill jag gärna kunna spela på hcp 12 igen men som det är nu med den nya tekniken jag ska lära mig så spelar jag uruselt!
Diskutera!

Vart har du fått för dig att byta till just den tekniken du bestämt dig för? Det verkar ju som du vet vad det är du ska ändra?
Tränar du mycket under två månader med korrekt feedback - så bör det inte vara några problem. Gör du det däremot lite halvtaskigt så kan du nog hoppa över det. Andra alternativ är att ge närspelet en ordentligt omgång i samma veva och på så vis tjäna in de slag på närspelet som du tappar på det långa spelet.