2013-07-31, 10:59
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money22
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Lite synd att banan har en hel del blinda slag, men avsaknaden av greenbunkrar måste känts bra?
Går det att ha konstiga flaggplaceringar på den banan? Eller hur tänker du där?

Avsaknaden av greenbunkrar var helt ok!
Flaggplaceringarna var ibland satta på ställen som inte var helt plana och det är ju inte kul. Tycker att om man tar ut rätt linje och har rätt tempo så ska de gå i. Har spelat Sand GC några gånger där det är supersnabbt, men de är rättvisa. Nu kanske inte kopparna står så där alltid på Skövde, men det kändes lite surt. Det är ju annars roligt att putta där skulle jag tro med alla onduleringar.

Ah ja, hålen sitter ofta i lutningar. Tror nog hålen ofta sitter så, då jag inte kan komma på en green som är helt platt. Tricket är ju att lämna sig en uppförsputt, vilket inte är helt lätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Ja banan är rätt tight om man säger så, inte mycket att spela på Vilka hål gillade du bäst/sämst?

Var inte direkt superförtjust i något hål, men de bästa var väl nuvarande 6,10,11,12 och 16. Jag har positiva minnen av den gamla avslutningen. Sämst var nog 5,9 där man vid utslagen hade nollkoll och 14 180m över en ravin utan något alternativ. Övriga låg nog närmare dåliga än bra men kanske berodde lite på andra omständigheter. Ska ge banan en ny chans någon gång.
Citera
2013-07-31, 14:14
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ah ja, hålen sitter ofta i lutningar. Tror nog hålen ofta sitter så, då jag inte kan komma på en green som är helt platt. Tricket är ju att lämna sig en uppförsputt, vilket inte är helt lätt.

Var inte direkt superförtjust i något hål, men de bästa var väl nuvarande 6,10,11,12 och 16. Jag har positiva minnen av den gamla avslutningen. Sämst var nog 5,9 där man vid utslagen hade nollkoll och 14 180m över en ravin utan något alternativ. Övriga låg nog närmare dåliga än bra men kanske berodde lite på andra omständigheter. Ska ge banan en ny chans någon gång.

Femman är inte rolig om man inte kan driva upp på kullen Annars brukar jag bara ta en 5 eller nått o slå ner mig mitt i fairway och sen pitcha upp mig på andra platån på kullen. Samma med nian, jag kör alltid 6-7 där och lägger mig på platån, brukar ha en 8-9 kvar då är oftast inne på green på 2 slag där Slår min drive för långt på det hålet och ligger oftast i skogen till höger. 14 är inte kul om man inte har längden, vet många av farsans polare som måste slå en drive där för att ens komma över.. Själv slår jag 6-7 där beroende på hur mycket motvind. 12 brukar mina polare i elitlaget kalla för birdiehålet Slå en lång rakt drive ca 250 så har man dryga 150-180 m kvar på en par 5

Nej banans hål är väl inga golfunder direkt men det är en trevlig bana som tvingar en att lära sig att slå rakt! och har ni vägarna förbi så är det bara att pma så hakar jag nog på på en runda!
Citera
2013-07-31, 14:24
Medlem
Puckotts avatar
Någon som spelar med olika märken/modeller på järnsetet? Har nu ett Wilson Di7 5-GW men går i tankarna att skaffa en 4'a också. Såg att golfstoreeurope har Taylormade R11 4'or under 300-lappen så funderar på att skaffa en sådan.

Mina 5'a har ett loft på 25.5°, lie på 61.0° och är 38.5" lång.
4'an från TM har ett loft på 21°, lie på 60.5° och är 38.25" lång.
Cobras 4'a har ett loft på 22°, lie på 61° och är 38.75" lång.

Vad tror ni om det?

Edit: La till Cobra AMP.
Senast redigerad av Puckott 2013-07-31 kl. 14:36.
Citera
2013-07-31, 16:57
Medlem
Sebbee8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puckott
Någon som spelar med olika märken/modeller på järnsetet? Har nu ett Wilson Di7 5-GW men går i tankarna att skaffa en 4'a också. Såg att golfstoreeurope har Taylormade R11 4'or under 300-lappen så funderar på att skaffa en sådan.

Mina 5'a har ett loft på 25.5°, lie på 61.0° och är 38.5" lång.
4'an från TM har ett loft på 21°, lie på 60.5° och är 38.25" lång.
Cobras 4'a har ett loft på 22°, lie på 61° och är 38.75" lång.

Vad tror ni om det?

Edit: La till Cobra AMP.

JAG skulle tagit cobran, den passar bättre in i ditt set. Lite konstigt om 5:an blir längre än 4:an
Citera
2013-07-31, 18:25
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money22

Flaggplaceringarna var ibland satta på ställen som inte var helt plana och det är ju inte kul.
Tycker att om man tar ut rätt linje och har rätt tempo så ska de gå i. Har spelat Sand GC några gånger där det är supersnabbt, men de är rättvisa. Nu kanske inte kopparna står så där alltid på Skövde, men det kändes lite surt.

Förstår precis vad du menar nu, spelade banan idag och det verkar som att dom låtit sommarjobbare sätta hålen. 41 puttar och 2 st 4 puttar och 4-5 st 3 puttar. På ett hål gick det inte stanna bollen på ena sidan av flaggan utan att den rullade av greenen. Förstör ju ganska mycket av upplevelsen.
Citera
2013-07-31, 18:57
Medlem
R.B.Scotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogey-to-birdie
Måste säga att gårdagen blev för smetigt varm för mig. Hela hjärnan och kroppen var seg pga värmen och resultatet blev därefter. Men måste säga att Enköpings GK var en läcker bana. Gillar när hålen är "egna rum" och såna fanns det en del av! Härlig parkmiljö på första nio! Dit kommer jag att åka fler gånger Dagens övning på Frösåker gick riktigt bra och är nöjd med både spel och resultat på dagens runda. Hoppas du är detsamma! Du skrev ju att du spelar för att vinna ( bra strategi ;-) och får väl gratulera om det blev så!
Kommer med största säkerhet att spela nästa år också! Men hoppas det blir lite fler deltagare, men man ska nog inte räkna med alltför stort tillflöde år 1.
I morgon blir det vila och sen på't igen! Lycka till med dina egna planer och spel!
B-T-B

Nä, blev inga priser till mig . Men det var jag å andra sidan inte värd, särskilt efter lördagens runda på Söderbys betongbana. Både banan och mitt spel var katastrof. Värmen var galet jobbig på lördagen , det var ju lite bättre på söndagen när jag spelade Enköping med dess mycket fina kondition. Den rundan blev hyfsad och plötsligt ramlade det i några birdies. Hoppas du vann något fint till slut. Inte alls omöjligt att jag lirar nästa år igen, måste ju ha revansch. Viloläge en vecka nu sen blir det en golfresa i dagarna tre, ska bli kul. Lycka till du med.
Citera
2013-07-31, 20:11
Medlem
Citat:
Förstår precis vad du menar nu, spelade banan idag och det verkar som att dom låtit sommarjobbare sätta hålen. 41 puttar och 2 st 4 puttar och 4-5 st 3 puttar. På ett hål gick det inte stanna bollen på ena sidan av flaggan utan att den rullade av greenen. Förstör ju ganska mycket av upplevelsen.

Jaha du...så många hade jag också .... och min kompis. Vi gav upp dag 2 och spelade match istället
Citera
2013-08-01, 00:06
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Haha spelade också idag, 7 var det som hade flaggan placerad långt till vänster i värdens lut...
Citera
2013-08-01, 06:10
Medlem
Puckotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbee8
JAG skulle tagit cobran, den passar bättre in i ditt set. Lite konstigt om 5:an blir längre än 4:an
Ja, det blir nog den om jag slår till. Tack för input'en!
Citera
2013-08-01, 10:00
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Haha spelade också idag, 7 var det som hade flaggan placerad långt till vänster i värdens lut...

Helt sjukt, själv gjorde jag förmodligen en av de få enputtarna på det hålet igår. Alla jag spelade och pratade med hade gjort 3+ putt. Men som sagt det hjälpte inte mycket. Enda glädjen var att jag gick sista 6 på sista 9 +2 med 2 birdies som studsa ur (nackdelen med att få bollarna att gå rakt i hål är att det måste gå fort). Gick det bra själv?
Senast redigerad av Whatevah 2013-08-01 kl. 10:05.
Citera
2013-08-01, 11:49
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Helt sjukt, själv gjorde jag förmodligen en av de få enputtarna på det hålet igår. Alla jag spelade och pratade med hade gjort 3+ putt. Men som sagt det hjälpte inte mycket. Enda glädjen var att jag gick sista 6 på sista 9 +2 med 2 birdies som studsa ur (nackdelen med att få bollarna att gå rakt i hål är att det måste gå fort). Gick det bra själv?
Ut ska vi inte prata om streckade 3 hål och spelade allmänt dåligt, 14 poäng. In sen så gick det bra 20 poäng, med en birdie på den där green med 3 olika platåer

Har en fråga till er som kan det här med golf, om jag får en djävulsk överskruv på bollen när jag slår mid drivern, beror det på att jag har bollen för långt åt höger (vänster för högerspelare)? eller vad kan det bero på? Vi snackar alltså som en båge med en jävla skruv på, och vanligaste problemen att man hookar? Snodde lite impacttejp och jag träffar nästan alla bollar i "sweetspot" området på drivern, men har börjat slå riktiga dunderhookar så jag antar att det är antingen grepp eller att jag slår för mycket med armarna?
Citera
2013-08-01, 12:20
Medlem
Har en fråga till er som kan det här med golf, om jag får en djävulsk överskruv på bollen när jag slår mid drivern, beror det på att jag har bollen för långt åt höger (vänster för högerspelare)? eller vad kan det bero på? Vi snackar alltså som en båge med en jävla skruv på, och vanligaste problemen att man hookar? Snodde lite impacttejp och jag träffar nästan alla bollar i "sweetspot" området på drivern, men har börjat slå riktiga dunderhookar så jag antar att det är antingen grepp eller att jag slår för mycket med armarna?[/quote]

När jag hookar eller slicar med drivern så är det alltid att jag slarvat med bollplaceringen i stansen.Som högerspelare har jag bollen uppeggad vid vänstra fotens insida. Om den kryper för långt ut till vänster blir det garanterat en hook och tvärtom för långt in i stansen, sticker bollen i väg med världens slice. Börja kolla med bollplaceringen först.

Sen kan det vara greppet, att du stänger klubban.

Har du bra balans med tyngdpunkten mitt i fötterna eller glider du bakåt?

I nedsvingen är det inte armarna som ska komma först, utan höften, underkroppen.

Jag är ingen pro, det här är mina egna erfarenheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in