2013-06-17, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theoman
Det stämmer bra, det finns dock en till puttstatistik som är bättre enligt mig. Putts/GIR, alltså räkna bara puttar då du har träffat greenen, det brukar vara ett bättre mått på din puttning. Jag har t.ex. 1.97 puttar per hål men 2.19 puttar per GIR.

Den statistiken du pratar om med chipp och sen en putt i hål eller chipp rakt i hål kallar scrambling, du missar greenen men gör ändå par eller bättre

Jag använder GolfShot, gps appen som man också kan hålla statistik med. Där finns driving accuracy, vänster, höger, långt, kort och fairway träff. Greens In Regulation, scrambling och sand saves. Det finns också putting statistik totalt och Per GIR som jag förklarade ovan. Scores by Par på par 3, 4 och 5, alltså har jag 3.6 på par 3 meddans jag har 5.2 på par 5 så då ser jag att jag behöver jobba på mina järnklubor och inte längd om vi bara ser generellt, behöver ju inte vara så. Total scoring hur många procent birdies, pars och bogeys etc.

Sen finns det även något som jag inte har använt som heter swing tracking som man kan använda när man går ut på banan så registrerar man varje slag och skriver in vilken klubba så kan du se längd osv.

All denna statistik går att se individuellt vilken runde och bana och även 5, 10, 20 och 50 senaste rundorna så kan du se om du har förbättrat dig. Hoppas att det här hjälpte lite, GolfShot har dock ett rätt saftigt pris, tror det kostar 229 kr men jag tyckte det var värt priset.

Tittar nu på min app. Den heter Golfshot Lite.Skrev för fort förra gången. Den kostar inget och räcker för mig ännu så länge. Har precis investerat i nya bollar
Citera
2013-06-17, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbee8
Tyvärr har jag inga tips, försöker själv hitta någon bra! Ska testa den som du använder
Tackar!

Sorry, den heter Golfshot Lite. Gratisapp
Citera
2013-06-17, 15:55
Medlem
Sebbee8s avatar
Citat:
Jag använder GolfShot, gps appen som man också kan hålla statistik med. Där finns driving accuracy, vänster, höger, långt, kort och fairway träff. Greens In Regulation, scrambling och sand saves. Det finns också putting statistik totalt och Per GIR som jag förklarade ovan. Scores by Par på par 3, 4 och 5, alltså har jag 3.6 på par 3 meddans jag har 5.2 på par 5 så då ser jag att jag behöver jobba på mina järnklubor och inte längd om vi bara ser generellt, behöver ju inte vara så. Total scoring hur många procent birdies, pars och bogeys etc.

Sen finns det även något som jag inte har använt som heter swing tracking som man kan använda när man går ut på banan så registrerar man varje slag och skriver in vilken klubba så kan du se längd osv.

All denna statistik går att se individuellt vilken runde och bana och även 5, 10, 20 och 50 senaste rundorna så kan du se om du har förbättrat dig. Hoppas att det här hjälpte lite, GolfShot har dock ett rätt saftigt pris, tror det kostar 229 kr men jag tyckte det var värt priset.

Citat:
Ursprungligen postat av Money22
Sorry, den heter Golfshot Lite. Gratisapp

Jag har precis börjat köra med Golfshot Lite, har spelat en runda hittils så kunde inte riktigt rekommendera den. Men den verkar riktigt bra ju! Funderar på att ladda ner fulla versionen, nu när du rekommendera den blev jag bara ännu mer sugen!
Tack för tipsen!
Citera
2013-06-17, 16:23
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
En riktig wedge bör inte ha ett S300-skaft i sig till att börja med - men kanske är en PW som hör till ett set?
I vilket fall så är DGs S300 inte särskilt dyra - beror lite på hur mycket personen du ger jobbet tar för arbetet. Bör bli billigare än att köpa en helt ny klubba.

Okej, han trodde det skulle bli billigare, ska hälsa han att det inte blir det =
Citera
2013-06-17, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamton
Har spelat golf i ungefär två år och känner mig mogen att köpa en riktig driver. Tidigare har jag slagit ut med en spoon eller järn 5.

Krav:
Lättspelad
Kvalité (Ingen skitklubba)

Vad tycker ni om Ping G25? Är den så lättspelad som de säger?
Kan rekommendera Palm Springs 2ez som är den mest lättspelade driver jag spelat med (har dock inte provat Ping G25). En polare har använt sin i tre år nu och är fortfarande väldigt nöjd med den.
Citera
2013-06-17, 21:52
Medlem
ludwiqs avatar
Tjenna ni rutinerade golfare , va skulle ni säga att ett callaway x18 järnset herr inkl stor callawaybag är värt, allt i nyskick. funderar nämligen på att köpa ett!
Citera
2013-06-17, 22:14
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludwiq
Tjenna ni rutinerade golfare , va skulle ni säga att ett callaway x18 järnset herr inkl stor callawaybag är värt, allt i nyskick. funderar nämligen på att köpa ett!

En tusenlapp. Kanske...

Golfklubbor har inget andrahandsvärde nästan, än mindre om de är flera år gamla.
Citera
2013-06-18, 10:53
Medlem
Citat:

Vilket hcp-system ska man välja? Jag såg att GolfShot kommit till WP nu så skaffade det men jag får inte kläm på poängbogey (Stableford). Den räknar en nettoscore baserat på slag istället, förvisso kan jag se att jag då ligger 1 slag över banans par vilket stämmer med mina 35 poäng men det skulle vara trevligt att direkt se poängen istället.
Citera
2013-06-18, 11:42
Medlem
mustams avatar
Är det gratis för er som är medlemmar på respektive golfbanor med poletter till rangen?
Där jag är medlem kostar 1 polett med 23 bollar 20kr. Det tycker jag är helt jävla sjukt. Okej om man inne är medlem att sånt kostar. Blir ganska dyrt om man vill träna mycket o slå range. I Usa vet jag att det är gratis och slå på range om man är medlem vad jag förstått.
Citera
2013-06-18, 11:51
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mustam
Är det gratis för er som är medlemmar på respektive golfbanor med poletter till rangen?
Där jag är medlem kostar 1 polett med 23 bollar 20kr. Det tycker jag är helt jävla sjukt. Okej om man inne är medlem att sånt kostar. Blir ganska dyrt om man vill träna mycket o slå range. I Usa vet jag att det är gratis och slå på range om man är medlem vad jag förstått.

Det är beroende på om klubben driver rangen eller om den arrenderas ut till en entreprenör på klubben (pro som driver shop oftast). I USA är det vanligt att klubben driver helheten och därför ingår det ofta bollar.

Men som en person som faktiskt driver en range finns det mycket att ta in i beräkningen när priset sätts. För det första är bollarna långt ifrån gratis, de kan gå upp mot 8kr/st ex moms. Utöver det räcker det ju inte med ett par hundra utan de flesta ranger i Sverige skulle jag säga har ett antal mellan 10 och 15.000 bollar. Beroende på ekonomi behöver dessa också bytas ibland.

Som om det inte räcker så har vi ju idioterna som stjäl rangebollar som om det vore deras egna och bollar som slås bort. Även om jag driver range på en mindre svensk klubb så blir jag av med 1000 - 1500 bollar varje säsong i bortslagna och framförallt stulna bollar. Visst tjänar jag pengar på rangen (hos mig kostar 20 bollar 10 kr & jag erbjuder även rangekort av olika slag) men det finns en anledning till att man måste ta betalt och då räknar vi inte jobbet med att plocka bollar och hålla efter rangen.
Citera
2013-06-18, 13:37
Medlem
Citat:

Hos oss ingår ett rangekort om 30 drag när man är medlem.Ett drag är en halv sån där stålhink.Det är klubben som driver rangen hos oss.

En del vill kanske bara slå några bollar ibland och betalar gärna 20 spänn, men jag tycker din klubb borde ha en bättre affärsidé med olika typer av rangekort. Det borde alla tjäna på- du, den som driver rangen och sporten som helhet.
Citera
2013-06-18, 14:17
Medlem
Citat:

Gratis är det knappast någonstans. Allt handlar om var man betalar. Att baka in rangebollar i medlemsavgiften bör ju vara fullt möjligt om man vill det men vill medlemmarna det? Du kan ju alltid ta upp frågan på årsmötet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in