2013-05-06, 10:49
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iphone19
Har en mycket kunnig pro som är riktigt bra så därifrån jag fått de ! Är väl bara nöta antar jag men det är svårt när man vant sig vid en teknik

Har denna instruktör gett dig övningar och feedback-tekniker för att veta om du gör rätt eller fel?
Citera
2013-05-06, 12:02
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
http://m.youtube.com/watch?v=k2S0JHkIPjk

Kan man bli något annat än GLAD när man ser detta? ��
Citera
2013-05-06, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Har denna instruktör gett dig övningar och feedback-tekniker för att veta om du gör rätt eller fel?

Japp har fått vissa övningar såsom att höften osv startar nersvingen men även många andra! Jag vet exakt vad jag gör för fel eftersom allt är filmat o på storbildsskärmen har vi då jämfört med proffsen etc ! Men du tror ändå man kan förbättra sig avsevärt trots min gamla teknik?
Citera
2013-05-06, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Den funkar bra. Däremot är den alldeles för dyr.

MetroTimer appen gör samma jobb (åtminstone de viktiga delarna) och är helt gratis. Den använder jag mig av.

Hur ska jag använda den för att få hjälp med tempot. Pluggarna i öronen men ungefär vilket tempo ska det vara, jodå jag har förstått att det är individuellt men någon hint ungefär vilket tempo det ska vara?

Sen då är det typ så här?
tick 1 = starta svingen
tick 2 = vänd på toppen
tick 3 = bollträff
tick 4 = slut på svingen

Tacksam för tips! Tempot tror jag kan vara ett bra tips för mig eftersom när jag får en dålig bollträff så beror det oftast på för snabb sving (ja förutom allt annat som kan bli bättre då).
Citera
2013-05-06, 23:14
Medlem
Sebbee8s avatar
Tja! Har nyss kommit ner till 36 i Hcp och verkligen insett att golf är min grej. Men det finns ju ett hav av olika golfsaker där ute så tänkte be "en oberoende källa" om lite råd!

Ska inhandla ett set (vet inte om det blir 4-pw eller 5-pw än då jag ändå har ganska svårt att träffa 4:an) Har kollat lite på bla Cobra AMP och Ping G25, vilket av dessa eller annat skulle ni rekommendera att jag provslår ? Jag tänkte komplettera dessa med en/två hybrider. Vad tycker ni jag ska ha för hybrider då ? (Gradantal osv)

Undrar också vad ni menar när ni säger "Gå till din lokala pro", menas det att jag ska gå till typ Dormy ? Inte som att jag har en proffsgolfare som granne

Tack på förhand!
Citera
2013-05-06, 23:52
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbee8
Tja! Har nyss kommit ner till 36 i Hcp och verkligen insett att golf är min grej. Men det finns ju ett hav av olika golfsaker där ute så tänkte be "en oberoende källa" om lite råd!

Ska inhandla ett set (vet inte om det blir 4-pw eller 5-pw än då jag ändå har ganska svårt att träffa 4:an) Har kollat lite på bla Cobra AMP och Ping G25, vilket av dessa eller annat skulle ni rekommendera att jag provslår ? Jag tänkte komplettera dessa med en/två hybrider. Vad tycker ni jag ska ha för hybrider då ? (Gradantal osv)

Undrar också vad ni menar när ni säger "Gå till din lokala pro", menas det att jag ska gå till typ Dormy ? Inte som att jag har en proffsgolfare som granne

Tack på förhand!

När du ska inhandla ditt första set kan det vara bra att gå till din hemmaklubb och prata med en Pro där som för ca 300kr hjälper dig att hitta det perfekta för dig. Grader, skaft osv.
Senast redigerad av Bigity-Wigity 2013-05-06 kl. 23:56.
Citera
2013-05-06, 23:53
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:

Tack på förhand!
Pron är tränaren på din hemmaklubb.
Citera
2013-05-07, 08:45
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iphone19
Japp har fått vissa övningar såsom att höften osv startar nersvingen men även många andra! Jag vet exakt vad jag gör för fel eftersom allt är filmat o på storbildsskärmen har vi då jämfört med proffsen etc ! Men du tror ändå man kan förbättra sig avsevärt trots min gamla teknik?

Att veta vad "felet" är är naturligtvis det första viktiga steget till en förändring. Men som jag nämnde tidigare så om du som spelat en längre tid vill ha en förändring måste du ha feedback på rätt sätt. Vanligtvis brukar man prata om att inom några fåtal sekunder ska du veta om du gör rätt eller fel.Det är just sådana övningar som är viktiga för att göra en svingändring snabbt och effektivt.

Citat:
Ursprungligen postat av kodiak
Hur ska jag använda den för att få hjälp med tempot. Pluggarna i öronen men ungefär vilket tempo ska det vara, jodå jag har förstått att det är individuellt men någon hint ungefär vilket tempo det ska vara?

Sen då är det typ så här?
tick 1 = starta svingen
tick 2 = vänd på toppen
tick 3 = bollträff
tick 4 = slut på svingen

Tacksam för tips! Tempot tror jag kan vara ett bra tips för mig eftersom när jag får en dålig bollträff så beror det oftast på för snabb sving (ja förutom allt annat som kan bli bättre då).

Du beskriver den vanligaste sekvensen när vi använder en metronom. Det viktigaste är sen helt enkelt att hitta ett tempo som passar något sånär med vad du känner är bra. Det brukar ta en stund och i ärlighetens namn så är det omöjligt och säga "ungefär" vad du är, det är så väldigt olika mellan alla spelare.

Ett tips är dock att du börjar på ett lågt tempo och jobbar dig uppåt än tvärt om annars brukar det vara lätt för oss att anpassa svinghastighet efter tempot om vi känner att tempot är lite för fort. När det går långsamt är det ofta lite lättare att öka successivt för att hitta rätt.

Citat:

Tack på förhand!

Vad gäller din lokala pro så har Iam-Varfor en enkel beskrivning - vi är instruktören på din hemmaklubb. Dormy är så lite "din lokala pro" som det kan bli.

Om du är seriös och vill börja spela ordentligt kan det vara värt att göra en så kallad custom fitting där en instruktör och du slår lite bollar och tar reda på vilka värden dina klubbor bör ha. Allt ifrån rätt skaftstyvhet till rätt längd till rätt tjocklek på greppet. Denne bör även kunna se på hur du slår och annat om en järn 4 är aktuellt och/eller vilka hybrider som skulle passa bra med de järnklubborna du har beställt.

Bigity-Wigity nämner det i sin kommentar, custom fittings kan kosta allt från 3-400 till 1000 kronor men ofta så är det halva priset om inte helt gratis när du faktiskt köper klubbor av dem efteråt.

Mellan Cobra och Ping kan jag nog inte ge dig ett ärligt svar då jag själv säljer Cobra. Även om jag har slagit en del med Pings nyare grejer och gillar dem så har jag inte riktigt använt dem nog för en ärlig kommentar om dem. Jag vet däremot att de har ett väldigt gott rykte hos personer som säljer dem och många spelare som använder Ping är nöjda. Men å andra sidan gäller detta även Cobra.

Cobras AMP Cell är ju lite skrikigare som vanligt men en riktigt bra (och snygg) klubba. Och vad som gör sig absolut bäst är att de erbjuder vad alla märken bör med antalet klubbor. De gör allt från lobwedge (högst) till J4 (lägst) i samma set som totalt blir 10 klubbor att välja på. Men du som konsument kan köpa så få som 5 om du vill t.ex. endast LW, SW, GW, PW och J9 om du vill. Eller om du helt enkelt inte vill ha en J4 så kan du lägga på en SW i samma stil som resten av setet istället.
Citera
2013-05-07, 11:01
Medlem
Tobmeisters avatar
Såg lite prat om bollar tidigare, jag fick ett dussin srixon z-star i julklapp av en vän, men har inte spelat med dom ännu, när jag däremot känner på dom så känns dom härligt mjuka och sådär "kladdiga" likt en Pro V1. Fick sen ett erbjudande från en leverantör på jobbet att köpa likadana bollar för 150 kr/dussin, slog då till på 10 dussin. Så nu har jag 11 dussin, närmare bestämt 132 st exemplar av en boll jag aldrig spelat med, som jag däremot tycker känns bra i handen. Därför kan jag inte låta bli att fråga om någon spelat med dessa och vad man tycker om dom?

Om man går på pris som känns det som jag gjort en bra affär då exempelvis dormy säljer dom för 499:- ordinarie pris och 299:- till medlemmar.
Citera
2013-05-07, 12:59
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobmeister
Såg lite prat om bollar tidigare, jag fick ett dussin srixon z-star i julklapp av en vän, men har inte spelat med dom ännu, när jag däremot känner på dom så känns dom härligt mjuka och sådär "kladdiga" likt en Pro V1. Fick sen ett erbjudande från en leverantör på jobbet att köpa likadana bollar för 150 kr/dussin, slog då till på 10 dussin. Så nu har jag 11 dussin, närmare bestämt 132 st exemplar av en boll jag aldrig spelat med, som jag däremot tycker känns bra i handen. Därför kan jag inte låta bli att fråga om någon spelat med dessa och vad man tycker om dom?

Om man går på pris som känns det som jag gjort en bra affär då exempelvis dormy säljer dom för 499:- ordinarie pris och 299:- till medlemmar.

De funkar helt okej - inte närheten av ProV1 om du frågar mig utan mer snarlik NXT Tour. Men samtidigt en bra boll och som du själv säger ett jättebra pris så det var ingen dålig deal det där.
Citera
2013-05-08, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobmeister

Jag spelade Z-star hela förra säsongen och kan väl säga så här.
Vanliga Z-star:en var absolut inget för mig och tyckte inte att den gav mig varken feedbacken eller resultaten som jag ville ha. Jag gick sedan över till Z-star XV (gul såklart )och det var en boll som var som handen i handsken för mig. Enda jag har att invända är att den känns lite tung, speciellt på chippar. Men för det priset så är det oslagbart

Nu är det Wilson FG Tour som gäller för mig
Citera
2013-05-08, 17:06
Medlem
Hej!

För er som inte orkar läsa: Gå längst ner!

Iallafall, som en nybliven golfare har jag insett att det inte är lika enkelt som det ser ut att träffa den där lilla boll-fan och samtidigt få den att gå rakt och långt. Jag gick ungefär 3 rundor förra säsongen mest som en rolig grej med bekanta. De tycker att jag har en helt ok grundsving men som glada amatörer har de inte mycket mer att tillägga och har ingen aning varför jag aldrig kommer under 110 slag på en runda. I år vill jag gärna sätta dit dom jävlarna och tänker satsa lite mer!

Jag är lite ojämn i svingen och jag har svårt att få någon form av rutin mina slag. Mina slag blir bra 4 gånger av 10 medans de andra hamnar i närmsta vattentäkt eller i skogen. Jag bifogar därför ett klipp där ni kan se när jag svingar ungefär som jag brukar göra. Jag har själv lyckats inse, nu när jag ser mig själv på film att jag är lite vinglig och även en del stela tendenser. Är det något giganterna på detta forum håller med om?

Om någon har lust och tid att kika lite på klippet och se om det är något som ser riktigt galet ut i svingen, utgångspositionen eller hur jag inte alls har införskaffat något vettigt att ha på mig på golfbanan. Jag siktar givetvis på PGA touren 2015 och är medveten om att jag måste ringa lokala pron och fixa till svingen tills dess. Men innan jag besvärar pron så tänkte jag höra med er om det finns något uppenbart/tydligt som jag kan tänka på och även ta med mig till svinganalysen med pron.

Summan av kardemumman: Jag slår dåligt och ojämnt, kika gärna på klippet och se om det finns nått jag kan göra åt det!

http://vimeo.com/65731302

Tack så mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in