2012-06-11, 19:28
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Angående grafit eller steel? Hur mycket roll spelar det på järnklubborna?

När jag är left och har tight budget så ser det ut som ett det blir grafit.

Men när jag googlar och läser så låter det som barn och65+ spelare som bara använder det.

Blivit helt nojjig nu
Citera
2012-06-11, 20:01
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Angående grafit eller steel? Hur mycket roll spelar det på järnklubborna?

När jag är left och har tight budget så ser det ut som ett det blir grafit.

Men när jag googlar och läser så låter det som barn och65+ spelare som bara använder det.

Blivit helt nojjig nu

Stålskaft och grafitskaft, denna ständiga diskussion. Faktum är att de nuförtiden går att få exakt samma sak på båda. Förr var grafitskaft och annat mjukare, nu går det som nämnt att få de i alla versioner.

Den största skillnaden (om vi snackar ett lowkick regularskaft) mellan stål och grafit är hur du upplever slagen. Med grafit får du inte lika mycket vibrationer ifrån klubbhuvudet in i händerna som du hade fått med stålskaft.

Däremot verkar det konstigt att grafit är billigare för dig.... Det är det ALDRIG annars.
Citera
2012-06-11, 22:54
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Stålskaft och grafitskaft, denna ständiga diskussion. Faktum är att de nuförtiden går att få exakt samma sak på båda. Förr var grafitskaft och annat mjukare, nu går det som nämnt att få de i alla versioner.

Den största skillnaden (om vi snackar ett lowkick regularskaft) mellan stål och grafit är hur du upplever slagen. Med grafit får du inte lika mycket vibrationer ifrån klubbhuvudet in i händerna som du hade fått med stålskaft.

Däremot verkar det konstigt att grafit är billigare för dig.... Det är det ALDRIG annars.

Okej, tack. Tror det blir grafit för mig, kan knappast skylla på grafit eller stål med tanke på hur dåliga jag är. Får nog gå ner minst 20 hcp innan jag kan börja skylla på att det är grafitklubbor:P

Det blev billigare för att jag är leftare. och stålversionen fanns inte i left(riktigt jävla drygt).

edit: Kingen kolla din inkorg om du läser dettta.
Senast redigerad av James-Michael-Michaels 2012-06-11 kl. 23:24. Anledning: gg
Citera
2012-06-12, 08:27
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Oftast är det snyggare med grafitskaft som jag ser det, det är lättare för tillverkaren att styla skaftett med färger, symboler och annat. Om man inte vill ha det så är stål mer klassiskt, men egenskaperna är som sagt nuförtiden identiska. De spelare som hävdar att de inte kan spela med grafit måste ta sig en tankeställare.
Citera
2012-06-12, 15:52
Medlem
2kgbenfritts avatar
Har stora problem med drivern, slicear alltid och bollarna går jätte högt. Vad gör jag för fel? antar att det har med svingplanet att göra? känns nästan som att jag har samma sving med järnen som med driven (slicear nästan aldrig med järnen)

Hur förbättrar jag svingplanet?

Har också hört att man ska se knogarna på vänster handen? (är vänsterskytt tror jag, slår åt de håll som dem flesta gör alltså) . Så ska man se knogarna på vänster handen? prövade nyss och jag ser ingen knoge alls på så sätt som jag greppar driven nu alltså..

Mvh
Citera
2012-06-12, 21:06
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2kgbenfritt
Har stora problem med drivern, slicear alltid och bollarna går jätte högt. Vad gör jag för fel? antar att det har med svingplanet att göra? känns nästan som att jag har samma sving med järnen som med driven (slicear nästan aldrig med järnen)

Hur förbättrar jag svingplanet?

Har också hört att man ska se knogarna på vänster handen? (är vänsterskytt tror jag, slår åt de håll som dem flesta gör alltså) . Så ska man se knogarna på vänster handen? prövade nyss och jag ser ingen knoge alls på så sätt som jag greppar driven nu alltså..

Mvh

Vart fasen fick du svingplanet av alla saker ifrån?

Det som händer är att ditt blad pekar höger och uppåt vid bollträff. Väldigt vanlig anledning är att du inte slår igenom slaget ordentligt utan dröjer dig kvar på högerfoten.
Citera
2012-06-13, 13:22
Medlem
2kgbenfritts avatar
Citat:
Vart fasen fick du svingplanet av alla saker ifrån?

Det som händer är att ditt blad pekar höger och uppåt vid bollträff. Väldigt vanlig anledning är att du inte slår igenom slaget ordentligt utan dröjer dig kvar på högerfoten.

Trodde de berodde på ett för brant svingplan eller nå, läste någonstans om det. Men så det där med att se knogarna då? hur håller du drivern? ser du nå knogar?
Citera
2012-06-13, 14:50
Medlem
Rätt underhållande att filma sina utslag och se hur man genomför svingen. Så, vad tycker ni om det här? Kanske har lite hög hastighet i uppsvingen, vad vet jag. Går helt på känsla! Rubriken är ironisk.

http://www.youtube.com/watch?v=8NB1V16yQKw
Citera
2012-06-13, 15:09
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2kgbenfritt
Trodde de berodde på ett för brant svingplan eller nå, läste någonstans om det. Men så det där med att se knogarna då? hur håller du drivern? ser du nå knogar?

Att du ska se fler än en knoge om ens det när du ställer upp dig låter otroligt. Skyntar du vänster knoge är det ett neutralt vhandsgrepp. Men sen vad gäller ditt svingplan tycker jag du ska hoppa över det om du kan!
Citera
2012-06-13, 16:09
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suzack
Rätt underhållande att filma sina utslag och se hur man genomför svingen. Så, vad tycker ni om det här? Kanske har lite hög hastighet i uppsvingen, vad vet jag. Går helt på känsla! Rubriken är ironisk.

I ärlighetens namn ser det ut som en riktig junissving. Baksving/uppsving är bra men genomsvingen utförs så tanigt och i finishen ser det ut som att klubban väger 500 kilo för dig. Faktum är att din högerarm håller sig mer connected i genomsvingen än vad din vänsterarm gör i baksvingen.

Vore intressant att se dig slå då vänsterarmen är connected hela tiden. Det vill säga att din vänsterarm i baksvingen håller sig intill kroppen hela vägen vilket i sin tur skapar en vidare rörelse med av att högerarmen hålls rak genom alltihop. Överdriv sedan genomsvingen så att högerarmen sträcks framåt och utåt så långt som möjligt. Borde generera betydligt mer fart till bollen men även en bättre vinkling för klubbhuvudet vid träffen.
Citera
2012-06-13, 16:43
Medlem
Citat:
I ärlighetens namn ser det ut som en riktig junissving. Baksving/uppsving är bra men genomsvingen utförs så tanigt och i finishen ser det ut som att klubban väger 500 kilo för dig. Faktum är att din högerarm håller sig mer connected i genomsvingen än vad din vänsterarm gör i baksvingen.

Vore intressant att se dig slå då vänsterarmen är connected hela tiden. Det vill säga att din vänsterarm i baksvingen håller sig intill kroppen hela vägen vilket i sin tur skapar en vidare rörelse med av att högerarmen hålls rak genom alltihop. Överdriv sedan genomsvingen så att högerarmen sträcks framåt och utåt så långt som möjligt. Borde generera betydligt mer fart till bollen men även en bättre vinkling för klubbhuvudet vid träffen.

Tacksam för svar. Jag ska tänka på det nästa gång jag ger mig ut på rangen. Att vänsterarmen hamnar så långt ut är väl för att "det känns bäst så", eller har gjort, och har väl inte riktigt tänkt på det. Bara ut och öva!
Citera
2012-06-13, 21:06
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suzack

Norrfällsvikens GK?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in