2013-07-30, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hysch
Jag och en vän har diskuterat en sak vad det gäller att "klämma sig in" i en boll.

Om man kommer på i sista minuten att det fan vore trevligt med lite golf och finner att startidsschemat är smockat sånär som på en tvåboll som går ut vid en bra tid. Är det helt förfärligt av oss att klämma oss in i den här bollen? Min polare beter sig nämligen som att det var det sjukaste man skulle kunna göra!

Vad tycker ni? Hur skulle ni reagera om några klämde sig in i er boll som i fallet jag beskriver? Även om jag/ni går med (klämmer sig in) själv i en t ex två-boll? Hur ser ni andra på det här?

För övrigt är jag inte den som är den och har bokat in mig och polaren på starttiden och han får tycka att jag må vara hur socialt missanpassad han vill...

Puss

Går man ut på dagen så ska man vara väl medveten om att det kan komma randoms, passar inte det får dom gå en annan gång. Vet inte hur det är på din bana men här så kan man gå ut på kvällen då det är "lugnt" dessa tider passar väldigt bra om man är nybörjare eller vill ta det lugnt.

Har inte spelat på dagen(bana) så har aldrig hoppat in i en boll, men skulle jag boka en 2 boll och det skulle komma randoms så skulle det vara ok.

Citat:
Ursprungligen postat av Sune123
Ja vilken djungel det är med klubbor för någon som inte här sådär extremt kunnig i ämnet! Jag började spela förra året och köpte då ett begagnat Ping G15-set, vilket sas vara bra för en nybörjare. Är det ett såkallat nybörjarset? Nu anser jag inte mig själv vara nybörjare längre så då vill jag ju såklart köpa nya grejer! Cobra AMP såg jag nämndes, minns att jag kollade lite på den modellen i fjol. Är AMP-D, nybörjarklubbor, medans AMP Cell är "klassen över"?

AMP-D är vad jag förstått en förra årets AMP men utan vissa små detaljer. kolla några sidor tillbaka så får du veta skillnaderna.
Citera
2013-07-30, 14:16
Medlem
trojts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymtilldoden
Din sving kommer troligen förändras beroende på hur stor du blir. Rörligheten brukar som bekant inte bli den bästa hos tyngdlyftare. Så slår du "långt som fan nu" kanske du redan är optimal för längd med den sving du har idag. Det behöver inte betyda så mycket, men de flesta större individer jag sett på golfbanan brukar i regel inte slå långt alls, medans människor med exempelvis bandy, hockey --> annan all round träning "generellt" har bättre tryck

Flexibilitet är jätteviktigt, när jag snackar tyngdlyftning så är det ryck/stöt/frontböj/böj och marklyft som gäller. Får litet för stela höfter ibland, men kompenserar genom stretching så att de upplevs 'stabila' och inte salsa-dansare/hockeyspelar swing. Där har jag nog satt fingret på spiken vad gäller min frågeställning, kommer jag på sikt få allt för stela höfter?

Pysslar med ganska mångsidig träning överlag annars, löpning, cykling och volleyboll. Är halvstor för tillfället men mjuk, slår kontrollerade drives runt 260 - kan slå 300 meeeeeen då snackar vi vindstilla/medvind, lägg dessutom till minimal kontroll mer än att jag slår draw 10-60m typ.

mvh
Citera
2013-07-30, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trojt
Flexibilitet är jätteviktigt, när jag snackar tyngdlyftning så är det ryck/stöt/frontböj/böj och marklyft som gäller. Får litet för stela höfter ibland, men kompenserar genom stretching så att de upplevs 'stabila' och inte salsa-dansare/hockeyspelar swing. Där har jag nog satt fingret på spiken vad gäller min frågeställning, kommer jag på sikt få allt för stela höfter?

Pysslar med ganska mångsidig träning överlag annars, löpning, cykling och volleyboll. Är halvstor för tillfället men mjuk, slår kontrollerade drives runt 260 - kan slå 300 meeeeeen då snackar vi vindstilla/medvind, lägg dessutom till minimal kontroll mer än att jag slår draw 10-60m typ.

mvh

På fråga A svarar jag B och på fråga C svarar jag A.
Hur långt är ett snöre?
Vad smakar vatten?
Vilket är det sista talet?
Citera
2013-07-30, 14:53
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
bjebbosten skrev

Samma här(oftast), vissa banor slår jag nästan exakt likadana slag... vissa sprikraka, vissa fade, vissa åt helvete osv.

Psykiskt skulle jag gissa på.

Man måste använda sig av olika "pre shot" rutiner. Man är nästan körd annars. Otroligt svårt att hålla fokus annars över 18 hål. Många som faller igenom under dom sista hålen.....
Citera
2013-07-30, 15:01
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
hysch skrev

Jag och en vän har diskuterat en sak vad det gäller att "klämma sig in" i en boll.

Om man kommer på i sista minuten att det fan vore trevligt med lite golf och finner att startidsschemat är smockat sånär som på en tvåboll som går ut vid en bra tid. Är det helt förfärligt av oss att klämma oss in i den här bollen? Min polare beter sig nämligen som att det var det sjukaste man skulle kunna göra!

Vad tycker ni? Hur skulle ni reagera om några klämde sig in i er boll som i fallet jag beskriver? Även om jag/ni går med (klämmer sig in) själv i en t ex två-boll? Hur ser ni andra på det här?

För övrigt är jag inte den som är den och har bokat in mig och polaren på starttiden och han får tycka att jag må vara hur socialt missanpassad han vill...

Puss

Varför bekymra sig över det? På dom flesta klubbar är ju systemet uppbyggt med starttider med fyrbollar. Vill man spela en starttid och bara vara två, så får väl man köpa hela bollen.
Citera
2013-07-30, 15:27
Medlem
Slav3rs avatar
Har precis beställt en Bushnell tour V2. Var riktigt bra pris på Dormy så kunde inte låta bli

Någon som har en och kan ge lite uttalanden?
Citera
2013-07-30, 15:38
Medlem
Sebbee8s avatar
Citat:
Ja vilken djungel det är med klubbor för någon som inte här sådär extremt kunnig i ämnet! Jag började spela förra året och köpte då ett begagnat Ping G15-set, vilket sas vara bra för en nybörjare. Är det ett såkallat nybörjarset? Nu anser jag inte mig själv vara nybörjare längre så då vill jag ju såklart köpa nya grejer! Cobra AMP såg jag nämndes, minns att jag kollade lite på den modellen i fjol. Är AMP-D, nybörjarklubbor, medans AMP Cell är "klassen över"?

Jag skulle nog inte kalla G15 för ett "nybörjar set", skulle snarare sätta det i samma kategori som de andra klubborna du nämner. Förlåtande men ändå med bra kontroll. (Har dock inte lirat G15 själv så jag kan inte säga helt säkert)
Citera
2013-07-30, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Man måste använda sig av olika "pre shot" rutiner. Man är nästan körd annars. Otroligt svårt att hålla fokus annars över 18 hål. Många som faller igenom under dom sista hålen.....

Man lär sig vart man vill lägga bollarna, men att slå en fade på en bana där man annars slår annorlunda är nästan omöjligt... slå en fade där jag vanligtvis slår en fade fungerar nästan alltid. Finns 2 hål där jag alltid skjuter i skogen, jag kan fan inte få dom raka.
Citera
2013-07-30, 17:11
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
bjebbosten skrev

Man lär sig vart man vill lägga bollarna, men att slå en fade på en bana där man annars slår annorlunda är nästan omöjligt... slå en fade där jag vanligtvis slår en fade fungerar nästan alltid. Finns 2 hål där jag alltid skjuter i skogen, jag kan fan inte få dom raka.

Golf handlar så mycket om att ta "rätt" beslut. "Pre shot" rutiner är bland annat en hjälp med det.

Exempel på rutin:
http://www.youtube.com/watch?v=vaTEBm33_Yo
Citera
2013-07-30, 17:17
Medlem
Dr_Dollars avatar
På tal om att skjuta låga scorer:

http://www.golf.se/Folja/Nyheter/201...-lagsta-score/

Citat:
Endast ett fåtal spelare har ens varit i närheten av att ta sig under drömgränsen 60 slag på ett varv, Jesse Massie slog nyligen den gränsen med en marginal på fyra slag. Det var under förra veckans rond med kompisarna på Glenmary Country Club i Louisville, Kentucky, som den unge amerikanen inte tycktes kunna göra någonting fel. Med hjälp av fantastiskt spel och makalös puttning radade den forne collegespelaren upp birdies, banans första nio hål klarade han av på 29 slag.

- När jag sedan kom till det tolfte hålet sänkte jag en eagleputt från drygt tio meter, säger Massie till Golfweek. Då tittade jag på en av mina kompisar och vi förstod att det var något stort på gång. När jag väl var nere på -14 så ville jag bara komma in i klubbhuset och signera mitt scorekort.

Men ännu hade Massie mer att ge. Banans sista nio hål innehöll förutom eaglen sju birdies och ett par. De 27 slagen på banans bakre hälft ledde till att det tidigare banrekordet – 66 slag- raderades ut mot det betydligt lägre resultatet 56 slag (-16). Otroligt nog döljer sig även ett pliktslag i scorekortet, det kom redan på det 5:e hålet där Massies boll fastnade i ett träd på fairway. Nu planeras det att skicka in resultatet till Guiness rekordbok, men Massie själv skulle gärna byta bort det eventuella världsrekordet.

Fjorton birdies, en eagle och tre par
Tjena
Citera
2013-07-30, 18:18
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basseluring
Det här var ett par månader sedan, försöker hålla huvudet mer stilla samt lite mer forwardpress med händerna. Kom gärna med fler förslag King-Nothing! Och alla andra för den delen!

EDIT: Klickade lite snabbt!
Nya videon ---> http://www.youtube.com/watch?v=8vJMNyxUv30

Går ej att se videon.

Citat:
Vad gäller styrketräning för golf, vad tycker de? Jag vet att styrketräning är extremt individuellt, men jag som ung stark kille har fattat tycke för tyngdlyftning (k.j. choi style alltså). Är det en big no no eller..?, det känns bra för mig - då borde det vara bra - men de kanske har något annat att säga.

p.s. slår långt som fan nu

d.s.

Jag tycker att TPI har ett bra förhållande till det - de tränar inte muskler de tränar rörelser.

Jag har själv styrketränat väldigt mycket de senaste åren både mer tyngdlyftsinriktad träning men även mer aktiv träning typ crossfit. Men det handlar om att hålla efter, hålla igång och hålla rörligheten i kroppsdelarna. Är du stel och stark får du inte ut mycket, är du svag och rörlig får du ut mycket istället. Diskussionen går att dra lång, men mig som exempel är jag nu svårt för vissa grundläggande rörelser som gör det svårare för mig att få ut maximalt av min styrka.

Jag har visserligen bra tryck och längd samt rätt sekvens i svingen - men det hade kunnat vara så mycket bättre samtidigt. Så mitt tips är att träna gärna, men se till att det är rätt muskler och på ett sätt som inte förstör din rörlighet eller kroppskontroll!

Citat:

AMP-D är en billig version av fjolårets AMP-serie. Och jag anser det vara på samma nivå som G15.

Citat:

mvh

Som sagt, inte så mycket flexibilitet. Det handlar mer om att ha kroppskontroll och möjlighet att aktivera rätt muskler. Stretcha höfter som blir stela igen av träning visar t.ex. på att stretchningen troligen bara gör det värre.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
På tal om att skjuta låga scorer:

http://www.golf.se/Folja/Nyheter/201...-lagsta-score/

Fjorton birdies, en eagle och tre par
Tjena

Helt okej runda
Citera
2013-07-30, 18:21
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten

Det E.Merckx säger är ju precis svaret på denna frågan. En dålig rutin inför slag gör att man i spelets hetta kommer tillbaka till "ja just det, här brukar jag slå så". Istället för att genomföra sin grej och se på det som ett helt nytt slag. Alla spelare har slag att spara på en ordentlig rutin - vare sig man vill erkänna det eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in