2013-02-12, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kritstrecksrandigt
Köp inte klubban för att den är snygg, gjorde det med en burner tour-driver, ovärt! Satsa på en du känner dig bekväm med. Skaftvikten beror på svinghastighet, kom också ihåg att kolla vridstyvhet, någonting som många missar!
Tänkte att får lära känna mig bekväm med en vacker klubba. Skaftvikt och vridstyvhet har jag inte koll på. Är på reg/stiff nivån :S
Vad gör vikten?
Citera
2013-02-12, 21:54
Medlem
Kritstrecksrandigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesDeen
Tänkte att får lära känna mig bekväm med en vacker klubba. Skaftvikt och vridstyvhet har jag inte koll på. Är på reg/stiff nivån :S
Vad gör vikten?

Regel ett vid köp av klubba: klubban ska anpassas efter dig, du ska inte anpassa dig efter klubban.
Vikten hjälper dig på så vis, ett lätt är bättre för personer med låg svinghastighet och ett för folk med snabbare sving gör att göra baksvingen långsammare men mer acceleration i nedsvingen.

Vridstyvheten (torque?) är hur mycket skaftet vrider sig i sidled i nedsvingen, finns mid, low och high, kommer inte riktigt ihåg skalan för olika hastigheter. Har dock för mig att high är för 100 mph+( ungefär)och low för låg.

Någon får gärna fylla på eller rätta mig om jag har fel, men customfitting är en god idé!
Citera
2013-02-12, 23:05
Medlem
Det är till stor del helt rätt det kritstrecksrandigt säger att det är bra att prova sig fram för att hitta rätt, dock är utseende och känsla en extremt stor faktor. Man ska verkligen tycka om sin driver.

Jag sticker ut hakan nu och chansar på att du är hyfsat nybörjare/medelhandicapare men tanke på hur och vad du undrar (inget illa menat dock) och om just den drivern kan jag säga att det är en väldigt lättspelad driver som passar väldigt bra för den stora massan.

Självklart är det alltid bra att kunna provslå klubborna innan köp och även om jag tror att du skulle bli nöjd med den rekomenderar jag dig att om du har möjlighet åka till något Dormy Outlet som finns i ängelholm och sthlm där du kan prova flertalet klubbor runt samma prisklass.
Citera
2013-02-12, 23:40
Medlem
Citat:

Vridstyvheten (torque?) är hur mycket skaftet vrider sig i sidled i nedsvingen, finns mid, low och high, kommer inte riktigt ihåg skalan för olika hastigheter. Har dock för mig att high är för 100 mph+( ungefär)och low för låg.

Tvärt om Torque är ett mått på hur mycket ett skaft vrider sig under svingen och mäts i grader vilket medför att low torque betyder liten vridning. Således lämpar sig low torque generellt för de med högre svinghastighet och vice versa.
Citera
2013-02-13, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Branson
Tvärt om Torque är ett mått på hur mycket ett skaft vrider sig under svingen och mäts i grader vilket medför att low torque betyder liten vridning. Således lämpar sig low torque generellt för de med högre svinghastighet och vice versa.

Då fick jag lära mig det
Citera
2013-02-16, 15:49
Medlem
InTheBacks avatar
Jag håller på förfullt att fixa min takeaway, som varit cirka 20 grader "flat".
Dock undrar jag rent tekniskt varför det är så viktigt att vara on plane? är det bara för att det ska vara mindre krångligt att hitta rätt plane vid impact?

Kan väl också muntra upp dom(ink mig själv) som är ivriga på att komma ut och lira, att det finns en studie som påvisar fördelarna med att inte spela och bara fokusera på teknik, hittar den dock inte nu.
Citera
2013-02-16, 16:05
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InTheBack
Hittade www.thedanplan.com och funderar på att göra något liknande.
Har ett yrke som gör att jag kan jobba när jag vill men är mest profitabelt på kvällar å nätter, vilket gör att jag har stora delar av dagen ledig.

Jag är 20 år började med golf för en 7 veckor sen, fick mitt gröna kort denna veckan.
Har spelat 9 rundor och senaste gången gick jag på motsvarande 16 i hcp.

Har extremt bra träningsdisciplin och motivation vad det gäller detta, vore intressant å testa om Outliers teorin stämmer och testa mig själv.

Möjligt att gå ner till under 10 första säsongen man spelar?

Kommer börja blogga om jag bestämmer mig för att göra detta.

Mvh
InTheBack

Kan väl uppdatera denna, jag kom ner till en 6.7a.
Har vart över i USA och spelat 3 månader också, har dock inte reggat några rundor där borta. Var mest träning som gällde därborta också.

Fick riktigt bra kontakt med dom som jobbade där, framför allt klubb pro:n Randy som spelade på PGA touren 79- 85. Han ska försöka kvala in på Champions touren detta år, fick in några rundor med honom och var bland det sjukaste jag sett, jag slår min driver 35 meter längre än honom men första rundan så träffade han alla utom 1 fairway och gick ett under vilket var "as bad as it could be today". Man blir både sjuuukligt motiverad och lite avtänd när man ser standarden på dessa spelare. En av dem som jobbade sa att hans(Randys) hcp var +2-3.

Slasken har börjat komma här nere i västergötland iallafall, så ser ljus i mörkret.
Bor i en liten stad så har tyvärr inte tillgång till en golfhall, så får blir mirror work, och pitchande mot en vadderad vägg så länge..

Edit: Hejja fredde!
Senast redigerad av InTheBack 2013-02-16 kl. 16:08.
Citera
2013-02-16, 21:39
Medlem
Sitter och funderar lite på nya klubbor, har tidigare i tråden frågat om engelska sidor. Har kollat lite på Nikes nya vrs Covert, men frågan är nu, vad är det för skillnad på vanliga modellen och tourmodellen? Har mina aningar att det kan vara skaftet, och är dettå vridstyvheten som skiljer sig?
Citera
2013-02-16, 22:37
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Sitter och funderar lite på nya klubbor, har tidigare i tråden frågat om engelska sidor. Har kollat lite på Nikes nya vrs Covert, men frågan är nu, vad är det för skillnad på vanliga modellen och tourmodellen? Har mina aningar att det kan vara skaftet, och är dettå vridstyvheten som skiljer sig?

Skaftet är det inte då du kan köra ner vilket skaft du vill i vilken klubba du vill.
Citera
2013-02-16, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Skaftet är det inte då du kan köra ner vilket skaft du vill i vilken klubba du vill.

Det har du rätt i. Har du någon aning om vad skillnaden är?
Citera
2013-02-16, 23:32
Medlem
Citat:

Får ta på mig nattmössan och kalla mig dagens idiot. Tourmodellen går att ställa om 4-5 grader...
Citera
2013-02-17, 04:02
Medlem
Theomans avatar
Citat:

Tourmodellen är mindre i klubbhuvudet. Den vanliga modellen är 460 cc och tourmodellen är 430 cc. Tourmodellen har också svart club face.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in