2020-06-03, 07:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappasson
Någon som kan hjälpa mig förstå nya hcp-systemet?

Jag spelade Brollsta GK och fick 43p, alltså 7 slag bättre än exakt hcp. Som jag förstått det så ska detta resultera i en exceptionell rond och ge en justering på -1 på mina tidigare ronder. Detta har jag dock inte fått så undrar vad jag missar?
Hur vet du att det skulle ge -1?
Har du räknat ut snittet på dina 8 bästa rundor manuellt?
Citera
2020-06-03, 10:53
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Update hos grabbarna som lirar?

Hur går det för alla..?
På fredag öppnar banan här uppe så...

6 rundor spelade, men har upptäckt att det ligger en golfklubb ca 10 minuter från jobbet som har en fin drivingrange, perfekt på lunchen.
Första året som jag spelar sedan jag tog grönt kort, flera rundor inplanerade och en liten tävling mot bror och far som spelas över 7 rundor.
Sakta men säkert blir jag bättre, men säsongen är bara startad.
Citera
2020-06-03, 11:59
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
6 rundor spelade, men har upptäckt att det ligger en golfklubb ca 10 minuter från jobbet som har en fin drivingrange, perfekt på lunchen.
Första året som jag spelar sedan jag tog grönt kort, flera rundor inplanerade och en liten tävling mot bror och far som spelas över 7 rundor.
Sakta men säkert blir jag bättre, men säsongen är bara startad.

Vilken del av spelet är mest frustrerande då..?
Det har en svag tendens att bli rätt beroendeframkallande när man väl börjat lira
Citera
2020-06-03, 13:16
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Vilken del av spelet är mest frustrerande då..?
Det har en svag tendens att bli rätt beroendeframkallande när man väl börjat lira

Jag kämpar med hela spelet, men mest frustrerande är puttning när man fegar eller när man slicar/hookar sönder utslag. Men det går bättre gång för gång än så länge. Övar en del på rangen som sagt, hoppas att det ska ge resultat.
Citera
2020-06-03, 13:29
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Jag kämpar med hela spelet, men mest frustrerande är puttning när man fegar eller när man slicar/hookar sönder utslag. Men det går bättre gång för gång än så länge. Övar en del på rangen som sagt, hoppas att det ska ge resultat.

Det är verkligen på rangen du ska "hitta din egna sving som passar dig"
Försök att testa så mycket som möjligt när du är där.
Ändra greppet lite...starkt eller svagt.
Siktpinne, halvsving, hur långt slår med varje klubba, skaffa dig en kikare, ta hjälp av nån erfaren.

Det är svårt, om inte omöjligt att veta vad du gör för fel, när du inte vet att du gör fel.
Hänger du med i resonemanget?
Citera
2020-06-03, 13:34
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Det är verkligen på rangen du ska "hitta din egna sving som passar dig"
Försök att testa så mycket som möjligt när du är där.
Ändra greppet lite...starkt eller svagt.
Siktpinne, halvsving, hur långt slår med varje klubba, skaffa dig en kikare, ta hjälp av nån erfaren.

Det är svårt, om inte omöjligt att veta vad du gör för fel, när du inte vet att du gör fel.
Hänger du med i resonemanget?

Jag har kommit fram till att jag vill byta till midsizegrepp och min putter skall bytas ut mot en jag trivs bättre med.
Vad gäller fel eller inte fel så är jag med och spelar onsdagstävling varje vecka med mer erfarna spelare som kommer med kommentarer och tips om man vill ha.

Siktpinne har jag införskaffat, det hjälpte mycket för att få en bättre ide om vart man siktar. En av mina bästa kompisar är golfpro, så jag kan fråga om tips och hjälp där.

Jobbar mycket med att hitta "rakt" fram så att säga, men det ger resultat, längden har ökat, men även rakheten på slagen, men har mycket kvar att lära.
Citera
2020-06-03, 13:37
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Jag har kommit fram till att jag vill byta till midsizegrepp och min putter skall bytas ut mot en jag trivs bättre med.
Vad gäller fel eller inte fel så är jag med och spelar onsdagstävling varje vecka med mer erfarna spelare som kommer med kommentarer och tips om man vill ha.

Siktpinne har jag införskaffat, det hjälpte mycket för att få en bättre ide om vart man siktar. En av mina bästa kompisar är golfpro, så jag kan fråga om tips och hjälp där.

Jobbar mycket med att hitta "rakt" fram så att säga, men det ger resultat, längden har ökat, men även rakheten på slagen, men har mycket kvar att lära.

Kul att du verkar ha mentaliteten för vad som krävs iaf
Hoppas du får en bra, och kul säsong!
Citera
2020-06-03, 14:13
Medlem
Mclarengbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbapappasson
Någon som kan hjälpa mig förstå nya hcp-systemet?

Jag spelade Brollsta GK och fick 43p, alltså 7 slag bättre än exakt hcp. Som jag förstått det så ska detta resultera i en exceptionell rond och ge en justering på -1 på mina tidigare ronder. Detta har jag dock inte fått så undrar vad jag missar?

Citat:
Ursprungligen postat av Basselop
Hur vet du att det skulle ge -1?
Har du räknat ut snittet på dina 8 bästa rundor manuellt?

Om du har registrerat sex ronder så är ditt hcp medelvärdet av dina två lägsta ronder, hcpresultatet alltså, och sedan tar du det hcp -1 och då får du ditt nya hcp. Är det detta du tänker på?

Exempel:
Spelarens handicapresultat: 27,3 25,1 19,4 15,2 21,0 30,7

Beräkningen görs på:Lägsta två samt justering -1

Spelarens världshandicap (19,4 + 15,2)/2 -1 =16,3 => Spelaren har hcp 16,3
Senast redigerad av Mclarengbg 2020-06-03 kl. 14:20.
Citera
2020-06-03, 14:54
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Kul att du verkar ha mentaliteten för vad som krävs iaf
Hoppas du får en bra, och kul säsong!

Ja det blir en del frustration ibland, men det hör till. Man får ta igen det nästa gång.

Likaledes, hoppas säsongen blir lång och solig.
Citera
2020-06-03, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mclarengbg
Om du har registrerat sex ronder så är ditt hcp medelvärdet av dina två lägsta ronder, hcpresultatet alltså, och sedan tar du det hcp -1 och då får du ditt nya hcp. Är det detta du tänker på?

Exempel:
Spelarens handicapresultat: 27,3 25,1 19,4 15,2 21,0 30,7

Beräkningen görs på:Lägsta två samt justering -1

Spelarens världshandicap (19,4 + 15,2)/2 -1 =16,3 => Spelaren har hcp 16,3
Nej jag trodde man var tvungen att få ihop 20 ronder så att man kan plocka dom 8 bästa. Fel av mig tydligen.
Citera
2020-06-08, 11:33
Medlem
SkateBlinds avatar
Var ute i fredags och provade lite nya klubbor, bland annat driver och putter. Fick även chansen att prova driver i simulatorn.
Tjejen som hjälpte mig gav mig massor av tips, men nu gäller det att omsätta det till praktik bara.

Men så till min fråga, kan ni rekommendera någon hemsida eller video som kan ge konkreta och bra övningar för att förbättra sin sving och bollträff?

Jag fick höra att jag bör ha en något bredare stance när jag slår med driver och även att jag skall sakta ner baksvingen. Det gav resultat, men inte hela tiden tyvärr, men övning ger färdighet hoppas jag.
Citera
2020-06-08, 13:04
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Var ute i fredags och provade lite nya klubbor, bland annat driver och putter. Fick även chansen att prova driver i simulatorn.
Tjejen som hjälpte mig gav mig massor av tips, men nu gäller det att omsätta det till praktik bara.

Men så till min fråga, kan ni rekommendera någon hemsida eller video som kan ge konkreta och bra övningar för att förbättra sin sving och bollträff?

Jag fick höra att jag bör ha en något bredare stance när jag slår med driver och även att jag skall sakta ner baksvingen. Det gav resultat, men inte hela tiden tyvärr, men övning ger färdighet hoppas jag.

Jag gillar Rick Shiels - https://www.youtube.com/watch?v=VwUWRR-9PRo

Chris Ryan är också väldigt pedagogisk - https://www.youtube.com/watch?v=KbZfRPw5-Ww
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in