Citat:
Ursprungligen postat av
cachaca51
Det är inte helt osannolikt att jag är lite handsy kanske.. Jag har spelat sedan april förra året så teknikerna sitter ganska långt från hundra. Det har som sagt känts bra med drivern men när jag försöker trycka i för att carra lite längre så blir det nerf av skaftet och jag kan inte räkna med att bollen tar vägen ens i närheten dit jag vill..
Vart kan man testa skaft till befintligt huvud? Jag vill inte stötta dormy eftersom de känns mer som säljare än att de är intresserade av att hjälpa en att få rätt grejer för mig.. I de flesta proshops ser man ju sällan lösa skaft, fast det är klart de kanske finns på lagret eller nåt..?
De flesta seriösa custom fittings studios som finns nuförtiden säljer skaft och kan hjälpa dig att prova ut ett skaft som passar just dig. Kanske inte igenom att slå med den driver du har (beroende på modell). Men de ska helt klart kunna hjälpa dig en bit på väg. Sen bör du nog vända dig till en lite större shop då de oftast har större chans att ha ett större antal skaft på lager eller möjliga demo.
Citat:
Ursprungligen postat av
Whatevah
Nybörjare och nybörjare, är ungefär 2 rundor från singel hcp så jag känner att det är dags att börja träna på det nu, eller ja som sagt kunna slå en wedge ordentligt då jag slår 75% av alla inspel med den klubban.
Ja, slå bollen är mer det jag sysslar med än svinga klubbor. Men ska testa mindre armar och mera rörelse (är något jag förmodligen skulle behöva i alla mina slag).
Då låter det helt klart som att det är releasen som måste försvinna på dina wedgar- för att skapa bättre bollträff och mer spinn. Ett tips jag själv lärde mig nyligen när du slår wedgar har med greppet att göra.
När du tagit ditt normala grepp, lyft bara tummen på din högra hand och placera så långt höger på greppet du bara kan, utan att flytta resterande fingrar. Tänk dig nästan att tummen ska ligga mot sidan på handen vid sidan om greppet, men fortfarande i kontakt med gummit. Detta tar bort mycket av möjligheten att release klubban mycket då det är din nedre hand som sköter det mest.
Utöver det kör du wedgeuppställning med lite mer vikt på främre foten. Svinga bak armarna med en passiv underkropp och försök ha som känsla/mål att armarna och klubban är i samma position i förhållande till varandra som vid uppställning även i baksvingen. Ingen handledssättning - no nothing. Låt kroppen sen ta klubban igenom impact och händerna ska sluta lågt även på andra sidan för att visa på att du inte har releasat dem.