2013-05-29, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Det låter som att skaftet i klubban kan vara för mjukt för dig när du inte kontrollerar dig. Du kan dessutom kanske ha oturen att fått ett b-skaft som inte riktigt beter sig som det bör.

Ur en teknisk synpunkt låter det som att du är väldigt "handsy" och om du får fart i svingen tappar du din timing med releasen. Men svårt att avgöra utan att ha sett dig svinga.

Det är inte helt osannolikt att jag är lite handsy kanske.. Jag har spelat sedan april förra året så teknikerna sitter ganska långt från hundra. Det har som sagt känts bra med drivern men när jag försöker trycka i för att carra lite längre så blir det nerf av skaftet och jag kan inte räkna med att bollen tar vägen ens i närheten dit jag vill..

Vart kan man testa skaft till befintligt huvud? Jag vill inte stötta dormy eftersom de känns mer som säljare än att de är intresserade av att hjälpa en att få rätt grejer för mig.. I de flesta proshops ser man ju sällan lösa skaft, fast det är klart de kanske finns på lagret eller nåt..?
Citera
2013-05-29, 12:10
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Problemet är nog i att du som nybörjare vill slå spinnwedgar

Det låter som att du slår slagen med mycket armar och händer när vi snarare måste slå bollen med passiva händer och användning av kroppen för att få bra spinn i bollen. Tanken är att kroppen rör sig och händerna mest bara hänger med.

Nybörjare och nybörjare, är ungefär 2 rundor från singel hcp så jag känner att det är dags att börja träna på det nu, eller ja som sagt kunna slå en wedge ordentligt då jag slår 75% av alla inspel med den klubban.

Ja, slå bollen är mer det jag sysslar med än svinga klubbor. Men ska testa mindre armar och mera rörelse (är något jag förmodligen skulle behöva i alla mina slag).
Citera
2013-05-29, 12:12
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogey-to-birdie
Så här ser min slagbild ut!
klubbor JPX 800, hcp 18 och spelar andra säsongen i år.
Puttern har jag inte mätt upp

Bra eller dåligt? Faktum är att jag inte bryr mig så mycket om att slå långt utan det jag tycker är viktigt att jag verkligen vet vad jag kan slå och känna mig trygg i det! Inte så kul att slå skitlångt ena dagen och nästa dag inte alls... Då känner inte jag någon trygghet i spelet och det vill jag ha

Har du inte mätt upp hur långt du kan slå puttern? ILLA!

Citat:
Ursprungligen postat av Hungerman
Det var ungefär så som jag tänkte. Men hur är sulbredden på de klubborna du föreslog? svårt att bedöma efter bilder på nätet. För de klubbor jag testat med bred sula har inte varit sköna att slå med över huvudtaget. Så jag är mer sugen på ett par klubbor med en tunnare sula!

Sulbredden är inte särskilt stor på någon av klubborna AP1 och AMP Cell är snäppet bredare än vad AP2 och AMP Forged är.
Citera
2013-05-29, 12:16
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cachaca51
Det är inte helt osannolikt att jag är lite handsy kanske.. Jag har spelat sedan april förra året så teknikerna sitter ganska långt från hundra. Det har som sagt känts bra med drivern men när jag försöker trycka i för att carra lite längre så blir det nerf av skaftet och jag kan inte räkna med att bollen tar vägen ens i närheten dit jag vill..

Det är inte så att du glömmer/inte hinner med att rotera när du laddar på? Det är ett problem jag har och som återkommer lite då och då. Istället för en lång fin fade så blir resultatet en kort hook/draw in i närmsta skog och man fattar ingenting.
Citera
2013-05-29, 12:18
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cachaca51

Vart kan man testa skaft till befintligt huvud? Jag vill inte stötta dormy eftersom de känns mer som säljare än att de är intresserade av att hjälpa en att få rätt grejer för mig.. I de flesta proshops ser man ju sällan lösa skaft, fast det är klart de kanske finns på lagret eller nåt..?

De flesta seriösa custom fittings studios som finns nuförtiden säljer skaft och kan hjälpa dig att prova ut ett skaft som passar just dig. Kanske inte igenom att slå med den driver du har (beroende på modell). Men de ska helt klart kunna hjälpa dig en bit på väg. Sen bör du nog vända dig till en lite större shop då de oftast har större chans att ha ett större antal skaft på lager eller möjliga demo.

Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Nybörjare och nybörjare, är ungefär 2 rundor från singel hcp så jag känner att det är dags att börja träna på det nu, eller ja som sagt kunna slå en wedge ordentligt då jag slår 75% av alla inspel med den klubban.

Ja, slå bollen är mer det jag sysslar med än svinga klubbor. Men ska testa mindre armar och mera rörelse (är något jag förmodligen skulle behöva i alla mina slag).

Då låter det helt klart som att det är releasen som måste försvinna på dina wedgar- för att skapa bättre bollträff och mer spinn. Ett tips jag själv lärde mig nyligen när du slår wedgar har med greppet att göra.

När du tagit ditt normala grepp, lyft bara tummen på din högra hand och placera så långt höger på greppet du bara kan, utan att flytta resterande fingrar. Tänk dig nästan att tummen ska ligga mot sidan på handen vid sidan om greppet, men fortfarande i kontakt med gummit. Detta tar bort mycket av möjligheten att release klubban mycket då det är din nedre hand som sköter det mest.

Utöver det kör du wedgeuppställning med lite mer vikt på främre foten. Svinga bak armarna med en passiv underkropp och försök ha som känsla/mål att armarna och klubban är i samma position i förhållande till varandra som vid uppställning även i baksvingen. Ingen handledssättning - no nothing. Låt kroppen sen ta klubban igenom impact och händerna ska sluta lågt även på andra sidan för att visa på att du inte har releasat dem.
Citera
2013-05-29, 12:28
Medlem
Citat:
De flesta seriösa custom fittings studios som finns nuförtiden säljer skaft och kan hjälpa dig att prova ut ett skaft som passar just dig. Kanske inte igenom att slå med den driver du har (beroende på modell). Men de ska helt klart kunna hjälpa dig en bit på väg. Sen bör du nog vända dig till en lite större shop då de oftast har större chans att ha ett större antal skaft på lager eller möjliga demo.

Då låter det helt klart som att det är releasen som måste försvinna på dina wedgar- för att skapa bättre bollträff och mer spinn. Ett tips jag själv lärde mig nyligen när du slår wedgar har med greppet att göra.

När du tagit ditt normala grepp, lyft bara tummen på din högra hand och placera så långt höger på greppet du bara kan, utan att flytta resterande fingrar. Tänk dig nästan att tummen ska ligga mot sidan på handen vid sidan om greppet, men fortfarande i kontakt med gummit. Detta tar bort mycket av möjligheten att release klubban mycket då det är din nedre hand som sköter det mest.

Utöver det kör du wedgeuppställning med lite mer vikt på främre foten. Svinga bak armarna med en passiv underkropp och försök ha som känsla/mål att armarna och klubban är i samma position i förhållande till varandra som vid uppställning även i baksvingen. Ingen handledssättning - no nothing. Låt kroppen sen ta klubban igenom impact och händerna ska sluta lågt även på andra sidan för att visa på att du inte har releasat dem.

Tack för tipset, kul att testa nya grejer!
Citera
2013-05-29, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Det är inte så att du glömmer/inte hinner med att rotera när du laddar på? Det är ett problem jag har och som återkommer lite då och då. Istället för en lång fin fade så blir resultatet en kort hook/draw in i närmsta skog och man fattar ingenting.

Svårt att säga.. Hade jag haft perfekt proprioception så hade jag nog kunnat analysera från startposition till slutposition. Nu är det snarare som en tågkrasch i ultrarapid från toppen av svingen till bollträff och slutposition.
Vad jag däremot känner är att det känns som att greppet vill vrida sig mot tummen i högerhanden vilket för mig måste betyda att klubbhuvudet får framåtrotation/vänsterrotation och som i sin tur får träffen att ske med stängt huvud och således driver bollen åt vänster.
Om det beror på min kroppsposition/rotation/handsyness eller om det skulle kunna avhjälpas med ett vridstyvare skaft det är jag inte man nog att avgöra..
Citera
2013-05-29, 13:44
Medlem
mustams avatar
tips på bra och sköna golfskor? Va inne på http://www.golfstoreeurope.com/Categ...?CategoryID=32 finns bra skor till väldigt bra pris. tex adizero tour som i sverige ligger på 1699 ligger under 1000 lappen på golfstoreeurope. Man vet ju inte vilka man vill ha, finns så många snygga. Beslutsångest
Citera
2013-05-29, 14:03
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mustam
tips på bra och sköna golfskor? Va inne på http://www.golfstoreeurope.com/Categ...?CategoryID=32 finns bra skor till väldigt bra pris. tex adizero tour som i sverige ligger på 1699 ligger under 1000 lappen på golfstoreeurope. Man vet ju inte vilka man vill ha, finns så många snygga. Beslutsångest

FootJoy Icon alla dagar i veckan - såg att de såldes för nästan halva priset mot svenska marknaden på den där sidan.
Citera
2013-05-29, 14:19
Medlem
mustams avatar
Citat:
FootJoy Icon alla dagar i veckan - såg att de såldes för nästan halva priset mot svenska marknaden på den där sidan.
Ser ut som bowlingskor haha . Nä men huvudsaken är att dom är sköna och stabilitet för det är väl vad man söker hos golfskor?
Citera
2013-05-29, 14:21
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mustam
Ser ut som bowlingskor haha . Nä men huvudsaken är att dom är sköna och stabilitet för det är väl vad man söker hos golfskor?

Bekväma framförallt - och jag har personligen aldrig haft något som matchat Icon.
Citera
2013-05-29, 14:30
Medlem
johanjosefssons avatar
Hehe, vad söta ni är! Golf är väl ingen sport, förstår ni väl!?

Vad är ert längsta slag? Vilken klubba spelar ingen roll. Ert personliga rekord alltså!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in