Citat:
Ursprungligen postat av
TheFritzl
Tänkte ladda upp min sving här.
Har precis börjat ta upp golfen igen efter 5 års uppehåll. 8.6 hcp. En jobbig ofrivillig fade/slice som jag har jobbat bort och nu dras med ofrivilligt pushade draws. en draw låter ju nice, men är inte så kul om det inte görs med flit. fortfarande en återkommande slice med drivern. jobbar mycket med att ha face square i impact, men känns som att med drivern och låga järn handlar det mer om svingbana.
Skirver mer sen!
Ser ni nått udda med svingen så säg gärna till!
http://youtu.be/xzBU_4CtixY
E1:Slår en j7 på¨videon om det är till nån nytta.
E2: Oh ja! jag greppar "baseball" för trivs inte med innerlock eller overlock grepp. plus att jag har väldigt små händer.
Att jobba med att ha face square vid impact känns som en enorm överkurs för en 8 HCPare.
Nu hade jag velat se en DTL innan jag säger allt för mycket, men ett par saker går enkelt att avgöra.
Uppställningen är inte så atletiskt, ser trångt ut för händerna vid uppställning samtidigt som armarna ser näst intill ansträngda ut när de är i utgångsposition. Detta brukar tyda på att du har alldeles för lite böj i ryggen - detta återkommer vi till strax. Dessutom undrar jag om bollpositonen, är det kameravinkeln som förstör eller brukar du slå J7 med bollen placerade en bra bit bakom mitten av stancen?
Rörelsen ser bra ut bakåt tills du lyfter vänster fot och tappar mycket kraft och möjligheten till timing. Men uppvridning är bra, kanske att du vill svinga lite längre än du egentligen klarar och därför lyfts foten. Foten blir ett problem till nedsvingen nämligen. Du vill nog starta med höften först, men det går inte. Säkerligen på grund av att foten är uppe, det som sker istället är att du kör ner vänster fot i marken och sen glider höften framåt och roterar nästan ingenting. Detta i sin tur gör att det redan trånga utrymmet vid händerna blir trängre och att kroppen hänger bakom en delsamt att händerna kommer in sent.
Detta bör vittna om varför du pushar bollen - klubban kommer till bollen då den fortfarande är påväg ner alltså fortfarande är påväg utåt. Klubbladet är då rakt gentemot svingriktning och du skickar bollen höger.
Lägg på där din tidigare release så förstår jag att klubban blir svår att kontrollera stundtals. Med tidig release menar jag att lag försvinner och att vänster handled nästan är konkav när du träffar bollen. Det finns ingen kraft påväg ner och ingen bestämdhet i slaget. Att det sprids där förstår jag. Titta på 0:08 i klippet på nedsvingen när dina händer är rakt över höger fick - P6 eller position 6 är drömmen att ha skaftet ungefär parallellt med marken. Ditt har flexat framåt!
Jag hade kunnat ge dig tips på övningar men det får bli först när vi ser dig DTL då vi måste försöka hitta samtliga orsaker till den verkan som blir. Men kort och gott. Timing stämmer inte, glid i höften skapar en brant inifrån och ut sving med tidig release = en bollbana som är mycket svår att kontrollera.
Edit:
Ska försöka filma mig själv idag om jobbet hinner så får ni ge tillbaks