2013-07-05, 15:32
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Har mailet och fått dessa svar:

OnlineGolf

There is not much difference between the AMP and AMP-D irons, however the AMP-D irons have a lighter shaft and the AMP irons have a more advanced club face

Dormy

Det är ingen större skillnad på klubbhuvudet, det ända som skiljer är
skaftet på klubborna. Det sitter ett AMP-D grafit skaft och ett FST
stålskaft på amp-D klubborna.

Ska kolla igen när jag far och lirar om de har Cobra cell/amp inne

Som jag sa
Citera
2013-07-06, 01:18
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG

Vänta tills du fått uppleva de riktigt jävliga svärmarna som finns vissa dagar här uppe i Norr!
Vi pratar knott som knappt syns men som finns i tusental runt dig och det värsta av allt är att det inte finns något att göra.

Ibland händer ju just sånt där som ej är påverkningsbart egentligen. Myggmedel brukar ju inte hjälpa!

Kan bara tänka mig hur det skulle vara, kommer hålla mig borta från Norrland.

Vem var det som gillade Falköpings bana? Det enda positiva med banan är ju att det är hyfsat tätt mellan hålen, så missar man en fairway landar man fint på en annan.

I övrigt var den lång (speciellt när man inte får mer än 1m rull på fairway) och greenerna vägrar bli träffade. Jag spelade bedrövligt men höll ändå liv i scoren tills jag slog den enda bollen out för dagen och gjorde dubbel på andrabollen (dvs en kvadruppel). Om jag ska bortse från min spelform för dagen, är kanske banan okej men jag är inte alls såld på layouten.
Citera
2013-07-06, 08:17
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Kan bara tänka mig hur det skulle vara, kommer hålla mig borta från Norrland.

Vem var det som gillade Falköpings bana? Det enda positiva med banan är ju att det är hyfsat tätt mellan hålen, så missar man en fairway landar man fint på en annan.

I övrigt var den lång (speciellt när man inte får mer än 1m rull på fairway) och greenerna vägrar bli träffade. Jag spelade bedrövligt men höll ändå liv i scoren tills jag slog den enda bollen out för dagen och gjorde dubbel på andrabollen (dvs en kvadruppel). Om jag ska bortse från min spelform för dagen, är kanske banan okej men jag är inte alls såld på layouten.

Norrland är inte så illa som alla säger - vi har haft just det problemet med enorma svärmar en gång på nästan två månader. Saker som vanliga flugor eller bromsar klarar vi oss helt ifrån!

Falköping är en bana som växer på en och som är mycket roligare andra eller tredje gången man spelar. Anledningen till att jag tycker det är att det är en bana som ser enkel ut men ändå kräver något enormt tänkande och placering av bollen för att göra den enkel. Okej, hål 6 är ett riktigt Kalle Anka-hål när du ska spela in på green men annars tycker jag banan ger dig många intressanta slag, både långa och korta.
Citera
2013-07-06, 14:04
Medlem
CraigChrists avatar
Halloj,

Vi är ett gäng grabbar som ska till en polare sommarställe i närheten av Strängnäs. Vi tar med oss golfprylarna i år.

Så tänkte kolla hur banorna ser ut där i krokarna.
De banor vi planerar spela på just nu är

Strängnäs GK
Eskilstuna GK
Mariefreds GK

Finns det andra trevliga banor i närheten? Max 2 timmars bilfärd bort.

//CC
Citera
2013-07-06, 15:10
Medlem
TheFritzls avatar
Tänkte ladda upp min sving här.
Har precis börjat ta upp golfen igen efter 5 års uppehåll. 8.6 hcp. En jobbig ofrivillig fade/slice som jag har jobbat bort och nu dras med ofrivilligt pushade draws. en draw låter ju nice, men är inte så kul om det inte görs med flit. fortfarande en återkommande slice med drivern. jobbar mycket med att ha face square i impact, men känns som att med drivern och låga järn handlar det mer om svingbana.
Skirver mer sen!
Ser ni nått udda med svingen så säg gärna till!
http://youtu.be/xzBU_4CtixY
E1:Slår en j7 på¨videon om det är till nån nytta.
E2: Oh ja! jag greppar "baseball" för trivs inte med innerlock eller overlock grepp. plus att jag har väldigt små händer.
Senast redigerad av TheFritzl 2013-07-06 kl. 15:14.
Citera
2013-07-06, 19:09
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Norrland är inte så illa som alla säger - vi har haft just det problemet med enorma svärmar en gång på nästan två månader. Saker som vanliga flugor eller bromsar klarar vi oss helt ifrån!

Falköping är en bana som växer på en och som är mycket roligare andra eller tredje gången man spelar. Anledningen till att jag tycker det är att det är en bana som ser enkel ut men ändå kräver något enormt tänkande och placering av bollen för att göra den enkel. Okej, hål 6 är ett riktigt Kalle Anka-hål när du ska spela in på green men annars tycker jag banan ger dig många intressanta slag, både långa och korta.

6 kan jag hålla med om, tycker även 9 (finns en "vettig" spelväg (trycka ett slag utmed eller över träden till vänster) om man inte vill slå j7, j7), 15 (j7, j8 om du inte kan slå hookad driver/spoon) 16 (man ser en flagga sticka upp bakom en kulle) och 18 (samma inspel som 6an) är sådär.

Sen spelar jag riktigt dålig golf på banan just nu och det spelar såklart in. Gick med en som precis börjat spela idag, så slog också från röd tee och har definitivt insett att det inte är längden det hänger på. 1 birdie och 5-6 par på 18 hål är inte helt okej från rött. Måste jobba mycket mer med wedgar och höga järn i veckan. Lite kul var det iaf att variera utslagsklubba, slog allt från driver till wedge.

Det som frustrerar mig lite just nu är att jag för ofta bränner slag som jag kan och skulle jag lägga upp samma läge runt träningsgreenen eller på rangen skulle det bli greenträff/chip 1 putt 8/10 men ska jag slå slagen på banan är det greenträff/chip 1 putt 4/10. Dvs jag har slagen men får inte ut dom på banan. Är det att man inte har fokus? Eller att man spänner sig? Eller vill för mycket?

Ska man börja träna i live situationer? Dvs bara ta med sig inspelsklubborna och promenera några hål varje kväll och träna de olika avstånden där eller vad är bäst?
Citera
2013-07-06, 20:16
Medlem
E.Merckxs avatar
En typisk TW dag:

" A typical daily routine begins with an hour of early morning cardio work. Woods usually does one of three things for that hour: bicycling; a 7-mile endurance run; or 3-mile speed runs.

The cardio hour is followed by an hour of weight training, lifting 60- to 70-percent of his normal weights and focusing on lots of reps and different sets.

So that's two hours of early morning fitness work before breakfast."

Dagen fortsätter sedan:

"Two hours of range-work and on-course swing work in the morning, followed by 30 minutes to an hour of putting practice.

Around noon, play nine holes.

In the afternoon, another 3-4 hours of on-course work focusing on the swing and short game. The afternoon session sometimes includes another nine"

"At the end of a typical day - after Woods has spent much of the day on his golf practice - he returns to his physical workout with 30 more minutes on the weights, working on upper body strength.

Woods writes on his Web site that he stretches for up to 40 minutes before each workout, and that "I listen to my body to avoid injury. I know when I can push it and when I need to back off a bit.""
Citera
2013-07-07, 01:08
Medlem
TheFritzls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
En typisk TW dag: "I listen to my body to avoid injury. I know when I can push it and when I need to back off a bit.""
98% av alla professionella idrottare klarar inte av det. Bara det tycker jag är "stort"
Citera
2013-07-07, 09:39
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFritzl
98% av alla professionella idrottare klarar inte av det. Bara det tycker jag är "stort"

Tror han är duktigare nu tack vare knäskadan han drog på sig. Då ska han bland annat ha sagt till sin svingtränare Haney att han skulle se till att träna bort smärtan.
Citera
2013-07-07, 09:56
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFritzl
Tänkte ladda upp min sving här.
Har precis börjat ta upp golfen igen efter 5 års uppehåll. 8.6 hcp. En jobbig ofrivillig fade/slice som jag har jobbat bort och nu dras med ofrivilligt pushade draws. en draw låter ju nice, men är inte så kul om det inte görs med flit. fortfarande en återkommande slice med drivern. jobbar mycket med att ha face square i impact, men känns som att med drivern och låga järn handlar det mer om svingbana.
Skirver mer sen!
Ser ni nått udda med svingen så säg gärna till!
http://youtu.be/xzBU_4CtixY
E1:Slår en j7 på¨videon om det är till nån nytta.
E2: Oh ja! jag greppar "baseball" för trivs inte med innerlock eller overlock grepp. plus att jag har väldigt små händer.

Att jobba med att ha face square vid impact känns som en enorm överkurs för en 8 HCPare.
Nu hade jag velat se en DTL innan jag säger allt för mycket, men ett par saker går enkelt att avgöra.

Uppställningen är inte så atletiskt, ser trångt ut för händerna vid uppställning samtidigt som armarna ser näst intill ansträngda ut när de är i utgångsposition. Detta brukar tyda på att du har alldeles för lite böj i ryggen - detta återkommer vi till strax. Dessutom undrar jag om bollpositonen, är det kameravinkeln som förstör eller brukar du slå J7 med bollen placerade en bra bit bakom mitten av stancen?

Rörelsen ser bra ut bakåt tills du lyfter vänster fot och tappar mycket kraft och möjligheten till timing. Men uppvridning är bra, kanske att du vill svinga lite längre än du egentligen klarar och därför lyfts foten. Foten blir ett problem till nedsvingen nämligen. Du vill nog starta med höften först, men det går inte. Säkerligen på grund av att foten är uppe, det som sker istället är att du kör ner vänster fot i marken och sen glider höften framåt och roterar nästan ingenting. Detta i sin tur gör att det redan trånga utrymmet vid händerna blir trängre och att kroppen hänger bakom en delsamt att händerna kommer in sent.

Detta bör vittna om varför du pushar bollen - klubban kommer till bollen då den fortfarande är påväg ner alltså fortfarande är påväg utåt. Klubbladet är då rakt gentemot svingriktning och du skickar bollen höger.

Lägg på där din tidigare release så förstår jag att klubban blir svår att kontrollera stundtals. Med tidig release menar jag att lag försvinner och att vänster handled nästan är konkav när du träffar bollen. Det finns ingen kraft påväg ner och ingen bestämdhet i slaget. Att det sprids där förstår jag. Titta på 0:08 i klippet på nedsvingen när dina händer är rakt över höger fick - P6 eller position 6 är drömmen att ha skaftet ungefär parallellt med marken. Ditt har flexat framåt!

Jag hade kunnat ge dig tips på övningar men det får bli först när vi ser dig DTL då vi måste försöka hitta samtliga orsaker till den verkan som blir. Men kort och gott. Timing stämmer inte, glid i höften skapar en brant inifrån och ut sving med tidig release = en bollbana som är mycket svår att kontrollera.

Edit:
Ska försöka filma mig själv idag om jobbet hinner så får ni ge tillbaks
Citera
2013-07-07, 11:07
Medlem
TheFritzls avatar
Citat:
Att jobba med att ha face square vid impact känns som en enorm överkurs för en 8 HCPare.
Nu hade jag velat se en DTL innan jag säger allt för mycket, men ett par saker går enkelt att avgöra.

Uppställningen är inte så atletiskt, ser trångt ut för händerna vid uppställning samtidigt som armarna ser näst intill ansträngda ut när de är i utgångsposition. Detta brukar tyda på att du har alldeles för lite böj i ryggen - detta återkommer vi till strax. Dessutom undrar jag om bollpositonen, är det kameravinkeln som förstör eller brukar du slå J7 med bollen placerade en bra bit bakom mitten av stancen?

Rörelsen ser bra ut bakåt tills du lyfter vänster fot och tappar mycket kraft och möjligheten till timing. Men uppvridning är bra, kanske att du vill svinga lite längre än du egentligen klarar och därför lyfts foten. Foten blir ett problem till nedsvingen nämligen. Du vill nog starta med höften först, men det går inte. Säkerligen på grund av att foten är uppe, det som sker istället är att du kör ner vänster fot i marken och sen glider höften framåt och roterar nästan ingenting. Detta i sin tur gör att det redan trånga utrymmet vid händerna blir trängre och att kroppen hänger bakom en delsamt att händerna kommer in sent.

Detta bör vittna om varför du pushar bollen - klubban kommer till bollen då den fortfarande är påväg ner alltså fortfarande är påväg utåt. Klubbladet är då rakt gentemot svingriktning och du skickar bollen höger.

Lägg på där din tidigare release så förstår jag att klubban blir svår att kontrollera stundtals. Med tidig release menar jag att lag försvinner och att vänster handled nästan är konkav när du träffar bollen. Det finns ingen kraft påväg ner och ingen bestämdhet i slaget. Att det sprids där förstår jag. Titta på 0:08 i klippet på nedsvingen när dina händer är rakt över höger fick - P6 eller position 6 är drömmen att ha skaftet ungefär parallellt med marken. Ditt har flexat framåt!

Jag hade kunnat ge dig tips på övningar men det får bli först när vi ser dig DTL då vi måste försöka hitta samtliga orsaker till den verkan som blir. Men kort och gott. Timing stämmer inte, glid i höften skapar en brant inifrån och ut sving med tidig release = en bollbana som är mycket svår att kontrollera.

Edit:
Ska försöka filma mig själv idag om jobbet hinner så får ni ge tillbaks
Tack, det är kametavinkeln som gör att det ser ut som att jag har bollen bak, det har jag inte. Ska fixa en dtl imorgon! Tror att det ser trängre och oatletiskt ut pga min tillfälliga öveevikt
Citera
2013-07-07, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CraigChrist
Halloj,

Vi är ett gäng grabbar som ska till en polare sommarställe i närheten av Strängnäs. Vi tar med oss golfprylarna i år.

Så tänkte kolla hur banorna ser ut där i krokarna.
De banor vi planerar spela på just nu är

Strängnäs GK
Eskilstuna GK
Mariefreds GK

Finns det andra trevliga banor i närheten? Max 2 timmars bilfärd bort.

//CC

Vidbynäs i nykvarn är fin , om det inte är för långt bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in