2013-02-17, 07:39
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Senare i dag åker man hem ifrån 2 veckor i Spanien med mycket jobb och lite spel. En 77a blev bästa resultat vilket kändes helt okej med tanke på att jag inte rört en klubba på ungefär 4 månader innan jag åkte hit.

Har även bokat en vistelse i Skottland i maj, St Andrews Old och New Course, Kitox och Kingsbarns ska spelas, är så peppad för det så det finns inte!
Citera
2013-02-17, 08:42
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Senare i dag åker man hem ifrån 2 veckor i Spanien med mycket jobb och lite spel. En 77a blev bästa resultat vilket kändes helt okej med tanke på att jag inte rört en klubba på ungefär 4 månader innan jag åkte hit.

Har även bokat en vistelse i Skottland i maj, St Andrews Old och New Course, Kitox och Kingsbarns ska spelas, är så peppad för det så det finns inte!

Tydligen ska man sikta på bokstaven H i Hotell när man slår ut på 17:e
Citera
2013-02-17, 09:46
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
InTheBack skrev

Jag håller på förfullt att fixa min takeaway, som varit cirka 20 grader "flat".
Dock undrar jag rent tekniskt varför det är så viktigt att vara on plane? är det bara för att det ska vara mindre krångligt att hitta rätt plane vid impact?

Kan väl också muntra upp dom(ink mig själv) som är ivriga på att komma ut och lira, att det finns en studie som påvisar fördelarna med att inte spela och bara fokusera på teknik, hittar den dock inte nu.

Det är väl inte nödvändigt, kolla Furyk. Nu har ju han iofs slagit några miljoner bollar. Det viktiga är väl att man har någorlunda koll när man startar nersvingen.

Jag läste senaste numret av svensk golf, dom gav tips på träningsupplägg. Jag tyckte dom var så sjukt felprioriterade, lägga så lite tid på svingen. Det som folk har störst problem med är det långa spelet.

Jag brukar träna på en väldigt välbesökt range. Det finns många sätt att transportera en golfboll framåt.
Citera
2013-02-17, 10:33
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Det är väl inte nödvändigt, kolla Furyk. Nu har ju han iofs slagit några miljoner bollar. Det viktiga är väl att man har någorlunda koll när man startar nersvingen.

Jag läste senaste numret av svensk golf, dom gav tips på träningsupplägg. Jag tyckte dom var så sjukt felprioriterade, lägga så lite tid på svingen. Det som folk har störst problem med är det långa spelet.

Jag brukar träna på en väldigt välbesökt range. Det finns många sätt att transportera en golfboll framåt.

Nae, haha, kul att alla har Furyk som referens till en tekniskt osund sving, även om han ser ut som 99% av alla spelare på touren vid impact. Dock slår han ju kortare än Luke Donald.
Förstår ju din poäng dock.

Intressant, måste kolla upp det. Jag vill ha ett riktigt noggrant schema denna säsong.
För mig blir det framför allt fokus på puttar 3 m in, wedge 25-120m och full sving.
Men var upplägget för elit spelare eller amatörer? Alla mina polare som har 14+ i handikapp, så är det ju 20m in som dem relativt enkelt skulle kunna skala bort slag. Även om dem såklart hade tjänat slag på att få bort sin driver slice eller sin push med järn klubborna, så tar ju det så pass lång tid att de flesta aldrig kommer kunna lägga tid nog för att få bort felen.

Tycker det är väldigt fascinerande med "amatörer" som tar en 30 min lektion i hopp om en "quick fix".
När det tar Tiger(världens mest talangfulla golfare) år att göra relativt små ändringar i sin sving med nära tusen bollar slagna per dag.

Ja, det finns det verkligen, finns lika många sätt att slå bollen på som det finns golfare.
Citera
2013-02-17, 17:09
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
InTheBack skrev

Nae, haha, kul att alla har Furyk som referens till en tekniskt osund sving, även om han ser ut som 99% av alla spelare på touren vid impact. Dock slår han ju kortare än Luke Donald.

Nej, jag menade inte att Furyk har en teknisk dålig sving, han har en annorlunda takeaway. Jag gillar verkligen hans sving, hur han droppar med händerna från toppen av svingen och sedan bara roterar igenom bollen. Han har ju en jättebra bollträff, Garcia har ju en liknande sving från toppen.

Jo, jag såg någon intervju med honom där han klagade på sin längd.

Citat:
Intressant, måste kolla upp det. Jag vill ha ett riktigt noggrant schema denna säsong.
För mig blir det framför allt fokus på puttar 3 m in, wedge 25-120m och full sving.
Men var upplägget för elit spelare eller amatörer? Alla mina polare som har 14+ i handikapp, så är det ju 20m in som dem relativt enkelt skulle kunna skala bort slag. Även om dem såklart hade tjänat slag på att få bort sin driver slice eller sin push med järn klubborna, så tar ju det så pass lång tid att de flesta aldrig kommer kunna lägga tid nog för att få bort felen.

Jag tror att dom kategoriserade 8 timmars träning i veckan som elitmotionär.

Citat:
Tycker det är väldigt fascinerande med "amatörer" som tar en 30 min lektion i hopp om en "quick fix".
När det tar Tiger(världens mest talangfulla golfare) år att göra relativt små ändringar i sin sving med nära tusen bollar slagna per dag.

Det är nog glädjande för dom som är pro. Jag tror att jag lagt typ dom senaste 6 månaderna på enbart svingen, bara att få till greppet någorlunda hyfsat tar ju sin tid. Hoppas verkligen det blir varmare snart, det är ju inte alltid så kul att stå på rangen och slå, typ i sex minus och motvind. Jag tränar lätt mer än 8 timmar i veckan.

Citat:
Ja, det finns det verkligen, finns lika många sätt att slå bollen på som det finns golfare.

Det är ju därför det går så långsamt på banan. Jag har absolut inget emot att spela långsamt, men det finns ju gränser. Ibland har jag hamnat i eller efter helt otroliga fyrbollar. Folk som kommer helt nedlastade med utrustning och kan typ slå rakt 75 meter. Dom står och dividerar om vilken klubba dom skall använda sig av sedan slår dom 50 meter rätt ut i värsta ruffen, vatten eller skogen, sedan står dom och dividerar om regler.

En gång när jag spelade i en fyrboll, fick jag typ stå och vänta i och se på 10-12 sådana slag innan det det blev min tur igen, höll på att fullständigt avlida till slut, allt bolletande, regelsnack och droppande gjorde ju också att det tog en enorm tid, var bara tvungen att gå av efter 9 hål. På fina sommardagar på min hemmabana så kan det bli rena infarkterna. Det står helt stilla. Klubbchefen är tvungen att åka runt och tvinga folk att röra på sig.
Citera
2013-02-17, 17:44
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:

Enligt undersökningar som gjordes i USA för ett par år sen så skulle medelgolfaren i landet (dvs 22-28 i hcp ungefär) spela på scratch om man böt ut deras närspel från 50meter och in mot snittet på PGA touren så skulle de ligga på scratch med samma sving de har.

Oavsett nivå bör träning ligga på 100 meter och i hål på upp till 80% av träningstiden.

Sitter och skriver på telefonen på Gardemoen just nu så kan knte länka till källan för undersökningen, gör det så snart jag sitter vid en dator.
Citera
2013-02-17, 17:48
Medlem
LaziOnes avatar
Tog och spelade en runda på Erinvale i Sydafrika nu i veckan. Fin bana, men pensionärer förstör speltempot. Tog oss nästan 6 timmar att spela 18 hål med golfbil. Ingen har vett nog att släppa förbi en, vilket gör det mycket frustrerande, särskilt när man spelar rätt snabbt.
Citera
2013-02-18, 10:03
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InTheBack

Problemet när vi pratar "på plan" är att det finns massvis av olika plan och alla tränare och spelare har sina olika definitioner på det. Samtidigt har TrackMan lite tagit bort vad man förut trodde om att det var viktigt att komma "rakt" genom bollen på ett plan för att slå bollen rakt.
Citera
2013-02-18, 10:13
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
KinG-NothinG skrev

Enligt undersökningar som gjordes i USA för ett par år sen så skulle medelgolfaren i landet (dvs 22-28 i hcp ungefär) spela på scratch om man böt ut deras närspel från 50meter och in mot snittet på PGA touren så skulle de ligga på scratch med samma sving de har.

Oavsett nivå bör träning ligga på 100 meter och i hål på upp till 80% av träningstiden.

Sitter och skriver på telefonen på Gardemoen just nu så kan knte länka till källan för undersökningen, gör det så snart jag sitter vid en dator.

Jo, men det krävs ju en massiv träningsinsats om man skall nå det snittet. Det är ju väldigt lätt och träna närspel i Sverige också, flera månader går ju bort pga snö och kyla.

Att träna upp så att man kan slå en någorlunda rak driver ca 125-150 m är ju ingen omöjlighet för någon. 2 järnslag till så är man på eller i närheten av green på dom flesta par 4 hålen. Tänk vad det skulle snabba upp spelet.

Jag har sett personer som slagit ut med en drive på ett 90 m par 3 hål och ändå typ bara kommit halvvägs. Vad skulle hända om dom någon gång skulle råka få en bra träff.

Jag har spelat efter personer som går en 18 hålare på typ 180-200 slag och som inte släpper igenom. Dom är helt kassa på allt. Jag förstår inte ens hur dom kan ha hpc 36.
Citera
2013-02-18, 10:34
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Jo, men det krävs ju en massiv träningsinsats om man skall nå det snittet. Det är ju väldigt lätt och träna närspel i Sverige också, flera månader går ju bort pga snö och kyla.

Att träna upp så att man kan slå en någorlunda rak driver ca 125-150 m är ju ingen omöjlighet för någon. 2 järnslag till så är man på eller i närheten av green på dom flesta par 4 hålen. Tänk vad det skulle snabba upp spelet.

Jag har sett personer som slagit ut med en drive på ett 90 m par 3 hål och ändå typ bara kommit halvvägs. Vad skulle hända om dom någon gång skulle råka få en bra träff.

Jag har spelat efter personer som går en 18 hålare på typ 180-200 slag och som inte släpper igenom. Dom är helt kassa på allt. Jag förstår inte ens hur dom kan ha hpc 36.

Naturligtvis är det enorm skillnad på träningsmängd och jag förstår din poäng om att det kanske skulle spara tid. Men hur många spelare i HCP 54-20 har du faktiskt spelat med som är över 60 bast?

På grund av det jobb jag har får jag lite av en första rads sits på denna "show" och jag måste säga att även om det är många slag fram ofta så är det på och runt green slagen försvinner, att snitta 3-4 puttar efter 2 eller 3 chippar är inget konstigt i den kategorin golfare.

Samtidigt ska vi inte dra alla över en kam för personligen är det inte de höghandicapare man ser som tar den mesta tiden på banan. Visst kan äldre personer göra det men det har ju snarare med gångfart och annat att göra. Jag skulle säga att majoriteten av nybörjarna jag ser på banan må slå många slag, men de transporterar sig fort mellan bollarna och tar ingen tid på sig att göra sig redo eftersom de ofta är rädda för att just få folk att vänta.
Citera
2013-02-18, 11:44
Medlem
InTheBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Problemet när vi pratar "på plan" är att det finns massvis av olika plan och alla tränare och spelare har sina olika definitioner på det. Samtidigt har TrackMan lite tagit bort vad man förut trodde om att det var viktigt att komma "rakt" genom bollen på ett plan för att slå bollen rakt.

En av mina tränare tycker att man är "on plane" när klubban pekar på den punkt vid bollen, där skaftet var där den startades.
Men det vanligaste sättet att se på det är väl att skaftet ska vara parallellt med vinkeln skaftet hade vid start(Enligt bla Haney,Nicklaus,Peltz).

Du får jätte gärna länka källan till "50 m in pro swap med Avg spelarn".
Jag tycker såna artiklar är väldigt intressanta.

Jag läste en artikel i NY times som ville visa att det är långspelet, som är det viktigaste för amatörer. Han menade också att om man tar bort alla "gimmies", puttar inom 75 cm som sällan missas, så är 100m in enbart 45-50% av alla slag.

En annan intressant sak, är att den viktigaste faktorn i en score är antal greenträffar.
Det är väl ganska självklart men tål att tänkas på.

http://www.nytimes.com/2008/07/21/sp...anted=all&_r=0
Senast redigerad av InTheBack 2013-02-18 kl. 11:55.
Citera
2013-02-18, 12:57
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InTheBack
En av mina tränare tycker att man är "on plane" när klubban pekar på den punkt vid bollen, där skaftet var där den startades.
Men det vanligaste sättet att se på det är väl att skaftet ska vara parallellt med vinkeln skaftet hade vid start(Enligt bla Haney,Nicklaus,Peltz).

Du får jätte gärna länka källan till "50 m in pro swap med Avg spelarn".
Jag tycker såna artiklar är väldigt intressanta.

Jag läste en artikel i NY times som ville visa att det är långspelet, som är det viktigaste för amatörer. Han menade också att om man tar bort alla "gimmies", puttar inom 75 cm som sällan missas, så är 100m in enbart 45-50% av alla slag.

En annan intressant sak, är att den viktigaste faktorn i en score är antal greenträffar.
Det är väl ganska självklart men tål att tänkas på.

http://www.nytimes.com/2008/07/21/sp...anted=all&_r=0

Just planet är ju något som används väldigt sporadiskt, vissa tycker en sak och vissa tycker annat. Och som sagt den information TrackMan har visat gör det ju ännu mer intressant, och utöver det har vi ett D-plan och tänka på när vi pratar teknik.

http://www.youtube.com/watch?v=rR2zLVBSQm4 - Där har vi en förbaskat bra förklaring av D-planet och även lite hur oanvändbart tanken på ett plan faktiskt kan vara.

Personligen snackar jag plan i upp och nedsving för att avgöra hur/om klubban kommer utifrån/inifrån beroende på spelare och när det inte är så solklart så man ser det vanligen. Men inget som jag någonsin skulle visa spelarna jag undervisar då det bara lär skapa oro och fokus på helt fel grejer.

Jag försöker leta upp källan, återkommer så fort jag hittar den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in