2012-09-15, 16:33
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palla66
Hej! Har för någon några veckor sedan tagit grönt kort och då fått 54 i hcp. Idag spelade jag med en vän på en 9 håls bana där man får sänka sig. Körde först en runda för att mest känna på banan och andra rundan gick väldigt väldigt bra. Fick 27 poäng på dessa 9 hål som engligt tabellen ska vara ett hcp på 9. Men vad är rimligt att sänka sig till? Kan ju inte sänka mig från 54 ner till 9. Är för ojämn ännu anser jag, och humöret påverkar mycket i hur det går
27+18 = 45 9 Slag under ditt par således har du 45 i hcp
Citera
2012-09-15, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
27+18 = 45 9 Slag under ditt par således har du 45 i hcp

Nu måste du snurra till det rejält. Vad får du 18 ifrån? och vadå 9 slag under par? På dessa 9 hål skulle man ha par 33. Låt säga att jag spelar från hcp 36. Då skulle jag haft 15 extra slag på dessa 9 hål. Och efter att man fördelat dem lika och att rundan var färdig spelad så fick jag 27 poäng på dessa 9 hål. Alltså 9 poäng BÄTTRE än vad jag hade behövt. Detta har egentligen inte med saken att göra då vi/jag räknat rätt. Det jag undrar över är vad som är rimligt att sänka mig till.
Citera
2012-09-15, 16:43
Medlem
Citat:
Nu måste du snurra till det rejält. Vad får du 18 ifrån? och vadå 9 slag under par? På dessa 9 hål skulle man ha par 33. Låt säga att jag spelar från hcp 36. Då skulle jag haft 15 extra slag på dessa 9 hål. Och efter att man fördelat dem lika och att rundan var färdig spelad så fick jag 27 poäng på dessa 9 hål. Alltså 9 poäng BÄTTRE än vad jag hade behövt. Detta har egentligen inte med saken att göra då vi/jag räknat rätt. Det jag undrar över är vad som är rimligt att sänka mig till.

När man ska sänka sig på en 9-hålsrunda lägger man på 18 poäng och registrerar den som att man spelat 18, därav 27+18=45. För varje poäng över 36 sänker man sig, hur mycket beror på vilken hcpgrupp man tillhör. Vet inte vad som gäller då man har 54 men kan tänka mig att man sänker mig med 1,0 för varje poäng över 36. Ditt nya hcp blir isåfall 54-9=45.
Citera
2012-09-15, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mfurai
När man ska sänka sig på en 9-hålsrunda lägger man på 18 poäng och registrerar den som att man spelat 18, därav 27+18=45. För varje poäng över 36 sänker man sig, hur mycket beror på vilken hcpgrupp man tillhör. Vet inte vad som gäller då man har 54 men kan tänka mig att man sänker mig med 1,0 för varje poäng över 36. Ditt nya hcp blir isåfall 54-9=45.

Skickar pm till dig och ovastående kille så ni förstår vad jag menar.
Citera
2012-09-15, 17:04
Medlem
Tror det blev snurrigt eftersom jag inte förklarade att jag pga denna bana var tvungen att räkna mig själv som att jag redan hade 36 i hcp. 36 hcp är det lägsta som finns på deras slopetabell och på dessa 9 hål fick jag 27 poäng. Hoppas det bringar någon klarhet i det hela. Men fick inget svar på vad som är rimligt att skriva in sig på då det inte ser bra ut att göra en sådan stor sänkning.
Citera
2012-09-15, 17:32
Medlem
YO-M8s avatar
Citat:
Tror det blev snurrigt eftersom jag inte förklarade att jag pga denna bana var tvungen att räkna mig själv som att jag redan hade 36 i hcp. 36 hcp är det lägsta som finns på deras slopetabell och på dessa 9 hål fick jag 27 poäng. Hoppas det bringar någon klarhet i det hela. Men fick inget svar på vad som är rimligt att skriva in sig på då det inte ser bra ut att göra en sådan stor sänkning.

Du kan inte registrera din runda på "min golf"? Då skriver du ju bara in dina 27P och att det var på en 9 håls runda, då räknar dom till dom 18P som du får för dom andra 9 hålen. Systemet räknar ut ditt nya hcp.
Så en sänkning till 9 för du inte, för varje poäng över 36 du spelar sänker du dig med 0,5. Så du borde ju bara sänka med mig 4.0. Alltså är ditt nya hcp 50.
Citera
2012-09-15, 17:42
Medlem
Citat:
Fick 27 poäng på dessa 9 hål som engligt tabellen ska vara ett hcp på 9.

Vad menar du med detta? Jag har spelat golf i snart 30 år och av denna mening förstår jag ingenting.

Om du spelar med 36 i hcp i detta fall, d v s 2 slag extra per hål, 9 hål, och får 27 poäng motsvarar det vad en 18-handicappare "ska" ha.

Iom att du de facto spelade 18 hål enligt utsago borde du lägga ihop första rundan och andra rundans scorer.

Om du nu ändå vill sänka dig på den andra nio-hålaren borde du väl utgå från 54 slag, och därmed lägga 27+9+18=54 p, d v s en sänkning på 18 slag till 36 i hcp. Men det bygger ju på hur slagen har fördelats på hålen också, streckade du något hål?

Dock ställer ju slopen till det. Du säger att en 36-handicappare skulle få 15 slag på dessa 9 hål, då är ju frågan vad en 54-handicappare skulle fått.

Tipset är väl att strunta i en sänkning öht och ta det i samband med spel där du har bättre koll på slope och dylikt.
Senast redigerad av Huliganen1976 2012-09-15 kl. 18:07.
Citera
2012-09-15, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YO-M8
Du kan inte registrera din runda på "min golf"? Då skriver du ju bara in dina 27P och att det var på en 9 håls runda, då räknar dom till dom 18P som du får för dom andra 9 hålen. Systemet räknar ut ditt nya hcp.
Så en sänkning till 9 för du inte, för varje poäng över 36 du spelar sänker du dig med 0,5. Så du borde ju bara sänka med mig 4.0. Alltså är ditt nya hcp 50.

Nej jag förstår att man får skriva i det inne på golf.se. Jag ville bara veta om jag ska skriva sämre än vad jag fick för att inte behöva sänka mig för mycket. Jag skickar dig ett Pm så du förstår vad jag menar.
Citera
2012-09-15, 17:46
Medlem
"Tidigare har man vid registrering av en 9-hålsrunda lagt till 18 poäng till det uppnådda resultatet.
Nu finns en markering för 9-hålsrunda i golf.se som du ska bocka i och därför EJ addera 18 poäng"
Citera
2012-09-15, 18:09
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YO-M8
Mellan 54 och 36 är det 1 slag per poäng man sänker sig
Citera
2012-09-15, 18:10
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Nej jag förstår att man får skriva i det inne på golf.se. Jag ville bara veta om jag ska skriva sämre än vad jag fick för att inte behöva sänka mig för mycket. Jag skickar dig ett Pm så du förstår vad jag menar.
Sen om du har 54 kan du inte sänka dig under 36 det måste en på receptionen på din klubb göra
Citera
2012-09-15, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Sen om du har 54 kan du inte sänka dig under 36 det måste en på receptionen på din klubb göra

Det skulle dem göra men var stängd när vi var klara. Men spelade ju inte själv utan med en vän som har officielt redan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in