2012-09-12, 08:35
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..FAN..
Träffat grabben en gång, halvdryg och översittarattityd var min uppfattning av honom. Men är kanske det som behövs för att lyckas..

Kan det inte bli svårt att lyckas när man inte kan spela på banan under 7 månader?

Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Jahaja, kan inte neka att han är väldigt duktig. Har blivit tvungen att spela med honom ett par gånger på ungdomstouren här uppe i Norrland. Han må va duktig men det är bannemig den drygaste ungen och alla vi äldre suckar så fort man ser att man blivit lottad med honom. Man får ha lite förståelse med att han är så ung, han har helt klart bättrat sig de senaste åren.

Den beskrivningen låter precis som honom, för kanske 2 år sedan. Nu undviker jag honom för att inte starta onödiga konflikter eftersom vi inte kommer överens men han har, som jag skrev tidigare bättrat sig och är väl faktiskt en riktigt trevlig grabb nu. Det ska bli spännande att se hur hans spel påverkas när han får lite längd i slagen. Kan tänka mig att han kommer ha en till två dåliga säsonger snart nu när han slår längre och snedare.

Jag tror mig bara ha träffat honom en gång utan sin far, jag har själv inte fått den där känslan nämligen. Inte mer än andra golfare i den åldern.

Jag har sett så många spelare med en sådan attityd att jag inte tycker det är särskilt konstigt och jag tror att det är något som man måste ha i den åldern för att kunna bli något. Jag har träffat många duktiga spelare i 12, 13 års ålder men som inte vågar heja på en eller knappt prata med sina medspelare under en runda. Dessa kraschar och brinner ganska fort.
Citera
2012-09-12, 09:43
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Vad jag menade var att förlita en sving på en sådan sak som att dra bak till en position där de inte är i avslappnat läger så är det svårt för någon att helt enkelt lyckas en hel runda. Drömmen är ju att kunna hålla axlarna i en bra position, men klarar vår kropp inte av det så måste vi kompensera.

Jo, absolut! Höll ju med dig om det i sista meningen!

Men om man finner att svingen blir bättre av att hålla tillbaka axlarna kanske man bör kolla upp möjligheter att rätta till det. Typ MobilityWOD
Citera
2012-09-12, 09:46
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wedgie

Men om man finner att svingen blir bättre av att hålla tillbaka axlarna kanske man bör kolla upp möjligheter att rätta till det. Typ MobilityWOD

edit: och av en slump så pratar de axlar där i senaste inläggen!

edit2: blev visst citera istället för editera!
Citera
2012-09-12, 13:01
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wedgie

Ah, då missförstod jag dig rätt ändå!
Citera
2012-09-12, 22:09
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Jadå, han spelar för Boden och tränas av sin far.

Grabben har jag bara träffat till och från på lite seriespel, en skön grabb. Farsan hans är en riktigt bra tränare och gammal ET-lirare. Jag tror Hugo kan bli en av landets bästa om fem år så länge han kan hålla gnistan igång... Men vi får se!

Jag fattar inte riktigt hur man kan spela så lågt som liten, man måste ju ha längd i slagen och styrka i kroppen för ett perfekt 18 håls runda, en 13 årig grabb kan ju knappats ha det. Gör killen alltså 50-150 meters slag + 1 putt varje hål eller?
Citera
2012-09-13, 08:47
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigity-Wigity
Jag fattar inte riktigt hur man kan spela så lågt som liten, man måste ju ha längd i slagen och styrka i kroppen för ett perfekt 18 håls runda, en 13 årig grabb kan ju knappats ha det. Gör killen alltså 50-150 meters slag + 1 putt varje hål eller?

Du tror alltså att han inte slår längre än 150 meter?
Och vi pratar om någon som spelat golf i ett par år och det är praktiskt taget det ända han gör när han inte är i skolan. Tror du inte hans kropp orkar?
Citera
2012-09-13, 17:27
Medlem
Tänkte bara höra med flashbackgolfarna; spelar ni med fade eller draw och varför?

Personligen är mitt standardslag en draw med järnen och slår en ytterst liten draw med träklubborna, skulle nog kalla dem raka. Kommer jag dock till ett tight utslag så tycker jag det känns skönast att slå en fade/slice med drivern. Ska man inte slå så långt så är det riktigt härligt att bara hugga ut en låg hookad opeggad J2a. När det är brett så peggar jag lite högre och skickar ut en riktigt hög svepande hook

För mig känns det tryggare att slå en fade/slice för den skruven kommer alltid. Ibland när jag ska slå en draw så blir den rak. Drygaste som finns... Och varför jag slår hook med j2an är för att jag helt enkelt inte kan slå något annat, haha. Perfekt att få lite extra rull bara.

Så vad säger ni? Vad gör ni när ni kommer till största flygfälten på banan? Och vad gör ni sedan när ni kommer till banans "Aiming corner"?
Senast redigerad av Treamz 2012-09-13 kl. 17:29.
Citera
2012-09-13, 17:38
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Tänkte bara höra med flashbackgolfarna; spelar ni med fade eller draw och varför?

Personligen är mitt standardslag en draw med järnen och slår en ytterst liten draw med träklubborna, skulle nog kalla dem raka. Kommer jag dock till ett tight utslag så tycker jag det känns skönast att slå en fade/slice med drivern. Ska man inte slå så långt så är det riktigt härligt att bara hugga ut en låg hookad opeggad J2a. När det är brett så peggar jag lite högre och skickar ut en riktigt hög svepande hook

För mig känns det tryggare att slå en fade/slice för den skruven kommer alltid. Ibland när jag ska slå en draw så blir den rak. Drygaste som finns... Och varför jag slår hook med j2an är för att jag helt enkelt inte kan slå något annat, haha. Perfekt att få lite extra rull bara.

Så vad säger ni? Vad gör ni när ni kommer till största flygfälten på banan? Och vad gör ni sedan när ni kommer till banans "Aiming corner"?

Menar herrn "Amens Corner"?

Jag spelar just nu en fade, varför? Jag är för lat. Det är slaget jag spelat med länge vad gäller träklubbor och höga järn och det är enkelt att genomföra och jag känner mig säker om jag inte gör något.

Samtidigt gillar jag att leka med bollen på en runda, slå draw ibland, pullslice näst slag och så vidare. Men är det tävling och det gäller då är det en enkel fade som gäller.
Citera
2012-09-13, 18:09
Medlem
ErPupones avatar
Spelar med draw, kändes mest naturligt för mig. Spelar generellt väldigt lite med drivern, i snitt kanske 3 hål per bana där det ska vara brett och öppet. Annars är det trä-3 alt. 21 gradiga hybriden som får prestera! Om jag lägger ner innebandyn och börjar spela regelbundet så hoppas jag kunna hittare en jämnare draw, har tendensen att få en lite för hög och rak bollbana på banan.

Notering: Jag är allergisk mot dessa mattor som alla ranger har, jag hade så gärna bott vid en bana med riktigt gräs på rangen istället
Citera
2012-09-13, 21:56
Bannlyst
Jag har ändrat lite i swingen för jag började slå socketar från ingenstans, så nu slår jag en liten draw med järnen. Med drivern tar jag bara i allt vad jag kan, sätter händerna extremt med ett "backward break" och fullständigt mosar bollen. Antingen går den rakt eller så blir det en nästan toppad hook som ändå oftast håller sig på banan så jag är inte outofbound längre vilket är ett stort steg för mig
Citera
2012-09-14, 10:14
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Bigity-Wigity skrev

Den tjej som slår längst på LPGA Touren snittar 282 yards med drivern.

En 15 årig tjej från Sydkorea vann på LPGA touren nyligen:
15-year-old Ko becomes youngest LPGA Tour winner
http://sports.yahoo.com/news/15-old-...731--golf.html

Golf handlar inte så mycket om styrka, utan om att kunna producera "clubhead speed".
Citera
2012-09-15, 16:26
Medlem
Hej! Har för någon några veckor sedan tagit grönt kort och då fått 54 i hcp. Idag spelade jag med en vän på en 9 håls bana där man får sänka sig. Körde först en runda för att mest känna på banan och andra rundan gick väldigt väldigt bra. Fick 27 poäng på dessa 9 hål som engligt tabellen ska vara ett hcp på 9. Men vad är rimligt att sänka sig till? Kan ju inte sänka mig från 54 ner till 9. Är för ojämn ännu anser jag, och humöret påverkar mycket i hur det går
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in