2018-04-22, 21:41
Medlem
Mclarengbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Sen är frågan om det bara är jag som helt kan tappa spelet då man tvingas att vänta. Jag tycker att spela fyrboll kan vara trevligt men när man får stå och vänta 5-10min på utslagen och en runda tar 5 timmar då vetefan. Blir ju stel i kroppen!

Nej, det är varken roligt, trevligt eller inspirerande med golf när man tvingas vänta på sin tur på varje hål och ronden tar jättelång (mer än 4 timmar) tid.
Citera
2018-04-22, 23:15
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Idag blev det Tjusta och banan var väl i sådär skick. Lite blött på vissa ställen och greenerna var lite hoppiga. Dock lämnade det egna spelet en hel del i övrigt att önska. Järnen hookades som aldrig förr och det blev nog runt 10 borttappade bollar idag.

Sen är frågan om det bara är jag som helt kan tappa spelet då man tvingas att vänta. Jag tycker att spela fyrboll kan vara trevligt men när man får stå och vänta 5-10min på utslagen och en runda tar 5 timmar då vetefan. Blir ju stel i kroppen!

Citat:
Ursprungligen postat av Mclarengbg
Nej, det är varken roligt, trevligt eller inspirerande med golf när man tvingas vänta på sin tur på varje hål och ronden tar jättelång (mer än 4 timmar) tid.

Hade problem som fan när jag började spela golf, nu har jag inga större problem med väntetider. Dock något som kan reta gallfeber på mig är när man spelar 2boll och får ett par fyrbollar framför sig och dom vägrar släppa igenom, köper det om det är kö på hela banan men när man vet att framför dessa 4 fyrbollar är det tomt, ofta får man kommentaren "Det är ingen idé, det är fullt framför oss" det är också oftast 4 gubbar eller käringar i övre medelåldern som står där ivägen.. Slår ut i skogen på varje hål och ska ägna 5 min åt varje bortslagna boll.

Det är något som kan få mig ur balans.
Citera
2018-04-23, 13:26
Medlem
FTFs avatar
Citat:

Håller verkligen med, spelade premiärrundan igår med tre äldre förmågor, blev mycket väntetid särskilt för mig som hade lägst hcp i bollen och slog klart längst.

Första rundan gick dock helt okej! 83 slag på kortet med två bollar i vattnet och 2-3 missade birdiechanser. Samt såklart en eagleputt som blev ett par

Målet för säsongen blir nog att ta mig ner på hcp 7 eller lägre, så jag blir rankad etta i min årskull på klubben. Vore maffigt att gå en runda på par också men det känns jävligt klurigt när mitt PB är 78.
Citera
2018-04-23, 19:17
Medlem
Spelade första rundan i fredags klockan 10, gick ut i shorts och T-shirt. Underbart väder med 24 grader och sol. Helt OK för årets första runda!
Citera
2018-04-23, 19:25
Medlem
Gnusmas80s avatar
vem är det som äger en golfbana? är det kommunen som bestämmer och lägger pengar på detsom ska byggas osv eller är det golfklubben som är en ideell förening ?
Citera
2018-04-23, 22:11
Medlem
Mclarengbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnusmas80
vem är det som äger en golfbana? är det kommunen som bestämmer och lägger pengar på detsom ska byggas osv eller är det golfklubben som är en ideell förening ?

Det finns nog inte ett enda enkelt svar här men det vanliga, kan jag tänka mig iaf, är väl att golfklubben genom ett eller flera aktiebolag äger både mark och fastigheter. Men som sagt, det finns förmodligen många olika upplägg här beroendes hur gofklubbarna vill göra.
Citera
2018-04-23, 22:28
Medlem
Gnusmas80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mclarengbg
Det finns nog inte ett enda enkelt svar här men det vanliga, kan jag tänka mig iaf, är väl att golfklubben genom ett eller flera aktiebolag äger både mark och fastigheter. Men som sagt, det finns förmodligen många olika upplägg här beroendes hur gofklubbarna vill göra.

Hur tar man reda på sånt? vi säger som exempel Surahammar golfklubb? finns det på Ratsit som exempel om man skriver deras organisationsnummer?
Citera
2018-04-27, 19:22
Medlem
Jannebigplays avatar
Från cancerrunda senast till en drömrunda idag på nyöppnade international. Blev en rejäl sänkning och rundan tog under 4 timmar. Gött att säsongen äntligen är igång på allvar. Då det är långhelg och jag dessutom kommer att jobba hemifrån några dagar så kommer det golfas 7 dagar i sträck om man räknar med dagens runda.
Citera
2018-05-09, 17:21
Medlem
FTFs avatar
Citat:
Från cancerrunda senast till en drömrunda idag på nyöppnade international. Blev en rejäl sänkning och rundan tog under 4 timmar. Gött att säsongen äntligen är igång på allvar. Då det är långhelg och jag dessutom kommer att jobba hemifrån några dagar så kommer det golfas 7 dagar i sträck om man räknar med dagens runda.

Härligt!
Hur var banan? Spelade den förra sommaren, tyckte att den var sådär. Långt ifrån värd de 700:- de tar i greenfee.
Citera
2018-05-09, 19:32
Medlem
Tänkte jag drar en chansning här inne och sätter mitt hopp till er duktiga golfare.
Har just nu lånat ett järnset av en släkting då detta är mitt andra år och jag velat testa mig fram lite.
Detta är ett Titleist, typ 0.25 förkortade samt regular-skaft.

Nu var det så att jag gjorde en custom fitting via den lokala affären vi har här.
Upplevde att han var otroligt duktig och jag fick till ett bra test.
Däremot så sade jag ganska "klart och tydligt" att min maxnivå pengamässigt skulle vara 4-5 tusen någonstans.
Trots det så testade jag enbart tre olika märken och klubbor. Taylor Made, Titleist samt Srixon.
Till slut gillade jag ju Titleist AP3 mest av allt.
Kruxet är ju att de just nu ligger på 10.000. Något som jag i dagsläget inte fixar.

Så min fråga till er är om ni skulle kunna hjälpa mig att hitta något bra begagnat (golfbidder, blocket osv) till mig?

Via testet fick jag iaf fram att jag skulle ha detta.

Skulle förlänga klubborna med +0.75, Lien skulle vara +2 grader upright, skaftet skulle jag köra AMT Black Stiff (stiff var det som passade mig bäst enligt honom) samt att jag ska köra med Grepp: Midsize + två lager tejp.

Har hittat en hel del via framförallt golfbidder. Men det jag tycker är svårast är det här med framförallt att jag vill hitta klubbor som går att förlänga. Har fattat det som att det inte går på alla begagnade?
Lien har jag också dålig koll på men greppet kan man ju utan problem fixa själv.

Någon som kan hjälpa en stackars nybörjare? Har 26 i hcp ska tilläggas samt att jag helst inte vill betala mer än 3000-3500 som det är nu.
Citera
2018-05-09, 21:16
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FTF
Härligt!
Hur var banan? Spelade den förra sommaren, tyckte att den var sådär. Långt ifrån värd de 700:- de tar i greenfee.

Spelade den senast i helgen och då var några fairways lite trista tyvärr då de har tråkig färg. På några tees är det fortfarande matta, dock är det väldigt fina greener.
Citera
2018-05-09, 21:30
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kikko6
Tänkte jag drar en chansning här inne och sätter mitt hopp till er duktiga golfare.
Har just nu lånat ett järnset av en släkting då detta är mitt andra år och jag velat testa mig fram lite.
Detta är ett Titleist, typ 0.25 förkortade samt regular-skaft.

Nu var det så att jag gjorde en custom fitting via den lokala affären vi har här.
Upplevde att han var otroligt duktig och jag fick till ett bra test.
Däremot så sade jag ganska "klart och tydligt" att min maxnivå pengamässigt skulle vara 4-5 tusen någonstans.
Trots det så testade jag enbart tre olika märken och klubbor. Taylor Made, Titleist samt Srixon.
Till slut gillade jag ju Titleist AP3 mest av allt.
Kruxet är ju att de just nu ligger på 10.000. Något som jag i dagsläget inte fixar.

Så min fråga till er är om ni skulle kunna hjälpa mig att hitta något bra begagnat (golfbidder, blocket osv) till mig?

Via testet fick jag iaf fram att jag skulle ha detta.

Skulle förlänga klubborna med +0.75, Lien skulle vara +2 grader upright, skaftet skulle jag köra AMT Black Stiff (stiff var det som passade mig bäst enligt honom) samt att jag ska köra med Grepp: Midsize + två lager tejp.

Har hittat en hel del via framförallt golfbidder. Men det jag tycker är svårast är det här med framförallt att jag vill hitta klubbor som går att förlänga. Har fattat det som att det inte går på alla begagnade?
Lien har jag också dålig koll på men greppet kan man ju utan problem fixa själv.

Någon som kan hjälpa en stackars nybörjare? Har 26 i hcp ska tilläggas samt att jag helst inte vill betala mer än 3000-3500 som det är nu.

Har du facebook? Om du har gå med i golfmarknaden köp och sälj, finns hur mycket klubbor till salu där för skit och ingenting, var någon häromdagen som la ut ungefär det som du sökte men det gick på 3 röda så var det borta. Men lägg ut vad du söker där så kommer garanterat folk skriva till dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in