2012-06-08, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Menade Onlinegolf.uk skrev fel

Såg nu att det inte var Taylormade utan Wilson

Dessa: http://www.onlinegolf.co.uk/product/...ts/p13431.aspx

Har typ 35 i hcp, det är min andra sommar. Jag är ju inte särskilt seriös men klubbarna nu var värdelösa, men samtidigt behöver jag knappst superdyra klubbor och antar att dessa jag länka ovan ser tillräckligt bra ut.

okej, då blir det standard.

Jag skulle nog satsa på Ci modellerna. Om du har lite ambition att bli bättre
Citera
2012-06-08, 23:37
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusseburt
Jag skulle nog satsa på Ci modellerna. Om du har lite ambition att bli bättre

Vad menas med Ci?
Citera
2012-06-08, 23:40
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Branson
.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar

Tack för att ni tog er tid för att skriva två riktigt bra inlägg.

Branson, du har helt rätt att jag inte riktigt tänker när jag placerar ut bollarna för inspel (många gånger hamnar bollen inte där jag vill ändå, men iaf). Att lämna 30-50m är i många fall bara dumt då jag inte slår de wedgarna tillräckligt högt för att få stopp snabbt och då rullar lååångt. Det bästa är i mitt fall att lämna 70-80 som gör att jag kan slå en lätt fullsving som stannar inom 1m.

De flesta av mina 3 och 4 puttar var antingen 30m+ snett uppför eller 15-20m nedför, vilket inte är de bästa lägen Där första putten stannade kort och andra putten då blev lång, men med rätt känsla blir det nog bara 1-2 istället 8 så det finns mycket att tjäna.. Så kanske inte helt enkelt att bara skylla på puttern men i princip gick bara ungefär 2 puttar som inte var tap-ins i. Jag är inte helt nöjd med min putter då den har en väldigt liten "sweet spot", vilket gör att det inte blir helt konsekvent. Dessutom viker, duffar, träffar jag ibland fel, vilket är svårt att skylla på något.

Jag brukar träna med att köra korta(1m) stjärnor och kvadrater på puttinggreen och sedan flytta bakåt i samma riktningar samt lägga inom 1,5m från olika längder, men med tanke på hur jag puttar borde jag nog lägga mer tid på detta. Det är dock svårt att motivera sig efter första 30-40 min och man börjar slarva.
Citera
2012-06-09, 11:18
Medlem
Jaha sista dagen från Nordea Masters. Westwood håller i och vinner eller vad tror ni?
Citera
2012-06-09, 12:00
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Jaha sista dagen från Nordea Masters. Westwood håller i och vinner eller vad tror ni?
Ja det lär han göra. Han spelar stabilt och har några slags ledning.
Citera
2012-06-09, 12:11
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Hade så gärna velat veta mer om ni har någon bana ni verkligen älskar! Jag hittade min idag, Wiredaholm Golfklubb vid Aneby 4 mil nordöst om Jönköping! Hela 4-bollen var lyrisk efter 18 hål och vi gick direkt in och bokade en ny tid på samma bana 07.10!
Arbetade på Bro Hof och började spela golf på de banorna. Nu har jag svårt att lira på vilken bana som helst. Blir några färre rundor nu med tanke på det högre priset men det tycker jag är värt. Den nya banan Castle Course tycker jag lika mycket om men den kostar hälften så lirar oftast på den.
Citera
2012-06-09, 12:20
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borglig
Arbetade på Bro Hof och började spela golf på de banorna. Nu har jag svårt att lira på vilken bana som helst. Blir några färre rundor nu med tanke på det högre priset men det tycker jag är värt. Den nya banan Castle Course tycker jag lika mycket om men den kostar hälften så lirar oftast på den.

Jag var nere och lira Stadium förra sensommaren, och den var verkligen i ett makalöst bra skick.
Med tanke på att jag lirar i Västerbotten så var det som att komma utomlands

Hålen i sig tyckte jag väl kanske inte var så spektakulära, det var mest skicket som jag blev grymt imponerad av.
Det är kul att kolla på TV nu när man lirat banan dessutom.
Citera
2012-06-09, 18:52
Medlem
B.Jeltsins avatar
Är det någon som har beställt saker från http://www.golfstoreeurope.com? Om ja, hur lång tid tog det innan du fick det du beställt?
Citera
2012-06-09, 20:17
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Det är faktiskt väldigt sällan putterns fel faktiskt

Vad många tyvärr inte inser själva är att golf är så mycket mer än att slå långt, och få bollen nära pinnen...bolljäveln ska liksom gå i hålet också.

Försök att gå in i ett mantra - lägg den här nära nu, lägg den nära...nu ska den i på två.
Märk upp en cirkel på din övningsgreen med peggar, i en cirkel och "varje putt" blir 2-3 meter...och du får inte lämna förräns du gått x-antal varv runt detta hål.
Hitta just grepp, hitta din rytm, hitta din pace...öva och öva sedan lite mer.
Putta är förbannat trist, men ack en sån viktig del av spelet.

Du säger emot dig själv här herr Dr!

Spelet går ju ut att sänka puttarna och få bollen i hål, precis som du säger. Tänk då för fanken inte att "få den här nära nu", tanken gör det nästan omöjligt för dig att sänka putten. Bob Rotella har skrivit alldeles för mycket om det här med tankens påverkan och det är något jag tagit till mig de senaste månaderna. Och jag har märkt underbara resultat.

En skillnad från tanken "få denna boll nära nu" eller "enkel tvåputt så är det bra" är totalt livsfarliga! Visst är du bra klarar du det oftast. Men jag tror det sas för mig i filmen The Patriot först "aim small, miss small" och det gäller ju verkligen puttning. Har du din säkerhetszon på runt en å en halv meter (vilket är jävligt bra bara det) som du utgår ifrån att träffa varje gång du har en putt på 10 meter funkar det ju bra så länge du stannar i. Men så fort du missar ditt mål - vips så är du utanför din säkerhetszon och finns det värre måsteputtar än de man vet är snäpet för långa för att vara säker? De som man "bör" sänka hela tiden.

Jag har istället tränat på tanken "bollen ska i hål" oavsett om jag tränar närspel eller puttning, allt inom 100 meter följer den tanken. Fullständigt idiotiskt kan man tycka på en 90 meters wedge. Men det skapar en helt annan tanke kring allt, målet blir bara att få bollen i hål. Inga tankar på teknik inga tankar på om slaget du väljer är rätt, allt sådant försvinner.

Detta blev allt mer påtagligt på puttningen - man sket i hur man gjorde det sålänge bollen hade chansen att gå i. Så tränar jag nu 90% av tiden på puttinggreen, i med bollen. Resultat? Jag puttar BETYDLIGT bättre, bolljäveln går i utanför 2 meter allt oftare och helt plötlsigt känns det säkert som bara den även när man ställer upp på 4 eller 5 meter. Visst missar jag majoriteten, men tanken är densamma.

Så mitt tips - Dumpa tanken på att vara nära. Bollfan ska i och inget annat. Hade jag fått det tipset tidigare hade jag varit en betydligt bättre puttare. Helt enkelt fokusera på att slå bollen i hål, inget annat när du är ute och spelar.
Citera
2012-06-09, 20:24
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG

Spelet går ju ut att sänka puttarna och få bollen i hål, precis som du säger. Tänk då för fanken inte att "få den här nära nu", tanken gör det nästan omöjligt för dig att sänka putten. Bob Rotella har skrivit alldeles för mycket om det här med tankens påverkan och det är något jag tagit till mig de senaste månaderna. Och jag har märkt underbara resultat.

En skillnad från tanken "få denna boll nära nu" eller "enkel tvåputt så är det bra" är totalt livsfarliga! Visst är du bra klarar du det oftast. Men jag tror det sas för mig i filmen The Patriot först "aim small, miss small" och det gäller ju verkligen puttning. Har du din säkerhetszon på runt en å en halv meter (vilket är jävligt bra bara det) som du utgår ifrån att träffa varje gång du har en putt på 10 meter funkar det ju bra så länge du stannar i. Men så fort du missar ditt mål - vips så är du utanför din säkerhetszon och finns det värre måsteputtar än de man vet är snäpet för långa för att vara säker? De som man "bör" sänka hela tiden.

Jag har istället tränat på tanken "bollen ska i hål" oavsett om jag tränar närspel eller puttning, allt inom 100 meter följer den tanken. Fullständigt idiotiskt kan man tycka på en 90 meters wedge. Men det skapar en helt annan tanke kring allt, målet blir bara att få bollen i hål. Inga tankar på teknik inga tankar på om slaget du väljer är rätt, allt sådant försvinner.

Detta blev allt mer påtagligt på puttningen - man sket i hur man gjorde det sålänge bollen hade chansen att gå i. Så tränar jag nu 90% av tiden på puttinggreen, i med bollen. Resultat? Jag puttar BETYDLIGT bättre, bolljäveln går i utanför 2 meter allt oftare och helt plötlsigt känns det säkert som bara den även när man ställer upp på 4 eller 5 meter. Visst missar jag majoriteten, men tanken är densamma.

Så mitt tips - Dumpa tanken på att vara nära. Bollfan ska i och inget annat. Hade jag fått det tipset tidigare hade jag varit en betydligt bättre puttare. Helt enkelt fokusera på att slå bollen i hål, inget annat när du är ute och spelar.

Till en viss del håller jag absolut med dig...men vad jag menade till [användarnamn här] var mest att han skulle tvåputta ifrån ett avstånd som var just +10 meter bara för att få in i skallen att vara lite på "den säkra sidan" att få in ett lugn så fort killen närmar sig green, ett mantar if you will.
Nackdelen med resonemanget att "bollfan ska bara i hål" är att man kan bli aningen för aggressiv till motpolen att spela lite safe och gå får sin tvåputt, men då naturligtvis från +10 meter.

Jag tar åt mig av din kritik och förstår till 100% ditt argument
Det är nog nånting jag själv ska ta till mig då just puttningen är min akilleshäl.
Citera
2012-06-09, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG

Mycket kloka tankar. Ska testa samma sak på puttningen nästa gång. Vet inte hur många birdiechanser jag hade sist som jag såklart fegade ur...
Citera
2012-06-09, 20:46
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Till en viss del håller jag absolut med dig...men vad jag menade till [användarnamn här] var mest att han skulle tvåputta ifrån ett avstånd som var just +10 meter bara för att få in i skallen att vara lite på "den säkra sidan" att få in ett lugn så fort killen närmar sig green, ett mantar if you will.
Nackdelen med resonemanget att "bollfan ska bara i hål" är att man kan bli aningen för aggressiv till motpolen att spela lite safe och gå får sin tvåputt, men då naturligtvis från +10 meter.

Jag tar åt mig av din kritik och förstår till 100% ditt argument
Det är nog nånting jag själv ska ta till mig då just puttningen är min akilleshäl.

Precis samma tankar jag hade innan jag provade. Och tro mig jag har haft åtta meters puttar som haft en retur på fyra meter. Men av någon anledning har det som sagt ändrats något otroligt och nu tycker jag att fyrametare "Äh, den kan de ju lika gärna ge mig". De blir dock färre och färre och träningen av puttarna ser som sagt väldigt annorlunda ut.

Nu väntar jag dock på min Spider Ghost från TaylorMade så nu är jag för bekväm för att putträna med en putter jag vet jag ska byta ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in