Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Det är faktiskt
väldigt sällan putterns fel faktiskt
Vad många tyvärr inte inser själva är att golf är så mycket mer än att slå långt, och få bollen nära pinnen...bolljäveln ska liksom gå
i hålet också.
Försök att gå in i ett mantra -
lägg den här nära nu, lägg den nära...nu ska den i på två.
Märk upp en cirkel på din övningsgreen med peggar, i en cirkel och "varje putt" blir 2-3 meter...och du får inte lämna förräns du gått x-antal varv runt detta hål.
Hitta just
grepp, hitta din rytm, hitta din pace...öva och öva sedan lite mer.
Putta
är förbannat trist, men ack en sån viktig del av spelet.
Du säger emot dig själv här herr Dr!
Spelet går ju ut att sänka puttarna och få bollen i hål, precis som du säger. Tänk då för fanken inte att "få den här nära nu", tanken gör det nästan omöjligt för dig att sänka putten. Bob Rotella har skrivit alldeles för mycket om det här med tankens påverkan och det är något jag tagit till mig de senaste månaderna. Och jag har märkt underbara resultat.
En skillnad från tanken "få denna boll nära nu" eller "enkel tvåputt så är det bra" är totalt livsfarliga! Visst är du bra klarar du det oftast. Men jag tror det sas för mig i filmen The Patriot först "aim small, miss small" och det gäller ju verkligen puttning. Har du din säkerhetszon på runt en å en halv meter (vilket är jävligt bra bara det) som du utgår ifrån att träffa varje gång du har en putt på 10 meter funkar det ju bra så länge du stannar i. Men så fort du missar ditt mål - vips så är du utanför din säkerhetszon och finns det värre måsteputtar än de man vet är snäpet för långa för att vara säker? De som man "bör" sänka hela tiden.
Jag har istället tränat på tanken "bollen ska i hål" oavsett om jag tränar närspel eller puttning, allt inom 100 meter följer den tanken. Fullständigt idiotiskt kan man tycka på en 90 meters wedge. Men det skapar en helt annan tanke kring allt, målet blir bara att få bollen i hål. Inga tankar på teknik inga tankar på om slaget du väljer är rätt, allt sådant försvinner.
Detta blev allt mer påtagligt på puttningen - man sket i hur man gjorde det sålänge bollen hade chansen att gå i. Så tränar jag nu 90% av tiden på puttinggreen, i med bollen. Resultat? Jag puttar BETYDLIGT bättre, bolljäveln går i utanför 2 meter allt oftare och helt plötlsigt känns det säkert som bara den även när man ställer upp på 4 eller 5 meter. Visst missar jag majoriteten, men tanken är densamma.
Så mitt tips - Dumpa tanken på att vara nära. Bollfan ska i och inget annat. Hade jag fått det tipset tidigare hade jag varit en betydligt bättre puttare. Helt enkelt fokusera på att slå bollen i hål, inget annat när du är ute och spelar.