2013-04-24, 21:08
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iam-Varfor
Enligt videon/appen så skulle jag ev böja mig lite mer framåt, dock så vet jag att jag tar i för mycket och är inte speciellt rörlig i kroppen.

Antar att det är mycket där felen sitter och det är bara träning och mer träning som hjälper antagligen.

Som du säger har det nog mycket att göra med rörlighet/stelhet och en vilja att slå långt som skapar kompensation. Vi måste ju t.ex. böja armen för att ha chans att använda våra armmuskler - och det är väldigt vanligt hos personer med dåligt rörelseomfång.

Samtidigt är det ju en ren gissning i djungeln för att hitta en solklar anledning. Tyvärr.
Så tills videon kommer upp så kan vi inte göra mycket mer än att faktiskt gissa.

Jag tror att du bara tänker på det kan vara en bra start. Det kan även vara en sån enkel grej som att du helt enkelt inte lägger någon fokus på det och kommer tanken tillbaka kan rörelsen komma tillbaks.

Edit:
När du pratar om "Appen" är det Ubense Golf du använder dig av?

Edit2:
På tal om appar - är det någon av er som provat MTRx Golf än?
Den är dyr som stryk för vad den ska göra men verkar tas emot väldigt positivt av de som provat, tänkte införskaffa den snarast men kul att höra andras utvärderingar.
http://www.zerolinegolf.com/golf-mtrx-for-the-golfer
Senast redigerad av KinG-NothinG 2013-04-24 kl. 21:13.
Citera
2013-04-24, 21:13
Medlem
För mig började säsongen i måndags, dock endast på rangen. Har stått där och nött 2 timmar om dagen förutom idag. Sjuuukt nöjd med mina nya Titleist Vokey-wedgar, vilken jävla kontroll man har. Limmar 50-meters-pinnen hela tiden, bollen stannar aldrig mer än 2 meter ifrån. Järnen funkar helt okej medan jag inte slagit ett bra slag med drivern än Jävlar vad jag ska sänka mitt HCP i sommar i varje fall. Nu väntar man bara på att banan ska öppna, om 8-9 verkar det som.
Citera
2013-04-24, 21:19
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Citat:
Enligt videon/appen så skulle jag ev böja mig lite mer framåt, dock så vet jag att jag tar i för mycket och är inte speciellt rörlig i kroppen.

Antar att det är mycket där felen sitter och det är bara träning och mer träning som hjälper antagligen.

Absolut krävs det nötning, kanske lite yoga också
Citera
2013-04-24, 21:28
Medlem
KinG-NothinGs avatar
På tal om mitt eget spel så ändrades mitt schema från träning till spel nu tisdag och onsdag.
Började med Lunds Akademiska igår och spelade PGA of Sweden National Links Course idag.

Eftersom Skåne är ett platt jävla fält så fick vi nöja oss med konstant blåst nära till storm och stormvindar i vindbyarna. Det blev runda 2 och 3 i Sverige för året och med endast sex timmars träning denna säsong vart man väldigt snäll när man gick ut och spelade - så länge man hitta bollen var man glad tänkte jag.

LAGK -
Spelat där en gång förut - Greenerna var väl inte i topptrim direkt tyvärr och två puttar kostade det mig på grund av inbränna - men annars får de ok - även om de var lite långsamma. Spelade spelet bra av tee med allt mellan driver, spoon och järn 3.

Mellanjärnen var den felade länken i vinden - 7,8,9 och PW gick fan i mig inte för fem öre att slå dit jag ville. Men ett bra närspel räddade mig och wedgetimmarna jag la i i måndags gav verkligen resultat. Vilket räddade många slag för mig. 76a blev resultatet när jag avslutade med tre bogeys i rad 15, 16 och 17 och hålade en fem meters par putt på sista hålet.

Annars är ju Lunds Akademiska en riktigt bra och rolig golfbana som jag varmt rekomenderar om man är i Skåne och spelar - dessutom är den inte helt platt hela jäva vägen som så många andra banor där nere.

PGA Sweden National - Links Course -
Vi var där tidigare idag - Nordea Tour hade Pro-Am inför helgens tävling så man kände ju sig som en i mängden bara ( ) . Första gången jag var på PGA Sweden och mina förväntningar var mycket höga, men bara på banan. Vad jag trodde över spelet ska vi inte prata högt om. Även idag blåste det fan storm och rekordet för att visa på hur mycket vinden jävlades var hål 7 - ett relativt kort par 3 hål nedför (140 m spelade det idag ganska precis). Höjdskillnaden var på en nivå att jag hade tagit två klubbor mindre hade det varit vindstilla. Men istället hade vi vinden rakt i ansiktet.

En fullt slagen järn 4 blev perfekt - en klubba jag brukar slå 205-210 meter slog jag rakt mot pinnen och den landade cirka 3 meter bakom. Så närmare 65 meter tappade vi på vinden, egentligen mer med tanke på höjdskillnaden.

Men återigen var en grym putter och bra närspel räddande (med ett par riktigt bra utslag) - när mellanjärnen fortsatt svek. Började med birdie och sen fortsatte det - vände på 34 (-2) efter 3 birdies första nio och avslutade med en 39:a efter ytterligare en birdie och 4 bogeys på sista 9. Jävla skit mellanjärn. Så en 73:a får man väl vara nöjd över på en bana man aldrig spelat förut?

PGA Sweden tog däremot mitt pris för bästa banan i Sverige efter dagens spel - trots att det var tidigt på säsongen och vädret var skit så är banan ta mig fan underbar. Allt från arkitektur till genomförande är grymt, service är bra och det känns verkligen som att man är på en riktigt bra golfklubb. Dessutom är området runt ikring mycket vackert och upplevelsen blåser den jag fått på bland andra Sand ur vattnet. (Jag har ju fortfarande inte spelat Stadium Course eller Bro Hof så ta detta med lite nypa salt!)

Imorgon planeras återigen flera timmars träning så mina 4 birdiewhiskeys ska intas lite fort innan det blir sängen.
Citera
2013-04-24, 21:36
Medlem
tpariss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Nu väntar man bara på att banan ska öppna, om 8-9 verkar det som.

8-9veckor?! Du måste bo långt norrut-inlandet.
Citera
2013-04-24, 21:39
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Som du säger har det nog mycket att göra med rörlighet/stelhet och en vilja att slå långt som skapar kompensation. Vi måste ju t.ex. böja armen för att ha chans att använda våra armmuskler - och det är väldigt vanligt hos personer med dåligt rörelseomfång.

Samtidigt är det ju en ren gissning i djungeln för att hitta en solklar anledning. Tyvärr.
Så tills videon kommer upp så kan vi inte göra mycket mer än att faktiskt gissa.

Jag tror att du bara tänker på det kan vara en bra start. Det kan även vara en sån enkel grej som att du helt enkelt inte lägger någon fokus på det och kommer tanken tillbaka kan rörelsen komma tillbaks.

Edit:
När du pratar om "Appen" är det Ubense Golf du använder dig av?

Edit2:
På tal om appar - är det någon av er som provat MTRx Golf än?
Den är dyr som stryk för vad den ska göra men verkar tas emot väldigt positivt av de som provat, tänkte införskaffa den snarast men kul att höra andras utvärderingar.
http://www.zerolinegolf.com/golf-mtrx-for-the-golfer
Japp ubersense, har tagit kontakt med min pro, tpi utbildad osv som ska fixa lite övningar och sånt! Så det tipset tackar jag för!

Ska försöka få filmen senare i veckan!
Citera
2013-04-24, 21:40
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Citat:
Imorgon planeras återigen flera timmars träning så mina 4 birdiewhiskeys ska intas lite fort innan det blir sängen.

vad har du för jobb??? vill också spela 6 timmar per dag NU.

Vad ligger du på för hcp? du verkar lira bra redan så här på försäsongen
Citera
2013-04-24, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tparis
8-9veckor?! Du måste bo långt norrut-inlandet.

Oj, nej, 8-9 dagar! Städdag om en vecka den 1 maj och banan brukar alltid öppna en eller två dagar efter det. Bor i Gävle och spelar på Gävle GK.
Citera
2013-04-24, 23:56
Medlem
Iam-Varfors avatar
Fö så öppnar hemmabanan på fredag! Dock är den inte handikappgrundande än, vad det nu innebär? Kan det va för att dom har gjort en ny bandragning?
Citera
2013-04-25, 08:41
Medlem
CraigChrists avatar
Citat:
Fö så öppnar hemmabanan på fredag! Dock är den inte handikappgrundande än, vad det nu innebär? Kan det va för att dom har gjort en ny bandragning?

Kan vara så att det är för många provisoriska greener/tees. Har för mig att om det är fler än 2 så är banan ej godkänd som handicapgrundande?
Citera
2013-04-25, 08:41
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Japp ubersense, har tagit kontakt med min pro, tpi utbildad osv som ska fixa lite övningar och sånt! Så det tipset tackar jag för!

Ska försöka få filmen senare i veckan!

Kikade igenom Ubersense igår kväll efter jag läst det du skrivit - men vad fan är det för jävla app?
De "pro-tipsen" som ges är ju på en nivå av typ Golf.Se som förstör golfare mer än hjälper dem. Dessutom hade ett par av dem svingtekniska fel i sina "lektioner".

Tror annars att TPI-screening är en bra idé för dig - kan ju vara allt från en dålig rotation i dina axlar till en stel bröstrygg eller dålig seperation. Hade rekommenderat dig att faktiskt genoföra en full screening så du garanterat hittar problemområdet.

Citat:
Ursprungligen postat av Bigity-Wigity
vad har du för jobb??? vill också spela 6 timmar per dag NU.

Vad ligger du på för hcp? du verkar lira bra redan så här på försäsongen

Jag jobbar som golfinstruktör - men då jag jobbar i norra Sverige är det ytterligare tre veckor till vi öppnar. Så jag är på träningsläger nere i södra Sverige. Mest för att jag ska till Skottland omknpatt två veckor och vill vara i "form" då.

Citat:

Antingen är det för en ny bandragning som de ej har fått slopad än eller så är det för att banan inte anses vara i rätt skicka för att anse den vara HCP-grundande. Du kan alltså varken höja eller sänka dig när du spelar eftersom banan inte anses redo.
Citera
2013-04-25, 17:39
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Citat:

Jag jobbar som golfinstruktör - men då jag jobbar i norra Sverige är det ytterligare tre veckor till vi öppnar. Så jag är på träningsläger nere i södra Sverige. Mest för att jag ska till Skottland omknpatt två veckor och vill vara i "form" då.

Jasså, på vilken bana då? jag bor nämligen i norra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in