2012-08-07, 21:56
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lecont
Jag fick ett gammalt set Titleist DC1, tillverkade mitten på 90-talet av en bekant.

Har nu tagit grönt kort samt spelat ganska mycket den senaste månaden (massa range samt sänkt mig från 54 till 34)

Man blir mer och mer sugen på ett nytt set då jag finner mitt ganska svår spelat, har bemästrat det hyffsat bra men när jag lånar en polares mizuno mp-60 så slår jag mycket mycket bättre.
Jag är väldigt osäker på vilken typ av klubbor jag ska ha.
Vad tycker ni som är lite lägre i hcp om förlåtande set alá Cobra S3 ?
Tröttnar man på dom när man börjar bli lite bättre? Jag vill inte köpa ett för lättspelat set så jag måste byta om några år!

Om du inte vill köpa ett set som är lättspelat och du tröttnar på ganska snart så ska du hålla dig borta från Cobra S3 (om det inte är S3 Pro du pratar om). Kika istället på Cobra AMP/AMP Forged eller något av seten som Treamz nämner.

Saken är att du kommer inte hitta något direkt set att växa med just nu för under 6tusen skulle jag säga. Kanske om du har tur och väntar någon ytterligare månad och får lite extra rabatt.
Citera
2012-08-08, 22:57
Medlem
Tänkte först berätta att min beställning på 50 Nike PD Soft-bollar från Out-of-bounds kom idag, köpte de i A-klass, och jag måste säga att det var en stor positiv överraskning. Nästan alla ser ut att vara splitternya, svårt att förstå att de är begagnade. Sen att jag hade bollarna inom 24h efter beställning är också ett stort plus Beställde till 100st 70mm-peggar med för en 30:- spänn eller nåt, väldigt billigt jämfört med vad de kostar i klubbens golfshop.

Spelade i varje fall på Hofors GK idag, för första gången. Kan förstå att banan blivit utsedd till att vara en av Sveriges top10 finaste banor. Visst, kanske inte greener och framförallt bunkrar ens i närheten av Bro Hof-klass, men vilken underbart fantastisk natur. Tyvärr så spelade jag där idag efter att det spöregnat i flera dagar. Banan var så blöt att man bara behövde slå med klubban någon millimeter före bollen för att hela banan skulle följa med och bollen bara tvärdör... Men det finns faktiskt två saker jag måste klaga på. För det första, måste man bygga vartenda satans hål så att man inte ser greenen från tee? Jag hatar när man är ny på en bana och man möts med blindhål, men visst kan man acceptera en eller ett par på 18 hål. Men på Hofors bana så var ju tamefan vartenda hål så att man inte hade en aning om var man skulle landa eller inte för att det antingen sluttade ned eller upp.

Sen stör jag mig också på när man straffas för att man skjuter långt (eller ja, det beror på vem man jämför med) och rakt. På minst tre hål så är det en damm/vattenhinder MITT i fairway ca 220-250m från tee på hål där man slår med driver. Jag ligger alltid på runt 220-250m med min driver. Så jag ska alltså straffas för att jag skjuter rakt fram en hyfsad längd? Så satans idiotiskt. Inte bara på Hofors detta förekommer, men jag tycker det är ren jävla idioti när man lägger hinder mitt i banan. Man ska ALDRIG bli straffad för att man slår ett bra slag. Vattenhinder, bunkrar, skog osv ska finnas, men på sidorna för det är där det inte är tänkt att man ska vara och alltså bör man då bli straffad med dessa hinder. MEN INTE MITT PÅ FAIRWAY

Annars en väldigt schyst bana, ser framemot att få spela där igen i ett bättre väder och när man nu vet hur hålen är
Senast redigerad av XxDrag0N-Sl4y3RxX 2012-08-08 kl. 23:01.
Citera
2012-08-09, 01:17
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Sen stör jag mig också på när man straffas för att man skjuter långt (eller ja, det beror på vem man jämför med) och rakt. På minst tre hål så är det en damm/vattenhinder MITT i fairway ca 220-250m från tee på hål där man slår med driver. Jag ligger alltid på runt 220-250m med min driver. Så jag ska alltså straffas för att jag skjuter rakt fram en hyfsad längd? Så satans idiotiskt. Inte bara på Hofors detta förekommer, men jag tycker det är ren jävla idioti när man lägger hinder mitt i banan. Man ska ALDRIG bli straffad för att man slår ett bra slag. Vattenhinder, bunkrar, skog osv ska finnas, men på sidorna för det är där det inte är tänkt att man ska vara och alltså bör man då bli straffad med dessa hinder. MEN INTE MITT PÅ FAIRWAY

Hinder är placerade på det viset att banarkitekten vill att du ska kunna hantera fler slag än driver+wedge.

Jag kollade upp hålen och antar att det är 4, 6, 14 du tänker på? Ser inga direkta problem med hålen

På 4:an står du inför ett val på tee antingen driver du bäcken 230m från tee eller så slår du en klubba som inte går längre än 200m. Det förstnämnda alternativet ger ett kort inspel på tre slag och det andra ett lite längre. Risk & Reward.

På 6:an gäller det återigen att driva 240m eller spela kort på 200m. Båda alternativen ger dock ett kort inspel och det är nog inte direkt smart att gå över. Kan till viss del hålla med om att detta är ett tveksamt hål.

14 tycker jag däremot är ett rätt ok hål på ritningen, du måste slå ett slag på 230-240m som är välplacerat. Ett riktigt svårt slag, men lyckas du har du bra chans att nå green på 2. Har du inte det slaget lägger du upp dig och går för green på 3.

Du straffas inte för att du slår rakt och långt, du straffas för att du inte tänker strategisk och bara pangar driver rakt fram. Visst är ett eller två av hålen något tveksamma, då jag tycker det bör finnas ett alternativ för den som vill slå driver från tee. (Slår du den rakt i dom längder du säger ska du belönas) men också att det ska finnas någon form av straff om det misslyckas, vilket gör det säkra alternativet till ett attraktivt val. I min värld ska varje slag ha ett långt alternativ med någon form av straff om det misslyckas (bunker, vatten, träd, out osv) och ett bättre läge för inspelet om det lyckas. Där det korta alternativet flyttar fram risken till andra slaget och inspelet.

Eller ja, det är nästan så att jag håller med dig, samtliga vatten ligger helt fel och erbjuder få alternativa vägar. Att slå ut med J4 på par 5 känns inte riktigt helt ok. 6:an skulle kunna ha en fairway mellan vattenhindren för att ge alternativ.

Edit: Förresten håller jag med angående blinda utslag, eller blinda slag överhuvudtaget. Helt värdelöst och förhoppningsvis kommer detta åtgärdas på alla banor i framtiden. Tar onödig tid och skapar köer på banan.
Senast redigerad av Whatevah 2012-08-09 kl. 01:19.
Citera
2012-08-09, 09:17
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX

Annars en väldigt schyst bana, ser framemot att få spela där igen i ett bättre väder och när man nu vet hur hålen är

Du straffas eftersom din spelstrategi är lika med noll. Som Whatevah säger så finns det en risk/reward på de flesta av hålen om du vill eller så spelar du smart.

Dagens moderna banor är byggda på det sättet, speciellt de som har som mål att bli tävlingsbanor så småningom. Eftersom det är just på de längderna som de bättre spelarna nuförtiden slår.

Att endast ha hinder på sidorna för att fånga bollar man slår dåligt åt höger eller vänster låter som en skittråkig golfbana. Det du beskriver är en golfbana som straffar dig om du slår ett dåligt slag - väljer du att slå driver för att slå över vattnet och slår i vattnet så är det ett dåligt slag alternativt ett dålig beslut. Väljer du en J4 och slår kort om vattnet så är det ett bra beslut eller slag eftersom du aldrig satte vattenhindret i spel.
Citera
2012-08-09, 20:35
Medlem
Efter att igår ha gått en test runda som inte gick så bra valde jag idag att ställa mig på ranchen för att spela in mina nya klubbor. När jag kom till järn 5an hann jag inte slå mer än ett fåtal slag innan klubban helt sonika gick av och flög en sisådär 50 meter. Det var en mindre duff men bollen skulle jag tippa tappade som mest 20% från normal längd, alltså ingen större duff. Klubban gick av drygt 5cm nedanför slutet av greppet. Killen på shoppen som jag köpte klubborna av fan detta konstigt och sa att han skulle skicka dem till callaway så att dem kunde få göra en bedömning om vad som har hänt, han antydde att han trodde att jag själv hade slagit av klubban i ren ilska vilket inte var fallet. Nu till min fråga : Tror ni jag får en ny på "garantin"?

Klubba : Callaway Razr järn 5, spelad totalt, 5 slag.
Citera
2012-08-09, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxen24
Efter att igår ha gått en test runda som inte gick så bra valde jag idag att ställa mig på ranchen för att spela in mina nya klubbor. När jag kom till järn 5an hann jag inte slå mer än ett fåtal slag innan klubban helt sonika gick av och flög en sisådär 50 meter. Det var en mindre duff men bollen skulle jag tippa tappade som mest 20% från normal längd, alltså ingen större duff. Klubban gick av drygt 5cm nedanför slutet av greppet. Killen på shoppen som jag köpte klubborna av fan detta konstigt och sa att han skulle skicka dem till callaway så att dem kunde få göra en bedömning om vad som har hänt, han antydde att han trodde att jag själv hade slagit av klubban i ren ilska vilket inte var fallet. Nu till min fråga : Tror ni jag får en ny på "garantin"?

Klubba : Callaway Razr järn 5, spelad totalt, 5 slag.

Beror väl på hur trovärdig du är som person. Om du är känd som en arg spelare som ofta gjuter klubborna och har dig så kan det bli svårare att bevisa att du faktiskt slog av den i ett slag och inte i ilska.
Citera
2012-08-09, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Beror väl på hur trovärdig du är som person. Om du är känd som en arg spelare som ofta gjuter klubborna och har dig så kan det bli svårare att bevisa att du faktiskt slog av den i ett slag och inte i ilska.

Köpte klubborna via internet (dimbo golf)
Citera
2012-08-09, 21:12
Medlem
Citat:
Köpte klubborna via internet (dimbo golf)

Då kan det bli svårt om de nu inte hittar rost i klubban eller något, tveksamt om de var 5 dagar gamla dock.
Citera
2012-08-09, 21:22
Medlem
Det är rost inuti klubban! vad innebär det? och den var inte 5 dagar gammal utan 5 slag gammal
Citera
2012-08-09, 21:22
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Då kan det bli svårt om de nu inte hittar rost i klubban eller något, tveksamt om de var 5 dagar gamla dock.
Jag hade ett liknande problem med min hybrid. Jag ringde deras kundtjänst och förklarade vad som hänt, skickade tillbaks klubban till dormy som skickade den vidare till callaway. Sedan ringde jag en gång i veckan och frågade artigt när min klubba kunde tänkas anlända. Fick ett nytt skaft med mitt gamla "blad"
Citera
2012-08-09, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Jag hade ett liknande problem med min hybrid. Jag ringde deras kundtjänst och förklarade vad som hänt, skickade tillbaks klubban till dormy som skickade den vidare till callaway. Sedan ringde jag en gång i veckan och frågade artigt när min klubba kunde tänkas anlända. Fick ett nytt skaft med mitt gamla "blad"

Okej intressant, så du hade också rost inuti din klubba och det var därför du fick ett nytt skaft?
Citera
2012-08-09, 22:06
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Okej intressant, så du hade också rost inuti din klubba och det var därför du fick ett nytt skaft?

Ofta går det att se på en klubba om denna slagits av med flit eller inte. Mest på vilket håll skaftet är böjt åt och som du säger kan rosten påverka. Ett dåligt påsatt grepp lämnar ofta plats för fukt att tränga in i skaftet fortare än det är tänkt och det rostar inifrån vilket får det att knäppa ännu lite fortare.

Jag skulle gissa att du kommer att få ett nytt skaft, troligen är det gratis också. Jag tycker bara det låter lite konstigt att de i Shopen inte valde att laga skaftet åt dig, klubban fixad direkt även om det kanske skulle kosta någon hundralapp eller två du skulle då kunnat få klubban direkt vilket de flesta föredrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in