Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Sen stör jag mig också på när man straffas för att man skjuter långt (eller ja, det beror på vem man jämför med) och rakt. På minst tre hål så är det en damm/vattenhinder MITT i fairway ca 220-250m från tee på hål där man slår med driver. Jag ligger alltid på runt 220-250m med min driver. Så jag ska alltså straffas för att jag skjuter rakt fram en hyfsad längd? Så satans idiotiskt. Inte bara på Hofors detta förekommer, men jag tycker det är ren jävla idioti när man lägger hinder mitt i banan. Man ska ALDRIG bli straffad för att man slår ett bra slag. Vattenhinder, bunkrar, skog osv ska finnas, men på sidorna för det är där det inte är tänkt att man ska vara och alltså bör man då bli straffad med dessa hinder. MEN INTE MITT PÅ FAIRWAY
Hinder är placerade på det viset att banarkitekten vill att du ska kunna hantera fler slag än driver+wedge.
Jag kollade upp hålen och antar att det är 4, 6, 14 du tänker på? Ser inga direkta problem med hålen
På 4:an står du inför ett val på tee antingen driver du bäcken 230m från tee eller så slår du en klubba som inte går längre än 200m. Det förstnämnda alternativet ger ett kort inspel på tre slag och det andra ett lite längre. Risk & Reward.
På 6:an gäller det återigen att driva 240m eller spela kort på 200m. Båda alternativen ger dock ett kort inspel och det är nog inte direkt smart att gå över. Kan till viss del hålla med om att detta är ett tveksamt hål.
14 tycker jag däremot är ett rätt ok hål på ritningen, du måste slå ett slag på 230-240m som är välplacerat. Ett riktigt svårt slag, men lyckas du har du bra chans att nå green på 2. Har du inte det slaget lägger du upp dig och går för green på 3.
Du straffas inte för att du slår rakt och långt, du straffas för att du inte tänker strategisk och bara pangar driver rakt fram. Visst är ett eller två av hålen något tveksamma, då jag tycker det bör finnas ett alternativ för den som vill slå driver från tee. (Slår du den rakt i dom längder du säger ska du belönas) men också att det ska finnas någon form av straff om det misslyckas, vilket gör det säkra alternativet till ett attraktivt val. I min värld ska varje slag ha ett långt alternativ med någon form av straff om det misslyckas (bunker, vatten, träd, out osv) och ett bättre läge för inspelet om det lyckas. Där det korta alternativet flyttar fram risken till andra slaget och inspelet.
Eller ja, det är nästan så att jag håller med dig, samtliga vatten ligger helt fel och erbjuder få alternativa vägar. Att slå ut med J4 på par 5 känns inte riktigt helt ok. 6:an skulle kunna ha en fairway mellan vattenhindren för att ge alternativ.
Edit: Förresten håller jag med angående blinda utslag, eller blinda slag överhuvudtaget. Helt värdelöst och förhoppningsvis kommer detta åtgärdas på alla banor i framtiden. Tar onödig tid och skapar köer på banan.