2013-03-09, 23:40
Medlem
Theomans avatar
Var på rangen idag testade nya trätrean.

http://swingreader.com/video/view/SuMJNPl0/woods
Förlåt för den sketna kvaliten kan lagga upp på youtube on det är bättre.

Har ni några tips eller råd med svingen? Känner att min högerfot lyfter och dras bakåt för mycket i nedsvingen.
Citera
2013-03-10, 12:34
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theoman

Har ni några tips eller råd med svingen? Känner att min högerfot lyfter och dras bakåt för mycket i nedsvingen.

Med tanke på kvalite och att det bara är dtl ser baksving helt okej ut. Men sen ser det ut som du försöker hämta kraft utan att du har den. Svaga ben och dålig balans ser det ut som!

Men kikar igen när jag inte tittar på telefon.
Citera
2013-03-10, 17:58
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:

Du "skoopar" upp bollen lite.
Du liksom "gungar in svingen"...men går det rakt ska jag inte sätta massa griller i skallen på dig
Citera
2013-03-10, 20:59
Medlem
Theomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Med tanke på kvalite och att det bara är dtl ser baksving helt okej ut. Men sen ser det ut som du försöker hämta kraft utan att du har den. Svaga ben och dålig balans ser det ut som!

Men kikar igen när jag inte tittar på telefon.

Antar att dtl står för down the line. Hann inte göra en front view igår

Jo jag är väl som alla andra tonåringar som försöker mörda bollen... Jag har en club head speed på ungefär 110 mph med trätrea. Benen kan jag verkligen hålla med dom, ska jag bara försöka hålla dom stilla genom hela svingen, balansen är vidrig också men den kommer väl ju mer man hackar, förhoppningsvis.

Några träningstips?

Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Du "skoopar" upp bollen lite.
Du liksom "gungar in svingen"...men går det rakt ska jag inte sätta massa griller i skallen på dig

Har försökt att träna på att inte svänga med höfterna och det är svårt att se om jag gör det på denna videon då det inte är front view.

Ang. skoopningen, jag trodde man skulle slå "upp" på bollen när man peggar, ungefär som med en driver? Kanske är helt fel

http://www.youtube.com/watch?v=fIpkM7fW_Y8

Där är en video med bättre kvalitet, bör jag ha högerbenet rakt under baksvingen?
Citera
2013-03-10, 22:11
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Antar att dtl står för down the line. Hann inte göra en front view igår

Jo jag är väl som alla andra tonåringar som försöker mörda bollen... Jag har en club head speed på ungefär 110 mph med trätrea. Benen kan jag verkligen hålla med dom, ska jag bara försöka hålla dom stilla genom hela svingen, balansen är vidrig också men den kommer väl ju mer man hackar, förhoppningsvis.

Några träningstips?

Har försökt att träna på att inte svänga med höfterna och det är svårt att se om jag gör det på denna videon då det inte är front view.

Ang. skoopningen, jag trodde man skulle slå "upp" på bollen när man peggar, ungefär som med en driver? Kanske är helt fel

http://www.youtube.com/watch?v=fIpkM7fW_Y8

Där är en video med bättre kvalitet, bör jag ha högerbenet rakt under baksvingen?

När jag ser det med lite bättre kvalité så ser det utsom att du filmat med kameran rakt bakom klubbhuvudet?
Dessutom är det livsfarligt att gedig tips utan att veta vad du är utefter eller vad problemet är så ge mig nåt att jobba med först sen kan jag utveckla
Citera
2013-03-10, 22:23
Medlem
Theomans avatar
Citat:
När jag ser det med lite bättre kvalité så ser det utsom att du filmat med kameran rakt bakom klubbhuvudet?
Dessutom är det livsfarligt att gedig tips utan att veta vad du är utefter eller vad problemet är så ge mig nåt att jobba med först sen kan jag utveckla

Hur borde jag ha kameran? Rakt bakom kroppen?

Jadu.. Är lite 'inconsistent'... började precis spela och behöver nybörjartips, och säga om jag lyckas med att starta svingen med höfterna eller om jag behöver jobbar mer på det. Slicar och fadear bollen rätt mycket som alla andra nybörjare.

Slicear eller fadear dock inte med järnklubbor, dom går antingen rakt eller med en liten babydraw
Senast redigerad av Theoman 2013-03-10 kl. 22:26.
Citera
2013-03-11, 10:37
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:

Jadu.. Är lite 'inconsistent'... började precis spela och behöver nybörjartips, och säga om jag lyckas med att starta svingen med höfterna eller om jag behöver jobbar mer på det. Slicar och fadear bollen rätt mycket som alla andra nybörjare.

Slicear eller fadear dock inte med järnklubbor, dom går antingen rakt eller med en liten babydraw

Det vanligaste sättet att filma DTL är att placera kameran så att den går "igenom" händerna vid uppställning. Ungefär mitt i helheten med andra ord, placerar man kameran ojämnt så är det nämligen svårt att avgöra vissa rörelser i förhållande till annat. Exempel här är att det ser ut som du står jättestängt med fötterna, vilket du kanske inte gör?

Allmätnt ser annars uppställningen riktigt bra ut, atletiskt helt enkelt. Tyvärr är det lite svårt att avgöra hur greppet ter sig eftersom jag bara har DTL. Rörelsen ser även den helt okej ut, det som du bör göra är att korta ner baksvingen.

Det första jag hade gjort med dig om det är jämn du vill bli är att korta ner baksvingen - det syns att du vill skapa fart. Men om du tittar på baksvingen så ser du att du försöker ta klubban längre bak än vad du egentligen kan vilket resulterar i att du reser överkroppen lite grann och får en så kallad loss of posture. Därifrån måste allting tajmas perfekt för att du ska ha en chans att komma tillbaks till bollen.

Som ett resultat tappar du connection med högerarmen och kanske att det till och med är lite scoopning som DrDollar säger (jag vågar inte garantera det utan att ha sett dig framifrån). Vilket skapar en massa kompensationer för att få iväg bollen någorlunda.

Sluta stirra dig blind på siffror som club head speed, har du inte en jämn bra bollträff kommer bollen ändå inte gå någonstans. Kan du fixa en caddie view så kan jag nog se om ännu lite mer vad jag tror.
Citera
2013-03-11, 14:22
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Theoman skrev

Ser helt sjukt ut. Kolla denna video om hip turn:
http://www.youtube.com/watch?v=cKnqad8S7Wk

Citat:

Jo, du kommer "over the top" på videon.

Det finns typ hur många väldigt bra videor som helst på youtube som tar upp detta.

Jag spelade hela första året utan att träna något. Man måste tyvärr träna. Jag har tränat i stort sett varje dag nu dom sista tre månaderna, trots att det varit så grymt kallt. Det ger resultat.

Kolla videon med Hogan som jag lade upp tidigare också.....
Citera
2013-03-11, 16:36
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Jo, du kommer "over the top" på videon.

Det finns typ hur många väldigt bra videor som helst på youtube som tar upp detta

Jag kan inte hålla med om att han svingar over the top eller kastar klubban.

Faktum är att Theoman faktiskt börjar svingen på rätt sätt (med underdelen av kroppen), men inte har styrkan eller rörligheten att separera ordentligt. Detta leder till att han måste resa sig (early extension) och armarna hamnar på fel plats.
Citera
2013-03-11, 21:12
Medlem
Theomans avatar
Citat:
Text

Tack så jättemycket för allt! Det hjälper väldigt mycket, även om jag inte kunde ge mycket bildmaterial att jobba med. Jag tror jag förstår allt du vill säga!

Ska antagligen till rangen i helgen och då blir det caddie view! Så det är separation mellan underkropp och överkropp jag behöver jobba med? Det finns väl ett par övningar man kan göra hemma för att bli mer rörlig i under/överkroppen? Ska kort ner baksvingen som du säger och du har nog helt rätt, har bara fått för mig att man ska sträva efter att få klubban parallel i baksvingen hehe.

En sak värd att notera är att mina fade och slicar börjar inte som en over the top slice, det är mer en push slice eller att den startar rakt och sen går höger. Vad tror du det kan vara? Som sagt så kommer en ny video i helgen!

Oj, såg nu när jag kollade på videon att jag verkligen reser överkroppen, får se till att jobba på det
Senast redigerad av Theoman 2013-03-11 kl. 21:16.
Citera
2013-03-11, 21:35
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:

En sak värd att notera är att mina fade och slicar börjar inte som en over the top slice, det är mer en push slice eller att den startar rakt och sen går höger. Vad tror du det kan vara? Som sagt så kommer en ny video i helgen!

Oj, såg nu när jag kollade på videon att jag verkligen reser överkroppen, får se till att jobba på det

Det finns inte riktigt något som heter over the top-slice, men jag gissar en pull-slice?

Om det nu är en push slice som händer gissar jag att du ofta "fastnar" med armarna på insidan av kroppen och skapar då en svingriktning som blir höger. Kan också kanske bero på den dåliga seperationen och att du skapar en slide framåt och infallsvinkeln blir brant och ändrar då svingriktningen.

Går egentligen inte att säga något innan jag får se dig framifrån.
Citera
2013-03-11, 21:57
Medlem
Theomans avatar
Citat:
Det finns inte riktigt något som heter over the top-slice, men jag gissar en pull-slice?

Om det nu är en push slice som händer gissar jag att du ofta "fastnar" med armarna på insidan av kroppen och skapar då en svingriktning som blir höger. Kan också kanske bero på den dåliga seperationen och att du skapar en slide framåt och infallsvinkeln blir brant och ändrar då svingriktningen.

Går egentligen inte att säga något innan jag får se dig framifrån.

Ja, det är som sagt ingen pull slice som börjar vänster och går höger, dock så är det inte alltid jag fadear eller slicear. Det är mest när jag slår 3 wood från gräset eller driver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in