Citat:
Ursprungligen postat av Theoman
Hur borde jag ha kameran? Rakt bakom kroppen?
Jadu.. Är lite 'inconsistent'... började precis spela och behöver nybörjartips, och säga om jag lyckas med att starta svingen med höfterna eller om jag behöver jobbar mer på det. Slicar och fadear bollen rätt mycket som alla andra nybörjare.
Slicear eller fadear dock inte med järnklubbor, dom går antingen rakt eller med en liten babydraw
Det vanligaste sättet att filma DTL är att placera kameran så att den går "igenom" händerna vid uppställning. Ungefär mitt i helheten med andra ord, placerar man kameran ojämnt så är det nämligen svårt att avgöra vissa rörelser i förhållande till annat. Exempel här är att det ser ut som du står jättestängt med fötterna, vilket du kanske inte gör?
Allmätnt ser annars uppställningen riktigt bra ut, atletiskt helt enkelt. Tyvärr är det lite svårt att avgöra hur greppet ter sig eftersom jag bara har DTL. Rörelsen ser även den helt okej ut, det som du bör göra är att korta ner baksvingen.
Det första jag hade gjort med dig om det är jämn du vill bli är att korta ner baksvingen - det syns att du vill skapa fart. Men om du tittar på baksvingen så ser du att du försöker ta klubban längre bak än vad du egentligen kan vilket resulterar i att du reser överkroppen lite grann och får en så kallad loss of posture. Därifrån måste allting tajmas perfekt för att du ska ha en chans att komma tillbaks till bollen.
Som ett resultat tappar du connection med högerarmen och kanske att det till och med är lite scoopning som DrDollar säger (jag vågar inte garantera det utan att ha sett dig framifrån). Vilket skapar en massa kompensationer för att få iväg bollen någorlunda.
Sluta stirra dig blind på siffror som club head speed, har du inte en jämn bra bollträff kommer bollen ändå inte gå någonstans. Kan du fixa en caddie view så kan jag nog se om ännu lite mer vad jag tror.