2012-08-03, 22:03
Medlem
Tack för alla hjälpfulla svar kring det här med bollar, känner att jag blivit lite klokare.

Förövrigt tänkte jag bara nämna att jag nu på 1,5 vecka sänkt mig från HCP 34 till HCP 23,6. Hade först en 44-poängsrunda, sen nån där jag bara fick 37-38p, men så idag fick jag 46p och gick från 28 till 23,6. Trots att jag då streckade två hål och hade ett par puttar som stannade 5cm eller kortare från flagg. Tänk om de bara kunnat gått i... Men sånt händer alltid, för någon som mig med HCP 23,6 kommer alltid hål där man streckar och puttar som inte går i, inget man kan göra något åt Känns skitbra, och mitt mål att komma under HCP 20 innan året är slut känns nästan för lätt nu
Citera
2012-08-04, 00:57
Medlem
ErPupones avatar
Gränna GK imorgon, ska krossa banjäveln! Ngn som kan komma med tips? Ryktet säger att min favoritklubba, drivern, kommer få svårt att briljera. Hur är greenerna? Öppet utanför ruffen eller 2 meter högt gräs? Har 12 slag tillgodo
Citera
2012-08-04, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Jag är en glad amatör med 3 i hcp. Om jag spelar på en Pro v1 eller Penta TP spelar absolut ingen roll för mig. Det är ju i princip samma boll bara att det är olika text på dem. Om du med ögonbindel kan säga vilken boll det är du slår iväg när du står där med 10 olika bollar, t.ex. pro v1, pro v1x, z-star, penta tp, tour is, tour iz, hex black osv blir jag djupt imponerad. För det gör inte jag. Man kan se skillnad på flykten. Jag får en lite högre flykt med en NXT tour än med en V1 samt på greenerna såklart. Får ju betydligt mer spinn med wedgarna med en tourboll än en top flite...

Jag vet inte om det är en reflektion i allmänhet eller om det är ritkat mot mig men jag kan för min del absolut inte säga vilken modell det är på olika premiumbollar med ögonbindel. Däremot skulle jag möjligtvis känna en viss skillnad och definitivt känna skillnad på ex en Pro v1 eller en Smartcore.
Citera
2012-08-04, 08:17
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Gränna GK imorgon, ska krossa banjäveln! Ngn som kan komma med tips? Ryktet säger att min favoritklubba, drivern, kommer få svårt att briljera. Hur är greenerna? Öppet utanför ruffen eller 2 meter högt gräs? Har 12 slag tillgodo

Inte spelat där i år men jag vet inte vilken mupp som säger att drivern inte skulle funka. Annars brukar det gå att slå driver på många av hålen, ruffen är snäll på sina ställen. På andra, not so much. Greenerna är enorma så se upp för att lägga dig med en allt för lång putt. Hur greenernas skick är vet jag faktiskt inte.

Lycka till!
Citera
2012-08-04, 11:02
Medlem
Citat:

Spelade där för kanske 1 månad sen. Slår du snett med drivern kommer du få problem då det är väldigt hög ruff på sidorna. Tycker det var fina greener.
Citera
2012-08-05, 00:18
Medlem
ErPupones avatar
Rapport:
*Drivern funkade bättre på fler hål än vad rapporten sa men jag förstår hans tanke. Två par 5-hål där det första krävde en carry på 250 meter för drivern och det andra en kontrollerad draw/lugn drive på max 215 meter var ingenting man hanterade bra idag. Naivt att ta fram drivern med motiveringen "På par 5-hål ska man alltid slå driver" Jo, det löste du ju bra....
* Greenerna var en besvikelse för egen del, för mycket gräs för min smak. Wedge-spelet gjorde dock att jag slapp alltför överjävliga puttar!
* Nyttigt för en kille som oftar lira öppna parkbanor/hedbanor att känna på Gränna, ett felriktat slag på fel ställe och bollen ligger i meterhögt gräs. Utmanande bana!
* Varför slår man inte ut oftare med låga järn? 5 hål med järn-4 som tee-klubba slutade i -2 på scorekortet.
Citera
2012-08-05, 01:19
Lirade Bro hofs "The Caste Course" här om dagen.

Blev djupt imponerad av skicket då banan verkligen växt till sig. Lirade Stadium Course dagen innan som givetvis är Hög klass men Castle var fan lika bra skickmässigt om inte snäppet bättre till och med för tillfället. Dessutom för halva priset.

Ni som lirat Stadium bör absolut prova Castle. Eller om ni ej vill pynta 1.6k men endå lira där ute.
Citera
2012-08-05, 08:40
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Rapport:
*Drivern funkade bättre på fler hål än vad rapporten sa men jag förstår hans tanke. Två par 5-hål där det första krävde en carry på 250 meter för drivern och det andra en kontrollerad draw/lugn drive på max 215 meter var ingenting man hanterade bra idag. Naivt att ta fram drivern med motiveringen "På par 5-hål ska man alltid slå driver" Jo, det löste du ju bra....
* Greenerna var en besvikelse för egen del, för mycket gräs för min smak. Wedge-spelet gjorde dock att jag slapp alltför överjävliga puttar!
* Nyttigt för en kille som oftar lira öppna parkbanor/hedbanor att känna på Gränna, ett felriktat slag på fel ställe och bollen ligger i meterhögt gräs. Utmanande bana!
* Varför slår man inte ut oftare med låga järn? 5 hål med järn-4 som tee-klubba slutade i -2 på scorekortet.

Ja frågan du bör ställa dig kanske är varför du slår ut så ofta med drivern? Behöver du längden? Är du bättre på korta järn/wedgar?
Citera
2012-08-05, 10:19
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borglig
Lirade Bro hofs "The Caste Course" här om dagen.

Blev djupt imponerad av skicket då banan verkligen växt till sig. Lirade Stadium Course dagen innan som givetvis är Hög klass men Castle var fan lika bra skickmässigt om inte snäppet bättre till och med för tillfället. Dessutom för halva priset.

Ni som lirat Stadium bör absolut prova Castle. Eller om ni ej vill pynta 1.6k men endå lira där ute.

Hur gick det på 17:e..?

Jag var nere och lirade Bro Hof förra hösten, och visst är den läcker...men själva hålen blev jag inte så imponerad av...det var mest skicket.
En liten resumè från mitt besök ==> https://www.flashback.org/sp32073399
Citera
2012-08-06, 00:54
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Ja frågan du bör ställa dig kanske är varför du slår ut så ofta med drivern? Behöver du längden? Är du bättre på korta järn/wedgar?
Jag är stabil med drivern, det vill jag påstå! Men när det kommer till inspel så känner jag mig betydligt tryggare 100-150 meter till flagg än 30-100 och det talar för att jag kanske ska försöka spela ut mer med trä-3/hybrid-3/järn-4. Tror att det handlar om en form av naiv trygghet blandat med vana. Drivern är en utslagsklubba och samtliga medspelare tar alltid fram den, blir lätt att man faller med i tänket.
Citera
2012-08-07, 19:26
Medlem
Jag fick ett gammalt set Titleist DC1, tillverkade mitten på 90-talet av en bekant.

Har nu tagit grönt kort samt spelat ganska mycket den senaste månaden (massa range samt sänkt mig från 54 till 34)

Man blir mer och mer sugen på ett nytt set då jag finner mitt ganska svår spelat, har bemästrat det hyffsat bra men när jag lånar en polares mizuno mp-60 så slår jag mycket mycket bättre.
Jag är väldigt osäker på vilken typ av klubbor jag ska ha.
Vad tycker ni som är lite lägre i hcp om förlåtande set alá Cobra S3 ?
Tröttnar man på dom när man börjar bli lite bättre? Jag vill inte köpa ett för lättspelat set så jag måste byta om några år!
Citera
2012-08-07, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lecont
Jag fick ett gammalt set Titleist DC1, tillverkade mitten på 90-talet av en bekant.

Har nu tagit grönt kort samt spelat ganska mycket den senaste månaden (massa range samt sänkt mig från 54 till 34)

Man blir mer och mer sugen på ett nytt set då jag finner mitt ganska svår spelat, har bemästrat det hyffsat bra men när jag lånar en polares mizuno mp-60 så slår jag mycket mycket bättre.
Jag är väldigt osäker på vilken typ av klubbor jag ska ha.
Vad tycker ni som är lite lägre i hcp om förlåtande set alá Cobra S3 ?
Tröttnar man på dom när man börjar bli lite bättre? Jag vill inte köpa ett för lättspelat set så jag måste byta om några år!

Titleist Ap1, Callaway X24 eller äldre liknande modeller, Taylormade R11 är klubbor som du kan ha tills du kommit ner till 7-12 i hcp och dessa är inte svårslagna för en 30-hcpare. Detta är ju dock märken som tar betalt för sina klubbor. Betydligt dyrare än S3orna du pratar om. Om du märker någon skillnad kan inte jag svara på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in