2012-08-02, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EldPlura
Jag är i behov av en hybrid, är det någon som kan rekommendera någon bra?

Spelar med en fairwaywood på 18 grader så hade tänkt mig en hybrid på 21 grader.

Nu vet ju inte jag dina förutsättningar, varken spelmässigt eller ekonomiskt, men jag har precis investerat i 2 st Adams IDEA Pro a12 hybrider på 20 och 23 grader.
Det är lite mer en players-hybrid i boxutförande (heter det då?) och passar inte alla, men för mig var den kanon.

Annars är Cobras Baffler-hybrider väldigt trevliga att spela med.
Citera
2012-08-03, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hertberg
Har nu bestämt mig för att köpa nya klubbor, och det står mellan två set:
Cobra S3 (vanliga) och Wilson Ci11.
Behöver alltså hjälp med att välja.. :-/
Har 36 i hcp och påväg ner. Ska iväg imorgon och känna o klämma, men vill höra era åsikter om dessa seten.

Jag hade kört på Cobra, men tror du kommer bli riktigt nöjd med båda två. S3an har utöver mitt eget omdöme fått en hel del bra kritik, för 3500 spänn borde ett sådant set vara ett kap.
Citera
2012-08-03, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX

Kikade upp det där med floridabollar och hittat 50st Nike PD Soft A-klass för 395:-, och det tycker jag är ett rimligt pris. Då kommer inte plånboken gråta när man slår ut ett par i skogen heller. Vad tycker ni (inte bara de jag citerat, alla får gärna svara), är det en bra deal eller? Eller är de andra lite dyrare bollarna som de också tipsats om (Titleist NXT Tour, Srixon AD333, Taylor Made Burner osv) lämpligare?

Jag tror inte du kommer ångra dig om du köper Nike PD soft. Men slår du bort många bollar kan det bli dyrt i längden ändå. Åtminstone med puttern borde du uppskatta dessa bollarna, säkert även i övriga närspelet.

(När jag talade om "Floridabollar" i allmänhet syftar jag på sånna där stenhårda bollar man plockar på sig ur en tunna på klubben. De absolut billigaste blandade begagnade bollarna. men nuförtiden finns det ju en massa olika Floridabollar, eller lake balls, eller bara begagnade bollar.)
Citera
2012-08-03, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Om jag förstått denna diskussion rätt så är du relativt ny till golfen - att då diskutera att du måste spela på samma boll hela tiden förstår jag mig ärligt talat inte på. En annan har hållt på i snart 20 år och än idag har jag blandade bollar i bagen från Titleist, Callaway och Nike. Fan bryr jag mig om den vita någorlunda runda bollen jag nitar till en 70 gånger per runda heter One eller ProV1.

Personligen skulle jag vilja höra er som säger att ni vill ha likadana bollar hela tiden, känner ni skillnad på t.ex. en NXT Tour S eller en ProV1 när ni drar till den med drivern?

På en NXT och en mjuk boll (typ V1) känner man ju stor skillnad. Sen finns det såklart gränser för vad man känner. Att spela en och samma boll tycker jag dock kan vara en trygghetsgrej för det mentala spelet minst lika mycket som för utförandet, om man då jämför med att spela random mjuka bollar t.ex.

Nu var det ju så att KinG frågade om bollar. Det är inte som att vi försöker tvinga på honom några tour-bollar. Min puttning blev avsevärt bättre direkt när jag började spela mjukare bollar. Kontrollen i närspelet blev bättre successivt. Men visst hittar man en massa blandade bollar av väldigt lik karaktär fungerar väl det lika bra för många.

Själv har jag ett gäng A-klass bollar ifrån England som ligger här för att bli testade i strid. Följande: Srixon Softfeel, Srixon Z-star samt Titleist ProV1x. Spännande! kanske skulle försöka iscensätta ett blindtest!
Citera
2012-08-03, 00:29
Medlem
Hejsan
Jag är en nybörjare som har tänkt att börja lira golf.
Då undrar jag va det finna för olika golf märken ?
Jag söker ett järn set mellan 0-1000kr ifall det går ....
Vet inte vad jag ska skriva för fakta men är ungefär 1,75
Tack i förhand (;
Citera
2012-08-03, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hertberg
Har nu bestämt mig för att köpa nya klubbor, och det står mellan två set:
Cobra S3 (vanliga) och Wilson Ci11.
Behöver alltså hjälp med att välja.. :-/
Har 36 i hcp och påväg ner. Ska iväg imorgon och känna o klämma, men vill höra era åsikter om dessa seten.

Citat:
Ursprungligen postat av Kagtuss
Jag hade kört på Cobra, men tror du kommer bli riktigt nöjd med båda två. S3an har utöver mitt eget omdöme fått en hel del bra kritik, för 3500 spänn borde ett sådant set vara ett kap.

Hallå Kagtuss!
Var på dormy idag och efter MYCKET testande på flera olika märken så slog jag till på ett wilson di11
Slog nästan exakt likadant på s3 som di11, något bättre bollträffar på s3:an,
men gick till slut på känslan som jag tyckte var bättre på wilsons..
Så imorgon blir det ut och testa dom på banan
Citera
2012-08-03, 00:45
Medlem
Att spela på samma boll är ju sjukt overkill. Jag brukar försöka hålla mig till tourbollar sen om det är en penta TP eller z-star eller PRO v1 spelar ingen som helst roll...

Edit: nu vettefan vad som hände med Citeringen, sitter på
Mobilen men tanken var att hålla med king med att ingen av oss glada amatörer
Känner speciellt stor skillnad på bollarna...
Senast redigerad av Treamz 2012-08-03 kl. 00:48.
Citera
2012-08-03, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Att spela på samma boll är ju sjukt overkill. Jag brukar försöka hålla mig till tourbollar sen om det är en penta TP eller z-star eller PRO v1 spelar ingen som helst roll...

Edit: nu vettefan vad som hände med Citeringen, sitter på
Mobilen men tanken var att hålla med king med att ingen av oss glada amatörer
Känner speciellt stor skillnad på bollarna...

Då skulle jag nästan vilja sticka ut halsen och säga att spelar man inte på en nivå där man känner skillnad på olika premiumbollar så ska man inte heller spela på dom. Anledningen är att man antagligen inte har så pass bra bollträff och slag att man får ut det mesta utav bollen utan får betydligt bättre resultat av "sämre" bollar. En premiumboll kräver rätt mycket av träffen för att i närheten av värd att använda. Jag tycker det alltid är lika kul när Hasse 58, hcp27, kommer ut med ett nytt paket Pro V1x och klagar på att han inte slår så långt.
Citera
2012-08-03, 08:51
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muttesmutte
Då skulle jag nästan vilja sticka ut halsen och säga att spelar man inte på en nivå där man känner skillnad på olika premiumbollar så ska man inte heller spela på dom. Anledningen är att man antagligen inte har så pass bra bollträff och slag att man får ut det mesta utav bollen utan får betydligt bättre resultat av "sämre" bollar. En premiumboll kräver rätt mycket av träffen för att i närheten av värd att använda. Jag tycker det alltid är lika kul när Hasse 58, hcp27, kommer ut med ett nytt paket Pro V1x och klagar på att han inte slår så långt.

Där håller jag med dig. Precis som jag anser att den nivån där spelare känner en skillnad börjar infinna sig när de börjar nå Sverige-eliten eller annat. Jag kanske ska omformulera mitt tidigare uttlanade.

Jag känner skillnaden på en ProV1 mot en V1x, jag gör det mellan Callaways och TaylorMades tourbollar vad alla de nu heter nuförtiden. Men jag märker då ingen skillnad. Jag slår inte min V1 längre än min V1x, jag spinner inte noterbart mer med någon utav dem. Jag kan köpa att det finns en del trygghet i att ha likadana bollar hela tiden, personligen är jag inte en av de men jag kan förstå det.

Men då du säger att det krävs en viss nivå för att märka skillnaden, kan jag då fråga dig och alla andra som gör det, vilken nivå spelar ni på?
Citera
2012-08-03, 10:15
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Men då du säger att det krävs en viss nivå för att märka skillnaden, kan jag då fråga dig och alla andra som gör det, vilken nivå spelar ni på?

Jag kan säga att jag känner och ser skillnad (bollbana och spinn) mellan gamla modellen av NXT Tour och en PTS Wound vilka båda finns bland mina träningsbollar. Att det är skillnad mellan NXT Tour och Pro V1 märks också, både i längd, spinn och känsla, även om den är marginell (eller psykisk?) vid bra träffar. Sen kan jag väl säga att den bästa upplevelsen i bollväg har Wilson dx2 soft gett, både längd och riktigt skön känsla runt green, vilket inte direkt skulle klassas som en tourboll.

Att jag sen har HCP vilket håller mig i C-klassen än så länge och inte har klubbor som kan utnyttja bollarna till max, hindrar mig inte från att tro det
Citera
2012-08-03, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muttesmutte

Jag är en glad amatör med 3 i hcp. Om jag spelar på en Pro v1 eller Penta TP spelar absolut ingen roll för mig. Det är ju i princip samma boll bara att det är olika text på dem. Om du med ögonbindel kan säga vilken boll det är du slår iväg när du står där med 10 olika bollar, t.ex. pro v1, pro v1x, z-star, penta tp, tour is, tour iz, hex black osv blir jag djupt imponerad. För det gör inte jag. Man kan se skillnad på flykten. Jag får en lite högre flykt med en NXT tour än med en V1 samt på greenerna såklart. Får ju betydligt mer spinn med wedgarna med en tourboll än en top flite...
Citera
2012-08-03, 18:49
Medlem
CraigChrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
Jag är en glad amatör med 3 i hcp. Om jag spelar på en Pro v1 eller Penta TP spelar absolut ingen roll för mig. Det är ju i princip samma boll bara att det är olika text på dem. Om du med ögonbindel kan säga vilken boll det är du slår iväg när du står där med 10 olika bollar, t.ex. pro v1, pro v1x, z-star, penta tp, tour is, tour iz, hex black osv blir jag djupt imponerad. För det gör inte jag. Man kan se skillnad på flykten. Jag får en lite högre flykt med en NXT tour än med en V1 samt på greenerna såklart. Får ju betydligt mer spinn med wedgarna med en tourboll än en top flite...

Tourbollar känner jag knappast någon skillnad på. Tror inte jag känner någon större skillnad på mjukare bollar som ligger snäppet under tourbollarna. Men tror nog de flesta som spelar golf regelbundet känner skillnad på en ProV1:a och en Wilson Smartcore... Men det är kanske inte det diskussionen handlar om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in