2012-08-02, 02:39
Citat:
Ursprungligen postat av muttesmutte
För att göra det väldigt enkelt, enligt min åsikt i frågan, så är det viktigare att spela på samma (ny) boll hela tiden än att det är att spela på en premiumboll ex ProV1. Titta gärna på en modell lägre ex Nxt Tour, Srixon AD333 och Taylor Made Burner vilket kommer att passa ditt spel perfekt.
Visst är det bra med åsikter tagna i luften utan att veta exakt bakgrund :P
Visst är det bra med åsikter tagna i luften utan att veta exakt bakgrund :P
Citat:
Ursprungligen postat av Kagtuss
Håller med om att det är bra att spela samma eller väldigt liknande bollar för att få in rätta känslan i närspel och puttning. I övrigt tycker jag det viktigaste att ha en lite mjukare boll än de vanliga floridabollarna. Detta för att de är 100ggr skönare och putta samt skönare i närspelet. Sen om det är en billigare mjuk boll som Nike PD soft eller en svindyr som Pro V1 spelar ingen roll för en spelare med hcp över 15. Man ska dock va medveten om att mjuka bollar kan gå någon meter kortare än de vanliga "pottekulorna".
Det är alltså det som är grejen, jag bör spela på lika boll hela tiden och helst en av lite mjukare variant, har jag förstått grejen då?
Gick in på Dormy's och sökte upp bollarna ni tipsat om. NXT Tour, Srixon AD333 och Taylor Made Burner ligger ju alla på 250-400:- kronor, vilket jag personligen tycker känns lite mycket men om det är viktigt att spela på samma boll hela tiden och det här är bollar för mig kanske det är värt det.
Antar att du med PD menar Power Distance, och just Power Distance Soft (till skillnad från "Dam" och "Long") finns inte på Dormy's vad jag kan se på deras hemsida. Lite synd eftersom de verkar vara absolut billigast och det är ju på Dormy's jag brukar ta en sväng förbi när jag är i Stockholm eller på andra ställen där de finns.
Vad floridabollar är för något vet jag inte, men det kanske är av mindre betydelse. Och om bollarna går lite kortare om de är mjukare gör mig inte speciellt mycket, varierar ganska mycket i längd ändå. Tex kan jag komma både 120 och 140 meter med min järnåtta, beroende på hur bra slaget blir...