2012-08-02, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muttesmutte
För att göra det väldigt enkelt, enligt min åsikt i frågan, så är det viktigare att spela på samma (ny) boll hela tiden än att det är att spela på en premiumboll ex ProV1. Titta gärna på en modell lägre ex Nxt Tour, Srixon AD333 och Taylor Made Burner vilket kommer att passa ditt spel perfekt.

Visst är det bra med åsikter tagna i luften utan att veta exakt bakgrund :P

Citat:
Ursprungligen postat av Kagtuss
Håller med om att det är bra att spela samma eller väldigt liknande bollar för att få in rätta känslan i närspel och puttning. I övrigt tycker jag det viktigaste att ha en lite mjukare boll än de vanliga floridabollarna. Detta för att de är 100ggr skönare och putta samt skönare i närspelet. Sen om det är en billigare mjuk boll som Nike PD soft eller en svindyr som Pro V1 spelar ingen roll för en spelare med hcp över 15. Man ska dock va medveten om att mjuka bollar kan gå någon meter kortare än de vanliga "pottekulorna".

Det är alltså det som är grejen, jag bör spela på lika boll hela tiden och helst en av lite mjukare variant, har jag förstått grejen då?

Gick in på Dormy's och sökte upp bollarna ni tipsat om. NXT Tour, Srixon AD333 och Taylor Made Burner ligger ju alla på 250-400:- kronor, vilket jag personligen tycker känns lite mycket men om det är viktigt att spela på samma boll hela tiden och det här är bollar för mig kanske det är värt det.

Antar att du med PD menar Power Distance, och just Power Distance Soft (till skillnad från "Dam" och "Long") finns inte på Dormy's vad jag kan se på deras hemsida. Lite synd eftersom de verkar vara absolut billigast och det är ju på Dormy's jag brukar ta en sväng förbi när jag är i Stockholm eller på andra ställen där de finns.

Vad floridabollar är för något vet jag inte, men det kanske är av mindre betydelse. Och om bollarna går lite kortare om de är mjukare gör mig inte speciellt mycket, varierar ganska mycket i längd ändå. Tex kan jag komma både 120 och 140 meter med min järnåtta, beroende på hur bra slaget blir...
Citera
2012-08-02, 06:32
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kagtuss
Eh, nej, varför skulle jag göra det. Det finns ju en vanlig variant som inte heter varken "Pro" eller "MAX".

Se t.ex.

http://www.golfstoreeurope.com/Models.aspx?ModelID=4676

Edit: ser att den vanliga S3 diskuterades först sen tog någon upp Max-versionen, det var på den jag menade att kommentera med att jag föredrog standard S3.

Ah nu förstår jag.

Däremot är S3an (utan Max eller Pro) sedan två år/säsonger tagna ur produktion. Jag snöade in mig på årets modeller vilket jag ber om ursäkt för.
Citera
2012-08-02, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muttesmutte
Jag är där några gånger om året när jag har vägarna förbi.

För att gör de enkelt, är du ute efter ex en driver men inte måste vara en specifik driver så kan man göra riktiga fynd.

Och utbudet är helt okej med mycket att välja på och helt okej priser över lag.

Tackar!
Det blir en tur dit i eftermiddag.. :-)
Citera
2012-08-02, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Det är alltså det som är grejen, jag bör spela på lika boll hela tiden och helst en av lite mjukare variant, har jag förstått grejen då?

Gick in på Dormy's och sökte upp bollarna ni tipsat om. NXT Tour, Srixon AD333 och Taylor Made Burner ligger ju alla på 250-400:- kronor, vilket jag personligen tycker känns lite mycket men om det är viktigt att spela på samma boll hela tiden och det här är bollar för mig kanske det är värt det.

Antar att du med PD menar Power Distance, och just Power Distance Soft (till skillnad från "Dam" och "Long") finns inte på Dormy's vad jag kan se på deras hemsida. Lite synd eftersom de verkar vara absolut billigast och det är ju på Dormy's jag brukar ta en sväng förbi när jag är i Stockholm eller på andra ställen där de finns.

Vad floridabollar är för något vet jag inte, men det kanske är av mindre betydelse. Och om bollarna går lite kortare om de är mjukare gör mig inte speciellt mycket, varierar ganska mycket i längd ändå. Tex kan jag komma både 120 och 140 meter med min järnåtta, beroende på hur bra slaget blir...

Floridabollar är upphittade, tvättade bollar som säljs igen.

Jag kan väl tycka ex att man kan köpa floridabollar av någon bättre kvalitet, behöver ju inte vara A-klass. Du kan köpa 50-pack NXT Tour exempelvis för en 300:-. Visst inte som att ta en ny boll ut förpackningen, men inte långt ifrån, och skllnaden mellan de olika bollarna tror jag inte du märker.

Googla på det finns lite olika företag som säljer. Ex http://www.njgolf.se/titleist/15-titleist-nxt-tour.html 50-pack C-klass (något enstaka skavmärke på några av bollarna och lite tuschmarkeringar) för 279:-.

Sen kan du ju ta ställning till om du behöver nyare/bättre bollar
Citera
2012-08-02, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hertberg
Tackar!
Det blir en tur dit i eftermiddag.. :-)

Själv ska jag dit i morgon och förhoppningsvis fynda på en nya vagnbag och lite byxor
Citera
2012-08-02, 14:10
Medlem
lil richs avatar
Citat:

250 kronor för 12 bollar är ganska bra, tycker jag!
Bra boll på rea:http://www.dormy.se/bollar-143/callaway-tour_is-499

Det är inte livsviktigt att spela på samma boll hela tiden, men det är sant att det underlättar i framförallt närspelet. Sedan så genererar vissa bollar mer spin från tee, vilket inte är bra, och så finns det de som ger mer spin vid högre järnklubbor - vilket är bra.

En bra länk - http://www.titleist.com/golf-ball-fitting/

Att du sedan slår ojämnt beror nog inte på bollen nej. Har du tour-klubbor träffar du väl sweetspotten när du slår 140 meter och missar sweetspotten när du slår 120.
Citera
2012-08-02, 15:45
Medlem
Har nu bestämt mig för att köpa nya klubbor, och det står mellan två set:
Cobra S3 (vanliga) och Wilson Ci11.
Behöver alltså hjälp med att välja.. :-/
Har 36 i hcp och påväg ner. Ska iväg imorgon och känna o klämma, men vill höra era åsikter om dessa seten.
Citera
2012-08-02, 15:51
Medlem
Jag är i behov av en hybrid, är det någon som kan rekommendera någon bra?

Spelar med en fairwaywood på 18 grader så hade tänkt mig en hybrid på 21 grader.
Citera
2012-08-02, 17:16
Medlem

Kikade upp det där med floridabollar och hittat 50st Nike PD Soft A-klass för 395:-, och det tycker jag är ett rimligt pris. Då kommer inte plånboken gråta när man slår ut ett par i skogen heller. Vad tycker ni (inte bara de jag citerat, alla får gärna svara), är det en bra deal eller? Eller är de andra lite dyrare bollarna som de också tipsats om (Titleist NXT Tour, Srixon AD333, Taylor Made Burner osv) lämpligare?
Citera
2012-08-02, 20:00
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Kikade upp det där med floridabollar och hittat 50st Nike PD Soft A-klass för 395:-, och det tycker jag är ett rimligt pris. Då kommer inte plånboken gråta när man slår ut ett par i skogen heller. Vad tycker ni (inte bara de jag citerat, alla får gärna svara), är det en bra deal eller? Eller är de andra lite dyrare bollarna som de också tipsats om (Titleist NXT Tour, Srixon AD333, Taylor Made Burner osv) lämpligare?

Om jag förstått denna diskussion rätt så är du relativt ny till golfen - att då diskutera att du måste spela på samma boll hela tiden förstår jag mig ärligt talat inte på. En annan har hållt på i snart 20 år och än idag har jag blandade bollar i bagen från Titleist, Callaway och Nike. Fan bryr jag mig om den vita någorlunda runda bollen jag nitar till en 70 gånger per runda heter One eller ProV1.

Personligen skulle jag vilja höra er som säger att ni vill ha likadana bollar hela tiden, känner ni skillnad på t.ex. en NXT Tour S eller en ProV1 när ni drar till den med drivern?
Citera
2012-08-02, 21:50
Medlem
lil richs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Personligen skulle jag vilja höra er som säger att ni vill ha likadana bollar hela tiden, känner ni skillnad på t.ex. en NXT Tour S eller en ProV1 när ni drar till den med drivern?
Det är en ganska stor skillnad mellan NXT Tour S och Prov1, så ja visst märks det av skillnad mellan bollarna även med drivern. Den ena är ju stenhård och den andre är relativt mjuk? Att det även blir större skillnader i backspin mellan de olika bollarna är även det tämligen uppenbart. Jag spelar sällan med samma typ av boll en hel säsong, ofta inte ens på en runda, men skillnad märker åtminstone jag alltid...

Dragonslayer jag har aldrig själv köpt floridabollar så jag kan faktiskt inte svara på din fråga. Men jag förstår det resonemang med att det kan svida i plånboken när man slår bort nya dyra bollar direkt från kartongen.
Citera
2012-08-02, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Om jag förstått denna diskussion rätt så är du relativt ny till golfen - att då diskutera att du måste spela på samma boll hela tiden förstår jag mig ärligt talat inte på. En annan har hållt på i snart 20 år och än idag har jag blandade bollar i bagen från Titleist, Callaway och Nike. Fan bryr jag mig om den vita någorlunda runda bollen jag nitar till en 70 gånger per runda heter One eller ProV1.

Jag skulle säga att jag personligen märker stor skillnad. I ett blindtest kan jag kanske inte ens säga vilken som är vilken dock.

Jag säger absolut inte att jag spelar bättre på dyrare bollar, men jag spelar sämre om jag går igenom 5 olika modeller på en runda. Kanske psykologiskt, men jag gillar att ha samma känsla rakt igenom framför allt på mina puttar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in