Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Vad gör jag? Köper ny putter?
Som du säger så handlar det om ge sig själv chansen att faktiskt kunna tvåputta vilket du inte riktigt gör ifall du lägger längst ut på en stor green och får en putt på 25-30 meter. För att ge sig själv chansen får inte bollen ligga längre än 15 meter från koppen tycker jag. För att uppnå detta måste inspelen slipas med wedgarna. Är själv dålig på att förvalta de lägen jag skapat, händer allt för ofta att jag missar andraslag från 80 meter. För egen del tror jag att det till stor del bygger på dåliga rutiner och att jag inte tänker till på tee hur jag vill spela hålet. Blir lätt att jag smäller på med drivern och därefter får ett avstånd som jag inte är bekväm med, istället borde jag kanske slå en spoon och då få runt 75m kvar vilket jag vet att jag når med en 3/4-wedge. För att få in känslan av hur ett 80 m slag känns är det bästa att nöta tills händerna blöder.
Jag lider även av siktfel, träffar bollen bra men missar ändå eftersom jag siktade bredvid green. Har därför nu börjat ställa mig några meter bakom bollen innan mina slag, väljer ut en fokuseringspunkt och går sedan fram till bollen, detta gäller såväl puttar som utslag. Nu vet jag inte hur du missar dina puttar men själv har jag ofta längdkänslan men missar något till höger om hålet vilket också beror på bristande rutiner.
Ny putter kan ju vara en grej som hjälper. Hade tidigare en alldeles för tung putter som jag inte riktigt fick någon kontakt med bollen med vilket gjorde att längden varierade på ett märkligt sätt.
Är bara en glad amatör men ovanstående har hjälpt mig till ett bättre spel.
Lyckades skrapa ihop 37 pinnar igår. Var tvungen att göra par på det avslutande hålet, banans näst svåraste som spelades i motvind för dagen. Mäktig känsla att lyckas knyta ihop säcken när du vet att ifall du misslyckas med ett enda slag så är det kört.