2012-06-05, 18:51
Medlem
ErPupones avatar
Hade så gärna velat veta mer om ni har någon bana ni verkligen älskar! Jag hittade min idag, Wiredaholm Golfklubb vid Aneby 4 mil nordöst om Jönköping! Hela 4-bollen var lyrisk efter 18 hål och vi gick direkt in och bokade en ny tid på samma bana 07.10!
Citera
2012-06-05, 19:33
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Hade så gärna velat veta mer om ni har någon bana ni verkligen älskar! Jag hittade min idag, Wiredaholm Golfklubb vid Aneby 4 mil nordöst om Jönköping! Hela 4-bollen var lyrisk efter 18 hål och vi gick direkt in och bokade en ny tid på samma bana 07.10!

Nej Wiredaholm har jag tyvärr bara dåliga minnen ifrån, du verkar ha fått en helt annan upplevelse än mig. Men som svar på din fråga så r Hökensås en bana jag alltid gillar att besöka, 27 hål, alla lika bra med riktigt utmanande greener. Lägg till grym atmosfär och väldigt trevlig personal överallt.
Citera
2012-06-05, 19:57
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Nej Wiredaholm har jag tyvärr bara dåliga minnen ifrån, du verkar ha fått en helt annan upplevelse än mig. Men som svar på din fråga så r Hökensås en bana jag alltid gillar att besöka, 27 hål, alla lika bra med riktigt utmanande greener. Lägg till grym atmosfär och väldigt trevlig personal överallt.
Var det pga dåligt spel eller själva banans utförande? Jag går helt på banans roliga hål, vi hade knappt någon kontakt med det övriga dvs personal, golfshop, restaurant.

Hökensås har jag tänkt besöka många gånger, är varje 9-hålsbana en speciell bantyp? Tänker på linksbana, hedbana, skogsbana mfl
Senast redigerad av ErPupone 2012-06-05 kl. 19:59.
Citera
2012-06-05, 20:19
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Var det pga dåligt spel eller själva banans utförande? Jag går helt på banans roliga hål, vi hade knappt någon kontakt med det övriga dvs personal, golfshop, restaurant.

Hökensås har jag tänkt besöka många gånger, är varje 9-hålsbana en speciell bantyp? Tänker på linksbana, hedbana, skogsbana mfl

Vresig personal och fullständigt skitdåligt skick var det de gånger jag var där. Skicket hade jag inte klagat på om de inte krävt full greenfee för skiten. Däremot ska jag säga att jag inte varit där sen 2005. Så jag hoppas att det ändrats sedan dess!

Hökensås skulle jag säga har lite gott och blandat ja, parkbanestuket är påtagligt konstant. Men gul slinga är skogsbaneaktig. Blå slinga väldigt mycket park medans röd är lite gott och blandat. Ska ni besöka den föreslår jag mitten av Augusti när greenerna är som absolut bäst!
Citera
2012-06-07, 10:22
Medlem
Whatevahs avatar
Spelade en tävling igår, när jag kom hem och förde in statistik över rundan insåg jag att exakt 50% av mina slag var puttar. Det hade väl kanske varit okej om det hade varit en 72 runda. Nu var det lite över 90 slag. Värt att nämna var att jag träffade 10/18 greener eller 55 % GIR och i flera fall var det dåliga inspel på fel sida av väldigt stora greener. Vad gör jag? Köper ny putter? Slår upp ett tält på puttinggreen? Slå bättre inspel? Släppa och gå vidare? Jag har ungefär snittat 2,2 puttar per hål tidigare i år så det finns helt klart slag att ta av..
Citera
2012-06-07, 12:33
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Spelade en tävling igår, när jag kom hem och förde in statistik över rundan insåg jag att exakt 50% av mina slag var puttar. Det hade väl kanske varit okej om det hade varit en 72 runda. Nu var det lite över 90 slag. Värt att nämna var att jag träffade 10/18 greener eller 55 % GIR och i flera fall var det dåliga inspel på fel sida av väldigt stora greener. Vad gör jag? Köper ny putter? Slår upp ett tält på puttinggreen? Slå bättre inspel? Släppa och gå vidare? Jag har ungefär snittat 2,2 puttar per hål tidigare i år så det finns helt klart slag att ta av..

Det är faktiskt väldigt sällan putterns fel faktiskt

Vad många tyvärr inte inser själva är att golf är så mycket mer än att slå långt, och få bollen nära pinnen...bolljäveln ska liksom gå i hålet också.

Försök att gå in i ett mantra - lägg den här nära nu, lägg den nära...nu ska den i på två.
Märk upp en cirkel på din övningsgreen med peggar, i en cirkel och "varje putt" blir 2-3 meter...och du får inte lämna förräns du gått x-antal varv runt detta hål.
Hitta just grepp, hitta din rytm, hitta din pace...öva och öva sedan lite mer.
Putta är förbannat trist, men ack en sån viktig del av spelet.
Citera
2012-06-07, 12:48
Medlem
Citat:
Vad gör jag? Köper ny putter?

Som du säger så handlar det om ge sig själv chansen att faktiskt kunna tvåputta vilket du inte riktigt gör ifall du lägger längst ut på en stor green och får en putt på 25-30 meter. För att ge sig själv chansen får inte bollen ligga längre än 15 meter från koppen tycker jag. För att uppnå detta måste inspelen slipas med wedgarna. Är själv dålig på att förvalta de lägen jag skapat, händer allt för ofta att jag missar andraslag från 80 meter. För egen del tror jag att det till stor del bygger på dåliga rutiner och att jag inte tänker till på tee hur jag vill spela hålet. Blir lätt att jag smäller på med drivern och därefter får ett avstånd som jag inte är bekväm med, istället borde jag kanske slå en spoon och då få runt 75m kvar vilket jag vet att jag når med en 3/4-wedge. För att få in känslan av hur ett 80 m slag känns är det bästa att nöta tills händerna blöder.

Jag lider även av siktfel, träffar bollen bra men missar ändå eftersom jag siktade bredvid green. Har därför nu börjat ställa mig några meter bakom bollen innan mina slag, väljer ut en fokuseringspunkt och går sedan fram till bollen, detta gäller såväl puttar som utslag. Nu vet jag inte hur du missar dina puttar men själv har jag ofta längdkänslan men missar något till höger om hålet vilket också beror på bristande rutiner.

Ny putter kan ju vara en grej som hjälper. Hade tidigare en alldeles för tung putter som jag inte riktigt fick någon kontakt med bollen med vilket gjorde att längden varierade på ett märkligt sätt.

Är bara en glad amatör men ovanstående har hjälpt mig till ett bättre spel.

Lyckades skrapa ihop 37 pinnar igår. Var tvungen att göra par på det avslutande hålet, banans näst svåraste som spelades i motvind för dagen. Mäktig känsla att lyckas knyta ihop säcken när du vet att ifall du misslyckas med ett enda slag så är det kört.
Citera
2012-06-07, 13:02
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:

Precis som Branson säger så är det också ett bra knep:

Ta ut ett riktmärke 5-7 cm framför bollen, och slår du då bollen rakt över detta märke, med rätt fart så ska den förhoppningsvis också gå dit du vill.
Citera
2012-06-08, 15:39
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Några frågor jag skulle uppskatta väldigt mycket om ni kunde svara på.

1. Jag ska köpa klubbor från onlinegold.uk är det "okej" eller är det nått jag bör tänka på när jag handlar därifrån?

2. Tänker i princip köpa "bestselling" då det brukar vara mest prisvärt. Verkar bli TaylorMade, några synpunkter på det?

3. Kan man bestämma längden på klubborna? Jag vet typ inte vad jag spelar med för klubbor nu men dom är 1-3 cm kortare än alla min vänners klubbor och jag är 186 cm.

Vill verkligen inte köpa för korta klubbor.
Citera
2012-06-08, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels

1. Jag ska köpa klubbor från onlinegold.uk är det "okej" eller är det nått jag bör tänka på när jag handlar därifrån?

2. Tänker i princip köpa "bestselling" då det brukar vara mest prisvärt. Verkar bli TaylorMade, några synpunkter på det?

3. Kan man bestämma längden på klubborna? Jag vet typ inte vad jag spelar med för klubbor nu men dom är 1-3 cm kortare än alla min vänners klubbor och jag är 186 cm.

2. Vilken sorts?

3. Vad jag vet så spelar det väl ingen roll hur lång man är, det beror mer på hur långa/korta armar du har. Har kompisar som är dryga decimetern längre än mig men om vi står jämnsides så är händerna på samma ställe. Sen är det väl lite individuellt också. Men proffsen kanske ska svara på detta och inte jag.
Senast redigerad av kusseburt 2012-06-08 kl. 19:14.
Citera
2012-06-08, 19:38
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels

1. Har aldrig handlar från onlinegold.uk.

2. Prisvärt är svårt att säga när man inte vet priset. Precis som det är svårt att veta om klubborna passar dig då vi inte vet vilken nivå du lirar på och vilka klubbor du tänker handla.

3. Standard längd skulle jag föreslå. Förutsatt att du inte har väldigt långa armar.
Citera
2012-06-08, 20:18
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Menade Onlinegolf.uk skrev fel

Citat:
Ursprungligen postat av kusseburt
2. Vilken sorts?

3. Vad jag vet så spelar det väl ingen roll hur lång man är, det beror mer på hur långa/korta armar du har. Har kompisar som är dryga decimetern längre än mig men om vi står jämnsides så är händerna på samma ställe. Sen är det väl lite individuellt också. Men proffsen kanske ska svara på detta och inte jag.

Såg nu att det inte var Taylormade utan Wilson

Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
1. Har aldrig handlar från onlinegold.uk. Dessa:http://www.onlinegolf.co.uk/product/...ts/p13431.aspx

2. Prisvärt är svårt att säga när man inte vet priset. Precis som det är svårt att veta om klubborna passar dig då vi inte vet vilken nivå du lirar på och vilka klubbor du tänker handla.

3. Standard längd skulle jag föreslå. Förutsatt att du inte har väldigt långa armar.

Dessa: http://www.onlinegolf.co.uk/product/...ts/p13431.aspx

Har typ 35 i hcp, det är min andra sommar. Jag är ju inte särskilt seriös men klubbarna nu var värdelösa, men samtidigt behöver jag knappst superdyra klubbor och antar att dessa jag länka ovan ser tillräckligt bra ut.

okej, då blir det standard.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in