2011-08-14, 21:09
Medlem
LaziOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svalle
Inte akutellt. En bra bana och 18 hål ska det vara.

Torrekulla? Hills? Albatross? Göteborgs gk? De första två är mycket fina, men inte ett dugg platta. Väldigt många backar och liknande. Båda är också ganska svåra, med tanke på att greenerna är väldigt snabba. De sistnämnda är väl sisådär, men är kanske värt en titt (runda).
Citera
2011-08-14, 22:25
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svalle
Tips på platta och lättgångna golfbanor i Göteborgsområdet mottages gärna.

I 95% av fallen innebär platta och lättgångna tråkiga och lättspelade banor.
Citera
2011-08-15, 16:08
Medlem
vegetable11s avatar
Varför grundar vissa inte sin driver eller grundar den men sen lyfter klubbhuvudet en aning innan dem svingar? Jag kollade runt på youtube och det enda proffset jag hittade som gör så är Bubba Watson medan alla andra grundade drivern. Gör någon av er här på forumet det och i sånt fall varför?
Citera
2011-08-16, 16:59
Medlem
My god va dåligt det gick på Trollhättan idag. 86 slag och 28 poäng. Då gick jag ändå -2 sista fyra hålen :P
12 poäng första nio, haha.
Citera
2011-08-16, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jckssn
Okej, nu har jag dock personligen inga problem att bli störd av den sortens saker, kanske för att man har bakgrund i andra sporter där det är mer regel än undantag att det lever om när man ska koncentrera sig, men för två i min boll så förstördes iaf 2 hål.

Det är i ärlighetens namn något man får ta som golfare om man spelar under arbetstid. Beroende på vad det är man gör som banarbetare så går det inte alltid att ta hänsyn till folk som står och puttar. Det är ju ofta inte bara din boll man skulle behöva stå och vänta på i så fall och då blir det lätt en del dötid på 18 hål. Tid man inte alltid har. Man bör dock som banarbetare se till att aldrig störa samma boll mer än en gång.

Vidare så bör nog dock en del klubbar se över vilka tider deras banarbetare jobbar. På den klubb jag jobbat alldeles för många säsonger börjar vi 05:00 under högsäsong vilket innebär att greenerna är klippta och hållen bytta till 09:00. All annan klippning är klar till 13:00. En del klubbar verkar på fullt allvar börja så sent som 07:00 och således jobba ända fram till 16:00 vilket naturligtvis är fullständigt vansinne en het sommardag med högt green fee-tryck.
Citera
2011-08-16, 19:55
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
Det är i ärlighetens namn något man får ta som golfare om man spelar under arbetstid. Beroende på vad det är man gör som banarbetare så går det inte alltid att ta hänsyn till folk som står och puttar. Det är ju ofta inte bara din boll man skulle behöva stå och vänta på i så fall och då blir det lätt en del dötid på 18 hål. Tid man inte alltid har. Man bör dock som banarbetare se till att aldrig störa samma boll mer än en gång.

Vidare så bör nog dock en del klubbar se över vilka tider deras banarbetare jobbar. På den klubb jag jobbat alldeles för många säsonger börjar vi 05:00 under högsäsong vilket innebär att greenerna är klippta och hållen bytta till 09:00. All annan klippning är klar till 13:00. En del klubbar verkar på fullt allvar börja så sent som 07:00 och således jobba ända fram till 16:00 vilket naturligtvis är fullständigt vansinne en het sommardag med högt green fee-tryck.

Håller med. Framförallt blir det smidigare för banarbetarna. Finns inget mer stressande än när någon korkad idiotgubbe slår sina toppar mot en när man krattar bunkrar eller när någon stockholmare anser att han allt har företräde och spelar in när man klipper green.
Citera
2011-08-18, 12:58
Medlem
Wedgies avatar
Nya klubbor ligger och väntar på posten, kan den här arbetsdagen ta slut någon gång

Ska nog greppa om dom till midsize-grepp och sen lira dom på lördag på Vidbynäs. Sjukt spänd!
Citera
2011-08-18, 19:03
Medlem
Jckssns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga

Det var en hel del otur att vi hamnade där vi hamnade i "körschemat" över klippningen, det är lättare att ha en banarbetare framför sig och låta honom arbeta färdigt än att bli "jagad" som vår boll blev på 3hål.
Tror det bara är på dom där tre hålen på banan som man klipper medsols också, annars är det motsols vilket förhindrar att man följs åt med banarbetaren så pass länge som vi gjorde.

Investerade i nytt regnställ idag då man vill spela så mycket som möjligt nu till hösten. Med regnstället hemma så blev suget för stort så man gav sig ut och provade 9 hål i rätt kraftigt regn.
Presterade väl ingen jättescore utan 4 slag över hcp, däremot snustorr efter rundan. Alltid skönt att kunna lita på att regnkläderna fungerar!

På söndag är det en tävling som jag funderar på ställa upp i, 3 klubbor + putter.
Ni andra som provat liknande tävlingar vad har ni använt er av för klubbor?
Jag funderar på;

MW5
J7
50graders wedge

Mw5 för att jag har 12 utslag jag kan använda den på och minst 3-4st andraslag.
Funderar kanske om J8 skulle vara bättre än J7 då den är mer användbar på banans par3 än sjuan, samt att jag gör bättre inspel (men kommer vara lite kort när det är 150m +)

Skulle vara min första tävling vilket skulle vara roligt att hinna prova innan säsongen tar slut.
Citera
2011-08-18, 19:40
Medlem
Continental Ops avatar
hur är det med golfvettet nuförtiden alltså? jag var i fjällen o lirade i veckan, 3 dagar, förutom det sedvanliga med torvor överallt och olagade nedslagsmärken så på en runda så låg det bananskal mitt ute på öppna fairway på två hål!!! fimpar på tee WTF! detta är väl inte normalt?
Citera
2011-08-18, 23:27
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
hur är det med golfvettet nuförtiden alltså? jag var i fjällen o lirade i veckan, 3 dagar, förutom det sedvanliga med torvor överallt och olagade nedslagsmärken så på en runda så låg det bananskal mitt ute på öppna fairway på två hål!!! fimpar på tee WTF! detta är väl inte normalt?

Vilken/vilka banor lirade du här uppe? Har spelat runt en del och måste säga att jag inte känner igen något av det. Troligen har vi varit på helt olika banor
Citera
2011-08-19, 10:23
Medlem
Wedgies avatar
Nya klubborna anlände igår. Var förbi easyswing och greppade om dom med midsize-grepp. Slog sexan lite på deras trackman, satan vad sköna dom är i träffen. Fick riktigt bra siffror också, vilket är skönt då det var en liten chansning att köpa dom (lite kortare skaft än vad jag spelat med tidigare, gått från regular till softsteppade X). Verkar inte ha tappat nån längd trots 2 graders svagare loft (PW 48 från PW46), snarare tvärtom pga att backspin gått ner (gissar jag).
Om nu bara kaosvädret kan hålla sig borta så ska dom ut på Vidbynäs Axa imorgon.

http://i.imgur.com/w8lFQl.jpg
Citera
2011-08-19, 16:34
Medlem
Skulle vilja ha tips på hur man kan få mer längd i slagen? Slappna av eller ta i mer? Tips tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in